آیا اگزما واگیر دارد
پوست و مو

آیا اگزما پوستی واگیردار است

()

اگر پوست شما خشک و قرمز شده است و احساس خارش بسیار شدید دارید، به احتمال زیاد دچار اگزما پوستی شده‌اید. اگزما یک بیماری شایع پوستی است که واگیردار نیست. اگر آسم یا آلرژی دارید در معرض خطر بالایی قرار دارید.

خبر خوب این است که درمان‌هایی وجود دارد که می‌تواند علائم بیماری اگزما را مدیریت کند. حدود پانزده تا بیست درصد از افراد در مواقع مختلف اگزما یا شکل متفاوتی از درماتیت را تجربه می‌کنند. در ادامه مطلب پاسخ جامع‌تری به سوال آیا اگزما پوستی واگیردار است، خواهیم داد.

اگزما پوستی چیست؟

اگزما (که درماتیت آتوپیک نیز نامیده می‌شود) وضعیتی است که باعث خشکی، قرمزی، خارش و برآمدگی پوست شما می‌شود. اگزما درواقع یکی از انواع درماتیت است و موجب ایجاد اختلال در عملکرد سطح پوستی شما می‌شود.

این اختلال، پوست شما را حساس‌تر می‌کند و از این رو پوست شما مستعد ابتلا به عفونت و خشکی می‌شود. قابل توجه است که اگزما به بدن شما آسیبی نمی‌رساند.

درماتیت پوستی چه معنی دارد؟

در لغت درماتیت، درم به معنای پوست و ایتیس به معنای التهاب هست. درماتیت در کل به معنی “التهاب پوست” است. اگزما از کلمه یونانی “ekzein” به معنای جوشیدن یا شکستن گرفته شده است، که مبتلایان به این بیماری به وضوح می‌توانند پوست تکه تکه و خشک شده خود را ببینند.

چه کسانی بیشتر مستعد اگزما پوستی هستند؟

بیش از هرچیزی نوزادان مستعد ابتلا به اگزما هستند و 10 تا 20 درصد نوزادان به این بیماری مبتلا خواهند شد. با این حال، اگزما با افزایش سن، بهبود قابل توجهی پیدا می‌کند. اگزما مردان و زنان را به طور مساوی درگیر می‌کند. اما در افرادی که سابقه آسم، آلرژی‌های محیطی یا آلرژی غذایی دارند، شایع‌تر است.

اگزما پوستی چگونه شروع می‌شود؟

اولین علائم اگزما خارش و قرمزی است. این بیماری می‌تواند در هر نقطه از پوست شما ظاهر شود. در نوجوانان و بزرگسالان، معمولاً روی دست‌ها، گردن، مچ پا، زانوها، پاها و اطراف چشم‌ها دیده می‌شود.

آیا اگزما درد دارد؟

اگرچه برخی از انواع درماتیت دردناک هستند و باعث سوزش می‌شوند (مانند درماتیت تماسی)، اما اگزما معمولاً خارش دارد. اگزما و سایر انواع درماتیت برای بدن مضر نیستند و تنها پوست را تحت تاثیر قرار می‌دهند. همچنین قابل توجه هست که این بیماری کشنده نیست.

تفاوت بین درماتیت و پسوریازیس چیست؟

پسوریازیس و درماتیت ممکن است مشابه ظاهر شوند. هر دو باعث ایجاد لکه‌های قرمز در پوست می‌شوند. با این حال در پسوریازیس، فلس‌ها ضخیم هستند و لبه‌های آن فلس‌ها به خوبی قابل مشاهده‌اند. در ادامه علل ایجاد اگزما پوستی را بیشتر با هم بررسی می‌کنیم.

چه چیزی باعث اگزما می‌شود؟

اگزما پوستی در اثر ترکیبی از فعال شدن سیستم ایمنی، ژنتیک، محرک‌های محیطی و استرس ایجاد می‌شود.

  1. تاثیر سیستم ایمنی بدن بر اگزما

اگر اگزما دارید، سیستم ایمنی بدن شما نسبت به محرک‌های کوچک یا آلرژن‌ها بیش از حد واکنش نشان می‌دهد. این واکنش بیش از حد می‌تواند پوست شما را ملتهب کند.

  1. تاثیر ژنتیک بر اگزما

اگر سابقه درماتیت در خانواده شما وجود داشته باشد، احتمال ابتلا به اگزما بسیار بالا است. همچنین اگر سابقه آسم، آلرژن‌ها و آلرژی محیطی داشته باشید، در معرض خطر بیشتری قرار دارید. آلرژن‌ها موادی مانند گرده گل، موهای حیوانات خانگی یا غذاهایی هستند که باعث ایجاد واکنش آلرژیک می‌شوند.

  1. تاثیر محیط بر اگزما

موارد زیادی در محیط اطراف شما وجود دارد که می‌تواند موجب تحریک پوست شما شود. برخی از این موارد عبارتند از قرار گرفتن در معرض دود تنباکو، آلاینده‌های هوا، صابون‌های تند، پارچه‌هایی مانند پشم و برخی محصولات پوستی.

رطوبت کم (هوای خشک) می‌تواند باعث خشکی و خارش پوست شما شود. گرما و رطوبت زیاد می‌تواند باعث تعریق گردد و این موضوع می‌تواند خارش را بدتر کند.

  1. تاثیر استرس بر اگزما

سطح استرس شما می‌تواند باعث ابتلا به اگزما یا بدتر شدن آن شود. استرس یک‌سری علائم دارد، این علائم می‌توانند ذهنی یا عاطفی باشند و عبارتند از:

افسردگی، استفاده از الکل، آرامش نداشتن، تنباکو و مواد مخدر غیرقانونی تنها برای آرامش، عزت نفس بسیار پایین، مظطرب بودن، نگران بودن، احساس غرق شدن، مشکل در تمرکز کردن، تحریک پذیری و همچنین نوسانات خلقی.

همچنین استرس یکسری نشانه‌های فیزیکی دارد. آنها عبارتند از: حالت تهوع و سرگیجه، عدم تمایل به رابطه جنسی، زیاد خوابیدن، خیلی کم خوابیدن، اسهال، یبوست و تنش عضلانی.

شکل اگزما

علائم و نشانه‌های اگزما پوستی چیست؟

علائم اگزما پوستی عبارتند از: خارش پوست، برجستگی روی پوست، لکه روی پوست، پوست خشک و تکه تکه.

اگزما پوستی چقدر طول می‌کشد؟

اگزما می‌تواند مادام العمر باشد، اما علائم آن را می‌توان با داروهای خانگی، داروهای بدون نسخه و داروهای تجویز شده کنترل کرد.

اگزما چگونه تشخیص داده می‌شود؟

ارائه دهندگان مراقبت‌های بهداشتی شما به پوست‌تان نگاه دقیقی خواهند کرد. آنها به دنبال علائم کلاسیک اگزما مانند قرمزی و خشکی خواهند بود و در مورد علائمی که شما تجربه می‌کنید از شما سوالاتی می‌پرسند.

معمولاً ارائه دهندگان مراقبت‌های بهداشتی شما می‌توانند بر اساس معاینه پوست شما اگزما را تشخیص دهند. با این حال، در صورت وجود شک، آن‌ها ممکن است آزمایشاتی انجام دهند و از وجود اگزما اطمینان حاصل کنند.

ارائه دهندگان مراقبت‌های بهداشتی من چه سوالاتی ممکن است برای تشخیص اگزما بپرسند؟

مکالمه با ارائه دهندگان مراقبت‌های بهداشتی شما باید اطلاعات زیادی را پوشش دهد. سوالاتی که ممکن است از شما بپرسند عبارت هستند از: اگزمای شما در کجا قرار دارد؟ برای درمان اگزمای خود از چه چیزی استفاده کرده‌اید؟ چه شرایط پزشکی دارید؟ آلرژی؟ آسم؟

آیا سابقه اگزما در خانواده شما وجود دارد؟ چه مدت علائم اگزما را تجربه می‌کنید؟ آیا دوش آب گرم می‌گیرید؟ آیا چیزی وجود دارد که علائم شما را بدتر کند؟ آیا متوجه شده‌اید که چیزی باعث تحریک یا بدتر شدن اگزمای شما شده است؟ صابون‌ها؟ مواد شوینده؟ دود سیگار؟ آیا خارش آنقدر زیاد است که مشکل خواب دارید؟

مدیریت و درمان اگزمای پوستی

اگر علت اگزما روی پوست شما چیزی است که نمی‌توانید کنترل کنید (مانند ژنتیک)، درمان آن می‌تواند دشوار باشد. تمام تلاش خود را بکنید تا بفهمید چه چیزی باعث تحریک یا بدتر شدن اگزما شما شده است، سپس از آن اجتناب کنید.

هدف کاهش خارش، ناراحتی و جلوگیری از عفونت است. در ادامه یک‌سری نکات درمانی را برای شما جمع‌آوری کرده‌ایم، امیدواریم برای شما مفید واقع شوند:

  • اگر پوست شما در اثر هوای خشک رطوبت خود را از دست داده است، از مرطوب کننده استفاده کنید.
  • اگر علائم سلامت روانی یا عاطفی ضعیف را تجربه می‌کنید، برای دریافت دارو و همچنین مشاوره به یک روانپزشک مراجعه کنید.
  • پوست خود را با استفاده از کرم یا پماد مرطوب نگه دارید. هنگام حمام کردن، به جای آب گرم از آب ولرم استفاده کنید. از صابون‌های ملایم و سایر محصولاتی که فاقد عطر، رنگ و الکل هستند استفاده نمایید.

تا اینجای مطلب به صورت کامل با اگزمای پوستی آشنا شدیم. در ادامه قصد داریم انگل دمودکس را بررسی کنیم. ممکن است با خود فکر کنید که ارتباط میان انگل دمودکس و اگزما پوستی چیست؟ درواقع، انگل‌ دمودکس می‌تواند نقش بسیار مهمی را در این نوع بیماری ایفا کند.

به همین خاطر ما تصمیم گرفتیم در ادامه این مطلب نقش آن را بر اگزما مورد بررسی قرار دهیم. قبل از هرچیزی اجازه دهید ببینیم که انگل‌ دمودکس چیست؟

تحریک اگزما

دمودکس چیست و تاثیراتی که روی اگزما پوستی دارد؟

دمودکس نوعی کنه انگلی است. کنه‌های دمودکس در داخل یا اطراف فولیکول‌های موی صورت شما زندگی می‌کنند. به طور کلی کنه دمودکس برای انسان بی ضرر است.

‌در سطوح طبیعی، این کنه‌ها سلول‌های مرده پوست را از بین می‌برند. اما در تعداد زیاد، می‌توانند پوست شما را تحریک کنند و باعث سایر مشکلات پوستی مرتبط شوند. انگل دمودکس در پلک‌ها، مژه‌ها‌، ابرو، پیشانی، بینی، گونه‌ها و چانه قابل مشاهده است. انگل دمودکس در مردان بیشتر از زنان یافت می‌شود و افراد 20 تا 30 ساله را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

چه زمانی کنه دمودکس خطرناک می‌شود؟

کنه دمودکس به طور طبیعی روی پوست انسان یافت می‌شود. این کنه‌ها می‌توانند از فردی به فرد دیگر نیز سرایت پیدا کنند. زمانی که به تعداد زیاد روی پوست وجود داشته باشند، مشکل‌ساز خواهند شد. آنها در کنار سایر مشکلات پوستی باعث تحریک پوست و با عارضه‌هایی مثل اگزما نیز بروز داده می‌شوند. ‌اگر سیستم ایمنی ضعیفی دارید، شانس شما برای ابتلا به بیماری دمودکس بالا است.

علائم عفونت دمودکس روی پوست

برخی از شایع ترین علائم عفونت دمودکس عبارتند از: زبری و خشن شدن پوست، پوسته پوسته بودن پوست، خارش پوست، قرمزی پوست، حساسیت پوستی، سوزش پوست، اگزما و بلفاریت.

بنابراین دمودکس در سطوح طبیعی برای ما مشکل ساز نیست، اما اگر تعداد آن زیاد شود ممکن است موجب ایجاد بیماری پوستی اگزما و یا تشدید آن شود.

سخن پایانی و خدماتی که می‌توانید از لووین ‌کر دریافت کنید

انگل دمودکس که نقش مهمی در اگزما پوستی دارد، با چشم غیرمسلح قابل مشاهده نیست. خبر خوب این است که شرکت لووین ‌کر به صورت اختصاصی به تشخیص این انگل می‌پردازد.

این شرکت علاوه بر اینکه توانایی تشخیص دقیق انگل دمودکس را دارد، محصولاتی تحت عنوان دمودکسیلین نیز ارائه می‌کند که به خوبی از پوست شما در برابر این انگل‌های 8پا محافظت می‌کنند. قابل توجه که تنها این محصولات می‌توانند با این انگل مبارزه کنند. درواقع این محصولات همچون ضد قارچ عمل می‌کنند.

چقدر مقاله ما واستون کمک کننده بود؟

برای ثبت نظر روی ستاره کلیک کنید.

میانگین نظرات / 5. تعداد نظرها

تا الان کسی نظرش رو در مورد این پست به ما نگفته! شما اولین نفر باشید.

0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش همه