دسته بندی نشده

چین و چروک پوست صورت

()

تعریف

چین و چروک- به وجود آمدن شيارهای عـرضي و طولی در نقاط مختلف مثل پيشانی، بين دو ابرو، کنار چشم‌ها، دهان و بر روی گونه‌ها را چروک می‌نامند.

علل

علت‌های مختلفی باعث ایجاد چروک می‌شوند. کلاژن داخل پوست مسئول نگه داشتن قوام پوست است و هر عاملی باعث اختلال در روند کلاژن سازی شود می‌تواند بر ایجاد چین و چروک موثر باشد. همچنین برخی عوامل غیر کلاژنی هم می‌تواند بر چروک پوست موثر باشد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

ژنتیک و بیماری‌های ارثی:

با اینکه عوامل محیطی و سبک زندگی می‌تواند باعث ایجاد چین و چروک شود، ولی علت اصلی و زمینه‌ای ایجاد چین و چروک پایه ژنتیکی دارد. در بیماری‌های ارثی سندروم مارفان و اهلر دانلس، نقص در کلاژن سازی باعث ایجاد چین و چروک و افتادگی زودرس پوست می‌شود.

سیگار و استفاده از دخانیات:

افراد سیگاری به علت از دست دادن چربی زیر پوستی و فاکتور‌های مضر دیگر استعداد بیشتری برای چین وچروک پوست دارند.

عصبی بودن:

استفاده دائم و بیش از حد از عضلات صورت در افراد عصبی و خشن باعث قوت گرفتن این عضلات شده و استعداد بیشتری برای ایجاد چروک صورت پیدا می‌کنند.

تغذیه و رژیم غذایی:

عدم استفاده از میوه‌ها و سبزیجات و تغذیه نامناسب که مواد و ویتامین‌های کافی برای پوست تامین نشود و پوست در بحران مواد مغذی و آب قرار بگیرد، می‌تواند تشدید کننده چروک پوست باشد. همچنین افرادی که رژیم‌های سخت می‌گیرند و ناگهانی وزن کم می‌کنند چربی زیر پوستشان تحلیل می‌رود و باعث ایجاد چروک‌های پوست می‌شوند.

پوست‌های خشک:

پوست‌های خشک به دلایل ذاتی عدم نگه‌داری آب بیشتر مستعد چین وچروک هستند.

نور خورشید:

اشعه ماورای بنفش نور خورشید یکی از دلایل مهم ایجاد چین وچروک پوست است.

انواع چروک پوست

خطوط و شیارهای نامنظم:

این نوع چروک‌ها به خطوط نازک و موازی که معمولا در پوست به وجود می‌آیند، گفته می‌شود و به دلیل خطی و کم عمق بودن می‌توانند محو شوند. علت این نوع چروک کمبود کلاژن پوست است که سبب کاهش خاصیت کشسانی پوست می‌شود. با استفاده از مرطوب کننده، به دلیل بالا رفتن کلاژن سطحی، می‌توان جلوی این نوع چروک‌ها را گرفت.

چروک ارتجاعی دائم:

این نوع چروک در سطح پوست با گذشت زمان دائمی‌تر و نمایانتر می‌شود. به این نوع چروک‌ها چروک‌های الاستیک دائمی نیز می‌گویند. نور آفتاب و اشعه فرابنفش نقش افزایش دهنده و سرعت دهنده برای این چروک‌ها دارند. روی گونه‌ها، پایین گردن و بالای لب محل‌های مستعدتر برای این نوع چروک‌ها هستند. ضد آفتاب برای کاهش چروک ارتجاعی دائم می‌تواند مفید باشد.

خطوط در قسمت‌های فعال صورت:

این نوع چروک‌ها در قسمت‌های پر تحرک صورت ایجاد می‌شود برای مثال روی پیشانی، بین ابروها، اطراف دهان و کناره‌های بینی محل‌هایی هستند که حرکت دائمی آن‌ها ایجاد چروک می‌کنند. درمان‌هایی نظیر بوتاکس می‌تواند برای از بین بردن این نوع چروک مفید باشد.

چروک بر اثر افتادگی پوست:

پوست‌های نازک بیشتر در معرض این نوع چروک هستند. مصرف مواد غذایی نظیر سفیده تخم مرغ، توت فرنگی و لیمو و روش‌های دیگر نظیر ماساژ صورت می‌تواند در برطرف کردن این نوع چروک مؤثر باشد.

نقش دمودکس‌ها در ایجاد چین و چروک پوست

انگل‌های دمودکس از دو طریق سبب کاهش خاصیت کشسانی پوست و ایجاد چین و چروک می‌شوند:

1- تغذیه دمودکس‌ها از الاستین و کلاژن پوست

2- حرکت دمودکس‌ها بر روی پوست و کشیده شدن آن به مرور زمان

جهت انجام تست دمودکس و مشاوره پوست و مو با ما تماس حاصل فرمایید.

چقدر مقاله ما واستون کمک کننده بود؟

برای ثبت نظر روی ستاره کلیک کنید.

میانگین نظرات / 5. تعداد نظرها

تا الان کسی نظرش رو در مورد این پست به ما نگفته! شما اولین نفر باشید.

0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش همه