دسته بندی نشده

لکه های صورت و اختلالات رنگدانه ای

()

لکه های صورت – از جمله بیماری‌هایی که در انسان به دلیل اختلالات رنگدانه‌ ای ایجاد می‌شود، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

بیماری پیسی (Vitiligo):

در بیماری لکه های صورت به دلیل اختلال در عملکرد ملانوسیت‌ها، رنگدانه تولید نمی‌شود و قسمت‌هایی از پوست لکه‌های سفیدرنگ ایجاد می‌شود. به احتمال زیاد پیسی یک بیماری خودایمنی است که در نتیجه حمله سیستم ایمنی به سلول‌های رنگدانه‌ای ایجاد می‌شود. این بیماری یا در یک قسمت بدن نمایان می‌شود و یا به نواحی مختلف انتشار پیدا می‌کند.

روش قطعی برای درمان این بیماری وجود ندارد اما با استفاده از یکسری داروها می‌توان آن را کنترل کرد. همچنین در موارد نادری دیده شده که این بیماری به صورت خودبه‌خود برطرف شده است.

خال:

گاهی اوقات به دلیل افزایش بیش از حد سلول‌های ملانوسیت، در قسمت‌هایی از بدن تغییر رنگ ایجاد می‌شود. این افزایش می‌تواند به دلایل مختلف محیطی و یا مادرزادی ایجاد شود. در موارد نادری ممکن است خال‌ها به سمت سرطانی شدن پیش روند که در این صورت باید اقدامات لازم انجام گیرد. هر فرد بزرگسال تا سن 30 سالگی حدود 20 تا 30 خال خواهد داشت.

لکه های صورت:

از جمله شایع‌ترین لکه‌ های صورت می‌توان به کک مک، ملاسما، لنتیگو (Lentigo) و خال‌های هم‌سطح پوست اشاره کرد.

کک مک:

افرادی که پوست روشن و بور دارند، وقتی که در مقابل نور خورشید قرار می‌گیرند، نور فرابنفش موجب فعال شدن تولید ملانین در آن‌ها می‌شود. این لکه های صورت معمولا در سنین کودکی پدیدار می‌شوند و روش‌های درمان مختلفی برای آن‌ها پیشنهاد شده است.

ملاسما:

علت ایجاد این نوع لکه‌ های صورت هنوز مشخص نیست و پیشنهاد می‌شود که ملاسما یک عارضه چند عاملی (multi factorial) ‌باشد. بروز این لکه‌ های صورت در خانم‌ها بیشتر از آقایون است. این لکه‌ها بیشتر در دوران بارداری و یا به علت مصرف‌ قرص‌های ضد بارداری ایجاد می‌شوند؛ در نتیجه پیشنهاد می‌شود که بروز آن‌ها با اختلالات هورمونی مرتبط است. از دیگر عوامل موثر می‌توان به وراثت، محیط و قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آفتاب اشاره کرد. درمان‌های متعددی برای این لکه ‌های صورت پیشنهاد می‌شود که استفاده از کرم ضد آفتاب مناسب، اولین قدم در درمان است.

خال‌های سطحی (Junctional nevus):

این نوع خال‌های پوستی بیشتر در سنین کودکی و نوجوانی ظاهر می‌شوند و ظاهری کوچک، مسطح و قهوه‌ای دارند. این نوع خال‌ها نیاز به درمان ندارند اما در صورت ایجاد مشکلات زیبایی می‌توان آن‌ها را به روش‌های مختلف برطرف کرد.

لنتیگو:

این لکه‌ها معمولا در سنین میانی و پیری در مناطقی از پوست که بیشتر در معرض آفتاب قرار دارد، ایجاد می‌شوند. این بیماری به دلیل افزایش سلول‌های ملانوسیت در اپیدرم به وجود می‌آید. درمان‌های متعددی برای این بیماری وجود دارد که از جمله آن می‌توان به کرایوتراپی اشاره کرد.

جهت مشاوره رایگان پوست و مو و لکه های صورت،خشکی پوست، آکنه، خارش، جوش و … با ما تماس حاصل فرمایید.

 

چقدر مقاله ما واستون کمک کننده بود؟

برای ثبت نظر روی ستاره کلیک کنید.

میانگین نظرات / 5. تعداد نظرها

تا الان کسی نظرش رو در مورد این پست به ما نگفته! شما اولین نفر باشید.

0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش همه