دسته بندی نشده

جوانسازی پوست

()

جوانسازی چهره یکی از شاخص‌ترین ویژگی‌های هر فرد است که متاسفانه با افزایش سن، چروک و خطوط ظریف، لک‌های پوستی و دیگر نشانه‌های پیری پوست، افراد را به فکر جوان سازی پوست می‌اندازد. تکنیک‌های مختلفی برای این عارضه ابداع شده است که در ادامه به توضیح هر کدام می‌پردازیم:

انواع لیزر

یکی از راه‌های موثر برای جوانسازی و زیباسازی پوست، استفاده از لیزر است که طرفدار‌ان زیادی نیز دارد. استفاده از لیزر RF نسبت به لیزر فرکشنال از لحاظ ایمنی و کارایی بسیار مناسب‌تر است. از لیزر می‌توان در همه نقاط صورت استفاده کرد. عملکرد لیزر‌های جوانساز به این صورت است که ابتدا لایه بالایی پوست را که از پوست مرده و آسیب دیده تشکیل شده است، از بین می‌برد و سپس سبب تحریک لایه‌های پایینی پوست جهت ساخت کلاژن و سلول‌های پوستی جدید می‌شود.

بوتاکس

بوتاکس یکی از روش‌هایی است‌ که امروزه بسیار معمول است و افراد بسیار زیادی از آن استفاده می‌کنند. در این روش سم رقیق شده بوتیلیسم سبب فلج شدن عضلات صورت می‌شود که درنتیجه آن چروک‌های سطح پوست دیگر به چشم نمی‌آیند. اثر بوتاکس 3 تا 6 ماه ماندگاری دارد.

جوانسازی به روش PRP

پلاسمای غنی شده با پلاکت، یکی از روش‌های مفید و مرسوم برای جوان‌تر کردن پوست است. پلاکت‌ها حاوی مواد و فاکتور‌های رشد هستند که در صورتی که از آن‌ها استفاده شود، رشد سلول‌های جدید تحریک خواهد شد. در این روش از فاکتور‌های رشد پلاکت‌ها استفاده شده و سلول‌های قدیمی و پیر با سلول‌های جوان جایگزین می‌شوند.

 تزریق ژل (فیلر)

ژل (فیلر) با استفاده از سرنگ به زیر پوست تزریق می‌شود و فاصله بین بافت‌ها را پر میکند؛ به همین دلیل باعث از بین رفتن چین و چروک خواهد شد.

 تزریق چربی

تزریق چربی هم دقیقا مانند تزریق انواع ژل اثر می‌کند. چربی تزریق شده بین بافت ها را پر می‌کند و چین و چروک‌های موجود را از بین می‌برد و باعث جوانسازی پوست صورت می‌شود. چربی طبیعی است و مانند ژل‌ها به صورت مصنوعی تولید نمی‌شود، بنابراین خطرات و عوارض کمتری خواهد داشت.

لیفت (لیفتینگ)

یکی از جدیدترین و بهترین تکنیک‌های جوان‌سازی پوست، استفاده از نخ‌های کوچک زیر پوستی است. این روش که با جای گذاری و قرار دادن نخ‌های کوچک همراه است، برای درمان افتادگی و شل بودن پوست به کار می‌رود. در این روش، نخ‌های کوتاه و کوچکی، در زیر پوست قسمتی که افتادگی دارد، قرار داده می‌شود. این نخ‌های زیر پوستی، در طی ۴ تا ۶ ماه از بین می‌روند و تجزیه می‌شوند اما در زمانی که وجود دارند، باعث تحریک ساخت سلول‌های فیبروبلاست و تکثیر آن‌ها می‌شوند. این سلول‌ها که مسئول ایجاد، شکل دهی و نظم دادن به بافت‌ها هستند، باعث جوانسازی پوست اطراف خود خواهند شد.

 هیدرودرم ابریژن

این روش، یکی از روش‌های بسیار خوب و جالب در زمینه جوانسازی پوست است. در این روش، با استفاده از آب، لایه خارجی پوست که از بافت‌های مرده و پیر است، از بین می‌برد.

میکرودرم ابریژن

در این روش بدون درد و عارضه، یک ماده معدنی به نام‌ کریستال آلومینیوم‌ روی پوست ریخته می‌شود تا پوست ساییده شود. وقتی که این عمل انجام شد، لایه‌های بالایی پوست پیر و قدیمی از بین می‌رود و لایه زیرین که پوست تازه و شفاف است جایگزین آن می‌شود.

میکرونیدلینگ

روش جوانسازی پوست به وسیله میکرونیدلینگ، یکی از بهترین و موثر‌ترین روش‌ها برای جوانسازی است. دستگاه جوانساز میکرونیدلینگ، شامل چندین سوزن ظریف و کوچک است که سوزن‌‌های کوچک به لایه دوم پوست نفوذ کرده و سیستم ایمنی بدن را فعال می‌کنند. وقتی سیستم ایمنی فعال شد، کلاژن و الاستین تولید می‌شود. رشته‌های کلاژن و الاستین، پروتئین تشکیل دهنده پوست هستند که باعث حفظ قابلیت ارتجاعی پوست و کشسانی آن می‌شوند؛ در نتیجه به جوان‌سازی و زیبایی پوست کمک خیلی زیادی خواهند کرد.

راديوفركوئنسي

راديوفركوئنسي روشي مطمئن، اثر بخش و غير تهاجمي در رفع چين و چروك‌هاي صورت، بازگرداندن جواني و قوام طبيعي به پوست و رفع چاقي‌هاي موضعي بدن مي‌باشد. راديوفركوئنسي جوان‌سازي را درتمام مناطق صورت، گردن و غبغب به صورت يكنواخت انجام مي‌دهد، پس بهتر است قبل از انجام هر كار ديگر ابتدا به وسيله اين دستگاه سن پوستي فرد كاهش يابد و سپس در صورت لزوم در مناطق مورد نياز تزريق بوتاكس يا ژل انجام شود.

در روش راديوفركوئنسي، گرماي كنترل شده‌ به لايه‌هاي داخلي پوست ،بدون صدمه به لايه‌هاي رويي و اپيدرم، داده مي‌شود، كه باعث مي‌شود:

1- در طي گذر زمان روند پيري كند شده و كلاژن سازي در پوست تحريك شود.

2- گردش خون در منطقه افزايش يابد و دفع چربي‌های مضر و توكسين‌ها تسهیل شود.

3- انحلال سلول‌هاي چربي به وسيله گرما در نواحي كه چاقي موضعي وجود دارد، ایجاد شود.

كاربرد تزريق سلول‌هاي بنیادی در جوانسازي پوست:

سلول درماني به تكنيك‌ها و فناوري‌هاي جديدي گفته مي‌شود كه اساس آن جايگزيني سلول‌هاي بيمار و دچار اختلال عملكرد با سلول‌هاي سالم است. سلول‌های بنیادی پوست از نوع تک توان بوده و شامل سلول‌های فیبروبلاست، ملانوسیت و کراتینوسیت هستند. سلول‌های فیبروبلاست نقش مهمی در حفظ داربست بافت پیوندی دارند و عملکرد اصلی آن‌ها تولید پروتئین کلاژن می‌باشد.

خصوصيت اين سلول‌ها اين است كه با ورود در بدن تمايز مي‌يابند و به سلول‌هاي اختصاصي همان بافت تبديل مي‌شوند. ابتدا سلول‌های فیبروبلاست از قطعه کوچکی از پوست بیمار استخراج شده و در محیط کشت اختصاصی تکثیر می‌شود. سپس سلول‌های تکثیر شده با تکثیرهای پیاپی، مجددا به محل فرو رفتگی پوست مانند چین و چروک‌ها، جوشگاه‌های ایجاد شده پس از زخم و محل آکنه تزریق می‌گردد. فیبروبلاست در محل تزریق به تولید کلاژن کمک کرده و محل فرو رفتگی یا نقص پوستی را پر می‌کند که این موضوع با میکروسکوپ الکترونی مورد تایید قرار گرفته است. به علت توانايي سلول‌هاي بنيادي در ساختن كلاژن اين روش آثار طولاني مدت خواهد داشت. این سلول‌ها، متعلق به خود فرد بوده و توانایی تحریک سیستم ایمنی را ندارند.

بهترین روش برای جوان سازی پوست تزريق سلول‌هاي فيبروبلاست همراه با راديوفركوئنسي و ميكرودرم ابريشن در بازسازي پوست است كه با ميكرودرم ابريشن، اپيدرم و با راديوفركوئنسي، درم بازسازي مي‌شود. با تزريق سلول‌هاي فيبروبلاست به عنوان يك پركننده طبيعي كه موضوع روز دنياست، تحولي در پوست فرد ایجاد خواهد شد.

جهت مشاوره رایگان پوست و مو با ما تماس حاصل فرمایید.

برچسب ها: بلفاریت، درماتیت، روزاسه، آکنه، ریزش مو

چقدر مقاله ما واستون کمک کننده بود؟

برای ثبت نظر روی ستاره کلیک کنید.

میانگین نظرات / 5. تعداد نظرها

تا الان کسی نظرش رو در مورد این پست به ما نگفته! شما اولین نفر باشید.

0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش همه