درماتیت
دسته بندی نشده

درماتیت

()

درماتیت (dermatitis) نوعی بیماری ‌است که با التهاب پوستی، قرمزی، خارش و فلسی شدن پوست همراه است که ممکن است حاد یا مزمن باشد اما مسری و تحدید کننده حیات نیست. در اثر عواملی مانند فصل، میزان استرس و نوع ماده آلرژن مدت زمان درگیری می‌تواند متفاوت باشد.

مجموعه‌ای از مراقبت‌ها و داروها می‌تواند علایم این بیماری را کاهش دهد و به درمان آن کمک کند. علایم از خفیف تا شدید متغیر است و با توجه به منطقه درگیر شده متفاوت می‌باشد. درماتیت‌ها و التهاب‌های پوستی در اثر تماس مستقیم با یک عامل محرک و یا آلرژی‌زا مانند صابون‌های شستشوی لباس، صابون‌های معمولی و سایر شوینده‌ها، ایجاد می‌شوند. از دیگر محرک‌ها می‌توان ابریشم، فلزاتی نظیر نیکل، جواهرات، عطر، مواد آرایشی، رنگ مو، علف‌های هرز نظیر پیچک سمی را نام برد. از دیگر عوامل دخیل در ایجاد علایم می‌توان به استرس، تغییرات هورمونی، سابقه خانوادگی، آلرژی و آسم اشاره کرد.

انواع:

درماتیت (dermatitis) دارای انواع مختلفی است که هر کدام علائم خاص خود را دارند. در ادامه به توضیح هر یک می‌پردازیم.

درماتیت آتوپیک (Atopic dermatitis)

در کودکان شایع است و احتمال ارثی بودن آن زیاد می‎باشد، چرا که تقریباً همیشه سابقه خانوادگی درماتیت (dermatitis) یا آسم در این افراد وجود دارد. نشانه‌های این نوع عبارتند از: خشکی پوست، خارش و بثورات بر روی صورت، داخل آرنج، پشت زانوها و بر روی دست‌ها و پاها. خارش پوست موجب قرمزی، ورم ، ترک، خروج مایع، ضخیم شدن منطقه‌ای پوست و پوسته اندازی می‌شود.

درماتیت تماسی تحریکی (Irritant contact dermatitis)

تماس مکرر با آب، مواد شوینده، حلال‌ها و مواد شیمیایی و هر گونه اصطکاک پوست می‌تواند موجب این‌گونه عارضه شود. در این عارضه پوست قرمز شده و خارش دار است.

درماتیت تماسی آلرژیک (Allergic contact dermatitis)

بر اثر تماس پوست بدن با موادی مانند صابون، مواد الکلی، نیکل، عطر، لاستیک، رنگ مو و … که اکثر افراد به آن‌ها واکنش نشان نمی‌دهند، ایجاد می‌شود. در این عارضه پوست قرمز شده و خارش و سوزش ایجاد می‌گردد.

درماتیت نومولار (Nummular dermatitis)

برخی منابع از آن به عنوان دیسکی شکل یا سکه‌ای نیز نام برده‌اند. نقاط آسیب دیده می‌تواند پوسته‌دار، دارای مرز و خارش‌دار باشند و به شکل تکه‌های تحریک پذیر برای چند ماه باقی بمانند.

درماتیت سبورئیک (Seborrhoeic dermatitis)

درماتیت سبورئیک بر اثر تحریک ناشی از سم تولید شده توسط مخمر مالاسزیا (Malassezia) بروز می‌کند. این گونه مخمر بر روی پوست سر و صورت زندگی می‌کند. این عارضه با قرمزی و پوسته ریزی و خارش مشخص می‌شود. این مشکل ممکن است وراثتی باشد و در هر سنی پس از بلوغ ایجاد شود، البته در مردان و افرادی که پوست و موی چرب دارند شایع‌تر است. نوزادان نیز ممکن است به نوعی درماتیت سبورئیک در کف سر و در نواحی که با پوشک در تماس است، مبتلا شوند که این مشکل بعد از چند ماه برطرف می‌شود. شکل خفیفی از این بیماری شوره سر نامیده می‌شود که در نیمی از افراد بزرگسال وجود دارد. درماتیت سبورئیک دارای دو نوع خشک و چرب است.

درماتیت عصبی (Neurodermatitis)

تکه‌های فلس‌دار بر روی سر، پایین پاها، مچ و یا ساعدها ایجاد می‌شود. پوشیدن لباس‌های تنگ و خاراندن پوست سبب بروز این نوع درماتیت می‌شود.

درماتیت عفونی (Infectious dermatitis)

این نوع درماتیت در اثر آلودگی با عوامل عفونی نظیر باکتری زرد زخم (impetigo) و بعضی از قارچ‌ها ایجاد می‌شود.

درمان:

درمان این بیماری با توجه به نوع درماتیت، شدت و عامل ایجاد کننده متفاوت است. معمولا علایم بعد از یک الی سه هفته خود به خود برطرف می‌شود. اگر علایم به هر دلیلی برطرف نشد، پزشک ممکن است موارد زیر را پیشنهاد دهد:

1- داروهایی که آلرژی و خارش را کاهش دهند، مانند آنتی هیستامین‌ها.

2- کرم‌های موضعی حاوی ترکیبات استروئیدی جهت کاهش التهاب و خارش.

3- کرم‌ها و لوسیون‌های مرطوب کننده پوست.

4- آنتی بیوتیک‌ها در صورت ایجاد عفونت در اثر زخم شدن پوست ناشی از خارش شدید.

 

جهت انجام مشاوره رایگان پوست و مو با ما تماس حاصل فرمایید.

چقدر مقاله ما واستون کمک کننده بود؟

برای ثبت نظر روی ستاره کلیک کنید.

میانگین نظرات / 5. تعداد نظرها

تا الان کسی نظرش رو در مورد این پست به ما نگفته! شما اولین نفر باشید.

2 Comments
قدیمی ترین ها
جدیدترین ها بیشترین رای
Inline Feedbacks
نمایش همه
محمد
3 years ago

درماتیت دقیقا چیه ؟

Admin
پاسخ  محمد

با سلام، دوست عزیز شما می توانید به مقاله درماتیت در سایت لوین کر مراجعه فرمایید.