پوست و مو

بخور صورت برای جوش

()

یکی از ابتدایی‌ترین مراحل پاکسازی پوست، بخور دادن آن به صورت کلینیکی یا خانگی است. بخور پوست به خصوص پوست صورت برای اهداف مختلفی به کار می‌رود که در ابتدا به نحوه بخور صورت خانگی برای جوش می‌پردازیم. دستگاه‌های بخور موجود در بازار می‌تواند گزینه مناسبی برای راحتی در انجام بخور صورت شما باشد اما اگر به هر دلیلی تمایل به تهیه آن نداشتید، به استفاده از ظرف گود سایز متوسط به روی اجاق گاز خانگی اکتفا کنید. ظرف مورد نظر را تا نصفه آب کنید و اجازه دهید تا به نقطه جوش برسد و بخارات آب به طور متوالی از آن خارج شود. سپس ظرف را از روی اجاق گاز برداشته تا به دمای عادی محیط نزدیک شود و پوست را نسوزاند.

نحوه انجام بخور صورت برای جوش

یک حوله تمیز را دور تا دور سر خود گذاشته و سر را به روی ظرف و بخارات آن خم کنید، دقت کنید که فاصله مناسبی بین پوست صورت و بخار آب باشد و به هیچ وجه خیلی نزدیک به ظرف نباشید زیرا که سوختگی پوست با بخار آب می‌تواند از سوختگی با آب جوش خطرناک‌تر باشد. پوست‌های جوش‌دار و چرب می‌توانند داخل ظرف آب در حال جوش از گیاهان با خواص ضد میکربی استفاده کنند. بین 5 الی 10 دقیقه بسته به نوع پوست زمان مناسبی برای بخور صورت است. در حین بخور صورت برای جوش‌‌‌ها، چشم‌ها را باز نکنید.

فواید بخور صورت برای جوش

انجام اصولی و به دفعات مناسب بخور صورت برای سلامت پوست و آلودگی زدائی آن مفید است. بخورهای صورت انواع بسیاری دارد به طور مثال می‌توان از مواد موثره‌های مختلف در آب در حال جوش برای بخور پوست استفاده کرد یا روزها و مدت زمان‌‌های متفاوتی برای این کار در نظرگرفت. اگر صبح‌ها به بخور صورت بپردازید می‌توانید از گردش مناسب خون در پوست صورت و شادابی آن لذت ببرید و اگر شب‌ها برای پوست صورت خود بخور انجام دهید به آرامش و خواب خوب شما کمک خواهد کرد. چند مورد از فواید بخور صورت به شرح زیر است:

افزایش گردش خون

بخارهای آب به دلیل دمای نزدیک به نقطه جوش سبب حرارت ملایم به روی پوست صورت می‌شوند و جریان خون به سمت صورت را افزایش می‌دهند. به همین دلیل دقایقی بعد از بخور صورت برای جوش‌ها، پوست شما کمی ملتهب خواهد شد که برطرف خواهد شد اما مراقب باشید در فاصله خیلی نزدیک از ظرف آب در حال جوش و یا در مدت طولانی قرار نگیرید. خون حاوی تمامی مواد مغذی برای پوست است و با خون رسانی هرچه بیشتر به پوست باعث شادابی آن می‌شود. اکسیژنی که از طریق خون‌رسانی به پوست می‌رسد دلیل شفافیت پوست صورت است.

باز شدن منافذ پوست

باز شدن منافذ پوست

حرارت و بخار آب در کنار هم در مواجهه با پوست موجب گشاد شدن رگ‌ها و شل شدن پوست می‌شود. همین امر منجر به باز شدن موقت منافذ پوست و خارج شدن آلودگی‌ها و بقایای مواد آرایشی و چربی می‌شود. انجام اسکراب بلافاصله پس از بخور صورت، سلول‌های مرده را حذف می‌کند. انجام روتین بخور صورت و پاکسازی از ایجاد جوش‌های زیرپوستی سیاه و سفید جلوگیری می‌کند. جوش‌های زیرپوستی غیرالتهابی هستند و از تجمع سلول‌های مرده و باکتری‌های پوست به وجود می‌آیند. تمیز کردن این منافذ به درخشندگی پوست کمک خواهد کرد.

شستشوی منافذ پوست

به منظور شستشوی منافذ پوست باید در ابتدا آن‌ها را قابل دسترس برای ابزار فیزیکی یا شیمیایی پاکسازی پوست قرار دهیم. منافذ پوست گاها خیلی کوچک و غیرقابل دیدن هستند اما می‌توانند منبع ذرات ریز آلودگی هوا و بقایای مواد آرایشی باشند که به مرور پوست صورت را کدر می‌کنند. در قدم اول احتیاج داریم که منافذ پوست را باز کرده و با براش یا کرم‌های اسکراب آن را تمیز کنیم. بهترین راه بازکردن منافذ پوست استفاده از بخور صورت برای جوش است. به منظور کنترل بهتر جوش‌ها در آب در حال جوش ظرف یا دستگاه بخور، از گیاه خشک شده بابونه حدودا دو قاشق غذا خوری یا مخلوط گیاه نعنا، جعفری و لیمو ترش استفاده کنید.

از بین بردن جوش‌ها

جوش‌ها به دو نوع التهابی و غیر التهابی تقسیم می‌شوند. به جوش‌های غیرالتهابی همان کومدون گفته می‌شود که به نام‌های کومدون سر سفید (جوش سر سفید) و کومدون سر سیاه (جوش سر سیاه) شناخته می‌شوند. جوش‌های التهابی جوش‌هایی قرمز و سفت و معمولا دردناک هستند که از روی ظاهر پوست افراد کاملا دیده می‌شوند. به طورکلی بخور صورت برای جوش‌ها اثر درمانی مثبت دارد اما باید توجه داشت که به جوش‌های التهابی پوست نباید آسیب زد چرا که موجب پخش بیشتر آن و ایجاد جای جوش می‌شود. دو نوبت در هفته برای پاکسازی خانگی پوست صورت و بخور صورت برای جوش‌ها مناسب است. افزودن گلاب به آب در حال جوش نیز برای پوست صورتتون خاصیت ضد میکروبی و شفاف کنندگی دارد. در حین بخور با میله پاکسازی پوست به آرامی جوش‌های زیر پوستی را خارج نمایید. بعد از اتمام بخور صورت از ماسک‌های ضد میکروبی به مدت 20 دقیقه استفاده نمایید.

اقدامات پس از بخور صورت برای جوش

اقدامات پس از بخور صورت برای جوش

پس از اتمام ماسک گذاری و شستن پوست صورت، از سرم‌های حاوی مواد ضد جوش استفاده نمایید و با ضربات آرام نوک انگشتان دست سعی در جذب هرچه بهتر مواد داشته باشید. اگر تمایل به استفاده از سرم را ندارید می‌توانید از ژل داخل گیاه آلوئه‌ورا برای آبرسانی پوست خود بهره بگیرید. یک عدد برگ آلوئه‌ورا را تهیه کنید و آن را به صورت طولی سراسری برش دهید. داخل گیاه حاوی دو نوع ژل داخلی‌تر و بیرونی‌تر می‌باشد. ژل داخلی‌تر مایل به سفید و کدر است و ژل خارجی‌تر کمی زرد رنگ و شفاف به نظر می‌رسد. بهتر است برای پیشگیری از حساسیت پوست از ژل داخلی آلوئه‌ورا برای روی پوست صورت خود استفاده کنید. در مرحله آخر از پاکسازی پوست صورت حتما از کرم مرطوب کننده مناسب پوست خود که بهتر است بافت سبک داشته باشد استفاده کنید و اگر قصد خروج از منزل دارید مصرف کرم ضد‌آفتاب فاقد چربی و غیر کومدون‌زا را از خاطر نبرید.

نکات مهم استفاده از بخور صورت برای جوش

  • هفته‌ای دو نوبت بخور پوست صورت کافی است و استفاده بیش از این برای سلامت پوست توصیه نمی‌شود.
  • برای پوست‌های خشک حتما بلافاصله پس از بخور صورت از کرم مرطوب کننده استفاده نمایید.
  • افرادی که رگ‌های پاره شده در پوست صورت دارند از بخور صورت اجتناب کنند.
  • افراد دچار آسم و آلرژی به گیاهان دارویی حتما از پزشک مشورت بگیرند.

نویسنده: حانیه افراز، کارشناس تحقیق و توسعه

چقدر مقاله ما واستون کمک کننده بود؟

برای ثبت نظر روی ستاره کلیک کنید.

میانگین نظرات / 5. تعداد نظرها

تا الان کسی نظرش رو در مورد این پست به ما نگفته! شما اولین نفر باشید.

0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش همه