پوست و مو

برای درمان خارش پوست سر و صورت چیکار کنیم؟

()

خارش پوست مقوله‌ای بسیار آزار‌دهنده می‌باشد. پوست به دلایل مختلفی می‌تواند دچار خارش شود. دانستن علت اینکه چرا پوست شما دچار خارش شده‌ است، می‌تواند به درمان خارش پوست کمک کند. عوامل زیادی می‌توانند باعث خارش شوند و تعیین عامل واقعی همیشه کار آسانی نیست. برخی شرایط باعث ایجاد احساس سوزن سوزن شدن و التهاب در پوست می‌شوند، در حالی که برخی دیگر احساس قرارگرفتن آن ناحیه بر روی آتش را در فرد القا می‌کنند.

خارش پوست چیست؟

خارش نوعی تحریک پوست است که باعث می‌شود میل به خارانیدن پوست خود داشته باشید. شما می‌توانید در هر نقطه از بدن خود، از جمله پوست سر، خارش پوست را احساس کنید که اصطلاح پزشکی آن،  pruritis است.

خارش پوست چگونه تشخیص داده می‌شود؟

پس از مراجعه به پزشک، یک معاینه بصری برای بررسی ناحیه‌ای که خارش دارد انجام می‌شود و پزشک از شما سوالاتی در مورد سابقه سلامتیتان خواهد پرسید. درصورتیکه پزشک شما احساس کند این خارش ناشی از یک مشکل جدی‌‌تر است، به شما انجام آزمایش‌‌های بیشتر سلامت پوست نظیر نمونه برداری جهت بررسی حضور انواع قارچ‌ها و باکتری‌ها و نیز تست تشخیصی دمودکس را توصیه می‌نماید تا درمان خارش پوست شما به طور کامل صورت گیرد.

چه عواملی سبب خارش پوست می‌شوند؟

چندین عامل احتمالی برای خارش پوست سر و صورت وجود دارند که شایع‌ترین آنان: بیماری درماتیت سبوره، بیماری خود‌ایمنی نظیر پسوریازیس، شوره سر، استرس و اضطراب، دیابت، شپش سر و نیز افزایش تراکم انگل دمودکس می‌باشند.

به منظور آگاهی از ارتباط بین افزایش تراکم انگل دمودکس و خارش شدید پوستی در ابتدا می‌بایست بدانیم انگل دمودکس چیست. کنه های دمودکس انگل‌های میکروسکوپی هستند که در زیر فولیکول‌های مو و در غدد چربی زندگی می‌کنند. آن‌ها با بیماری‌های پوستی مهمی نظیر روزاسه، درماتیت سبوره، آکنه و عارضه‌های پوستی دیگر در ارتباط هستند.

دمودکس‌ها انواع مختلفی از مشکلات پوست سر را ایجاد می‌کنند. معمول‌ترین انواع عفونت‌های پوست سر ناشی از هجوم این انگل‌ها است. این امر به‌ویژه در میان افرادی که از آکنه رنج می‌برند، شایع است؛ یکی دیگر از بیماری‌های پوستی که به شدت با این انگل ها مرتبط است.

انگل‌های دمودکس از چربی پوست و نیز سلول های مرده پوست تغذیه می‌کنند. حضور و فعالیت آن‌ها در پوست باعث خارش،  به‌علاوه تشکیل پوسته‌های شوره سر و ریزش مو می‌گردد. درصورتیکه تراکم کنه‌های دمودکس از میزان خاصی فراتر رود علائمی نظیر زخم‌های همراه با خارش، لکه‌های زبر همراه با پوسته و قرمزی و پوسته پوسته شدن شدت می یابد. از آنجا که این انگل ها دارای قابلیت تحرک در سطح پوست بویژه در شب هستند، با حرکتشان در سطح پوست میزبان شروع به خارانیدن شدید پوست می کند که منجر به پوسته پوسته شدن پوست می‌گردد.

نقش دمودکس در خارش پوست سر و صورت

نشانه‌های حضور دمودکس در سطح پوست چیست؟

خارش یا پوسته پوسته شدن پوست، قرمزی، افزایش حساسیت پوست، احساس سوزش، احساس زبری و خشن شدن پوست و اگزما نشانه‌هایی از احتمال حضور انگل دمودکس در پوست می‌باشد.

درمان خارش پوست ناشی از دمودکس

شما می‌توانید درصورت تمایل پس از انجام تست دمودکس، با مشورت پزشک اقدام به مصرف داروهای ضدانگل ایورمکتین، پرمترین و … نمایید. همچنین از محصولات تخصصی مراقبتی پوستی با خاصیت ضدانگلی نظیر محصولات برند دمودکسیلین استفاده نمایید. Demodexcillin قصد دارد با برنامه مراقبتی نوآورانه خود و با ارائه بهترین محصولات برای درمان انگل‌های دمودکس، این موجودات و عارضه‌های ناشی از آن‌ها را از بین ببرد.

محصولات دمودکسیلین با دارا بودن روغن درخت چای و روغن نارگیل بواسطه‌ی حذف منابع غذایی اصلی این کنه‌ها، بدن شما را به مکانی نامناسب برای رشد و تکثیر بی‌رویه‌ی این انگل‌ها تبدیل می‌کنند و جمعیت آن‌ها را روی سطح پوست کم و کمتر می‌کنند. محصولات این برند بواسطه‌ی دارا بودن مواد موثره‌ی گیاهی کاملا بی ضرر بوده و استفاده از این محصولات با هدف پیشگیری از تراکم بالای دمودکس نیز توصیه می‌شود.

این محصولات بواسطه ی دارا بودن روغن نارگیل که حاوی چربی اشباع‌شده بوده، و نیز روغن درخت چای دارای خواص‌ ضد‌‌میکروبی، ضد‌قارچی و ویژگی‌های ضد‌عفونی کننده هستند. درصد روغن درخت چای به کار رفته در این محصولات، به کاهش یا از بین بردن خارش ناشی از شوره سر، درماتیت سبورئیک، شپش سر و نیز انگل دمودکس کمک می‌‌کند و در درمان خارش پوست جزو یکی از مهمترین موارد می‌باشد.

روش های خانگی درمان خارش پوست سر و صورت

سایر روش‌های خانگی و دارویی درمان خارش پوست سر و صورت

درمان‌هایی از قبیل استفاده از سرکه سیب رقیق شده، برخی روغن‌های ضروری نظیر روغن نارگیل ارگانیک، روغن درخت چای و روغن نعناع در دزهای موثر از جمله روغن های سودمند جهت درمان خارش پوستی و تسکین پوست سر هستند. همچنین محصولات مراقبت پوستی حاوی سالیسیلیک اسید در درمان خارش پوست ناشی از پسوریازیس و درماتیت سبورئیک موثر هستند.

برای درمان خارش صورت و بدن می‌توانید یک پارچه سرد و مرطوب یا کیسه یخ را روی پوستی که خارش دارد قرار دهید.

همچنین در موارد شدید می توان با مشورت پزشک از شامپوی کتوکونازول، شامپو و لوسیون سلنیوم سولفاید و نیز شامپوی پیریتیون زینک استفاده نمود. البته لازم به ذکر است به دلیل خطر عوارض جانبی جدی و تداخلات دارویی نبایست بصورت خودسرانه از این محصولات استفاده نمود.

در این میان فعالیت‌هایی نظیر مدیتیشن که استرس را کاهش می‌دهند، در درمان خارش پوست ناشی از اضطراب موثر هستند. مدیتیشن همچنین به خارش ناشی از اگزما کمک می‌کند. مدیتیشن را می‌توان به تنهایی یا همراه با سایر درمان‌های خارش سر امتحان کرد.

چگونه می‌توان از خارش پوست جلوگیری کرد؟

برای کاهش خطر ابتلا به خارش پوست، بایستی بهداشت را رعایت نمایید. سر و صورت خود را به طور منظم بشویید و مطمئن شوید که تمام روغن‌های انباشته شده، آلاینده‌ها و باقی‌مانده‌ی محصولات به طورکامل شسته شده و پوست کاملا تمیز است. همچنین هنگام دوش گرفتن به جای آب داغ از آب گرم استفاده کنید تا خطر خشک شدن پوست را که منجر به خارش می‌شود، کاهش دهید.

در نظر داشته‌باشید که خارش پوست یک مشکل رایج با دلایل متعدد است که اغلب می‌توان آن را در خانه درمان کرد اما گاهی این مشکل جدی بوده و نیاز به مراجعه به پزشک و درمان دارد. اگر علائم شما به‌راحتی و ظرف چند هفته از بین نرفت، با پزشک خود پیرامون علت اصلی خارش پوست و بهترین روش درمان آن صحبت کنید.

چقدر مقاله ما واستون کمک کننده بود؟

برای ثبت نظر روی ستاره کلیک کنید.

میانگین نظرات / 5. تعداد نظرها

تا الان کسی نظرش رو در مورد این پست به ما نگفته! شما اولین نفر باشید.

0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش همه