علت جوش صورت در مردان
پوست و مو

علت جوش صورت در مردان

()

بروز آکنه در نوجوانان پسر طبیعی بوده اما گاهی این جوش‌ها تا دهه‌ی بیست و سی زندگی افراد باقی می‌مانند و سبب بروز نگرانی می‌شوند. در این مقاله به علت جوش صورت در مردان و راه درمان آن خواهیم پرداخت؛ به نحوی که قادر به دانستن تفاوت جوش صورت در مردان و زنان خواهید بود. همچنین نکاتی در خصوص جوش بدن در مردان ارائه خواهد شد.

شناسایی جوش مردانه

جوش‌های صورت در مردان برجستگی‌هایی قرمز و حساس در سطح پوست هستند که به صورت برآمدگی‌های بزرگ قرمز یا سفید پر از چرک مشخص می‌شوند. همچنین جوش‌های مردانه ممکن است به صورت کیست‌هایی (جوش‌های عمقی) می‌باشند که در سطح آن‌ها هیچ منفذی وجود ندارد. این جوش‌ها عمیق‌تر از جوش‌های سرسفید یا سرسیاه سطحی هستند. جوش‌های مردانه اغلب نیمه پایینی صورت شامل گونه‌ها، خط فک، چانه و گردن را درگیر می‌کنند. بروز این جوش‌ها همچنین در بدن نیز شایع است زیرا مردان دارای تراکم بالاتری از غدد چربی در هر فولیکول موی ناحیه سینه، شانه‌ها و پشت خود هستند.

علت جوش صورت در مردان چیست؟

در مردان مبتلا به آکنه، معمولا سطوح هورمون، محرک اصلی است. در حالت عادی در بدن مردان درمقایسه با زنان، هورمون تستوسترون بیشتری تولید می‌شود که همین موضوع منجر به پوست ضخیم و چرب‌تر مردان نسبت به زنان می‌شود. از طرفی تولید سبوم یا چربی نیز در مردان بیش از زنان است چرا که فعالیت غدد چربی در مردان به علت حضور هورمون تستوسترون زیاد است. همین امر منجر به مسدود شدن منافذ و ایجاد جوش خواهد شد. درواقع موهای صورت می‌توانند محلی برای تجمع و به دام افتادن چربی و به دنبال آن تجمع و پرورش باکتری‌های ایجادکننده‌ی جوش باشند. این فرایند سبب تشدید آکنه و جوش‌ها خواهد شد.

همچنین مردانی که پدرانشان در دوران جوانی آکنه شدید داشته‌اند نیز بیشتر به جوش صورت مبتلا می‌شوند. البته مصرف برخی از دارو‌ها مانند لیتیوم که برای درمان اختلال دوقطبی مصرف می‌شود و کورتیکواستروئید‌ها مانند پردنیزون نیز می‌توانند باعث ایجاد جوش صورت و یا جوش بدن در مردان شوند.

در نهایت، مصرف مکمل‌های ورزشی جهت افزایش رشد عضلانی نیز ممکن است در برخی مردان سبب افزایش و تشدید آکنه شود.

جوش بدن در مردان

علت جوش بدن مردان در سنین بالا چیست؟

مردان علاوه بر صورت و گردن، مستعد ابتلا به آکنه در ناحیه قفسه سینه، پشت، بالای بازوها و شانه‌ها هستند. همچنین عرق کردن در ماه‌های گرم‎تر سال و بعد از ورزش، به ویژه در اثر پوشیدن لباس‌های پلاستیکی می‌تواند علت تشدید جوش در مردان باشد.

کبد و جوش صورت چه ارتباطی با هم دارند؟

کبد انسان همانند دستگاه تصفیه کننده خون در بدن بوده که نقش تعیین کننده و مهمی برای بدن دارد. وظایف کبد در بدن، گرفتن سموم از خون، تصفیه خون، ذخیره‌سازی قند‌ها، ذخیره آهن در بدن، تولید پروتئین‌های خاص، افزایش سطح ایمنی بدن و … است. کبد بزرگترین غده بدن است و در صورتی که دچار اختلال شود، می‌تواند سبب ایجاد جوش در افراد و همچنین آقایان شود. کبد چرب، یکی از اختلالات کبدی است که می‌تواند سبب جوش و سایر تظاهرات در صورت شود.

علت ایجاد جوش ناگهانی در مردان

از جمله دلایل مهم ایجاد جوش ناگهانی در مردان، مصرف بیش از حد شیرینی و چربی است. همچنین برخی مردان به دلیل اختلالات کبدی، دچار جوش‌های ناگهانی در بدن خود می‌شوند که این جوش‌ها در برخی مواقع شدت می‌یابند.

نقش انگل‌های دمودکس در ایجاد جوش در آقایان

پوست مردان در مقایسه با پوست زنان میزان چربی بیشتری را تولید می‌نماید. از آنجا که منبع تغذیه‌ی انگل‌های دمودکس، چربی و سلول‌های مرده پوست است، زاد و ولد و تراکم این انگل‌ها در پوست مردان بالا بوده و همین موضوع سبب بروز جوش‌های صورت در مردان شده که عمدتا این جوش‌ها، مقاوم به درمان هستند. جهت اطلاعات بیشتر در خصوص ارتباط انگل‌های دمودکس با بیماری‌های پوستی به مقاله مربوطه مراجعه کنید.

درمان جوش صورت در مردان

برای درمان جوش صورت بهتر است تا از ژل شست و شوی صورت مناسب جهت پاک کردن آلودگی و چربی اضافی پوست استفاده شود. ژل شست و شوی دمودکسیلین، مناسب جهت درمان جوش صورت در مردان می‌باشد که می‌بایست روزانه دوبار صبح و شب استفاده شود. همچنین جهت تکمیل درمان جوش صورت پیشنهاد می‌شود تا از محلول پوست دمودکسیلین بر روی ناحیه دارای جوش استفاده شود.

همچنین از آنجا که از جمله علت‌های مهم ایجاد جوش در مردان، تجمع چربی و آلودگی در پوست آنان است، استفاده از میسلارواتر تخصصی دمودکسیلین مناسب پوست چرب و خشک به عنوان راهکار درمانی مناسب پیشنهاد می‌شود. میسلارواتر دمودکسیلین با پاک کردن آلودگی‌ها و چربی اضافه از روی پوست، محیط را برای تکثیر میکروارگانیسم‌های مضر پوست به ویژه انگل دمودکس و باکتری پروپیونیوم باکتریوم آکنس(عامل ایجاد جوش) نامساعد می‌سازد.

توصیه‌هایی پیرامون پیشگیری از ایجاد جوش صورت در مردان:

  • در درمان جوش در مردان، استفاده از شوینده‌های ملایم صورت را فراموش نکنید.
  • در هنگام اصلاح، هربار از تیغ تمیز استفاده نمایید.
  • از کرم‌های ضدآکنه مناسب استفاده کنید.
  • اگر جوش‌های درشت و التهابی دارید، بهتر است به جای استفاده از تیغ، از ماشین ریش تراش استفاده کنید.
  • در نظر داشته باشید اگر درمان جوش صورت به صورت اصولی انجام گیرد، جوش‌ها بر نمی‌گردند.

درمان جوش صورت در مردان

درمان جوش بدن در مردان

اولین روش پیشنهادی، استفاده از شوینده‌ای با خاصیت کنترل کنندگی چربی برای بدن است. ژل شست و شوی دمودکسیلین علاوه بر ضددمودکس بودن، ضدباکتری و ضدقارچی نیز بوده که به همین سبب انتخاب مناسبی برای افراد می‌باشد. لازم به ذکر است پوشیدن تی شرت‌های نخی و بدون پلاستیک نیز تا حد زیادی باعث درمان جوش در بدن مردان می‌شود.

سخن پایانی در خصوص علت جوش در آقایان

در این مقاله، علت جوش صورت در مردان و موثرترین راه‌های درمانی آن مورد بحث قرار گرفته شد. اکنون می‌دانیم عواملی از قبیل تغییر سبک زندگی، مراقبت‌های پوستی صحیح و درمان‌های موضعی به از بین بردن آکنه در مردان کمک می‌کنند. اگر به آکنه‌ی شدید یا طولانی مدت دچارید یا درمان‌های ذکر شده در این مقاله برایتان مؤثر نیست، پیشنهاد می‌شود تا به متخصص پوست مراجعه نمایید.

چقدر مقاله ما واستون کمک کننده بود؟

برای ثبت نظر روی ستاره کلیک کنید.

میانگین نظرات / 5. تعداد نظرها

تا الان کسی نظرش رو در مورد این پست به ما نگفته! شما اولین نفر باشید.

0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش همه