مو
دسته بندی نشده

مو و کلیات آن

()

کلیات مو

مو یکی از ویژگی‌های مشخص پستانداران است که کاربردهای متفاوتی دارد. یکی از فواید آن عایق‌بندی گرمایی دربرابر سرما می باشد. به‌ مرور زمان و در نتیجه تکامل، این کاربرد در انسان به جز در ناحیه سر از دست رفته است. موی سر علاوه بر عایق گرمایی کارکرد زیبایی شناختی نیز دارد. پوست سر مساحتی حدود 500 سانتی متر مربع دارد که به طور تقریبی از هر سانتی متر 200 تار مو خارج می‌شود.

 

ساختار:

مو رشته‌ای متشکل از پروتئینهای مختلف از جمله آلفاکراتین است که از فولیکول‌های موجود در پوست به‌وجود می‌آید. تار مو از سه قسمت فولیکول، ریشه و ساقه تشکیل شده است. فولیکول مسیری لوله مانند است که ریشه مو در آن رشد می‌کند. در انتهای فولیکول ناحیه‌ای برجسته به نام بولب قرار دارد که پیگمان رنگی ملانین در آن تولید می‌شود. در قسمت انتهایی بولب ناحیه دیگری به نام “درمال پاپیلا” قرار دارد که توسط مویرگ‌های خونی تغذیه می‌شود. این ناحیه مسئول تولید موی جدید می‌باشد که منجر به رشد و افزایش طول مو می‌شود. این افزایش به صورت طبیعی 1 cm در ماه است. ساقه مو ناحیه قابل رویت آن می‌باشد که خارج از پوست قرار دارد. ساقه از چندین لایه تشکیل شده است که از بیرون شامل کوتیکول، کورتکس و مدولا می‌باشد.

 

انواع مو:

معمولی:

در این نوع، ترشح چربی غدد پوست سر متعادل است و موها چرب یا خشک نمی‌باشند. این نوع مو ظاهری درخشان دارد و هنگام لمس، نرم و انعطاف پذیر به نظر می‌رسد.

چرب:

در این نوع، ترشح چربی غدد پوست سرشان زیاد است و باعث می‌شود موها ظاهری براق و چرب پیدا کنند. در پوست سر این افراد ممکن است جوش‌هایی مشاهده شود که سبب ایجاد خارش و قرمزی پوست سر شود. از مهمترین نشانه‌های موی چرب، شوره سر می‌باشد.

خشک:

افرادی که دارای این نوع مو هستند، ترشح چربی از غدد پوست سرشان کافی نمی‌باشد. موها ظاهری خشک و شکننده پیدا می‌کنند. دستکاری زیاد، رنگ کردن و استفاده مداوم از سشوار و اتو سبب ایجاد این نوع مو می‌شود. موخوره از نشانه‌های بارز آن می‌باشد.

مختلط:

در این افراد ترشح چربی پوست سر زیاد است، اما به دلایل مختلف از جمله شستشوی مکرر قسمت انتهای مو، ساقه خشک و شکننده است.

چرخه رشد:

مرحله آناژن (رشد):

در این مرحله سلول‌های مو به سرعت تکثیر می‌شوند و موی جدید موی قدیمی را به خارج می‌راند. در طول این فاز هر 28 روز یک سانتی متر به طول مو افزوده می‌شود. این مرحله 2 الی 8 سال به طول می‌انجامد و در افرادی که موهای بسیار بلند دارند، طولانی‌تر است.

مرحله کاتاژن (میانی)

در این مرحله رشد مو متوقف شده، غلاف آن چروکیده و آماده ریزش می‌شود. حدود 3 درصد موها در این فاز قرار دارند. این مرحله موقتی است و دو الی سه هفته به طول می‌انجامد.

مرحله تلوژن (استراحت)

در این مرحله موی ضعیف شده می‌ریزد و در آخر فولیکول آن مجددا وارد فاز آناژن می‌شود. حدود 6 الی 8 درصد موها در این فاز به سر می‌برند. این مرحله دو الی سه ماه طول می‌کشد و برای موهای ابرو و سایر قسمت‌های بدن طولانی‌تر است.

به صورت کلی حدود 80 درصد موها در فاز آناژن و 20 درصد آن‌ها در فاز تلوژن به سر می‌برند که با افزایش سن درصد موهایی که در فاز تلوژن هستند، افزایش پیدا می‌کند.

جهت انجام مشاوره رایگان ریزش موی سر می‌توانید با ما تماس حاصل فرمایید.

چقدر مقاله ما واستون کمک کننده بود؟

برای ثبت نظر روی ستاره کلیک کنید.

میانگین نظرات / 5. تعداد نظرها

تا الان کسی نظرش رو در مورد این پست به ما نگفته! شما اولین نفر باشید.

0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش همه