پوست و مو

درمان روزاسه با لیزر

()

امروزه داروهای زیادی برای کنترل و درمان روزاسه موجود است؛ اما دارو برای همه‌ی علائم به‌ویژه قرمزی، برافروختگی و همچنین ضخیم شدن پوست در اطراف بینی مؤثر نیست. اگر با این علائم دست‌وپنجه نرم می‌کنید، درمان روزاسه با لیزر ممکن است یک گزینه‌ی خوب برای شما باشد. استفاده از لیزر نتایج چشمگیری برای برخی از افرادی که دارای این دو علائم بیماری روزاسه هستند، دارد.

روزاسه چیست

روزاسه یک بیماری التهابی شایع پوست است که زندگی افراد را بسیار تحت تأثیر قرار می‌دهد و می‌تواند دائمی شود. مبتلایان به روزاسه معمولاً از گرگرفتگی، سرخ شدن، حساس شدن پوست، جوش و حساسیت چشم شکایت دارند. روزاسه معمولاً در افرادی با پوست سفید و چشمان روشن ظاهر می‌شود اما می‌تواند بر هر نوع پوستی تأثیر بگذارد. این مشکل در صورت عدم درمان بدتر شده و باعث می‌شود افراد مبتلا از ظاهر خود راضی نباشند و احساس بدی داشته باشند. روزاسه به‌صورت قرمزی و خشکی روی گونه‌ها، بینی، چانه یا پیشانی (کمتر در گردن، پوست سر، قفسه سینه یا گوش) شروع می‌شود. در ابتدا، این علائم گذرا هستند. پس از مدتی قرمزی عمیق‌تر و طولانی‌تر می‌شود و رگ‌های خونی قابل‌مشاهده در پوست ظاهر می‌شوند. در صورت عدم درمان روزاسه، جوش در پوست ایجاد می‌شود و ممکن است بینی به علت تجمع بافت، بزرگ و ناهموار شود که به آن رینوفیما می‌گویند. روزاسه گاهی روی ناحیه‌ی چشم تأثیر می‌گذارد و باعث تحریک، آبریزش، حساس شدن و خونریزی چشم می‌شود. رایج‌ترین اشتباه این است که فکر می‌کنیم هیچ کاری نمی‌توانیم برای درمان روزاسه انجام دهیم. اگرچه روزاسه قابل‌درمان نیست، اما روش‌های مختلفی برای کنترل علائم آن وجود دارد.

عوامل ایجاد روزاسه

عوامل متعددی می‌تواند در بروز بیماری روزاسه دخالت داشته باشد. در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • ژنتیک یکی از عوامل مهم در ایجاد روزاسه است و بروز این عارضه می‌تواند ارثی باشد.
  • باکتری هلیکوباکتر که می‌تواند در سیسم گوارش وجود داشته باشد باعث گشاد شدن رگ‌ها و بروز روزاسه می‌شود.
  • مشکلات رگ‌های خونی از عوامل قرمزی پوست است.
  • انگل‌های دمودکس موجودات میکروسکوپی هستند که بدون اینکه متوجه شویم در پوست ما زندگی کرده و از چربی و سلول‌های مرده‌ی پوست تغذیه می‌کنند. افزایش تعداد این انگل‌ها می‌تواند باعث بروز عارضه‌های پوستی متعدد ازجمله روزاسه شود.

روش‌های مختلف درمان روزاسه

روش‌های مختلف درمان روزاسه

برنامه‌ی درمانی که متخصصان برای روزاسه پیشنهاد می‌کنند اغلب شامل داروها، برنامه‌ی مراقبت از پوست مبتلا به روزاسه و نکاتی است که به شما در جلوگیری از بروز مدام آن کمک می‌کند. گاهی اوقات، یک برنامه‌ی درمانی شامل روشی مانند لیزر درمانی نیز می‌شود. برای درمان روزاسه معمولاً از محصولات موضعی مانند مترونیدازول، بنزوئیل پراکسید، آزلائیک اسید، سولفاستامید ۱۰% و سولفور ۵% استفاده می‌شود. یکی دیگر از داروهایی که برای درمان روزاسه استفاده می‌شود آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی است. برای استفاده از هرکدام از این روش‌ها باید تحت نظر پزشک باشید. از دیگر موارد مؤثر در درمان روزاسه محصولات دمودکسیلین هستند که با کنترل تعداد انگل‌های پوستی دمودکس حتی موارد مقاوم روزاسه را نیز بهبود می‌بخشند. اگر روزاسه باعث موارد زیر شده باشد، به‌احتمال‌زیاد برنامه‌ی درمانی شما شامل درمان روزاسه با لیزر یا نور درمانی است:

  • رگ‌های خونی قابل‌رؤیت
  • ضخیم شدن پوست

تأثیر درمان روزاسه با لیزر

درمان روزاسه با لیزر یا نور می‌تواند رگ‌های خونی قابل‌رؤیت را کاهش داده یا از بین ببرد. برای از بین بردن ضخامت پوست بینی، متخصصان پوست ممکن است از روش لیزر برای درمان روزاسه استفاده کنند. گرمای ناشی از لیزر به رگ‌هایی که گشاد شده و قابل‌رؤیت هستند آسیب می‌رساند و باعث کوچک شدن آن‌ها می‌شود تا دیگر قابل‌مشاهده نباشند. این فرایند با حداقل آسیب به ناحیه‌ی اطراف رگ‌ها اتفاق می‌افتد. این فناوری همچنین با القای یک فرایند طبیعی در سیستم ایمنی، به کاهش التهاب کمک می‌کند. در برخی موارد، به علت ابتلا به روزاسه پوست بینی ضخیم می‌شود که به‌عنوان رینوفیما شناخته می‌شود. در موارد خفیف تا متوسط رینوفیما می‌توان از لیزر برای کاهش ضخامت پوست استفاده کرد. برای رینوفیمای شدید، درمان جراحی برای برداشتن بافت اضافی و بازسازی بینی بهترین گزینه‌ی درمانی است. در نظر داشته باشید که قبل از درمان روزاسه با لیزر از میزان تراکم انگل‌های دمودکس خود مطمئن شوید چرا که اگر تراکم انگل‌های دمودکس در صورت شما بالا باشد، درمان با لیزر اثربخشی لازم را نخواهد داشت.

نتیجه‌ی درمان روزاسه با لیزر

هنگامی که لیزر برای درمان عروق خونی قابل‌مشاهده استفاده می‌شود، اکثر بیماران پس از ۱ تا ۳ جلسه درمان شاهد کاهش ۵۰ تا ۷۵ درصدی رگ‌های خونی قابل‌مشاهده هستند. در برخی افراد قرمزی پوست و رگ‌های خونی کاملاً از بین می‌رود. بین جلسات معمولاً بین ۳ تا ۴ هفته فاصله وجود دارد. اگر پوست شما در اثر ابتلا به روزاسه ضخیم شده است، یک متخصص پوست می‌تواند نتایج بسیار خوبی را با جراحی و درمان روزاسه با لیزر به شما بدهد. بیمارانی که زودتر برای درمان پوست ضخیم خود اقدام می‌کنند، نتایج بسیار بهتری را مشاهده می‌کنند.

نتایج درمان روزاسه با لیزر بین ۳ تا ۵ سال باقی می‌ماند. رگ‌های خونی درمان‌نشده دوباره ظاهر نمی‌شوند؛ اما عروق جدید می‌توانند شکل بگیرند. پوست ضخیم بعد از درمان با لیزر امکان بازگشت دارد. برای جلوگیری از این امر و کمک به حفظ نتایج، متخصص پوست می‌تواند دارو تجویز کند. همچنین ممکن است در آینده به پیگیری درمان روزاسه با لیزر نیاز داشته باشید. بعد از درمان روزاسه با لیزر معمولاً علائمی مانند قرمزی پوست، التهاب و جوش از بین می‌روند.

عوارض جانبی درمان روزاسه با لیزر

عوارض جانبی درمان روزاسه با لیزر

اگر به دنبال درمان روزاسه با لیزر هستید بهتر است بدانید انتخاب یک متخصص ماهر در این زمینه بسیار ضروری است. یک متخصص باتجربه با شناخت نوع پوست شما و بررسی سوابق پزشکی و شرایط، به شما می‌گوید که آیا درمان روزاسه با لیزر برای شما کارآمد است یا خیر. ممکن است در حین درمان با لیزر عوارض جانبی موقتی داشته باشید که طی یک الی دو هفته رفع می‌شوند. عوارضی مانند ورم، قرمزی و ایجاد نقاط بنفش یا قرمز رنگ روی پوست طی دو هفته کاملاً از بین می‌روند. در طول درمان روزاسه با لیزر، برخی از بیماران سفت شدن پوست، خارش و یا درد را تجربه می‌کنند. بروز اسکار عارضه‌ای نادر است که اگر فرد متخصصی را انتخاب کنید اتفاق نمی‌افتد. برای رسیدن به بهترین نتیجه، باید دستورالعمل‌هایی را از پزشکتان دریافت کنید که نحوه‌ی مراقبت از پوست درمان شده با لیزر را توضیح می‌دهد. این دستورالعمل‌ها را با دقت دنبال کنید. محافظت از پوست در برابر اشعه‌ی خورشید به جلوگیری از ایجاد جای زخم‌های دائمی کمک می‌کند.

چقدر مقاله ما واستون کمک کننده بود؟

برای ثبت نظر روی ستاره کلیک کنید.

میانگین نظرات / 5. تعداد نظرها

تا الان کسی نظرش رو در مورد این پست به ما نگفته! شما اولین نفر باشید.

0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش همه