پوست و مو

از بین بردن جوش سرسیاه

()

بااینکه جوش سرسیاه خطرناک نیست، اما ممکن است بسیار آزاردهنده باشد. از بین بردن جوش سرسیاه سخت است چون معمولاً دوباره برمی‌گردند. در این مقاله علت ایجاد و روش‌های از بین بردن جوش سرسیاه را بیان می‌کنیم.

جوش سرسیاه چیست؟

جوش سرسیاه از انواع بسیار رایج آکنه است که در اکثر افراد وجود دارد. افرادی که دارای پوست چرب هستند بیشتر دچار جوش سرسیاه می‌شوند. جوش سرسیاه نوعی کومدون باز است که در اثر تجمع چربی اضافه و سلول‌های مرده‌ی پوست ایجاد می‌شود. جوش سرسیاه برخلاف جوش سرسفید باز است و چون چربی موجود در آن در معرض هوا قرار دارد اکسید شده و به رنگ تیره درمی‌آید. جوش‌های سرسفید کومدون بسته هستند، به این معنی که سطح چربی اضافی و سلول‌های مرده توسط یک‌لایه نازک از پوست پوشانده شده است.

چه عواملی باعث ایجاد جوش سرسیاه می‌شوند؟

دلایل زیادی ممکن است باعث ایجاد جوش سرسیاه شوند. جوش سرسیاه معمولاً در زمان بلوغ بیشتردیده می‌شود. در زمان بلوغ تغییرات هورمون‌ها منجر به افزایش تولید سیبوم یا چربی پوست می‌شود و باعث مسدود شدن منافذ پوست می‌شود. هورمون‌ها همچنین ممکن است در طول قاعدگی، بارداری و در کسانی که دارای سندرم تخمدان پلی کیستیک یا سندرم هورمونی دیگری هستند، نوسان داشته و باعث ایجاد جوش سرسیاه شود. سایر عوامل ایجاد جوش سرسیاه ممکن است شامل مصرف استروئیدها، افزایش باکتری‌های مولد جوش در پوست و استفاده از کرم‌های غلیظ و یا محصولات بر پایه‌ی روغن که می‌توانند منافذ پوست را مسدود کنند، باشد. ژنتیک نیز می‌تواند در بروز جوش سرسیاه نقش داشته باشد؛ یعنی اگر خواهر، برادر یا پدر و مادر شما مستعد جوش سرسیاه هستند، احتمال اینکه شما هم دچار آن شوید بسیار زیاد است. اندازه‌ی منافذ پوست توسط ژنتیک تعیین می‌شود و کسانی که منافذ بزرگ‌تری دارند بیشتر در معرض جوش سرسیاه هستند. مورد بعدی که در افزایش بروز انواع آکنه ازجمله جوش سرسیاه مؤثر است تکثیر انگل‌های پوستی به نام دمودکس است. دمودکس‌ها انگل‌های میکروسکوپی هستند که با چشم دیده نمی‌شوند، اما افزایش تعداد آن‌ها باعث بسته شدن منافذ پوست و درنتیجه بروز آکنه می‌شود.

روش‌های از بین بردن جوش سرسیاهروش‌های از بین بردن جوش سرسیاه

با یک جست‌وجوی ساده در اینترنت به روش‌های زیادی برای از بین بردن جوش سرسیاه برخورد می‌کنید. در ادامه برخی از رایج‌ترین روش‌های از بین بردن جوش سرسیاه را بررسی می‌کنیم.

استفاده از اسید سالیسیلیک برای از بین بردن جوش سرسیاه

سالیسیلیک اسید، یک اسید بتا هیدروکسی است که در از بین بردن جوش سرسیاه مؤثر است. این اسید محلول در چربی است و می‌تواند به منافذ و غدد چربی پوست نفوذ کرده و چربی اضافی را کاهش دهد. برخی از پاک‌کننده‌های روزانه‌ی صورت حاوی این ماده هستند و استفاده از آن‌ها برای از بین بردن جوش سرسیاه توصیه می‌شود.

تأثیر رتینوئیدها در از بین بردن جوش سرسیاه

رتینوئیدها و رتینول که از مشتقات ویتامین A هستند می‌توانند اثر زیادی در از بین بردن جوش سرسیاه داشته باشند. رتینوئیدها با جلوگیری از مسدود شدن منافذ پوست از ایجاد انواع آکنه و همچنین جوش سرسیاه پیشگیری می‌کنند. رتینوئیدها به‌صورت کرم و ژل در داروخانه‌ها موجود هستند.

بخور صورت

با استفاده از دستگاه بخور صورت خود را در مقابل بخار قرار دهید تا منافذ صورت بازشوند. سپس صورت را با یک پاک‌کننده‌ی ملایم بشویید.

چسب‌های مخصوص از بین بردن جوش سرسیاه

این چسب‌ها به‌طور موقت لایه‌ای از پوست را برمی‌دارند و همراه آن غالباً چربی اکسیدشده و آلودگی‌هایی که جوش سرسیاه را تشکیل می‌دهند نیز برداشته می‌شود. بااین‌حال، این نوع چسب‌ها از بروز جوش سرسیاه جلوگیری نمی‌کنند، زیرا چربی اضافی پوست را تنظیم نمی‌کنند.

استفاده از محصولات دمودکسیلین برای از بین بردن جوش سرسیاه

انگل‌های دمودکس روی پوست بیشتر افراد وجود دارند، اما زمانی که تعداد آن‌ها افزایش پیدا می‌کند باعث بروز مشکلات پوستی ازجمله انواع جوش‌ها می‌شوند. دمودکس‌ها در زمان مرگشان مواد زائد و باکتری‌هایی را که در خود نگه‌داشته بودند روی پوست آزاد می‌کنند که این موضوع باعث انسداد منافذ پوست و بروز جوش سرسیاه می‌شود. محصولات جدیدی به نام دمودکسیلین توسط محققان تولیدشده است که با از بین بردن انگل‌های دمودکس به بهبود شرایط پوست و از بین رفتن جوش سرسیاه کمک می‌کنند.

مراجعه به یک متخصص برای از بین بردن جوش سرسیاه

براي از بین بردن جوش سرسياه عميق بايد به يك متخصص پوست مراجعه كنيد؛ زيرا آن‌ها از ابزارهاي خاصي برخوردار هستند كه مي‌توانند به‌آرامی و بدون اینکه به پوست آسیب بزنند جوش‌های سرسیاه عمیق را خارج کنند. خودتان سعی نکنید این جوش‌های سرسیاه را خارج کنید؛ زیرا این کار می‌تواند باعث التهاب و زخم شدن پوست شود.

اگر جوش سرسیاه را درمان نکنید چه می‌شود؟

گاهی اوقات جوش‌های سرسیاه ممکن است منجر به التهاب شدیدتر و بروز جوش‌های بزرگ‌تری شوند، اما به‌صورت کلی نیازی به از بین بردن جوش سرسیاه نیست و این جوش‌ها در صورت عدم درمان خطرناک یا مضر محسوب نمی‌شوند. در حقیقت، جوش‌های سرسیاه ممکن است خودبه‌خود از بین بروند. همچنین با استفاده از روش‌های خانگی یا مراجعه به متخصص می‌توان جوش‌های سرسیاه را کاهش داد.

درمان جوش سرسیاه

برای از بین بردن جوش سرسیاه این کارها را نکنید.

ممکن است با استفاده از برخی محصولات برای از بین بردن جوش سرسیاه رضایت فوری را تجربه کنید، اما در بیشتر مواقع برای درمان و از بین بردن جوش سرسیاه باید از چند هفته تا چند ماه صبر کنید. برای اینکه روند بهبودی سریع‌تری داشته باشید از کارهای زیر اجتناب کنید.

از ماسک‌ها و لایه‌بردارهای قوی استفاده نکنید.

بااینکه برخی ماسک‌ها و لایه‌بردارها چربی اضافی پوست را کاهش داده و جوش‌های سرسیاه را از بین می‌برند، اما باید بدانید استفاده‌ی مداوم از محصولانی که پوست را خشک می‌کنند باعث می‌شود غدد چربی پوست برای از بین بردن خشکی چربی بیشتری تولید کنند و این باعث افزایش جوش‌های زیرپوستی و سایر موارد آکنه می‌شود.

بنزوئیل‌پراکساید در از بین بردن جوش سرسیاه تأثیری ندارد.

این ماده با رفع تورم و از بین بردن باکتری‌ها به رفع جوش‌های التهابی کمک می‌کند، این در حالی است که جوش‌های سرسیاه جوش‌های دارای التهابی نیستند و عموماً باکتری‌ها نقش گسترده‌ای در ایجاد آن‌ها ندارند.

جوش سرسیاه را فشار ندهید.

هرگز برای از بین بردن جوش‌های سرسیاه آن‌ها را فشار ندهید. این کار باعث حساسیت و التهاب پوست می‌شود. همچنین ممکن است باعث ایجاد عفونت و بروز جوش‌های دیگری شود.

 

 

 

چقدر مقاله ما واستون کمک کننده بود؟

برای ثبت نظر روی ستاره کلیک کنید.

میانگین نظرات / 5. تعداد نظرها

تا الان کسی نظرش رو در مورد این پست به ما نگفته! شما اولین نفر باشید.

3 Comments
قدیمی ترین ها
جدیدترین ها بیشترین رای
Inline Feedbacks
نمایش همه

[…] معمولی آکنه است. کسی که مبتلا به آکنه‌ی خفیف است دارای جوش‌های سرسیاه یا سرسفید است که به آن‌ها کومدون می‌گویند. کومدون […]

[…] معمولی آکنه است. کسی که مبتلا به آکنه‌ی خفیف است دارای جوش‌های سرسیاه یا سرسفید است که به آن‌ها کومدون می‌گویند. کومدون […]

[…] معمولی آکنه است. کسی که مبتلا به آکنه‌ی خفیف است دارای جوش‌های سرسیاه یا سرسفید است که به آن‌ها کومدون می‌گویند. کومدون […]