کاهش سیستم ایمنی و بیماری پوست و مو
پوست و مو

کاهش سیستم ایمنی و بیماری‌های پوست و مو

()

سیستم ایمنی بدن وظیفه‌ی محافظت از آن در برابر عفونت‌ها را برعهده دارد. اگرچه اغلب اوقات سیستم ایمنی بدن به طور موثر عمل می‌کند، گاهی اوقات این سیستم ایمنی از کار افتاده و ما بیمار می شویم. انواع بیماری‌های پوست و مو در نتیجه‌ی کاهش سیستم ایمنی می‌تواند برای فرد رخ دهد.

علائم کاهش سیستم ایمنی پوست چیست؟ آیا راه‌هایی وجود دارد که بتوانیم سیستم ایمنی خود را تقویت کرده و از بیماری‌های خودایمنی جلوگیری نماییم؟ تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا پاسخ سوال خود را پیدا کنید.

کاهش سیستم ایمنی به چه معناست؟

سیستم ایمنی بسیاری از افراد، به خوبی کار کرده تا خود را تنظیم کند و به هیچ کمکی نیاز ندارد. با این حال در برخی افراد، داروها یا اختلالات سیستم ایمنی باعث بیش فعالی یا فعالیت کم سیستم ایمنی می‌شود.

-اختلالات نقص ایمنی اولیه معمولا از بدو تولد وجود دارد و به دلیل از دست دادن بخش‌های خاصی از سیستم ایمنی ایجاد می‌شوند.

-اختلالات نقص ایمنی ثانویه در نتیجه به خطر افتادن سیستم ایمنی توسط عوامل محیطی از جمله HIV، سوختگی‌های شدید، سو تغذیه یا شیمی درمانی رخ می‌دهد.

-آلرژی و آسم زمانی ایجاد می‌شود که سیستم ایمنی بدن به موادی که مضر نیستند پاسخ می‌دهد.

بیماری‌های خودایمنی مانند لوپوس، بیماری آرتریت روماتوئید، بیماری التهابی روده، مالتیپل اسکلروزیس، دیابت نوع 1 وضعیتی از سیستم ایمنی هستند که در آن‌‌ها این سیستم به اشتباه به سلول‌ها و بافت‌های بدن حمله می‌کند.

اختلالات سیستم ایمنی با داروهای خاص درمان می‌شوند. این داروها علائم و عفونت‌های مرتبط را برطرف می‌کنند.

بیماری پوستی در نتیجه کاهش سیستم ایمنی

علائم کاهش سیستم ایمنی بر روی پوست و مو چیست؟

عفونت‌های پوستی:

پوست انسان، اولین خط دفاعی بدن است. از طرفی سیستم ایمنی ضعیف می‌تواند به سد دفاعی پوستی آسیب برساند و درنتیجه باعث بثورات پوستی مکرر، التهاب، عفونت یا خشکی پوست شود.

بیماری خودایمنی:

در بیماری‌های خودایمنی، سیستم ایمنی بدن به اشتباه به سلول‌های خودی حمله می‌کند. هنگامی که سیستم ایمنی ضعیف است، بیش فعالی یا فعالیت کم غیرطبیعی سیستم ایمنی وجود دارد.

اگر سیستم ایمنی بیش از حد فعال باشد، خطر ابتلا به بیماری‌های خودایمنی در شما با افزایش همراه است. داشتن یک اختلال خودایمنی به این معنی است که سیستم ایمنی بدن شما به جای دفاع از بدن، به بدن شما حمله می‌کند. آرتریت روماتوئید و لوپوس دو نمونه از بیماری‌های خود ایمنی هستند که پوست را درگیر می‌کنند.

خشکی چشم:

بسیاری از افراد دارای اختلال خودایمنی، از خشک شدن چشم هایشان گله‌مند هستند. به نحوی که احساس وجود شن یا هرگونه شی خارجی را درون چشمانشان دارند. همچنین برخی از این افراد متوجه درد، قرمزی، ترشحات یا تاری دید می‌شوند. افراد مبتلا به خشکی چشم حتی در هنگام ناراحتی قادر به گریه کردن نیستند.

ریزش موی سکه‌ای:

گاهی اوقات سیستم ایمنی بدن به فولیکول‌های مو حمله می‌کند. درصورتیکه موهای سر، صورت یا سایر قسمت های بدن خود را به طور ناگهانی از دست داده‌اید، ممکن است به بیماری به نام آلوپسی آره آتا مبتلا شده باشید. ریزش موهای سر به صورت تار تار یا دسته‌های مویی نیز می‌تواند از علائم بیماری لوپوس باشد.

حساسیت به خورشید:

افراد مبتلا به اختلال خودایمنی گاهی اوقات دچار یک واکنش آلرژیک به اشعه‌ی ماورابنفش(UV) می‌شوند که فتودرماتیت نامیده می‌شود. این افراد پس از قرار گرفتن در معرض نور خورشید دچار تاول، بثورات پوستی یا لکه‌های پوسته پوسته می‌شوند. همچنین افراد ممکن است دچار لرز، سردرد یا حالت تهوع شوند.

لکه‌های سفید:

گاهی اوقات سیستم ایمنی بدن شما تصمیم می‌گیرد تا با سلول‌های رنگدانه‌ساز پوست که ملانوسیت نامیده می‌شوند، مبارزه کند. در این صورت، لکه‌های سفید پوستی بر روی بدن شما نمایان می شوند.

زردشدن پوست یا چشمان شما:

این حالت که زردی نامیده می‌شود، به این معنی است که سیستم ایمنی بدن شما در حال حمله به سلول‌های سالم کبد و تخریب آن‌هاست. این وضعیت منجر به بیماری به نام هپاتیت خودایمنی می‌شود.

کهیر:

پوست شما اولین سد بدن شما در برابر میکروب‌هاست. ظاهر آن می‌تواند منعکس کننده‌ی میزان عملکرد سیستم ایمنی بدن شما باشد. خارش، خشکی و قرمزی پوست یکی از علائم شایع التهاب است. بثوراتی که دردناک است یا از بین نمی رود نیز به همین شکل است. افراد مبتلا به لوپوس اغلب دچار راش پروانه‌ای شکل روی بینی و گونه‌های خود می‌شوند.

 ارتباط کاهش سیستم ایمنی با انگل‌های دمودکس چیست؟

همانگونه که با مطالعه‌ی مقاله های پیشین می‌دانیم، انگل‌های دمودکس موجوداتی فرصت طلب هستند. با کاهش سیستم ایمنی پوست، این انگل‌ها فرصت را غنیمت شمرده و شروع به جفت گیری و زاد و ولد می‌کنند. سیستم ایمنی ضعیف پوست قادر به کنترل این تراکم از انگل‌های دمودکس نیست.  نتیجه‌ی حضور تراکم بالای این انگل‌ها بر روی پوست، تشدید عارضه‌های پوستی مانند قرمزی، التهاب، لکه‌ها و راش‌های پوستی است.

تقویت سیستم ایمنی برای رفع بیماری پوست و مو

چگونه می توان سیستم ایمنی پوست را افزایش داد؟

اگر علائم هشداردهنده‌ی بالا برای شما آشنا است، بهتر است تا به سیستم ایمنی بدن خود توجه بیشتری داشته باشید. چند تغییر سبک زندگی و عادات جدید به طور طبیعی می‌تواند سیستم ایمنی بدن شما را قوی‌ و سالم نگه دارد.

مدیریت استرس:

مدیریت استرس نقش مهمی در سلامت ایمنی بدن دارد که اغلب نادیده گرفته می‌شود. هنگامی که افراد برای مدت طولانی تحت استرس روانی هستند، سطح هورمون کورتیزول در بدن آن‌ها افزایش می‌یابد.

کورتیزول، در سطوح افزایش یافته، سلول‌های سیستم ایمنی را سرکوب می‌کند. بنابراین افزایش استرس توانایی بدن برای مبارزه با عفونت‌ها را کاهش می‌دهد.

ورزش:

ورزش شدید می‌تواند سطح کورتیزول را افزایش دهد و ایمنی را سرکوب نماید. با این حال، ورزش کردن در حد متعادل می‌تواند ایمنی بدن را تقویت کند. حتی اگر فردی برنامه روزانه‌ی پرمشغله‌ای دارد، با ورزش کردن هفتگی به طور میانگین سه ساعت در هفته می‌تواند سیستم ایمنی بدن خود را بهبود بخشد. ورزش هفتگی شامل: پیاده روی، یوگا، رقص، شنا یا دویدن می‌باشد.

خواب کافی:

خواب کافی می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی کمک کند. استراحت کافی باعث بهبود خلق و خو و کاهش استرس می‌شود. بزرگسالان به طور متوسط به هفت تا هشت ساعت خواب در روز نیاز دارند.

نوشیدن آب کافی:

درست است که این عمل مستقیما سبب تقویت سیستم ایمنی نمی‌شود اما سلامت کلی بدن را بهبود می‌بخشد. نوشیدن مایعات زیاد عملکرد مناسب کلیه‌ها، دستگاه گوارش و قلب و سایر سیستم‌های بدن را تضمین می‌کند. مایعات همچنین به حفظ سلامت پوستتان بسیار کمک می‌کنند.

استفاده از ضدآفتاب و سایر روش‌های محافظت از پوست:

محافظت از پوست در برابر نور آفتاب، بسیار مهم است. بسیاری از لکه‌ها و بثورات پوست در اثر اشعه ی UV نور خورشید بر روی پوست ظاهر می‌شوند. بنابراین استفاده از یک ضدآفتاب مناسب دارای استاندارد‌های مناسب بسیار ضروری و مهم است. ضدآفتاب دمودکسیلین دارای استانداردهای مناسب و SPF بالا بوده که به توصیه پزشکان توسط افراد با پوست‌های مختلف حتی حساس مورد استفاده قرار می‌گیرد. ضدآفتاب دمودکسیلین در دو مدل رنگی و بی‌رنگ برای زنان، مردان و حتی کودکان نیز قابل استفاده است. این محصول با دارا بودن فیلترهای فیزیکی و شیمیایی، دارای ماکزیمم حفاظت در برابر اشعه‌ی مضر خورشید است و آسیب به پوست در اثر نور خورشد را به حداقل می‌رساند.

از مزایای دیگر استفاده از ضدآفتاب دمودکسیلین و سایر محصولات درمانی این برند می‌توان به اثر آن در کاهش تراکم انگل‌های دمودکس و بهبود عارضه‌های پوستی مرتبط با کاهش سیستم ایمنی پوست اشاره کرد. استفاده مرتب از محلول پوست دمودکسیلین در کنار سایر مراقبت‌های پوستی نقش به‌سزایی در کاهش علائم پوستی ناشی از کاهش سیستم ایمنی دارد.

نگاه کلی

هیچکس نمی‌داند به طور دقیق چه چیزی سبب کاهش ایمنی بدن یا بروز بیماری‌های خودایمنی پوست می‌شود. اما به نظر می‌رسد که عوامل زیادی در ایجاد این وضعیت نامطلوب دخیل هستند. بنابراین اگر اختلال سیستم ایمنی دارید، تا حد امکان در مورد این موضوع مطالعه داشته باشید و با پزشک خود برای کنترل سطح ایمنی بدنتان مشورت داشته باشید. در این مقاله سعی کردیم تا تمام نکات مربوط به کاهش سیستم ایمنی و تاثیر آن بر مشکلات پوست و مو به طور کامل توضیح دهیم. شما اکنون با مطالعه ی آن دانش و آگاهی کافی را در این زمینه کسب نموده‌اید.

چقدر مقاله ما واستون کمک کننده بود؟

برای ثبت نظر روی ستاره کلیک کنید.

میانگین نظرات / 5. تعداد نظرها

تا الان کسی نظرش رو در مورد این پست به ما نگفته! شما اولین نفر باشید.

0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش همه