بیماری خود ایمن پوستی
دسته بندی نشده

بیماری خود ایمن پوستی چیست؟

()

بیماری خود ایمن پوستی چیست؟

آیا تراکم دمودکس در افرادی که ضعف سیستم ایمنی دارند بیشتر است؟

علت تکثیر دمودکس در انسان چیست؟

بیماری خود ایمن چیست؟

بیماری های خود ایمن پوستی کدامند؟

در همین راستا وب سایت لووین کر برای شما عزیزان مقاله ای در باب تأثیرات و ارتباط دمودکس با آکنه تهیه نموده است تا پاسخ گوی تمامی سوالات شما عزیزان باشد.

 

به علاوه شما عزیزان می توانید برای اطلاعات بیشتر درباره انواع بیماری ها و راه های درمانی آن از تیم حرفه ای و مجرب لووین کر مشاوره ی رایگان دریافت نمایید .

ایمیل:

info@luvencare.com    

همچنین شما عزیزان می توانید برای اطلاعات بیشتر در زمینه ی دلیل خارش سر و صورت ،ارتباط درماتیت با دمودکس ،ریزش مو با آلوپسی ،ارتباط آکنه با دمودکس، چرخه حیات دمودکس فولیکولاروم ، دمودکس برویس ، بلفاریت و گل مژه و همچنین انواع خارش های خطرناک و غیره … به بخش مقالات بیشتر مراجعه نمایید.

آیا تراکم دمودکس در افرادی که ضعف سیستم ایمنی دارند بیشتر است؟

دمودکس ها انگل هایی هستند که  به تعداد کمی در انسان وجود دارند که با کم شدن سیستم ایمنی تراکم انگل های دمودکس در فرد افزایش پیدا می کنند.

دو گونه از این انگل‌ها در پوست انسان زندگی می‌کنند که گونه دمودکس فولیکولاروم (Demodex folliculorum) به انگل فولیکول مو و دیگری دمودکس برویس (Demodex brevis) به انگل غدد سباسه (غددچربی) معروف هستند.

علل سرکوب سیستم ایمنی متفاوت است، ممکن است به علت مصرف برخی داروها و یا بیماری های خود ایمن مثل پسوریازیس، لیکن پلان، HIV، MS و …. باشد.

طی تحقیقی 45 نفر از افرادی که دچار بیماری خود ایمن پوستی بودند از جمله پسوریازیس، لیکن پلان، آلوپسی آره آتا، پمفیگوس ولگاریس مورد بررسی قرار گرفتند.

ابتدا تراکم این افراد قبل از درمان با داروهای ایمنی مورد مطالعه قرار گرفت که در ماه اول و سوم اختلاف معناداری در تعداد تراکم دمودکس بین گروه بیماران و گروه کنترل وجود داشت.

 

علت تکثیر دمودکس درانسان چیست؟

اگرچه ممکن است مایت های دمودکس در پوست افراد سالم وجود داشته باشد اما تراکم کم است.

انتقال دمودکس می تواند توسط مادر به نوازاد انتقال پیدا کنند که نمی تواند بیماری زایی کند با افزایش تعداد غدد سباسه در دوران بلوغ دمودکس ها می توانند تکثیر پیدا کنند و شروع به بیماری زایی کنند.

با این وجود هنوز فاکتور های موثر در تکثیر دمودکس ها به طور کلی شناخته نشده است.

برخی از عوامل محیطی و یا  ضعف سیستم ایمنی بدن ممکن است باعث تکثیر دمودکس ها شوند.

دمودیکوزیس در بیمارانی با نقص سیستم ایمنی دیده می شود.

درعارضه دمودیکوزیس (آلودگی با دمودکس) چربی ها  با سرعت بالاتری تجزیه می شوند و بنابراین محیط مناسب تری برای زندگی و زیادشدن جمعیت دمودکس ها ایجاد می کند.

بیماری خود ایمن پوستی چیست؟

بیماری خود ایمن پوستی نوعی اختلال است که در آن سیستم دفاعی بدن به اشتباه به خود بدن حمله می کند.

معمولا سیستم ایمنی وظیفه ی محافظت از بدن در برابر میکروب هایی مثل باکتری ها و ویروس ها را برعهده دارد.

وقتی سیستم ایمنی متوجه حمله ی عوامل خارجی می شود، سلول های جنگجو را برای مقابله با آنها به سمت شان می فرستد.

در حالت عادی، سیستم ایمنی قادر است تفاوت سلول های خارجی از سلول های خودش را تشخیص دهد.

بیماری خود ایمن پوستی ، سیستم ایمنی قسمتی از بدن (مثل مفصل ها یا پوست) را به عنوان عنصر خارجی اشتباه می گیرد.

در این شرایط، پروتئینی به نام اتوآنتی بادی را برای حمله به سلول های سالم پخش می کند.

 

بیماری خود ایمن پوستی کدامند؟

پسوریازیس:

بیماری خود ایمن پوستی ناشی از فعالیت بیش از حد سلول های پوست است به این ترتیب که سلول های جدید پوست بیش از حد و به سرعت تشکیل می شوند در حالی که فرایند از بین رفتن سلول های قدیمی به این سرعت نیست.

در نتیجه این فرایند، سلول های پوست روی هم انباشته می شوند و منجر به تشکیل فلس های نقره ای یا بثورات خارش دار قرمز رنگ می گردند.

این نشانه های فیزیکی بیشتر روی زانو، آرنج، کمر و پوست سر خود را نشان می دهند.

آلوپسی آره آتا:

بیماری خود ایمن پوستی ناشی از حمله سیستم ایمنی به فولیکول های مو است که منجر به طاسی نقطه ای یا سکه ای در پوست سر می شود.

لیکن پلان:

لیکن پلان نوعی بیماری التهابی و خود ایمنی است که بر روی غشای مخاطی و همچنین پوست انسان اثر می‌گذارد.

لیکن پلان می‌تواند موجب ایجاد قرمزی، خارش و راش بر روی بخش‌های متفاوت بدن انسان از جمله دست، پا، ناخن، دهان (لیکن پلان دهانی) می شود.

 لوپوس:

لوپوس یک بیماری خود ایمن پوستی است، که در آن سیستم ایمنی بدن به بافت‌ها و اندام‌ های خود حمله می‌کند.

التهاب ناشی از لوپوس می‌تواند بر بسیاری از سیستم‌های مختلف بدن مانند مفاصل، پوست، کلیه‌ها، سلول‌های خونی، مغز، قلب و ریه تاثیر بگذارد.

تشخیص لوپوس می‌تواند سخت باشد، چرا که علائم و نشانه‌های آن مشابه بیماری‌های دیگری است، اما علامتی که لوپوس را از دیگر بیماری‌ها متمایز می‌کند، لکه‌ای شبیه بال پروانه در صورت که بر روی هر دو گونه ایجاد می‌شود، که در بسیاری از موارد لوپوس رخ می‌دهد.

بیماری خود ایمن پوستی 

پمفیگوس ولگاریس:

پمفیگوس یک اختلال خود ایمنی است ، این مشکل مسری نیست بنابراین در بیشتر موارد، معلوم نیست چه چیزی باعث این بیماری می شود اما به طور طبیعی، سیستم ایمنی بدن شما به مهاجمان خارجی حمله می کند، مانند ویروس ها و باکتری های مضر اما در پمفیگوس، سیستم ایمنی بدن شما به اشتباه به آنتی بادی هایی تولید شده خودش که سلول های سالم را در پوست و غشاهای مخاطی شما به وجود می آورند، حمله می کنند.

این مقاله توسط وب سایت لووین کر تهیه  شده است .
همچنین شما عزیزان می توانید برای اطلاعات بیشتر از مجموعه خدمات ما به بخش مقالات بیشتر مراجعه نمایید .

Keles, H., Yuksel, E. P., Aydin, F., & Senturk, N. (2020). Pre-treatment and post-treatment demodex densities in patients under immunosuppressive treatments. Medicina (Lithuania), 56(3).

Dietert, R. R., & Grammer, A. C. (2015). Immune Disorders, Epigenetics, and the Developmental Origins of Health and Disease. In The Epigenome and Developmental Origins of Health and Disease.

 

 

چقدر مقاله ما واستون کمک کننده بود؟

برای ثبت نظر روی ستاره کلیک کنید.

میانگین نظرات / 5. تعداد نظرها

تا الان کسی نظرش رو در مورد این پست به ما نگفته! شما اولین نفر باشید.

0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش همه