دمودکس

تشخیص تراکم انگل دمودکس

()

این روزها اسم دمودکس دیگر برای کسی ناشناخته نیست و نقش این انگل در بیماری‌های پوست و مو محرز شده است. یکسری علائم پوستی می‌تواند مشخصه حضور انگل دمودکس بر سطح پوست باشد اما برای تشخیص قطعی دمودکس لازم است که تست پوستی انجام شود. مبتلایان به انگل دمودکس در بیشتر موارد فاقد علائم بالینی مشخص و یا آزار دهنده هستند. با این حال این انگل در برخی از افراد با علائمی همچون خارش مو، ریزش مو، آکنه، روزاسه و التهاب جوش‌های پوستی و خارش پوست موجب بیماری می‌شود. علائم بالینی بر اساس نوع انگل و محل آلودگی می‌توانند متفاوت باشند، اما ریزش مو، خارش پوست و خارش پوست سر جزو علائم اصلی دمودکس محسوب می‌شوند. همچنین، باید به این نکته توجه داشته باشید که علل مختلفی برای ریزش و خارش پوست وجود دارند و بدون انجام تست نمی‌توان بطور قطعی آلودگی افراد به این انگل را تایید کرد. تست تشخیص دمودکس می‌تواند در لیست آزمایشات سالیانه شما قرار بگیرد. در ادامه این مقاله می‌توانید با روش‌های تشخیص دمودکس آشنا شوید.

روش‌های تشخیص دمودکس

دمودکس جزو انگل‌های میکروسکوپی می‌باشد و به هیچ عنوان نمی‌توان آن را با چشم غیر مسلح تشخیص داد. بهترین و اصلی‌ترین روش تشخیص این انگل با استفاده از میکروسکوپ می‌باشد و در آن کارشناس مربوطه، نمونه‌ی کوچکی از  چربی پوست سر و یا مناطق مشکوک را برداشت می‌کند. این تست بدون هیچ‌گونه جراحات و دردی می‌باشد. جالب است بدانید که انگل دمودکس مناطق مختلفی از پوست و مو را درگیر می‌کنند و مشکلات رایج مربوط به این انگل بیشتر در فولیکول‌های مو و غدد چربی پوست و مو دیده می‌شوند که می‌توانند عوارض ذکر شده را ایجاد نمایند. روش تشخیص دمودکس می‌تواند به دو روش انجام شود که در ادامه مقاله به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

تشخیص آزمایشگاهی دمودکس

روش تشخيص دمودکس‌، به این صورت است که از چربی نواحي مشكوك با قلاب کومدون به آهستگي نمونه برداشته و سپس سلول‌های مرده سطح پوست به همراه چربی و ذرات آلودگی روي قطره‌ای از روغن شفاف حل کرده و نمونه را زیر ميكروسكوپ قرار می‌دهیم. در صورت وجود دمودکس، این انگل با لنز چشمی 4 قابل رویت می‌باشد. توجه داشته باشید تست توسط کارشناسان میکروبیولوژیست و تحت نظر پزشک انجام می‌شود و جواب آن پس از 15 دقیقه گزارش می‌شود. کلینک‌ و مطب‌های زیادی در سراسر کشور تحت نظارت و آموزش شرکت لووین‌کر این کار را انجام می‌دهند.

شرایط انجام تست آزمایشگاهی دمودکس:

  • چند ساعت قبل از انجام تست تشخیصی دمودکس از استحمام و استفاده مواد شوینده خودداری فرمائید.
  • در صورت صلاح‌دید پزشک، حداقل 48 ساعت از مصرف آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی و موضعی گذشته باشد.
  • روز تست دمودکس از پاک کردن صورت با حوله و دستمال مرطوب خودداری نمایید.
  • از لوازم آرایشی و بهداشتی (کرم ضد‌آفتاب،کرم پودر و …) در روز تست تشخیص دمودکس استفاده نفرمائید.

تست آنلاین تشخیص دمودکس

تست آنلاین تشخیص دمودکس

اگرچه تست آزمایشگاهی مطمئن‌ترین راه تشخیص دمودکس است اما تست آنلاین بدون حضور فیزیکی افراد و نمونه‌برداری از آن‌ها نیز انجام‌پذیر است. به همین منظور تعدادی سوال تستی مرتبط با علائم پوست، مو و شیوه زندگی افراد مشکوک به آلودگی با دمودکس طراحی شده که ابتلا یا عدم ابتلا به دمودکس با امتیازبندی هر سوال تا حدود بالایی قابل تشخیص می‌باشد. بنابراین نتیجه تست آنلاین تشخیص دمودکس بسیار نزدیک به تست کلینیکی تشخیصی دمودکس است. در تست آنلاین دمودکس موجود در وبسایت شایع‌ترین علائم آلودگی با دمودکس از شما پرسیده شده و هر کدام از این نشانه‌ها با شدت بروزشان، امتیازهای متفاوتی دارند. به دلیل ارتباط مستقیم تراکم دمودکس‌ها با شیوه زندگی افراد و مراقبت‌های پوستی آن‌ها، هر عاملی که سبب آسیب به پوست و ضعیف شدن آن شود، شانس افزایش جمعیت مایت‌های دمودکس موجود در فولیکول‌های پوست را بالا می‌برد.

چند نکته در خصوص تست تشخیص دمودکس

  • انجام تست تشخیص میکروسکوپی به مهارت زیادی نیاز دارد. اگر دو نفر با دو سطح متفاوت از مهارت، از پوست نمونه برداری کنند، نتایج احتمالا متفاوت خواهد بود.
  • نتایج تست میکروسکوپی وابسته به ساعت انجام آن است. از آنجا که دمودکس‌ها شب‌ها به سطح پوست می‌آیند و این تست نیز لایه سطحی پوست را مورد بررسی قرار می‌دهد، انجام آن در شب، آلودگی بیشتری را نسبت به روز نشان می‌دهد.
  • شرایط فصلی و وضعیت آب و هوا در نتایج تست میکروسکوپی دخیل است. مثلا اگر فردی در زیر آفتاب تابستانی، پیاده خود را به مرکز تشخیص برساند، از آنجا که دمودکس ها از نور آفتاب بیزار هستند، به زیر سطح پوست می‌روند و احتمالا نتایج تست این فرد منفی خواهد شد؛ حتی اگر این فرد مبتلا به تراکم بالای دمودکس باشد.
  • شرایط فیزیولوژیک و هورمونی فرد بر جابجایی دمودکس‌ها و تراکم مقطعی آنها روی سطح پوست تاثیر دارد.
  • دمودکس‌ها در هر محلی که چرب‌تر باشد، تجمع می‌کنند. اگر فردی که تراکم بالایی از دمودکس را دارد، پوست خشکی داشته باشد، دمودکس‌ها به غدد چربی در لایه‌های زیرین پوست نقل مکان می‌کنند. بنابراین تست این فرد ممکن است به شکل کاذب نتایج منفی را گزارش کند.
  • کیفیت محصولات پوست و مو مورد استفاده، مواد شیمیایی به کار رفته در شامپو یا شوینده صورت، دفعات استحمام بسته به نوع پوست، کیفیت و ساعات خواب، تغذیه افراد، استرس و اضطراب باعث افرایش تراکم دمودکس‌ها می‌شود.

درمان تراکم بالای انگل دمودکس

اگر دچار تراکم بالای دمودکس هستید

بعد از تشخیص تراکم انگل دمودکس شما می‌توانید با مشاورین شرکت لووین کر به صورت رایگان مشاوره شوید تا با درمان‌های مربوط به دمودکس آشنا شوید. با توجه به اینکه عارضه‌های مرتبط با دمودکس مزمن به شمار می‌آیند و نیاز به درمان‌های مکرر دارند، استفاده از ترکیبات کم خطر با پایه گیاهی، بسیار مناسب‌تر از درمان‌های شیمیایی با عوارض جانبی است. ماده موثره موجود در محصولات دمودکسیلین روغن درخت چای با میزان دوز مناسب است که قابلیت از بین بردن انگل دمودکس را دارد. مطالعات کنونی به روشنی خواص وسیع الطیف ضدباکتری، ضد قارچ، ضد ویروس و ضدانگل روغن درخت چای را نشان می‌دهد. با این‌حال روغن درخت چای در صورتی که با دوز و ترکیبات نامناسب استفاده شود می‌تواند به پوست آسیب بزند. غلظت‌های موثر و ایمن در محصولات دمودکسیلین به‌کار رفته است و در فرمولاسیون محصولات دمودکسیلین علاوه بر روغن درخت چای، از ترکیباتی جهت بهبود وضعیت پوستی، کاهش PH و آبرسانی پوست استفاده می‌گردد که تاثیر مطلوبی بر حذف دمودکس و بهبود عارضه‌های پوستی حاصل از دمودکس دارد.

چقدر مقاله ما واستون کمک کننده بود؟

برای ثبت نظر روی ستاره کلیک کنید.

میانگین نظرات / 5. تعداد نظرها

تا الان کسی نظرش رو در مورد این پست به ما نگفته! شما اولین نفر باشید.

0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش همه