پوست و مو

خارش و قرمزی پوست صورت

()

از آفتاب‌سوختگی گرفته تا واکنش‌های آلرژیک، موارد زیادی وجود دارد که می‌تواند باعث خارش و قرمزی پوست صورت شما شود. قرمزی پوست صورت ممکن است به این دلیل باشد که خون بیشتری برای مقابله با مواد تحریک‌کننده و ترغیب به ترمیم به سطح پوست بیاید. خارش و قرمزی پوست صورت همیشه دلیل بیماری نیست، اما می‌تواند برای فرد بسیار ناراحت‌کننده باشد. همچنین ممکن است با علائم دیگری همراه باشد. پیدا کردن علت اصلی خارش و قرمزی پوست صورت به شما کمک می‌کند پوست خود را درمان کرده و از تکرار این عارضه جلوگیری کنید.

علل خارش و قرمزی پوست صورت

خارش و قرمزی پوست صورت عارضه‌ی ناراحت‌کننده‌ای است که می‌تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود. خبر خوب این است که با مشخص کردن علت واقعی خارش و قرمزی پوست صورت، یافتن بهترین راه برای برطرف کردن و یا کنترل آن چندان سخت نیست. هر یک از بیماری‌های شایع پوستی زیر می‌تواند دلیل خارش و قرمزی پوست شما باشد.

  • درماتیت سبورئیک. یک عارضه‌ی پوستی شایع است که باعث ایجاد قرمزی پوست شده و اغلب در سر و صورت ظاهر می‌شود. این بثورات ممکن است باعث چرب شدن پوست شود. پوست همچنین می‌تواند خشک و پوسته‌پوسته به نظر برسد.
  • روزاسه. این بیماری پوستی اغلب با تمایل به برافروختگی یا سرخ شدن شروع می‌شود. ممکن است در ابتدا قرمزی پوست صورت فقط در موارد خاصی رخ دهد اما اگر این شرایط پیشرفت کند، بسیاری متوجه می‌شوید که قرمزی پوست صورت شما بیشتر طول می‌کشد و یا هرگز محو نمی‌شود.
  • درماتیت تماسی. در برخی افراد تماس مستقیم با بعضی از مواد شیمیایی می‌تواند باعث خارش و قرمزی پوست شود. این حساسیت ممکن است در مقابل مواردی مانند رنگ مو، مواد آرایشی بهداشتی، عطرها و … رخ دهد.
  • حساسیت به دارو. مصرف برخی داروها ممکن است باعث خارش و قرمزی پوست شوند و این حالت می‌تواند تا روزها و هفته‌ها بعد از مصرف دارو در فرد باقی بماند؛ اما آلرژی شدید دارویی می‌تواند زندگی فرد را تهدید کند و علائم آن شامل کهیر، تند شدن ضربان قلب، تورم، خارش و دشواری در تنفس است که نیاز به مراقبت پزشکی دارد.
  • آفتاب‌سوختگی. وقتی بدون استفاده از کرم‌های ضد آفتاب در معرض نور مستقیم خورشید قرار بگیرید سوختگی سطحی در بیرونی‌ترین لایه‌ی پوست رخ می‌دهد که با علائمی مانند خارش و قرمزی پوست، درد و تورم و خشکی پوست همراه است.

ارتباط انگل دمودکس با خارش و قرمزی پوست صورت

دمودکس‌ها یک دسته از انگل‌های عنکبوتی هستند که دو نوع از آن‌ها باعث بیماری‌زایی در انسان می‌شود. نوعی از دمودکس‌ها که می‌توانند به پوست آسیب بزنند در غدد چربی زندگی کرده و از چربی پوست تغذیه می‌کنند. این انگل‌ها در مدتی که زنده هستند، مواد دفعی را داخل خود نگه می‌دارند و در زمان مرگشان این مواد به همراه باکتری‌هایی که درونشان بوده روی سطح پوست صورت آزاد می‌شوند. باکتری پروپیونی باکتریوم آکنس نیز در بدن این انگل وجود دارد که باعث ایجاد آکنه در فرد می‌شود. تحقیقات نشان داده که دمودکس می‌تواند در ایجاد یا افزایش شدت برخی بیماری‌های پوستی نقش داشته باشد. بیماری‌های پوستی مثل روزاسه، آکنه، درماتیت سبورئیک یا حتی ریزش مو می‌توانند تحت تأثیر انگل دمودکس ایجاد یا تشدید شوند. یکی از مهم‌ترین بیماری‌های پوستی که با دمودکس ارتباط دارد، روزاسه است. همان‌طور که اشاره کردیم روزاسه باعث احساس التهاب و قرمزی پوست صورت می‌شود. همچنین دمودکس در تشدید آکنه و درماتیت سبورئیک نیز نقش دارد و باعث خارش و قرمزی پوست صورت در این موارد می‌شود.

تشخیص علت خارش و قرمزی پوست صورت

با مراجعه به پزشک، قرمزی پوست شما بررسی می‌شود. اگر هنگام معاینه پوست شما علامتی نداشته باشد، پزشک به توضیحات شما درباره‌ی آن‌ها گوش خواهد داد. او چند سؤال از شما خواهد پرسید. این سؤالات می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • قبل از اینکه متوجه قرمزی پوست شوید چه فعالیت‌هایی داشتید؟
  • آیا داروهای جدید مصرف می‌کنید یا از محصولات مراقبت از پوست یا آرایشی جدیدی استفاده کرده‌اید؟
  • آیا سابقه‌ی خانوادگی ابتلا به بیماری پوستی دارید؟
  • آیا قبلاً خارش و قرمزی پوست را تجربه کرده‌اید؟
  • آیا به‌تازگی با فردی که ضایعاتی شبیه به شما داشته باشد برخوردی داشته‌اید؟

پاسخ این سؤالات می‌تواند به پزشک شما کمک کند تا بفهمند چه چیزی ممکن است باعث خارش و قرمزی پوست شما شده باشد. آزمایش‌های اضافی ممکن است شامل گرفتن نمونه‌ی پوست یا نمونه‌برداری از ناحیه‌ی آسیب‌دیده یا آزمایش آلرژی برای تعیین اینکه آیا پوست شما به برخی تحریک‌کننده‌ها واکنش نشان می‌دهد یا خیر، باشد. بهتر است از پزشک خود بپرسید که آیا بیماری پوستی شما می‌تواند مسری باشد و برای جلوگیری از شیوع آن باید چه کارهایی انجام دهید. با این کار می‌توانید خارش و قرمزی پوست را به شخص دیگری منتقل نکنید.

درمان خارش و قرمزی پوست صورت

روش‌های درمانی خارش و قرمزی پوست به علت ایجاد آن بستگی دارد. به‌عنوان مثال می‌توان به اجتناب از ماده‌ی تحریک‌کننده یا ماده‌ی حساسیت‌زا که باعث خارش و قرمزی پوست شما شده است، اشاره کرد. سایر روش‌های درمان خارش و قرمزی پوست عبارت‌اند از:

  • تمیز کردن منطقه‌ی آسیب‌دیده با آب و صابون
  • مصرف داروهای ضد حساسیت مانند آنتی‌هیستامین برای به حداقل رساندن تحریک
  • استفاده از درمان‌های موضعی مراقبت از پوست مانند لوسیون کالامین برای کاهش قرمزی پوست

تمیز و خشک نگه داشتن ناحیه‌ی آسیب‌دیده معمولاً می‌تواند به کاهش قرمزی پوست کمک کند. اگر دلیل قرمزی پوست شما عفونت باشد، ممکن است پزشک برای کاهش علائم آنتی‌بیوتیک تجویز کند.

درمان دمودکس و از بین رفتن خارش و قرمزی پوست صورت

طبق تحقیقات در پوست افرادی که به روزاسه، آکنه، درماتیت سبوره و برخی دیگر از بیماری‌های پوستی دچار هستند، میزان انگل دمودکس زیاد است. همچنین در مطالعات متعددی نشان داده شده است که از بین رفتن دمودکس به درمان یا کاهش عوارض بیماری‌های پوستی کمک شایانی می‌کند؛ درنتیجه پزشکان در بسیاری از بیماری‌های پوستی مقاوم به درمان به سراغ رفع دمودکس از پوست بیمار می‌روند. برای این منظور می‌توان از محصولات دمودکسیلین استفاده کرد. دمودکسیلین محصولی ضد انگل دمودکس، ضد باکتری و ضد قارچ است که پوست را از انگل‌های دمودکس پاک‌سازی می‌کند و به همین علت باعث درمان یا کاهش چشم‌گیر علائم بیماری‌های پوستی می‌شود. به کمک این محصولات خارش و قرمزی پوست صورت برطرف شده و بیمار از اثرات ناراحت‌کننده‌ی این عارضه رهایی می‌یابد.

 

 

 

 

 

 

چقدر مقاله ما واستون کمک کننده بود؟

برای ثبت نظر روی ستاره کلیک کنید.

میانگین نظرات / 5. تعداد نظرها

تا الان کسی نظرش رو در مورد این پست به ما نگفته! شما اولین نفر باشید.

0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش همه