درمان جوش کیستی صورت
پوست و مو

درمان جوش کیستی صورت

()

شما هم از آن دسته هستید که دچار جوش‌های کیستی بزرگ دردناک می‌شوید؟ لازم است بدانید که جوش کیستی صورت، جدی‌ترین نوع آکنه است. جوش کیستی زمانی ایجاد می‌شود که کیست‌ها در عمق و زیرپوست شما تشکیل می‌شوند. این اتفاق نتیجه‌ی به دام افتادن ترکیبی از باکتری‌ها، چربی و سلول‌های مرده پوست می باشد که در منافذ پوست به دام افتاده‌اند.

اگرچه هرکسی ممکن است به جوش مبتلا شود، اما جوش کیستی بیشتر در افراد دارای پوست چرب رخ می‌دهد. همچنین این نوع جوش در نوجوانان، زنان و افراد مسن با عدم تعادل هورمونی شایع‌تر است.

معمولا جوش کیستی با افزایش سن بهبود می‌یابد. با این حال، جوش‌های کیستی دردناک و سرسخت به خودی خود از بین نمی‌روند و نیاز به درمان جوش کیستی صورت دارند. اگر مشکوک به جوش کیستی صورت هستید، بهتر است تا به پزشک مراجعه کنید. پزشک با بررسی شرایط پوستی شما، در صورت نیاز آنتی بیوتیک برای جوش کیستی شما تجویز خواهد نمود.

به خواندن این مقاله تا پایان ادامه دهید تا با چگونگی تشخیص جوش کیستی و راه‌های درمان آن آشنا شوید.

چگونه جوش کیستی را تشخیص دهیم؟

جوش کیستی، جدی‌ترین شکل آکنه بوده که نسبت به سایر انواع جوش، اندازه بزرگتری نیز دارد. این جوش همچنین عمیق‌ترین نوع جوش می‌باشد. این درحالیست که سایر انواع جوش به صورت سطحی هستند.

سایر ویژگی‌های مشخص جوش کیستی به قرار زیر است:

– کیست بزرگ پر از چرک

– برامدگی سفید بزرگ

– قرمزی

– حساس یا دردناک بودن به لمس

شاید جوش‌های کیستی بیشتر روی پوست صورت افراد نمایان باشند. اما در قفسه سینه، گردن، پشت و بازوها نیز ممکن است ایجاد شوند. جوش کیستی حتی ممکن است روی شانه‌ها و پشت گوش نیز پدید آید.

آیا جای آکنه کیستی بر روی پوست باقی می ماند؟

از بین تمامی انواع آکنه، آکنه کیستیک دارای بیشترین احتمال ایجاد اسکار یا جای جوش است. شما با دستکاری نکردن جوش، می‌توانید احتمال باقی ماندن جای جوش را کاهش دهید.

بهترین راه از بین بردن جای جوش کیستی، استفاده از سرم ضدجوش دمودکسیلین است. این سرم با خاصیت لایه برداری ملایم، پوست را لایه برداری نموده و سبب محو شدن جوش می‌شود. همچنین این سرم دارای خاصیت ترمیم کنندگی می‌باشد که موجب احیا و بازسازی سلول‌های آسیب دیده پوستی شده و به مرور، بافت پوست را تقویت و مستحکم می‌نماید.

سایر عوارض جوش کیستی چیست؟

علاوه بر اسکار یا جای جوش که یکی از آزاردهنده‌ترین جنبه‌های جوش کیستی می‌باشد، می‌توان به موارد زیر به عنوان اصلی‌ترین عوارض آن اشاره نمود:

عواقب روانی آکنه کیستیک

عواقب روانی

جوش‌ها علاوه بر اثرات بلند مدت جسمانی می‌توانند با مشکلات سلامت روانی همچون افسردگی و اضطراب نیز ارتباط داشته باشند. آشکار بودن ضایعات و اسکار جوش‌ها نیز می‌تواند به کاهش اعتماد به نفس فرد منجر شود.

هیپرپیگمانتاسیون (لکه‌های پوستی)

این امکان وجود دارد که پس از التیام یافتن جوش، لکه‌هایی قرمز یا تیره رنگ بر روی پوست باقی بمانند که به آن هیپرپیگمانتاسیون گفته می‌شود. ممکن است این موارد با جای جوش اشتباه گرفته شوند اما این لکه‌ها اسکار نبوده و در نتیجه‌ی رنگدانه‌ای شدن پوست به وجود می‌آیند که در پزشکی تحت عنوان ماکول شناخته می‌شوند.

درمان جوش کیستی صورت:

از آنجا که این نوع از جوش نسبت به دیگر انواع جوش عمقی‌تر می‌باشد، حساسیت درمانی آن بالا بوده و توصیه می‌شود تا از محصولات درمانی موثر و تخصصی جهت درمان جوش کیستی استفاده شود.

استفاده از سرم ضدجوش دمودکسیلین به عنوان دارویی تخصصی برای درمان انواع جوش صورت ائم از جوش کیستی صورت پیشنهاد می‌گردد؛ چرا که این سرم با دارابودن مواد موثره‌ی ضدجوش ائم از روغن درخت چای، آزلائیک اسید، سالیسیلیک اسید و نیاسینامید به ترتیب سبب فعالیت مهاری رشد باکتری مولد جوش، لایه برداری ملایم، تقویت سد دفاعی پوست و روشن کنندگی آن خواهد شد. از این رو این سرم برای درمان انواع جوش: سرسیاه، سرسفید، التهابی و کیستی مناسب بوده و به رفع جای جوش کمک می‌کند.

در موارد شدید جهت تجویز آنتی بیوتیک و قرص برای جوش کیستی، لازم است تا به پزشک مراجعه نمایید.

دکتر درمان جوش کیستیچه موقع نیاز به مراجعه به پزشک داریم؟

در مواردی که جوش کیستی با درمان های بدون نسخه درمان نمی شود، بهتر است تا به پزشک متخصص پوست مراجعه نمایید. پزشک درصورت صلاحدید آنتی بیوتیک برای جوش کیستی شما پیشنهاد خواهد داد یا اینکه به وسیله‌ی جراحی، محتویات جوش شما را خارج خواهد نمود.

داروهای آنتی بیوتیک خوراکی:

بسیاری از متخصصان پوست و پزشکان داروهای آنتی بیوتیک خوراکی را به عنوان اولین خط درمان جوش کیستی تجویز می‌کنند. با این حال، مصرف داروهای آنتی بیوتیک تنها برای مدت کوتاهی پیشنهاد می‌شود زیرا امکان مقاوم شدن باکتری نسبت به این داروها وجود دارد.

در اغلب موارد، پزشکان جهت بدست آمدن بیشترین تاثیرگذاری در درمان جوش‌های کیستی مصرف محصولات و پمادهای موضعی را در کنار مصرف آنتی بیوتیک‌های خوراکی توصیه می‌کنند. سرم ضدجوش دمودکسیلین با دارابودن فرمولاسیون تخصصی، توصیه بسیاری از پزشکان جهت درمان جوش‌های کیستی می‌باشد.

پزشک علاوه بر درمان جوش کیستی، در جلوگیری از بازگشت این نوع جوش به پوستتان کمک خواهد نمود.

تخلیه جوش کیستی

عمل تخلیه جوش کیستی در خانه سبب ایجاد برجستگی‌های قرمز و ملتهب اغلب حاوی مایع در پوست خواهد شد. همچنین دردناک شدن آن ناحیه از پوست را در پی خواهد داشت. به علاوه شما با فشاردادن جوش کیستی ناخواسته سبب هدایت باکتری‌ها و سبوم به عمق فولیکول‌های مو و نیز پخش شدن مواد عفونی و ایجاد جوش های کیستی بیشتر خواهد شد.

از طرفی جوش‌های کیستی به خودی خود خطرناک نیستند، اما با دستکاری توسط فرد غیرمتخصص می‌توانند عفونی شده و خطرناک باشند. از این رو سعی کنید تا در حد امکان از دست زدن و ترکاندن جوش‌های کیستی جدا خودداری نمایید. پس اگر شما جزو افرادی هستید که عادت به دستکاری جوش‌های خود دارید، می‌بایست هرچه سریعتر این عادت را کنار بگذارید.

بهترین راه جهت تخلیه جوش کیستی این است که اجازه دهید تا این جوش‌ها با گذر زمان به آرامی تخلیه شوند. این فرایند زمان بر بوده بنابراین بهتر است تا زمان تخلیه شدن این جوش‌ها صبور باشید. تخلیه جوش کیستی باید فقط توسط پزشک انجام شود.

کلام آخر

جوش‌های کیستی جزو مهم‌ترین اختلالات پوستی به شمار می‌روند که معمولا در نوجوانان و جوانان مشاهده می‌شوند. با مسدود شدن منافذ پوست به‌وسیله باکتری‌ها و ایجاد عفونت در لایه‌های زیرین پوست، برجستگی‌هایی قرمز و ملتهب روی سطح پوست ایجاد می‌شود که به آن جوش کیستی می‌گوییم. مسائل ژنتیکی و تغییرات هورمونی از جمله مهم‌ترین علل ابتلا به جوش کیستی هستند. در اغلب موارد درمان جوش کیستی با سرم ضدجوش تخصصی و مناسب انجام می‌شود اما در برخی موارد، مراجعه به پزشک جهت انجام درمان‌های تخصصی‌تر توصیه می‌شود. به خاطر داشته باشید که در برخی موارد درمان جوش کیستی در خانه دشوار است و منجر به زخم خواهد شد.

چقدر مقاله ما واستون کمک کننده بود؟

برای ثبت نظر روی ستاره کلیک کنید.

میانگین نظرات / 5. تعداد نظرها

تا الان کسی نظرش رو در مورد این پست به ما نگفته! شما اولین نفر باشید.

0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش همه