پوست و مو

راهنمای روتین مراقبت از پوست

()

با توجه به نوع پوست، یک روتین مراقبت از پوست مناسب می‌تواند به شما در حفظ سلامت کلی پوست و بهبود مشکلات خاص مانند آکنه، اسکار و لکه‌های تیره کمک کند. یک روتین مراقبت از پوست دارای چهار مرحله‌ی اساسی است که می‌توانید یک‌بار صبح و یک‌بار قبل از خواب آن‌ها را انجام دهید.

شناختن نوع پوست برای انتخاب روتین مراقبت از پوست

برای اینکه بتوانید یک روتین مراقبت از پوست مناسب داشته باشید باید نوع پوست خود را بشناسید و محصولات متناسب با آن را برای مراحل مراقبت از پوست انتخاب کنید. باید دقت کنید تا متوجه شوید پوست شما کدام‌یک از انواع زیر است:

  • پوست خشک که معمولاً پوسته‌پوسته و زبر است. اگر پوست شما خشک باشد ممکن است احساس کشیدگی در آن داشته باشید.
  • پوست چرب براق است و منافذ باز و بزرگی دارد.
  • پوست مختلط در برخی نقاط (گونه‌ها) خشک و در برخی قسمت‌های دیگر (پیشانی، بینی و چانه) چرب است.
  • پوست حساس ممکن است بعد از استفاده از برخی لوازم آرایشی یا سایر محصولات دچار سوزش و یا خارش شود.
  • پوست معمولی متعادل و شفاف است. منافذ باز ندارد و حساس نیست.

مرحله‌ی اول روتین مراقبت از پوست: پاک‌سازی

یکی از مراحل مهم در مراقبت از پوست، مرحله‌ی پاک‌سازی است. بسیار مهم است که برای این مرحله از محصولات مناسب برای نوع پوست خود استفاده کنید و اگر محصولی باعث ناراحتی پوست شما شد آن را تغییر دهید.

پاک‌سازی پوست معمولی و مختلط

برای شستن صورت خود از هر صابونی که در دسترس است استفاده نکنید. از طرفی لازم نیست به دنبال خرید محصولات شیک و گران‌قیمت باشید. فقط محصولاتی را انتخاب کنید برای مراقبت از پوست شما مناسب است. با نوک انگشتان خود یک شوینده‌ی ملایم یا صابون را روی صورتتان بمالید، سپس با مقدار زیادی آب ولرم بشویید و بعد با یک حوله‌ی تمیز خشک کنید. صورت خود را اسکراب نکنید. اگر بعد از شستشو پوست شما خشک یا چرب شد، از شوینده‌ی دیگری برای پاک‌سازی پوست استفاده کنید.

پاک‌سازی پوست خشک

برای این نوع پوست، از پاک‌کننده‌ی ملایمی استفاده کنید که الکل و عطر ندارد. این مواد می‌توانند پوست را بیشتر خشک کنند. پوست خود را به‌آرامی با شوینده و سپس مقدار زیادی آب ولرم بشویید. از آب داغ استفاده نکنید؛ زیرا چربی طبیعی و متعادل پوست را کاملاً پاک می‌کند. هفته‌ای یک‌بار از لایه‌بردار استفاده کنید تا سلول‌های مرده و قسمت پوسته‌پوسته شده از بین بروند. این باعث می‌شود پوست شما شفاف‌تر و یکدست‌تر به نظر برسد.

پاک‌سازی پوست چرب

برای شستن صورت خود از شوینده‌های فومی بدون روغن استفاده کنید. ممکن است بخواهید از تونر بعد از شست‌وشوی صورت استفاده کنید؛ اما مراقب باشید زیرا این محصولات ممکن است باعث تحریک پوست شما شوند. به‌صورت کلی این محصولات می‌توانند چربی اضافی را که باعث درخشندگی کمتر صورت شما می‌شود، حذف کرده و به تمیز نگه داشتن پوست کمک کنند.

مرحله‌ی دوم روتین مراقبت از پوست: استفاده از مرطوب‌کننده

مرحله‌ی دوم روتین مراقبت از پوست: استفاده از مرطوب‌کننده

ممکن است تصور کنید که شما خیلی جوان هستید یا پوست شما بیش‌ازحد چرب است و نیاز به مرطوب‌کننده ندارید؛ اما همه‌ی انواع پوست هر روز به مرطوب‌کننده نیاز دارند. مرطوب‌کننده را درحالی‌که پوست شما هنوز از شستشو مرطوب، روی پوست است بمالید تا به رطوبت بیشتر کمک کند. اگر آکنه دارید یا پوست شما چرب است، یک مرطوب‌کننده‌ی سبک و فاقد روغن پیدا کنید تا باعث انسداد منافذ پوست و جوش نشود.

مرحله‌ی سوم روتین مراقبت از پوست: کرم ضد آفتاب

مرطوب‌کننده‌ای که برای مراقبت از پوست استفاده می‌کنید ممکن است حاوی ضد آفتاب نیز باشد؛ اما بهتر است که از محصول ضد آفتاب جداگانه نیز استفاده کنید. آفتاب تنها در عرض ۱۵ دقیقه می‌تواند به پوست شما آسیب برساند. به دنبال کرم ضد آفتابی باشید که از طیف گسترده‌ای با SPF حداقل ۳۰ محافظت می‌کند. هر روز از آن استفاده کنید، حتی در روزی که آفتابی نباشد و حتی اگر هوا سرد باشد. هر ۲ ساعت یک‌بار از کرم ضد آفتاب مناسب استفاده کنید. برای روتین مراقبت از پوست محصولاتی را انتخاب کنید که متناسب با نوع پوست و حساسیت شما باشد و به یاد داشته باشید که برچسب‌ها و توضیحات مربوط به محصولات را بخوانید.

انتخاب محصولات مناسب برای روتین مراقبت از پوست

انتخاب محصولات مناسب برای روتین مراقبت از پوست

برای انجام روتین مراقبت از پوست باید در انتخاب محصولات دقت کافی داشته باشید. شما می‌توانید از محصولاتی که خاصیت درمانی یا پیشگیری از عارضه‌های پوستی را دارند استفاده کنید. یکی از این محصولات دمودکسیلین‌ها هستند. انگل‌های میکروسکوپی دمودکس روی پوست ما زندگی می‌کنند که افزایش تعداد آن‌ها با بروز عارضه‌های پوستی مانند جوش، روزاسه، کدر بودن پوست و التهاب می‌شود. با استفاده از محصولات دمودکسیلین در روتین مراقبت از پوستتان می‌توانید هم باعث درمان و هم پیشگیری از این مسائل شوید. برای شستشوی صورت با ژل شست‌وشوی دمودکسیلین افرادی که پوست چرب دارند یک تا دو بار در روز، افراد با پوست خشک و حساس یک‌بار در روز و افراد با پوست‌های آسیب‌دیده می‌توانند یک روز در میان از این محصول استفاده کنند. برای مرحله‌ی دوم مراقبت از پوست استفاده از کرم مرطوب‌کننده‌ی دمودکسیلین برای پوست‌های خشک و معمولی چند نوبت در روز و برای پوست‌های چرب وقتی که احساس خشکی می‌کند، توصیه می‌شود. جهت کرم ضد آفتاب، ۲۰ دقیقه قبل از قرار گرفتن در نور خورشید مقداری از کرم ضد آفتاب دمودکسیلین را روی تمام نقاط پوست که در برابر نور خورشید قرار می‌گیرد بمالید.

نکات کلی در مورد مراقبت از پوست

برای مراقبت از پوست از یک روال ساده شروع کنید، ابتدا مراحل اصلی روتین مراقبت از پوست را انجام داده و محصولات سازگار با پوستتان را پیدا کنید، سپس بعد از مدتی می‌توانید محصولات اضافی مانند لایه‌بردارها، ماسک‌ها و درمان‌های موضعی را برای افزایش سلامت پوست خود به روتین مراقبت از پوست اضافه کنید. به‌طورکلی رعایت موارد زیر برای مراقبت از هر نوع پوستی توصیه می‌شود:

  • بیشتر آب بنوشید و هیدراته بمانید.
  • حداقل هفته‌ای یک‌بار ملافه‌ی بالش را عوض کنید.
  • موها را قبل از خواب بشویید یا ببندید تا چربی آن‌ها به پوست منتقل نشود.
  • هر روز از کرم ضد آفتاب استفاده کنید. ۱۵ دقیقه قبل از بیرون رفتن از خانه بهترین زمان استفاده از کرم ضد آفتاب است.

چقدر مقاله ما واستون کمک کننده بود؟

برای ثبت نظر روی ستاره کلیک کنید.

میانگین نظرات / 5. تعداد نظرها

تا الان کسی نظرش رو در مورد این پست به ما نگفته! شما اولین نفر باشید.

0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش همه