پوست و مو

علت جوش سر

()

جوش سر می‌تواند علامت چند بیماری مختلف باشد. بیشتر اوقات، جوش سر نشان‌دهنده‌ی واکنش آلرژیک یا مسدود شدن فولیکول‌های مو است که معمولاً هیچ‌یک از این موارد نگران‌کننده نیستند. این مقاله کمک می‌کند تا با علت جوش سر آشنا شده و بدانید چه زمانی نیاز است که به پزشک مراجعه کنید.

علت جوش سر و علائم آن

از دلایل رایج جوش سر می‌توان به کهیر، فولیکولیت و واکنش‌های آلرژیک اشاره کرد. در ادامه اطلاعات بیشتری در مورد هرکدام از علت‌های جوش سر بیان می‌کنیم.

جوش سر ناشی از فولیکولیت

فولیکولیت یک عفونت پوستی است که در اثر آسیب به فولیکول‌های مو ایجاد می‌شود. این عفونت می‌تواند جوش‌های قرمزرنگی را به وجود آورد که شبیه به جوش‌های آکنه‌ای هستند. علائم دیگر شامل درد، گزگز و تخلیه چرک از جوش است. گاهی فولیکولیت با شستشوی مناسب، کمپرس گرم و شامپوهای ضد باکتری موجود در داروخانه‌ها بهبود می‌یابد. درصورتی‌که جوش سر به علت فولیکولیت با درمان‌های خانگی درمان نشود نیاز به مراجعه به پزشک خواهد بود.

آکنه‌ی پوست سر

آکنه‌ی پوست سر یکی از انواع جوش سر است. علت جوش سر از نوع آکنه می‌تواند باکتری‌ها، هورمون‌ها، مسدود شدن منافذ پوست و تکثیر انگل‌های دمودکس باشد. همچنین تجمع تدریجی شامپو یا اسپری‌های مو در سطح پوست باعث ایجاد آکنه در پوست سر می‌شود. این نوع جوش سر می‌تواند دردناک، قرمز یا ملتهب و دچار خارش باشند. همچنین ممکن است خونریزی کنند. درمان آکنه‌ی پوست سر گاهی اوقات با تغییر روال مراقبت از مو شروع می‌شود. استفاده از محصولات دارای روغن را کاهش دهید و اطمینان حاصل کنید که برای جلوگیری از تجمع چربی موهای خود را به‌موقع و درست می‌شویید. اگر تغییر روال مراقبت از مو برای درمان آکنه پوست سر شما مؤثر نیست، ممکن است لازم باشد به یک متخصص پوست مراجعه کنید.

واکنش آلرژیک و بروز جوش سر

واکنش آلرژیک به یک محصول مو یا هر چیز دیگری در محیط می‌تواند باعث جوش سر (کهیر) شود. به این بیماری درماتیت تماسی آلرژیک گفته می‌شود. جوش سر از نوع کهیر ممکت است باعث خارش، احساس خشکی و پوسته‌پوسته شدن پوست سر شود. پس از شستن پوست سر با آب خنک و شستشوی مواد تحریک‌کننده از سطح پوست، ممکن است واکنش آلرژیک شما فروکش کند. اگر این اتفاق نیفتد یا اگر شما به‌طور مکرر دچار واکنش آلرژیک و جوش سر می‌شوید، لازم است با یک پزشک صحبت کنید.

جوش سر به دلیل وجود شپش

جوش سر به دلیل وجود شپش

شپش‌ها حشرات ریزی هستند که می‌توانند روی پوست سر زندگی کنند. آن‌ها بسیار مسری هستند و می‌توانند باعث خارش و جوش سر شوند. برای درمان شپش سر و جوش سر ناشی از آن، باید از شامپوهای مخصوص ضد شپش استفاده کرده و موها را با شانه‌ی مخصوص شانه کرده تا تخم‌های شپش از لابه‌لای موها خارج شوند.

جوش سر به همراه شوره

درماتیت آتوپیک به‌عنوان شوره‌ی سر نیز شناخته می‌شود. این شرایط می‌تواند به دلیل وجود قارچ در پوست سر یا استفاده از محصولات مویی که باعث خشک شدن پوست سر می‌شوند، ایجاد شود. علائم درماتیت آتوپیک شامل جوش سر و همچنین لکه‌های خشک و پوسته‌پوسته‌شده در زیر موها است. استرس و کمبود آب نیز می‌تواند شوره‌ی سر را بدتر کند و جوش سر و خارش پوست را افزایش دهد. استفاده از شامپوی مخصوص اغلب علائم شوره‌ی سر را بهتر می‌کند. در موارد شدید شوره، با مشورت یک پزشک از شامپوهای مخصوص استفاده کنید.

تفاوت کیست پیلار و جوش سر

کیست پیلار ناشی از تجمع کراتین زیر پوست سر است. این کیست‌ها برای سلامتی مضر نیستند، اما ممکن است به دلایل زیبایی بخواهید آن‌ها را درمان کنید. درمان می‌تواند شامل تخلیه‌ی کیست یا برداشتن آن با جراحی باشد. لمس کیست پیلار درد و خارش ایجاد نمی‌کند و با جوش سر تفاوت دارد. این نوع کیست‌ها ممکن است سال‌ها باقی بمانند یا خودبه‌خود از بین بروند.

سرطان پوست و جوش سر

سرطان پوست یکی از شایع‌ترین انواع سرطان است. طبق آمار ۱۳ درصد از افرادی که دچار سرطان پوست می‌شوند علائمی مانند جوش سر روی پوست سرشان مشاهده می‌کنند. اگر جوش سر یا لکه‌ای روی پوست خود دارید آن را نادیده نگیرید. سرطان پوست بسیار قابل درمان است، خصوصاً اگر در اوایل بیماری تشخیص داده شود. درمان سرطان پوست شامل جراحی، پرتودرمانی یا شیمی‌درمانی است.

جوش سر به علت افزایش انگل دمودکس

جوش سر به علت افزایش انگل‌های دمودکس

دمودکس‌ها انگل‌های پوست و مو هستند که با چشم دیده نمی‌شوند ولی در پوست اکثر افراد وجود دارند. اگر تعداد این انگل‌ها افزایش یابد، پوست و مو دچار عوارضی می‌شوند. عوارضی مانند قرمز شدن، خشک و زیر شدن پوست، خارش و جوش سر و صورت در اثر ازدیاد انگل‌های دمودکس به وجود می‌آیند. برخی از انواع این انگل‌ها از مو تغذیه می‌کنند و علاوه بر جوش سر باعث ریزش موها نیز می‌شوند. برای کنترل تعداد و کاهش دمودکس‌ها شرکت لووین کر محصولاتی بانام دمودکسیلین تولید کرده است. برای از بین بردن دمودکس و جوش سر می‌توانید از شامپوی دمودکسیلین استفاده کنید.

پیشگیری از ایجاد جوش سر

رعایت بهداشت در جلوگیری از مسدود شدن منافذ پوستی و ایجاد جوش سر نقش اساسی دارد. بسیار مهم است که هر زمان احساس کرید موها و پوست سرتان چرب است دوش بگیرید و موها را بشویید. برای درمان جوش سر و جلوگیری از بیشتر شدن آن سعی کنید موارد زیر را رعایت کنید.

  • از پوشاندن مداوم سر اجتناب کنید و اجازه دهید پوست سر نفس بکشد.
  • اگر فعالیتی دارید که عرق می‌کنید حتماً بعد از آن دوش بگیرید و سرتان را شست‌وشو دهید.
  • از محصولات طبیعی و ضد حساسیت برای مراقبت از موها استفاده کنید.
  •  استفاده‌ی بیش‌ازحد از محصولات زیبایی مو مانند ژل و اسپری‌ها را متوقف کنید.
  • از مواد غذایی و مکمل‌هایی که حاوی ویتامین‌های A، E و D هستند بیشتر استفاده کنید.
  • رژیم غذایی خود را تحت نظر داشته باشید و از مصرف مواد غذایی که بروز جوش سر را افزایش می‌دهند خودداری کنید.

اگر به‌صورت ناگهانی دچار جوش سر شده‌اید ابتدا عوامل محیطی را بررسی کنید. شامپوی خود را تغییر دهید. اگر ماده‌ی غذایی چرب و شیرین مصرف کرده‌اید و دچار جوش سر شده‌اید مصرف این‌گونه مواد را محدود کنید. اگر محصول جدیدی مانند ماسک مو استفاده می‌کنید آن را کنار بگذارید تا ببینید آیا جوش سر در از استفاده از آن رخ داده است یا نه.

چقدر مقاله ما واستون کمک کننده بود؟

برای ثبت نظر روی ستاره کلیک کنید.

میانگین نظرات / 5. تعداد نظرها

تا الان کسی نظرش رو در مورد این پست به ما نگفته! شما اولین نفر باشید.

0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش همه