علائم کبد چرب در صورت
پوست و مو

علائم کبد چرب در صورت

()

وضعیت کبد شما تاثیر مستقیمی بر سلامت پوست شما دارد؛ این واقعیتی است که اغلب افراد از آن بی‌خبرند. اغلب ما خواهان این هستیم که علاوه بر داشتن بدن سالم، ظاهر سالم نیز داشته باشیم. ارتباط بین وضعیت کبد و سلامت پوست آنچنان قوی است که حتی می‌توان از روی علائم و ظاهر پوست پی به وضعیت کبد برد. از آنجا که کبد چرب بیماری خاموشی است و علائمی هم از خود نشان نمی‌دهد، در این مقاله با ما همراه باشید تا علائم کبد چرب در صورت را همانند یک متخصص ارزیابی کنید.

کبد چرب چیست؟

کبد یکی از اندام‌های حیاتی بدن انسان است. از مهم‌ترین وظایف این عضو می‌توان به حذف سموم از بدن، تولید صفرا برای کمک به هضم غذا، تولید پروتئین، ذخیره آهن، ساخت فاکتورهای انعقادی خون و نیز مقابله با عفونت‌ها به واسطه ساخت فاکتورهای ایمنی و حذف باکتری‌ها اشاره کرد.

وجود چربی در کبد هر انسانی طبیعی است اما اگر این میزان بیشتر از 5 درصد وزن آن باشد، کبد چرب گفته می‌شود. این وضعیت ممکن است منجر به التهاب و آسیب کبدی نیز شود.

تشخیص کبد چرب در صورت

آزمایش‌های رایج برای تشخیص کبد چرب چیست؟

آزمایش‌های رایج برای تشخیص بیماری‌های کبد چرب شامل آزمایش خون، سونوگرافی شکمی و در مواردی نمونه‌برداری می‌باشند.

آگاهی از کبد چرب از طریق علائم کبدچرب در صورت

همانگونه که اغلب بیماری‌ها با علائم پوستی همراهند، عارضه‌ها و مشکلات کبدی نیز از این قاعده مستثنی نیستند. به نحوی که می‌توان از طریق تغییرات ایجاد شده روی پوست، کبد چرب را تشخیص داد.

عمده‌ترین علائم پوستی ناشی از کبد چرب

جوش پوستی

رایج‌ترین نشانه کبدچرب در صورت، جوش‌های پوستی است. جوش به دلیل افزایش چربی پوست ایجاد می‌شود. کبد وظیفه کنترل هورمون‌‌ها را دارد؛ به همین دلیل زمانی که آسیب ببیند، سطح ترشح این هورمون‌ها تغییر می‌کند و با تولید بیشتر چربی باعث آکنه در پوست می‌شود.

ریزش مو و موخوره

ریزش غیرطبیعی موها از نشانه‌ ابتلا به کبد چرب محسوب می‌شود.

خارش پوستی

خارش از علائم کبد چرب حاد یا سیروز کبدی است. با افزایش چربی در کبد و خون، میزان نمک زیر پوست بالا می‌رود و باعث خارش پوست می‌شود.

زردی پوست

یکی از شایع‌ترین علائم بیماری‌ کبد چرب، یرقان یا همان زردی پوست است. در این حالت سفیدی چشم‌ها به زردی متمایل می‌شود. زردی پوست یکی از علائم مهم ابتلا به سیروز کبدی، نوع پیشرفته کبد چرب، به شمار می‌رود.

رنگ پریدگی پوست

با تجمع چربی در کبد و اختلال در عملکرد آن، میزان آمونیاک در خون افزایش می‌یابد. این موضوع مانع جذب آهن در بدن و در نتیجه کم‌خونی می‌شود. رنگ‌پریدگی و کبودی پوست را می‌توان از نشانه‌های بیرونی این بیماری دانست.

با توجه به اینکه پوست بدن از جمله تاثیرپذیرترین بافت‌های بدن می‌باشد که درصورت وجود بیماری در بدن به سرعت واکنش نشان می‌دهد، می‌توان به نحوی آن را آینه‌ی مشکلات درونی بدن دانست. بنابراین با مشاهده هرکدام از این علائم به خصوص جوش‌های زیاد صورت، بهتراست به پزشک مراجعه کنید تا از نظر ابتلا به بیماری‌های کبدی مورد بررسی قرار بگیرید.

درمان علائم کبد چرب در صورت چیست؟

در درجه اول بهترین راه درمان این است که با مراجعه به پزشک به درمان کبد چرب پرداخت. چندین روش رایج درمان کبد چرب عبارتند از:

رعایت رژیم غذایی مناسب

رژیم غذایی مناسب قوی‌ترین دشمن کبد چرب است. غذاهای فرآوری شده و از پیش ‌آماده می‌توانند موجب بدتر شدن کبد چرب شوند. نان‌، پاستا، پیتزا، سیب‌زمینی، آرد، برنج، نوشیدنی‌های قندی و هر چیز دیگری که بیش از حد حاوی قند و شیرین‌کننده‌های مصنوعی باشد‌ سبب بدتر شدن مشکلات مربوط به کبد چرب می شود.

ورزش و تحرک کافی

از جمله عواملی که به شدت بر سبک زندگی و سلامتی افراد تاثیر دارند، انجام فعالیت بدنی منظم است. کاهش وزن می‌تواند به طور قابل توجهی شانس ابتلا به کبد چرب را کاهش دهد.

مصرف آنتی اکسیدان‌ها

به جرات می‌توان گفت کلید درمان کبد چرب در دستان آنتی اکسیدان‌هاست. استفاده از سبزیجات و منابع غذایی که منبع غنی از آنتی اکسیدان هستند، در کنار رژیم کاهش وزن می‌تواند در رفع کبد چرب بسیار کمک کننده باشد.

آنتی‌اکسیدان‌ها در چه مواد غذایی وجود دارند؟

  • قهوه
  • چای سبز
  • سیر خام
  • میوه‌ها به‌ویژه انواع توت‌ها
  • سبزیجات
  • ویتامین E که در تخمه آفتابگردان، بادام و در روغن‌های مایع گیاهی با چربی‌های اشباع‌نشده، مانند روغن زیتون یا کانولا وجود دارد.

تغذیه مناسب و علائم کبد چرب در صورت

مصرف فیبر

مصرف موادغذایی دارای فیبر باعث می‌شود تا سموم به راحتی از بدن دفع شوند و در واقع فشار کار از روی کبد برداشته شود.

سایر راه‌های درمان علائم پوستی کبد چرب چیست؟

از آنجا که کیفیت چربی‌های موجود در جریان خون می‌تواند کیفیت چربی پوست را تحت تاثیر قرار دهد. هرچه چربی پوست سمی‌تر و ضخیم‌تر شود، تعداد بیشتری از منافذ پوست دچار انسداد خواهند شد. اگر در رژیم غذایی فرد مقادیر بالایی چربی مضر باشد (مانند مواد غذایی سرخ‌کردنی، شکلات، مارگارین یا سایر مواد غذایی مشابه)، این تاثیر به طور شدیدتر بر پوست اعمال خواهد شد.

در این راستا در جهت بهبود وضعیت پوست استفاده از محصولات مراقبت پوستی که کنترل چربی پوست را برعهده دارند، نظیر محصولات دمودکسیلین کمک شایانی در بهبود عارضه‌های پوستی خواهند داشت. ژل شست و شوی دمودکسیلین با خاصیت کنترل کنندگی چربی پوست، نقش به سزایی در پاک کردن چربی اضافی پوست دارد و در هنگام مصرف، تا حد زیادی علائم کبد چرب در صورت را از بین خواهد برد.

 سخن پایانی در رابطه با علائم کبد چرب در صورت

در این نوشتار، به بررسی ارتباط علائم کبدچرب در صورت و درمان آن پرداختیم. نظر به اینکه اندام کبد نقش مهمی را در دفع سموم از بدن ایفا می‌کند، اختلال در وضعیت کبد می‌تواند باعث بروز مشکلات پوستی شود. چرا که بدن همیشه در تلاش است تا سموم را از راه‌های دیگر نظیر تعریق پوستی دفع نماید. با مشاهده علائم کبد چرب روی پوست و مو، اولین کاری که باید انجام دهید مراجعه به پزشک متخصص است. پزشک با بررسی شرایط عمومی، آزمایش و سونوگرافی وضعیت شما را بررسی کرده و راه‌های درمان را برای شما توضیح می‌دهد با این‌حال داشتن رژیم غذایی توصیه شده دارای فیبر و آنتی اکسیدان بالا و داشتن تحرک بالا با تغییر در لایف استایل، ضمن تسریع فرایند درمان، اثربخش‌ترین درمان در برطرف کردن مشکلات پوستی نظیر خارش، جوش و نیز داشتن پوستی سالم می‌باشد.

چقدر مقاله ما واستون کمک کننده بود؟

برای ثبت نظر روی ستاره کلیک کنید.

میانگین نظرات / 5. تعداد نظرها

تا الان کسی نظرش رو در مورد این پست به ما نگفته! شما اولین نفر باشید.

0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش همه