درمان گیاهی دمودکس
دسته بندی نشده

روزاسه

()

روزاسه (Rosacea) یک بیماری حساسیت پوستی و التهابی است که در اثر پاسخ سلولهای حسگر عصبی ایجاد می‌شود. افراد مبتلا به این بیماری سلول‌های عصبیشان در مواجهه با نور تغییر می‌کند.

علایم:

این افراد احساس خارش و سوزش را به صورت متناوب و زیاد تجربه می‌کنند. این بیماری با تمايل به برافروختگي و قرمزي صورت شروع مي‌شود و با پيشرفت بيماري، به صورت قرمزي دائمي قسمت مياني صورت كه شامل گونه‌ها، پيشاني، بيني و چانه است، نمایان می‌شود‌. در برخی موارد بیماری در قفسه سینه، پشت و گردن نیز بروز می‌کند. در مواردی نیز روزاسه ممکن است چشم‌ها را تحت تاثیر قرار دهد و باعث تحریک‌پذیری، قرمز و آبکی به نظر رسیدن آن‌ها شود. این بیماری در برخی از افراد باعث بروز جوش‌ها و برآمدگی‌های پر از چرک می‌شود، به همین علت گاهی روزاسه (Rosacea) را آکنه بزرگسالان نیز می‌نامند.

در مراحل ابتدايي، بيماري خود به خود عود و بهبودي نشان مي‌دهد ولی به‌ندرت بهبودی کامل حاصل می‌شود. در صورت عدم درمان، غالبا بیماری تا پایان عمر ادامه می‌یابد و به مرور زمان بدتر می‌شود. حدود سه درصد از مردم به بيماري روزاسه (Rosacea) مبتلا مي‌شوند و اين بيماري در بين افراد سفید پوست، با پوست حساس يا سيستم ايمني ضعيف، شايع‌تر است. این‌ بیماری‌ معمولا بین‌ 50-30 سالگی‌ بروز می‌کند و در خانم‌ها شایع‌تر از آقایان‌‌، اما در آقایان‌ شدیدتر است‌. درگیر شدن‌ گسترده‌ بینی‌، که‌ بیشتر در آقایان‌ دیده‌ می‌شود، به‌ رینوفیما معروف‌ است‌.

علل:

علت بیماری روزاسه (Rosacea) به طور دقیق مشخص نیست، اما محققان فاکتورهای زیر را برای ایجاد این بیماری پیشنهاد می‌دهند:

1- ناهنجاری در رگ‌های خونی صورت:

متخصصان پوست پیشنهاد می‌دهند که ناهنجاری در رگ‌های خونی پوست سبب ایجاد سوزش، قرمزی و نمایان شدن رگ‌های خونی زیر پوست می‌شود. این که چه چیز موجب این ناهنجاری می‌شود هنوز مشخص نیست.

2- رنگ پوست روشن:

افرادی که دچار روزاسه (Rosacea) می‌شوند غالبا رنگ پوست روشن‌تری نسبت به سایر افراد دارند.

3- انگل دمودکس:

افرادی که مبتلا به روزاسه (Rosacea) هستند، تراکم بالایی از این انگل را نشان می‌دهند. محققان نمی‌دانند که افزایش تعداد دمودکس‌ها سبب ایجاد این بیماری می‌شود یا روزاسه (Rosacea) موجب افزایش تراکم دمودکس‌ها می‌شود. اما در هر صورت افزایش تراکم این انگل‌ها علایم روزاسه (Rosacea) را تشدید می‌کند و برای درمان این بیماری اول باید این انگل‌ها از بین بروند.

4- هلیکوباکتر پیلوری:

این باکتری در معده وجود دارد و سبب افزایش تولید برادی کینین می‌شود که این ماده نیز در اتساع عروق نقش دارد. محققان پیشنهاد می‌دهند که این باکتری ممکن است در ایجاد روزاسه (Rosacea) نقش داشته باشد.

5- سابقه خانوادگی:

اکثر افرادی که به این بیماری دچار هستند دارای یک خویشاوند مبتلا به روزاسه نیز می‌باشند.

 کنترل روزاسه (Rosacea):

بهترين راه برای کاهش علائم، اجتناب از حالات و اعمالي است كه سبب قرمزي يا برافروختگي چهره مي‌شوند:
۱- از نوشيدني‌هاي داغ (مثل چاي)، غذاهاي تند، نوشيدني‌هاي كافئين دار والكلي بپرهيزيد.
۲- از خودتان در برابر نور خورشيد به خوبي محافظت كنيد. محدود كردن زمان تماس با نور خورشيد، استفاده از كلاه و به كار بردن ضدآفتاب‌هاي مناسب با SPF برابر با 15 يا بيشتر کمک کننده است.
۳- از محيط‌هاي خيلي گرم يا خيلي سرد كه مي تواند سبب تشديد علايم روزاسه (Rosacea) شود، دوری شود.
۴- از خاراندن، مالش و ماساژ دادن پوست صورت بپرهيزید. مالش پوست سبب بدتر شدن قرمزي و برافروختگي چهره مي‌شود.
5- درمحيط‌هاي خنك به ورزش بپردازيد. از گرم شدن زياد بدنتان جلوگيري كنيد.
۵- از مصرف مواد آرايشي و كرم‌هاي تحريك كننده پوست بپرهيزيد.

 

جهت انجام مشاوره پوست و مو، تست دمودکس و درمان روزاسه (Rosacea) با ما تماس حاصل فرمایید.

چقدر مقاله ما واستون کمک کننده بود؟

برای ثبت نظر روی ستاره کلیک کنید.

میانگین نظرات / 5. تعداد نظرها

تا الان کسی نظرش رو در مورد این پست به ما نگفته! شما اولین نفر باشید.

0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش همه