علت جوش بدن
پوست و مو

جوش بدن، علت و درمان

()

جوش پشت و جوش بدن مشکلات رایج پوستی بوده که حدود ده درصد از افراد جامعه با آن درگیر هستند. درحالیکه شروع جوش بدن از دوران بلوغ است، اما در بزرگسالان شایع‌تر می‌باشد. قفسه سینه، گردن، شانه‌ها، بازوها و حتی باسن محل‌های رایج برای ایجاد جوش هستند. جوش بدن آنچنان رایج بوده که در علم بیماری‌های پوستی با نام Bacne شناخته می شود.

در این مقاله علت ایجاد جوش بدن و درمان آن مورد بررسی قرار گرفته تا افراد دارای این ناراحتی، بتوانند اطلاعات لازم را جهت کنترل جوش بدنشان به دست آورند.

علت‌ جوش بدن

همان عواملی که سبب ایجاد جوش صورت می‌شوند، می‌توانند منجر به ایجاد جوش بدن و پشت شوند. به عبارت دیگر فعالیت بیش از حد غدد چربی، سلول‌های مرده اضافی پوست و باکتری‌های ایجاد کننده جوش می‌توانند منجر به ایجاد جوش در هر نقطه از بدن شوند.

تغییرات هورمونی

یکی از دلایل مشخص ایجاد جوش بدن تغییرات هورمونی در دوران بلوغ است. همزمان با بروز تغییرات دیگر در این دوران، چربی بدن نیز افزایش می‌یابد. به دنبال این مساله، مجاری ظریف و باریک غدد چربی در پوست مسدود خواهد شد. در این حالت، چربی‌ها منافذ پوست را مسدود کرده، اکسید و تیره شده و یا در حفره‌های بسته جمع می‌شوند و سبب ایجاد جوش‌های سرسیاه و سرسفید خواهند شد. نوسانات خانم‌ها در زمان یائسگی و قاعدگی نیز می‌تواند منجر به بروز این نوع جوش شود.

رژیم غذایی

با اینکه غذاها به‌تنهایی نمی‌توانند جوش‌های ماندگار و شدید را ایجاد کنند، اما مصرف غذاهای بسیار چرب و حاوی کربوهیدرات فراوان، میزان جوش‌ها را افزایش خواهد داد. غذاهای چرب و فست فودها در بدن جوش ایجاد می‌کنند چرا که عادات غذایی اشتباه می‌تواند زمینه ابتلا به کبد چرب را فراهم کند. معمولاً علت جوش‌های پیاپی بدن به ویژه کمر، چرب شدن کبد است جوش‌های چرکی و دردناکی ایجاد خواهد کرد. مصرف شیرینیجات نیز می تواند با افزایش سریع قند خون جوش و آکنه روی بدن به وجود آورد.

استرس

در برخی افراد، افزایش استرس سبب ایجاد جوش‌های جدید خواهد شد. همچنین افزایش سطح استرس می‌تواند جوش‌های فعلی را افزایش داده و یا باعث مقاومت آن‌ها در مقابل درمان ‌شود.

تعریق زیاد

مواد و املاح موجود در عرق بدن، باعث تغییر pH نرمال پوست و در پی آن ایجاد جوش می‌شوند. از این رو پوشیدن لباس‌های تنگ با الیاف پلاستیکی، احتمال ایجاد جوش روی بدن را به شدت افزایش می‌دهد.

نقش انگل دمودکس در جوش بدن

انگل پوستی دمودکس

این دسته از میکروارگانیسم‌های مضر پوستی تحت عنوان دمودکس، در فولیکول‌های مو و غده چربی متصل به فولیکول مو ساکن بوده و در تراکم بالا سبب تشدید جوش بدن خواهند شد. این انگل‌ها به ویژه در افرادی که بهداشت فردی را به درستی رعایت نمی‌کنند، دارای تراکم بالا بوده و سبب ایجاد عارضه خواهند شد. این انگل‌ها به واسطه استفاده از وسایل فردی مشترک، به راحتی از پوست فردی به فردی دیگر منتقل می‌شوند. بنابراین رعایت بهداشت فردی در محیط‌های عمومی مانند باشگاه، آرایشگاه و استخر در پیشگیری از ابتلا به انگل دمودکس اهمیت دارد.

نحوه ایجاد و گسترش جوش به چه شکل است؟

  1. جوش هنگامی ایجاد می‌شود که چربی و سلول‌های مرده پوست در داخل فولیکول (منافذ) به دام افتاده و سبب انسداد این منافذ می‌شوند.
  2. این انسداد در ادامه تبدیل به جوش سرسیاه خواهد شد.
  3. درصورتی که باکتری‌ها در این محیط مسدود شده رشد کنند، جوش سرسیاه تبدیل به جوش ملتهب خواهد شد.

نیمه بالایی بدن همانند صورت دارای غده‌های چربی بسیاری است. این غدد برای کمک به حفظ رطوبت، تنظیم دما و جلوگیری از عفونت پوست تولید سبوم (چربی) می‌کنند. از آنجایی که تراکم غدد چربی در قسمت بالایی بدن بیشتر است، فولیکول‌ها و منافذ پوست با احتمال بیشتری با چربی اضافی و سلول‌های مرده پوست مسدود می‌شوند.

آیا جوش بدن علت ژنتیکی دارد؟

در برخی مواقع، ژنتیک عامل اصلی ایجاد جوش است. جوش بیشتر از آنکه علت محیطی داشته باشد، دارای علت ژنتیکی است. درواقع ژنتیک بدن هر فرد، تعیین کننده‌ی چگونگی پاسخ ایمنی فرد به عامل جوش، باکتری پروپیونیوم باکتریا آکنس است.

از این رو افراد با پیشینه خانوادگی ابتلا به جوش، جوش‎های شدیدتر و مقاوم‌تری را تجربه خواهند کرد. بنابراین اگر پدر و مادر شما با انواع جوش و آکنه در زندگی خود درگیر بوده‌اند، به احتمال زیاد شما نیز این جوش‌ها را تجربه خواهید کرد.

پیشگیری از جوش بدن

متخصصان پوست جهت جلوگیری از جوش‌های بدن یا پشت توصیه‌هایی از این قبیل دارند:

  • پوشیدن لباس گشاد
  • مصرف کمتر محصولات حاوی شکر و لبنیات
  • کاهش سطح استرس
  • استفاده از محصولات مراقبت از بدن
  • درمان جوش با شوینده بدن ضد جوش و استفاده از لایه بردارهای ملایم پوست

درمان جوش بدن

درمان جوش بدن

انتخاب محصولات مراقبت پوستی روزانه خوب و مناسب نوع پوست، مهم‌ترین مورد در روتین درمانی جوش بدن است. اغلب انتخاب محصولات مناسب پوست مشکل بوده، به خصوص اگر قبلاً چندین محصول را حتی با کمی اثربخشی امتحان کرده باشید. از این رو انتخاب روتین پوستی باید با دقت بیشتری انجام شود.

تیم متخصصین برند دمودکسیلین با تلاش مستمر، نیاز پوستی این افراد را تشخیص داده و اقدام به تولید و عرضه محصولاتی مناسب افراد دارای جوش بدن نموده‌اند. این محصولات قابلیت استفاده به صورت روتین پوستی را داشته و هیچ گونه آسیبی برای پوست ایجاد نمی‌کنند.

از جمله محصولات کلیدی این لاین درمانی می‌توان به اسپری بدن ضدجوش دمودکسیلین اشاره کرد. این اسپری با دارا بودن مواد ضد باکتری و ضد قارچی، قادر است تا تمامی انواع جوش بدن با منشا باکتری و قارچی را از بین ببرد. این محصول همچنین حاوی اسید ملایم پوستی مانند سالیسیلیک اسید بوده که پوست را با ملایمت لایه برداری کرده، جوش و نیز جای جوش را از بین می‌برد. این محصول بدون ایجاد التهاب، خشکی، خارش و چسبندگی قادر بوده تا جوش‌ها را درمان نماید. همچنین همانند سایر محصولات دمودکسیلین قادر بوده تا دمودکس‌ها را از بین برده و جلوی تشدید جوش بدن را بگیرد.

محصول کاربردی دیگر جهت درمان جوش بدن، شوینده بدن ضدجوش دمودکسیلین است. این محصول همانند اسپری بدن دمودکسیلین قادر به از بین بردن جوش‌های باکتریایی و قارچی در بدن می‌باشد. افراد مبتلا به جوش بدن می‌توانند از این محصول شوینده بدن هنگام شست و شو، در حمام استفاده کنند. این شوینده ملایم علاوه بر از بین بردن جوش‌های بدن قادر بوده تا از التهاب و قرمزی این جوش‌ها کاسته و پوست را تسکین بخشد. همچنین لایه برداری ملایم از دیگر مزایای استفاده از این شوینده بدن دمودکسیلین است.

مراجعه به پزشک برای درمان جوش بدن

جوش بدن اغلب با استفاده از محصولات استاندارد و مناسب پوستی قابل درمان است. با این حال در موارد زیر نیاز به مراجعه به پزشک متخصص پوست است:

– به طور ناگهانی بدون داشتن هیچ گونه سابقه‌ای به جوش شدید بدن و کمر مبتلا شده‌اید.

– جوش‌هایتان با وجود استفاده از داروهای درمان جوش بدن، بدتر شده‌اند.

– جوش‌ها شدید یا بسیار ملتهب هستند.

– بدنتان دارای جوش‌های ندولار یا کیستی است.

– جوش بدن شما در واقع ناشی از مصرف دارویی خاص است.

– از نظر روحی یا ذهنی در عذاب هستید.

چقدر مقاله ما واستون کمک کننده بود؟

برای ثبت نظر روی ستاره کلیک کنید.

میانگین نظرات / 5. تعداد نظرها

تا الان کسی نظرش رو در مورد این پست به ما نگفته! شما اولین نفر باشید.

0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش همه