آنتی بیوتیک برای رزاسه
پوست و مو

استفاده از آنتی بیوتیک برای درمان رزاسه

()

رزاسه نوعی بیماری پوستی مزمن است که در ابتدا به صورت قرمزی همراه با گرگرفتگی در ناحیه‌ی میانی صورت پدیدار می‌شود. با گذر زمان این علائم پیشرفت کرده و کم‌کم نواحی وسیعی از صورت را درگیر می‌کند و این قرمزی شدیدتر و ماندگارتر می‌شود.

افراد با شرایط مختلف در معرض ابتلا به رزاسه هستند ولی معمولا این بیماری در بین زنان با پوست روشن رایج‌تر است. سن ابتلا نیز بین 30 تا 50 سالگی است. از آن جهت که این بیماری ناحیه صورت را درگیر می‌نماید، مبتلایان به این بیماری همیشه در پی یافتن درمان آنتی بیوتیک برای رزاسه هستند.

با ما همراه باشید تا در این مقاله با برخی آنتی بیوتیک‌ها برای رزاسه آشنا شوید.

رگزایی رزاسه

علت ابتلا به رزاسه چیست؟

هرچند که علت‌های مختلفی برای ابتلا به این بیماری شناسایی شده است، اما علت دقیق ابتلا به آن مشخص نیست. مطالعات نشان داده‌اند که نور خورشید به علت تولید رگ‌های جدید در سطح پوست سبب ایجاد احساس سوزش و گرگرفتگی در افراد مستعد به رزاسه می‌شود.

نوسانات هورمونی از جمله دیگر علت‌های ابتلا به رزاسه است آنچنانکه برخی زنان در طی بارداری یا هنگام یائسگی این بیماری را تجربه می‌کنند.

از جمله محرک‌های رایج رزاسه عبارتند از: غذاهای تند، نوشیدنی‌های گرم، الکل، ورزش، استرس، محصولاتی که پس از استفاده القای احساس سوزش در پوست فرد می کنند، دمای بالای آب هنگام حمام آب گرم.

برخی مطالعات نشان داده‌اند که رزاسه توسط نوعی از باکتری‌های پوستی ایجاد می‌شود که در سطح پوست افراد مستعد این بیماری زندگی می‌کنند. پس بایستی به خاطر داشته باشید که اگر فردی از نزدیکان خانوادگی شما سابقه‌ی ابتلا به رزاسه دارد، شما نیز با احتمال بالاتری به این بیماری مبتلا خواهید شد.

دانشمندان طی تحقیقاتی که داشته‌اند میزان تراکم نوعی انگل پوستی به نام انگل دمودکس را در افراد رزاسه‌ای بالا اعلام کردند و نقش این انگل را در بیماری زایی رزاسه و تشدید عارضه‌های پوستی پررنگ دانسته‌اند.

آیا بیماری رزاسه درمان می‌شود؟

بیماری رزاسه از جمله بیماری‌هایی است که به طور کامل درمان نمی‌شود و در حقیقت هیچ روش قطعی برای خلاصی دائم از آن وجود ندارد. وضعیت ابتلا به رزاسه نظیر التهاب و قرمزی و گرگرفتگی صرفا قابل کنترل است؛ به عبارت بهتر، مراقبت از پوست نقش مهمی در کنترل علائم رزاسه دارد. بهتر است در کنار استفاده از آنتی بیوتیک برای رزاسه نکات زیر را در نظر داشته باشید:

روزانه به طور مرتب از ضدآفتاب استفاده نمایید. چرا که نور UV عامل اصلی ایجاد این بیماری است، هنگام استفاده از ضدآفتاب توجه داشته باشید که از ضدآفتاب‌های فیزیکی حاوی فیلترهای تیتانیوم دی اکسید یا اکسید روی استفاده کنید. چرا که ضدآفتاب‌های شیمیایی سبب افزایش حساسیت پوست می‌شوند.

سعی کنید تا شستشوی صورت خود را با آب ولرم انجام دهید. چرا که گرما باعث انبساط رگ‌های خونی و در نتیجه احساس گرگرفتگی در پوست فرد می‌شود.

از محصولات مراقبتی پوستی ملایم و مناسب پوست‌های حساس استفاده کنید. محصولاتی که فاقد عطر والکل می‌باشند انتخاب مناسبی برای افراد مبتلا به رزاسه هستند.

چه داروهایی برای درمان رزاسه مناسب هستند؟

از آنجا که علائم رزاسه از فردی به فرد دیگر متفاوت است لذا درمان آن نیز متناسب با علائم ظاهر شده در فرد می‌باشد. درمان مناسب برای این افراد به صورت آنتی بیوتیک برای رزاسه همراه با داروهای ضدالتهاب است.

درمان آنتی بیوتیک برای رزاسه به چه شکل است؟

داروهای آنتی بیوتیک برای رزاسه به دو شکل ژلی و موضعی موجود است.

علیرغم اینکه رزاسه مطلقا توسط باکتری‌ها ایجاد نمی‌شود، اما اغلب آنتی بیوتیک‌ها برای کمک به بهبود التهاب و کاهش قرمزی و جوش‌های صورت تجویز می‌شوند. آنتی بیوتیک‌هایی نظیر مترونیدازول و داکسی سایکلین از جمله آنتی بیوتیک‌های رایج در درمان رزاسه هستند.

اما از آنجا که نگرانی‌هایی پیرامون استفاده از آنتی بیوتیک‌ها برای مدت طولانی وجود دارد که تحت عنوان مقاومت آنتی بیوتیکی شناخته می‌شود، ازین جهت افراد می بایست در پی یافتن روش درمان جایگزین مناسب باشند. مقاومت آنتی بیوتیکی به شرایطی اطلاق می‌شود که در آن باکتری که پیش از این با مصرف آنتی بیوتیک مذکور از بین می‌رفت در نسل‌های بعدی، نسبت به همان دارویی که درگذشته نسبت به آن حساس بود و برای آن کشنده محسوب می‌شد، دارای مقاومت شده و زنده می‌ماند.

دارو برای رزاسه

درمان جایگزین درمان آنتی بیوتیکی برای رزاسه چیست؟

متاسفانه از آنجا که رزاسه از جمله بیماری‌هایی است که فرد مبتلا مادام العمر با آن درگیر خواهد بود، استفاده طولانی مدت از آنتی بیوتیک برای رزاسه، درمانی ناکارآمد محسوب شده و می‌بایست به نحوی با درمان‌های موثر دیگر که فاقد هرگونه عارضه‌ جانبی می‌باشند جایگزین شود. روغن درخت چای از جمله ترکیباتی است که به عنوان جایگزین مناسب برای درمان آنتی بیوتیکی رزاسه پیشنهاد می‌شود. روغن درخت چای دارای خاصیت ضد باکتری، ضد قارچی و ضد انگلی قوی بوده که در درمان رزاسه بسیار موثر و هدفمند عمل می‌کند.

لازم است بدانید که استفاده از روغن درخت چای به صورت خالص بر روی پوست، کاری نادرست بوده و به علت التهاب زا بودن نتیجه‌ای کاملا معکوس و نامناسب برای پوست فرد به همراه خواهد داشت. استفاده از روغن درخت چای بایستی به صورت رقیق شده و در دز اثربخش و کافی مشخصی باشد.

توصیه می‌شود محصولات پوستی مورد استفاده توسط افراد مبتلا به رزاسه حاوی درصد معینی از روغن درخت چای باشند. محصولات پوستی دمودکسیلین با فرمولاسیون منحصر بفرد خود انتخاب مناسبی برای این دسته از افراد هستند. محصولات دمودکسیلین دارای مواد موثره‌ی کاملا گیاهی بوده که روغن درخت چای به عنوان ترکیب اصلی و موثر آن محسوب می‌شود.

از جمله مزایای استفاده از این محصولات برای افراد درگیر با مشکل رزاسه، استفاده طولانی مدت از محصولات دمودکسیلین توسط این افراد است که هیچ گونه عارضه‌ی پوستی به همراه ندارد و دارای درصد مشخص و اثرگذاری از روغن درخت چای، برای از بین بردن باکتری‌ها و انگل‌های دمودکس است.

سخن آخر:

از آنجا که بروز علائم و نشانه‌های مربوط به رزاسه به نحوی هستند که فرد مبتلا را مادام العمر غافلگیر کرده و با عدم کنترل شرایط محیطی و داخلی، علائم بیماری نظیر قرمزی، التهاب و گرگرفتگی باز می‌گردند، الزام استفاده از درمانی طولانی و بدون عارضه مطرح می‌گردد. در این میان استفاده از محصولات دمودکسیلین حاوی روغن درخت چای و سایر ترکیبات گیاهی به جای استفاده طولانی مدت از آنتی بیوتیک برای درمان رزاسه توصیه می‌شود.

جهت بهبود هرچه سریعتر عارضه‌های پوستی، توصیه می‌شود که موازی با درمان پزشک، از محصولات دمودکسیلین استفاده نمایید.

چقدر مقاله ما واستون کمک کننده بود؟

برای ثبت نظر روی ستاره کلیک کنید.

میانگین نظرات / 5. تعداد نظرها

تا الان کسی نظرش رو در مورد این پست به ما نگفته! شما اولین نفر باشید.

0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش همه