جوش های خطرناک صورت و بدن
پوست و مو

جوش‌های خطرناک صورت و بدن

()

جوش نوعی از بیماری‌های پوستی بوده که هنگام مسدود شدن فولیکول‌های مو با چربی و سلول‌های مرده پوست ایجاد می‌شود. انواع جوش‌های سرسیاه یا سرسفید، جوش‌های خطرناک یا سطحی با همین مکانیسم در سطح پوست ایجاد می‌شوند. جوش بیشتر در افراد نوجوان دیده می‌شود، اگرچه که هر سنی را می‌تواند تحت تاثیر قرار دهد.

امروزه نوعی از جوش با نام هیدرادنیت چرکی به عنوان جوش خطرناک شناخته شده است. این نوع جوش از فردی به فرد دیگر متفاوت بوده، بنابراین پیش بینی دقیق آن دشوار است. اما درکنار برنامه درمانی آن، راه‌های مختلفی برای مدیریت این بیماری وجود دارد. از آنجا که این جوش‌های خطرناک ممکن است کیفیت زندگی شما را تحت تاثیر قرار دهد، می‌توانید با ایجاد تغییراتی در عادات روزانه از بروز آن‌ها جلوگیری نمایید.

چه موقع باید نگران وجود جوش بر روی پوست شد؟ جوش‌های خطرناک چه جوش‌هایی هستند؟ درمان این جوش‌ها چیست؟

در این مقاله با ما همراه باشید تا پاسخ سوال‌های خود را بیابید و اطلاعاتی پیرامون این دسته از جوش‌ها کسب نمایید.

جوش‌های خطرناک چه ویژگی دارند؟

هیدرادنیت چرکی یک بیماری التهابی پوستی بوده که ضایعات و زخم‌های بزرگ بر روی پوست ایجاد می‌کند. این نوع از بیماری تاحدی شدیدتر از آکنه می‌باشد.

تظاهرات اصلی این جوش‌ها توده‌های دردناکی در زیر پوست است که معمولا دردناک و پر از چرک هستند. این توده‌ها در زیر پوست در زمان انسداد فولیکول‌های مو تشکیل می شوند. این آبسه‌ها ممکن است سوراخ‌هایی گرد داشته باشند، اما بدون نقطه مرکزی هستند.

در اغلب افراد این نوع جوش به صورت چرخه هایی از شعله‌ور شدن و نیز عاری بودن صورت از جوش است. در برخی از زنان، این جوش‌ها پس از یائسگی از بین می‌روند.

باید توجه داشت که به هیچ وجه توده‌های هیدرادنیت چرکی را نترکانید. این کار می‌تواند منجر به عفونت و مشکلات دیگر شود.

آیا این جوش‌ها بدتر خواهند شد؟

هیدرادنیت چرکی یک بیماری پیش رونده است یعنی اغلب با گذر زمان بدتر خواهد شد. یک جوش کوچک می‌تواند در عرض چند ساعت یا چند روز به یک جوش بزرگ تبدیل شود. اگر جوش در زیر پوست پاره شود، به سرعت التهاب و عفونت گسترش می‌یابد و توده‌های جدید جوش در نزدیکی آن ایجاد می‌شوند. این شعله ور شدن ممکن است یک یا دو هفته به طول بینجامد.

اما درمان می‌تواند از بدتر شدن هیدرادنیت چرکی جلوگیری کند و به شما کمک کند تا از بروز علائم جدی‌تر جلوگیری کنید. نکته کلیدی شروع کردن هرچه سریع‌تر درمان است.

درمان جوش های خطرناک

هرچندوقت یک بار باید به پزشک پوست مراجعه کنم؟

علائم و نحوه پاسخ بدن شما به درمان، در تعداد دفعات مراجعه به پزشک تعیین کننده است. ممکن است علائم خفیف را بتوانید به تنهایی کنترل کنید. ولی اگر برای درمان جوش‌های خطرناک نیاز به مصرف دارو از طریق تزریق وریدی باشد، لازم است تا به طور مرتب به پزشک مراجعه نمایید.

پزشک در موارد خفیف آنتی بیوتیک‌های موضعی تجویز می‌کند. اما در صورتی که علائم شما پیشرفت کرده باشد، ممکن است نیاز به داروهای خوراکی باشد. این داروها به صورت سیستماتیک عمل کرده و فرایندهای التهابی کل بدن و پاسخ‌های ایمنی را برای بهبود علائم هیدرادنیت چرکی مورد هدف قرار می‌دهند.

آیا این جوش‌ها منجر به ایجاد سایر بیماری‌ها خواهند شد؟

افراد مبتلا به این بیماری معمولا به سایر بیماری‌ها نظیر جوش شدید، آرتریت، بیماری قلبی، دیابت، چاقی و بیماری التهابی روده نیز مبتلا می‌شوند.

پزشکان به طور دقیق نمی‌دانند که به چه علت این بیماری‌ها به صورت مرتبط رخ می‌دهند، اما ممکن است همان مکانیسمی که باعث هیدرادنیت چرکی می‌شود، منجر به مشکلات دیگری نیز شود.

همچنین گزارشات نادری مبنی بر ارتباط بین ابتلای طولانی مدت به هیدرادنیت چرکی و قرار گرفتن در معرض ابتلا به نوعی سرطان پوست به نام کارسینوم سلول سنگفرشی وجود دارد.

احساس درد در محل جوش هرروزه و همیشگی است؟ یا فقط در مواقع شعله ور شدن بیماری است؟

این موضوع به میزان شدت جوش‌های شما بستگی دارد. ندول‌ها یا توده‌های عمیق پوست شما می‌توانند آسیب رسان باشند. بسته به مکان بروز جوش‌ها، ممکن است نتوانید به درستی بنشینید یا راه بروید. برخی از افراد تنها زمانی که بیماری شعله‌ور می‌شود، هرازگاهی به این توده‌های دردناک مبتلا می‌شوند. اما برای دیگران، برجستگی‌ها یا توده‌ها هرگز به طور کامل از بین نمی‌روند.

آیا جوش‌های خطرناک بوی بدی دارند؟

این جوش‌ها به خودی خود بو نمی‌دهند، اما مایع درون آن‌ها بو می‌دهد. هنگامی که این جوش‌ها می‌ترکند و مایع درون آن‌ها به بیرون نشت می‌کند، بوی بد به مشام می‌رسد.

لباس‌های گشاد بپوشید و سعی کنید از ساییده شدن اشیا به کیست‌های جوشی جلوگیری کنید. آن‌ها را فشار ندهید. حتی اگر این جوش‌ها ترکیدند، محل را به آرامی با شوینده ضدعفونی کننده بشوئید تا از شر بوی بد آن خلاص شوید. همچنین مصرف آنتی بیوتیک‌ها در رفع این بوی بد کمک کننده است.

هر چند وقت یک بار جوش‌های خطرناک شعله ور می شوند؟

این جوش‌ها غیرقابل پیش بینی هستند. ممکن است هرچند هفته یک بار روی پوست شما شعله‌ور شوند یا اینکه ماه‌ها این جوش‌ها در سطح پوستتان ظاهر نشوند و پوستی یکدست داشته باشید. در برخی از زنان این جوش‌ها قبل از قاعدگی در سطح پوست ظاهر می‌شوند. در برخی دیگر از زنان این جوش‌ها در دوران بارداری یا شیردهی از بین می‌روند.

محصولات دمودکسیلین برای پیشگیری از جوش

چگونه می‌‌توان از محصولات دمودکسیلین برای درمان جوش‌های خطرناک استفاده کرد؟

برند دمودکسیلین به صورت تخصصی مشکلات پوست و مو را درمان می‌کند. از آنجا که جوش‌ها یکی از عارضه‌های شایع پوست هستند، استفاده از محصولات لاین ضد جوش دمودکسیلین به افراد درگیر با این عارضه کمک فراوانی می‌کند.

در درمان جوش‌های خطرناک، تمیز نگاه داشتن پوست از اهمیت بالایی برخوردار است؛ توصیه می‌شود تا روزانه پوست صورت خود را با ژل شستشوی صورت دمودکسیلین به طور مرتب شستشو دهید. همچنین برای تمیز نگاه داشتن پوست بدن خود، به طور مرتب حداقل دو بار در هفته از شوینده بدن دمودکسیلین استفاده نمایید.

این محصولات درمانی به علت دارا بودن مواد ضد باکتری گیاهی نظیر روغن درخت چای و عصاره چای سبز، سطح پوست را به طور کامل از وجود باکتری‌های مضر تمیز کرده و چربی اضافی در سطح پوست را پاک می‌کنند. درنتیجه منافذ پوست مسدود نخواهد شد و از بروز جوش جلوگیری می‌شود.

همچنین شوینده بدن به علت دارا بودن ماده پیروکتون اولامین، دارای خاصیت ضد قارچی بوده که از بین برنده‌ی بوی بد بدن نیز می‌باشد.

همچنین توصیه می‌شود از سرم ضد جوش دمودکسیلین در مراحل اولیه پیدایش جوش‌های خطرناک استفاده کنید. وجود ترکیبات ضد جوش گیاهی نظیر آزلائیک اسید و سالیسیلیک اسید این محصول را به محصولی ایده آل برای درمان انواع جوش تبدیل کرده است. همچنین ترکیبات موثره‌ی دیگر موجود در این سرم ضد جوش با ملایمت میزان ترشح چربی پوست را تنظیم می‌کند. این محصول فاقد هرگونه ترکیب آنتی بیوتیکی شیمیایی بوده و ایجاد مقاومت آنتی بیوتیکی نمی‌کند.

 آیا راهی برای پیشگیری از بروز جوش‌های خطرناک وجود دارد؟

–        بهداشت پوستتان را رعایت کنید.

–        داروهای تجویز شده توسط پزشکتان را مصرف کنید.

–        در سبک زندگی خود تغییرات ایجاد کنید.

شما با رعایت این موارد خواهید توانست از عود مجدد جوش‌های خطرناک جلوگیری کنید یا حداقل از شدت این نوع جوش‌ها بکاهید.

همچنین برخی از راه‌های موثر دیگر عبارتند از:

  • رسیدن به وزن سالم: هیدرادنیت چرکی ارتباط تنگاتنگی با چاقی دارد. کاهش وزن یکی از بهترین راه‌ها برای کنترل آن است.
  • ترک سیگار: سیگار کشیدن یکی دیگر از ریسک فاکتورهایی است که با بروز جوش خطرناک در ارتباط است.
  • جلوگیری از بالا رفتن حرارت بدن: معمولا جوش‌ها در فصل تابستان تشدید می‌یابند. درست زمانی که گرما و عرق به عنوان محرک می‌توانند باعث شعله ور شدن بیماری شوند. در افراد مستعد جوش، شنا کردن یک ورزش مناسب بدون ایجاد احساس گرما در فرد است.
  • عدم تراشیدن موها در اطراف جوش: تراشیدن با تیغ، پوست شما را تحریک می‌کند. لیزر کردن موها گزینه‌ی بهتری برای افراد مستعد انواع جوش است.
  • رعایت رژیم غذایی: تحقیقات حاکی از آن است که حذف لبنیات و قند از رژیم غذایی به جلوگیری از بروز جوش کمک می‌کند. با پزشک خود مشورت کرده و استفاده از آن‌ها را در رژیم غذایی خود محدود کنید.

چقدر مقاله ما واستون کمک کننده بود؟

برای ثبت نظر روی ستاره کلیک کنید.

میانگین نظرات / 5. تعداد نظرها

تا الان کسی نظرش رو در مورد این پست به ما نگفته! شما اولین نفر باشید.

0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش همه