علت ایجاد جوش سرسفید روی صورت
پوست و مو

جوش سر سفید روی صورت، آلودگی یا انباشت چربی؟

()

بسیاری از افراد جوش‌های سر سفید را در زندگی خود تجربه می‌کنند. شاید برای خیلی از افراد سوال نباشد که این جوش‌ها به چه علت ایجاد می‌شوند اما تقریبا همه افراد به دلیل ظاهر بدی که این ضایعات ایجاد می‌کنند، مایلند از زدن آن‌ها پیشگیری کنند. باید در نظر داشت که برای از بین بردن یا پیشگیری از این نوع مهمان‌های سفیدپوش بهتر است که ابتدا علت ایجاد آن‌ها بررسی شود تا با در نظر گرفتن آن به پیشگیری و درمان پرداخت. با ما در این مقاله همراه باشید تا در ادامه در خصوص علائم، علت ایجاد، پیشگیری و سایر موارد مرتبط با جوش‌های سرسفید روی صورت صحبت کنیم.

جوش سرسفید چیست؟

جوش سرسفید نوعی آکنه (آکنه وولگاریس) است که نوجوانان و جوانانی راکه تحت تاثیر تغییرات هورمونی قرار دارند، درگیر می‌کند. با این حال بسیاری از بزرگسالان تا اتمام دهه‌ی بیست یا سی زندگی خود و حتی بعد از آن دچار جوش‌های سرسفید می‌شوند. در نتیجه متاسفانه این نوع جوش بسیار شایع است و تمام سنین را می‌تواند درگیر کند.

این جوش‌ها همانطور که از نامشان نیز پیداست سفیدرنگ هستند اما گاهی هم مایل به زرد دیده می‌شوند. از نظر حساسیت معمولا یا درد کمی داشته یا کاملا غیرحساس هستند. علاوه بر ناحیه صورت، در سایر نواحی دارای غدد چربی مانند سینه و پشت نیز ممکن است ایجاد شوند.

علت ایجاد جوش سر سفید

جوش‌های سرسفید زمانی ایجاد می‌شوند که منافذ پوست به وسیله سلول‌های مرده، باکتری یا چربی بسته شوند. این جوش‌ها با سایر انواع معمول آکنه از لحاظ نداشتن التهاب، قرمزی یا تورم متفاوت هستند. همچنین این نوع ضایعات به دلیل بسته بودن و پوشانده شدن با لایه پوستی در معرض هوا قرار نگرفته و مانند جوش‌های سرسیاه تغییر رنگ نمی‌دهد.

مواردی مانند استرس، کم خوابی، تغذیه ناسالم، محصولات آرایشی و بهداشتی نامناسب که باعث تحریک ایجاد سایر جوش‌ها و التهابات پوستی شده در خصوص این نوع ضایعات نیز به صورت مشابه عمل می‌کند. در نتیجه هر یک از موارد نام برده می‌تواند سبب ازدیاد جوش‌های سرسفید روی صورت شود.

مراحل ایجاد جوش سرسفید روی صورت

از بین بردن جوش سر سفید روی صورت

راهکارهای متفاوتی برای درمان این ضایعات سرسفید وجود دارد اما معمولا درمان‌های بدون نسخه می‌تواند موثر واقع شود. در صورت تمایل به استفاده از محصولات بهداشتی توجه داشته باشید که ترکیبات زیر می‌توانند در درمان جوش سر سفید روی صورت موثر واقع شوند:

سالیسیلیک اسید: این ماده سلول‌های مرده پوست را از سطح پوست پاک می‌کند تا از گرفتگی منافذ جلوگیری کند.

آزلائیک اسید: آزلائیک اسید یک اسید طبیعی است که در غلات مختلف مانند جو، گندم و چاودار یافت می‌شود، میکروارگانیسم‌های مضر پوست را از بین برده و التهاب را کاهش می‌دهد.

بنزوئیل پروکساید: این ماده باکتری‌های عامل جوش را از بین برده و سبب بهبود آکنه می‌شود.

رتینوئیدها (مشتقات ویتامین A): رتینوئید‌ها جوش‌های سرسفید و نیز سرسیاه پوست را از بین برده و به جلوگیری از مسدود شدن منافذ پوست کمک می‌کنند. با استفاده از رتینوئید متوجه تغییر رنگ پوست و لایه برداری ملایم آن خواهید شد.

گوگرد: این ترکیب عملکردی مشابه با بنزوئیل پروکساید و سالیسیلیک اسید در درمان آکنه دارد، اما ملایم‌تر و سازگارتر است. در نتیجه اگر پوست حساسی دارید، بهتر است به جای موارد نام برده از محصولات حاوی گوگرد استفاده کنید.

یکی از محصولات بهداشتی کمک کننده در رفع جوش‌هاس سر سفید، سرم ضد جوش دمودکسیلین است. این محصول علاوه بر از بین بردن دمودکس، باکتری‌های عامل جوش را نیز از بین برده و حتی جای جوش را نیز محو می‌کند. سرم ضد جوش دمودکسیلین کامل‌ترین محصول جهت درمان جوش است. از ترکیبات اصلی این سرم ضد جوش می‌توان به روغن درخت چای، آزلائیک اسید و سالیسیلیک اسید اشاره کرد. همچنین نیاسینامید موجود در این سرم در تنظیم ترشح چربی و محو نمودن جای جوش بسیار کمک کننده است.

راه‌های پیشگیری از جوش‌های سرسفید روی صورت چیست؟

راه‌های پیشگیری از جوش‌های سرسفید سخت بوده اما غیرممکن نیست. بنابراین رعایت برخی نکات می‌تواند کمک کننده باشد:

  • روزانه صورت خود را با آب نسبتا گرم و یک شوینده‌ی ملایم بشویید.
  • یه صورت مرتب از یک مرطوب کننده استفاده کنید.
  • از محصولات آرایشی مناسب و غیر جوش زا استفاده کنید.
  • در فواصل زمانی مناسب با توجه به جنس مو و میزان چربی پوست سرتان استحمام کنید.
  • سعی کنید تا مواد مراقبت از مویتان با صورتتان برخوردی نداشته باشد.
  • دست‌هایتان را به صورتتان نزنید و از تماس هر چیز آلوده به صورتتان پرهیز کنید.
  • نوع پوست خود را بشناسید و با توجه به آن برای خود روتین مناسب انتخاب کنید.
  • از لایه بردار ملایم برای از بین بردن سلول‌های مرده به منظور جلوگیری از انباشت چربی استفاده کنید.

پیشگیری از ایجاد جوش سر سفید

استفاده از درمان‌های خانگی برای نابودی جوش سر سفید

استفاده از درمان‌های خانگی ممکن است گاهی وسوسه کننده باشد؛ مخصوصا زمانی که مواد مورد نیاز محیا است. در حالی که بعضی درمان‌های خانگی موثر واقع می‌شوند اما بسیاری از آن‌ها ممکن است به دلیل عدم آگاهی کامل از شرایط استفاده تاثیرگذار نباشند یا در بعضی شرایط موجب آسیب شوند. به طور مثال: استفاده از سرکه سیب و آبلیمو به دلیل خاصیت اسیدی آن‌ها برای پوست‌های حساس می‌تواند به پوست آسیب برساند. همچنین استفاده از کریستال‌‌های شکر برای لایه برداری و پیشگیری از جوش‌های سرسفید روی صورت، می‌تواند باعث بدتر شدن شرایط پوستی و حتی ایجاد شیار یا بریدگی‌هایی روی سطح پوست شود.

فشار دادن جوش‌های سرسفید روی صورت

بعضی افراد ممکن است از ترکاندن این نوع جوش‌ها احساس رضایت کنند چرا که خروج مواد تجمع یافته می‌تواند آرمش بخش باشد. اما این کار سبب پخش شدن باکتری‌های تجمع یافته به سایر نقاط پوست می‌شود و جوشی که با رضایت از بین رفته روز دیگر در نقطه‌ی دیگری از صورت پیدا می‌شود. دلیل دیگر عدم توصیه به فشاردادن جوش‌های سرسفید زخم شدن پوست است. در این صورت ممکن است پوست شما بر اثر زخم ایجاد شده مدت بیشتری نسبت به حالت طبیعی غیرسالم به نظر برسد. پس بهتر است کمی صبر کنید تا جوش سرسفید روی صورت شما خودش خشک شده و از بین برود.

چقدر مقاله ما واستون کمک کننده بود؟

برای ثبت نظر روی ستاره کلیک کنید.

میانگین نظرات / 5. تعداد نظرها

تا الان کسی نظرش رو در مورد این پست به ما نگفته! شما اولین نفر باشید.

0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش همه