تخصصی

گزارش یک مورد دمودیکوزیس سر در یک دختر 6 ساله

()

سابقه و هدف: جنس دمودکس داراي گونه هاي متعددي است که مي تواند در انسان و حيوانات ايجاد بيماري کند. دو گونه از جنس دمودکس، در انسان بيماريزا مي باشد. دمودکس فوليکولاروم (Demodex folliculorum) که به هيره فوليکول مو معروف بوده و دومي دمودکس بريويس (Demodex brevis) که در انسان بيماريزا محسوب مي گردند. اين بيماري در خانم ها بيشتر از آقايان ديده مي شود. بيماري ايجاد شده مي تواند علايمي مشابه درماتيت، جوش هاي شبيه آکنه، زرد زخم واگيردار و يا ورم پلک چشم (بلفاريت) ايجاد کنند. در اين مقاله يک بيمار که به دليل پوسته ريزي فراوان در سر مراجعه نموده و پس از آزمايش وجود دمودکس در آن ثابت گرديد را گزارش مي نماييم.
گزارش مورد: بيمار دختر 6 ساله، ساکن شهرستان بابل بود که به دنبال خارش خفيف و هيپرکراتوزيس (شوره فراوان) در ناحيه پس سر به بخش انگل شناسي و قارچ شناسي دانشکده پزشکي بابل مراجعه نمود که پس از بررسي هاي لازم و تهيه نمونه از ناحيه سر بيمار دمودکس به مقدار فراوان در نمونه هاي پوسته سر مشاهده گرديد.
نتيجه گيري: نتيجه اين مطالعه نشان داد که در کودکان نيز پوسته ريزي پوست سر نيز ممکن است به علت عفونت دمودکسي باشد بنابراين پيشنهاد مي شود در بيماري هاي اکسفولياتيو عفونت دمودکسي نيز در تشخيص افتراقي مد نظر باشد.

منبع: SID

چقدر مقاله ما واستون کمک کننده بود؟

برای ثبت نظر روی ستاره کلیک کنید.

میانگین نظرات / 5. تعداد نظرها

تا الان کسی نظرش رو در مورد این پست به ما نگفته! شما اولین نفر باشید.

0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش همه