دسته بندی نشده

نور درمانی

()

نور درمانی یا فتوتراپی که هلیودرمانی نیز نامیده می‌شود، شامل قرار گرفتن در معرض نور روز یا طول موج خاصی از نور با استفاده از لیزر، دیودهای ساطع کننده نور، لامپ‌های دیکرونیک یا لامپ‌های بسیار روشن و لامپ‌های فلورسنت است که معمولاً با دستگاه‌های مختلف کنترل می‌شود. نور برای مدت زمان مشخص و یا در یک زمان خاص از روز تجویز می‌شود.

پوست قابلیت این را دارد که نور را جذب کند و از انرژی آن، به عنوان منبعی برای تحریک رشد و بازسازی سلول‌ها استفاده کند. این انرژی موجب تحریک سلول‌ها و تولید مولکول‌هایی می‌شود که در زیبایی و جوانسازی پوست تأثیر دارند.

در بعضی موارد درمان بر این اساس می‌باشد که یک مایع حساس به نور به بدن تزریق می‌شود. این مایع به سلول‌های ناسالم بدن متصل می‌شود. زمانی که از خارج در معرض نور قوی قرار گیرد به جامد تبدیل می‌شود و در نتیجه سلول‌های ناسالم را می‌کشد. یکی از درمان‌ها استفاده از نور آبی با اسید آمینولولونیک برای درمان کراتوز اکتینیک می‌باشد. این درمان مورد تأیید FDA ایالات متحده شده برای درمان آکنه ولگاریس نمی‌باشد.

از این روش‌ها برای درمان اختلالات پوستی مانند پسوریازیس، آکنه ولگاریس، اگزما، درماتیت اتوپیک، بثورات نوری پلی مورفیک، ویتیلیگو، لیکن پلان، مایکوزیس فونگوئیدز و زردی یا یرقان نوزادان نیز استفاده می‌شود. نور درمانی برای شبکیه چشم، در درمان اختلالات ریتم شبانه‌روزی مانند سندرم خواب مرحله‌ای متاخر استفاده می‌شود و همچنین می‌تواند برای درمان اختلال خلقی فصلی و به میزان کمتر برای اختلالات روانی غیر فصلی نیز مورد استفاده قرار گیرد. دیگر کاربردهای پزشکی نور درمانی شامل کنترل درد، تسریع بهبود زخم، رشد مو، بهبود گردش خون و بیماری‌ها و اختلالات مرتبط با سینوس نیز می‌شود.

این نوع درمان به طور قابل توجهی مؤثر بوده و ممکن است زندگی بیمار را با از بین بردن ضایعات دگرگون نماید. باتوجه به عوارض جانبی سایر روش‌های درمانی برای این نوع بیماری‌ها، استفاده از روش‌های کم خطر مانند فتو داینامیک تراپی (PDT) مورد توجه قرار گرفته است.

نور درمانی

آکنه ولگاریس

در گذشته نور خورشید به عنوان برطرف کننده آکنه شناخته شده بود و تصور می‌شد این امر باید به دلیل اثرات ضد باکتری و سایر اثرات مربوط به طیف ماوراء بنفش باشد که نمی‌تواند به عنوان یک درمان طولانی مدت به دلیل احتمال آسیب پوست استفاده شود. مشخص شد که قسمتی از نور بنفش قابل رویت موجود در نور آفتاب (در محدوده ۴۱۵–۴۳۰ نانومتر) پورفیرین (کوپروپورفیرین ۳) را در آکنه پروپیونی باکتریوم فعال می‌کند که سبب آسیب رساندن و در نهایت کشته شدن باکتری‌ها توسط آزاد سازی اکسیژن فعال می‌گردد.

در مجموع ۳۲۰ ژول بر سانتی‌متر مربع نور در این محدوده سبب می‌شود باکتری‌ها به صورت غیر زنده در آیند. از آنجا که پورفیرین‌های اندکی به طور طبیعی در پوست یافت می‌شود، معتقدند این درمان به جز در بیماران پورفیریا بی خطر است. اگر چه با توجه به مواد شیمیایی حساس به نور در شبکیه، حفاظت از چشم صورت می‌گیرد. این نور معمولاً توسط LED فراتابان ایجاد می‌شود. این شیوه درمان توسط FDA برای برخی از سیستم‌های امواج نوری تأیید شده است.

در صورت داشتن هرگونه سوال درباره ی نور درمانی پسوریازیس، نور درمانی، قیمت هر جلسه نور درمانی، مرکز نور درمانی تهران، نور درمانی برای جوش، نور درمانی صورت، نور درمانی برای اگزما، دستگاه نور درمانی با مشاورین لوین کر در تماس باشید.

زخم

برای بهبود زخم‌ها، درمان با امواج نوری سرخ پیشنهاد شده است. پزشکان در حال بررسی این امر هستند که چگونه این تکنولوژی نوری خاص به التیام زخم‌های دیر التیام یابنده، مانند زخمهای پوستی دیابتی، سوختگی‌های جدی و زخم دهانی شدید ناشی از شیمی درمانی و اشعه کمک می‌کند.

پژوهش تحت حمایت ناسا مربوط به دکتر ولان در حال حاضر شاهد نتایج قابل توجهی با استفاده از دیود ساطع کننده نوردر تسریع بهبود زخم‌های دردناک دهان ناشی از درمان سرطان مانند پرتودرمانی و شیمی درمانی بوده است. درمان سریع و بدون درد است.

چین و چروک

نوردرمانی می‌تواند موجب تحریک سلول های پوست برای ساخت کلاژن شود که در نتیجه آن خطوط ریز صورت از بین رفته و می‌تواند در جوانسازی و نشاط پوست موثر باشد.

چقدر مقاله ما واستون کمک کننده بود؟

برای ثبت نظر روی ستاره کلیک کنید.

میانگین نظرات / 5. تعداد نظرها

تا الان کسی نظرش رو در مورد این پست به ما نگفته! شما اولین نفر باشید.

0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش همه