آیا پسوریازیس خطرناک است؟
پوست و مو

آیا پسوریازیس خطرناک است؟

()

پسوریازیس درحقیقت یک بیماری پوستی است که به شکل التهاب ظاهر می‌شود. گاهی با علائم قابل مشاهده‌ای همانند جوش‌های عفونتی، خشکی و قرمزی روی پوست پدیدار می‌شود. هر چند که دلیلی قطعی برای بروز این عارضه بیان نشده، اما امکان دارد به دلیل فعالیت و عملکرد سیستم ایمنی بیش از حد طبیعی رخ دهد و عارضه آن با بثورات پوستی شدید بروز کند.

پسوریازیس را می‌توان نوعی بیماری خودایمنی دانست. برای آنکه پاسخ قطعی به این سوال دهیم که آیا پسوریازیس خطرناک است؟! باید در ابتدا مشخص شود که این بیماری پوستی چه مقدار می‌تواند پیشرفت کند و انواع آن چیست؟! در ادامه این مطلب از مجموعه لووین کر، ارائه دهنده محصولات تخصصی دمودکسیلین (ضد انگل دمودکس)، بیشتر درباره بیماری پسوریازیس و اینکه خطرناک است یا خیر، صحبت می‌کنیم.

بیماری پسوریازیس چند نوع دارد؟

انواع و میزان پسوریازیس و این‌که در کدام ناحیه از بدن شما ظاهر شده، روی دسته‌بندی کلی آن تاثیر دارد. بنابراین وقتی که شما با این سوال مواجه هستید که آیا پسوریازیس خطرناک است یا خیر؟! در پاسخ باید اشاره کنیم اینکه در کدام قسمت از بدن شما ظاهر شده و چه میزان از سطح شما را پوشانده است.

همچنین پزشک شما درجه قرمزی، پوسته پوسته شدن، لکه و حتی ضخامت بیماری را روی هر بخش از بدن شما مورد ارزیابی قرار می‌دهد. پس از همه این مراحل پزشک معالج از شما می‌پرسد چقدر زندگی شما را تحت تاثیر قرار داده است؟! به طور کلی پسوریازیس در سه نوع دسته‌بندی می‌شود.

نوع خفیف پسوریازیس

با توجه به تجربه و آمار، بیشتر افراد مبتلا به نوع خفیف پسوریازیس می‌شوند که کمتر از ۳ درصد است. معمولا هم یک درصد آن روی کف دست رخ می‌دهد. گاهی هم ممکن است با چند ضایعه در نواحی مثل پاها و بازوها به صورت پراکنده دیده شود. اگر هم نوع خفیف پسوریازیس روی بخش‌هایی از پوست دیده شود، با داروهای موضعی  مانند پماد و کرم‌های مخصوص برطرف خواهد شد.

پسوریازیس پلاکی

یکی دیگر از انواع شایع ضایعه پوستی پسوریازیس، پلاکی است. معمولا از هر ۱۰ نفر ۹ نفر به نوع پلاکی خفیف مبتلا می‌شوند. لکه‌های قرمز رنگی که روی پوست آرنج، زانو، کف سر یا کف دست و پا ظاهر می‌شود. گاهی هم ممکن است در ناحیه‌هایی مثل آلت تناسلی، اطراف آن و حتی داخل دهان بروز کند.

در این نواحی از بدن ضایعات پوستی خشک و قرمز که به مرور زمان با پوست‌های مرده نقره‌ای رنگ جمع می‌شوند.

پسوریازیس چیست

پسوریازیس در حد متوسط

معمولا این درجه از بیماری، با پمادها و کرم‌های موضعی درمان نمی‌شود. این زمانی است که علائم و نشانه‌های این بیماری حدود 8 تا 10 درصد از بدن را درگیر کرده‌اند.

بیشتر مواقع پزشکان متخصص پوست و مو، نوردرمانی را پیشنهاد می‌کنند. بنابراین اگر می‌پرسید که آیا پسوریازیس خطرناک است یا خیر؟ باید در این مواقع و با داشتن چنین علائمی کمی نگران شوید و روش‌های درمانی زیر نظر متخصص را در پیش بگیرید.

نحوه پیشگیری از ابتلا به بیماری پسوریازیس

تا اینجا متوجه شدیم این بیماری پوستی زمان می‌تواند خطرآفرین باشد که درصد درگیری هر ناحیه‌ای از پوست بیش از ۸ تا ۱۰ درصد باشد. بنابراین اگر همچنان برایتان سوال است که آیا پسوریازیس خطرناک است و روش‌های پیشگیری برای جلوگیری از ابتلا وجود دارد؟! بله، برای این عارضه پوستی چندین شیوه پیشگیری پیشنهاد می‌شود‌، مثل:

۱. آرامش خود را حفظ کنید

حفظ آرامش و دوری از استرس می‌تواند عوارض ناشی از پسوریازیس را کاهش دهد. برای حفظ آرامش، مدیتیشن و یوگا کنید و از تکنیک‌های آرامش‌بخش این ورزش کمک بگیرید.

۲. از پوست خود به‌خوبی مراقبت کنید

هرگز پسوریازیس را دستکاری نکنید، زیرا بدتر و ملتهب‌تر خواهد شد. زمان پیرایش موها یا ناخنهایتان، سعی کنید با احتیاط این کار را انجام دهید تا عارضه تشدید نشود. استحمام منظم و به موقع با استفاده از شامپوهای مخصوص و مالش آرام آن، باعث تسکین پوست می‌شود.

۳. از ماندن در معرض هوای سرد و خشک جلوگیری کنید

آب و هوا نیز می‌تواند روی تشدید و خطرناک شدن پسوریازیس تاثیر بگذارد. معمولا تجربه نشان داده که آب و هوای سرد و به خصوص در فصل زمستان، علائم آن می‌تواند تشدید شود.

۴. مرتب از مرطوب‌کننده استفاده کنید

مرطوب نگه داشتن پوست، یک درمان ساده و در دسترس برای پیشگیری از خطرناک شدن بیماری پسوریازیس است. هنگامی که فضای خانه خشک است، می‌توانید با استفاده از دستگاه‌های بخور محیط را مرطوب کنید‌.

۵. داروهای محرک مصرف نکنید

درباره مصرف هرنوع دارویی با پزشک خود مشورت کنید؛ زیرا برخی داروها مانند لیتیوم، داروهای ضد تپش قلب، اعصاب و روان ممکن است روی تشدید این بیماری تاثیر بگذارد و شرایط را بدتر کند.

۶. از ایجاد هر نوع زخم روی پوست خود جلوگیری کنید

هر نوع زخمی هر چند سطحی روی پسوریازیس می‌تواند منجربه عفونت و زخم‌های عمیق شود. از طب سوزنی و خالکوبی هم خودداری کنید و تا جای ممکن خود را از نیش حشرات دور نگه‌ دارید. ایجاد هر نوع تروما روی پوست می‌تواند باعث بدتر شدن عارضه شود.

۷. از قرار گرفتن مقابل آفتاب در مدت زمان طولانی جلوگیری کنید

آفتاب بگیرید، اما کمتر از ۲۰ دقیقه. حتما از ضدآفتاب استفاده کنید. آفتاب سوختگی می‌تواند باعث تشدید پسوریازیس شود و خطر ابتلا به بیماری سرطان پوست را افزایش دهد. برخی از داروها می‌توانند پوست شما را در مقابل اشعه ماورا بنفش حساس‌تر کنند، به همین دلیل بهتر است پیش از استفاده با پزشک متخصص خود مشورت کنید.

استفاده از لوسیون مرطوب کننده برای پسوریازیس

۸. استفاده از لوسیون های مرطوب کننده

یکی از بهترین روش‌ها برای پیشگیری از تشدید عارضه پوستی پسوریازیس، استفاده از لوسیون‌های مرطوب‌کننده است‌. زمانی که پوستتان خشک است، علائم این بیماری بدتر خواهد شد، بنابراین همیشه پوست خود را مرطوب نگه دارید.

این عارضه می‌تواند نقاط درگیر و حساس پوست را کاملا خشک و بدون آب کند. به همین خاطر شروع به پوسته‌پوسته شدن می‌کند. برای از بین بردن پوست‌های خشک و آزاردهنده می‌توانید همان قسمت از بدن را کرم بمالید و روی آن را با پلاستیک بپوشانید تا جذب پوست شود.

۹. ورزش کنید و رژیم غذایی درستی داشته باشید

تاکنون از نظر علم پزشکی ارتباط بین پسوریازیس و رژیم غذایی دقیقاً مشخص نشده‌ است، اما شما با ورزش کردن مداوم، رژیم غذایی مناسب و در صورتی که اضافه وزن داشته باشید با کم کردن وزن می‌توانید مانع از ادامه یافتن عارضه‌های شدید این بیماری شوید.

معمولاً کارشناسان تغذیه به چنین افرادی خوردن غذاهای سرشار از فیبر مثل سبزیجات و میوه را توصیه می‌کنند. همچنین برخی باور دارند که ممکن است با حذف لبنیات یا خوراکی‌های حاوی گلوتن از افزایش این عارضه جلوگیری کرد. ورزش هم می‌تواند روی کنترل آن تأثیر بگذارد.

۱۰. از نوشیدن مشروبات الکلی جداً خودداری شود

نوشیدنی‌های حاوی الکل نیز می‌تواند روی تحریک این بیماری پسوریازیس تاثیر بگذارد. به‌همین خاطر برخی پزشکان و کارشناسان تغذیه توصیه می‌کنند که از خوردن نوشیدنی‌های حاوی الکل خودداری شود؛ زیرا امکان دارد علاوه‌بر آنکه روی عملکرد سیستم ایمنی بدن تأثیر بگذارد، باعث تحریک و تشدید این عارضه پوستی شود.

۱۱. مصرف مکمل ویتامین D

طبق آن چه که در سایت معتبر medicalnewstoday مطرح شده کمبود ویتامین D در افرادی که مبتلا به پسوریازیس هستند، به‌ویژه در فصل زمستان بسیار شایع است.

درحالی‌که تشخیص ارتباط بین این ویتامین و وضعیت سلامتی به تحقیقات علمی بیشتری نیاز دارد اما مصرف کافی ویتامین دی به جلوگیری از تشدید این بیماری کمک خواهد کرد. افراد می‌توانند ویتامین دی بیشتری دریافت کنند. حداقل بیست دقیقه در مقابل نور خورشید قرار بگیرند، از ماهی قزل آلا و از مکمل‌های غنی شده با این ویتامین استفاده کنند.

شیوه‌های درمان پسوریازیس

درجه متوسط یا شدید پسوریازیس باید تحت نظر پزشک و با انواع داروهایی که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند، درمان شوند. معمولا داروهای سیستمتیک برای درمان پسوریازیس به صورت خوراکی یا تزریق از طریق رگ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سخن پایانی

آیا باز هم برای شما سوال است که آیا پسوریازیس خطرناک است؟! مطمئنا تاکنون با خواندن این مقاله به خوبی متوجه شده‌اید که به میزان درگیری نواحی مختلف بدن شما بستگی دارد. معمولا بیشتر افراد دچار ۲ تا ۳ درصد این عارضه پوستی می‌شوند که با پماد و داروهای پوستی قابل درمان است‌. اگر سطح درگیری این عارضه روی پوست به ۸ تا ۱۰ درصد برسد، در صورتیکه درمان نشود می‌تواند خطرناک باشد.

چقدر مقاله ما واستون کمک کننده بود؟

برای ثبت نظر روی ستاره کلیک کنید.

میانگین نظرات / 5. تعداد نظرها

تا الان کسی نظرش رو در مورد این پست به ما نگفته! شما اولین نفر باشید.

0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش همه