دسته بندی نشده

انگل دمودکس

()

انگل‌های دمودکس (Demodex Mites)

بر روی پوست انسان جانداران میکروسکوپی بسیاری زندگی می‌کنند که یکی از آن‌ها می‌تواند انگل‌های دمودکس باشد.

این انگل‌ها به صورت طبیعی می‌توانند بر پوست افراد بالغ وجود داشته باشند، اما زمانی که تراکم آن‌ها افزایش پیدا کند، سبب تشدید مشکلات پوست و مو می‌شوند. این انگل‌ها از حدود 20 هزار سال قبل بر روی پوست انسان زندگی می‌کرده‌اند، اما دانشمندان بیش از یک قرن است که آن‌ها را شناخته‌اند.با توجه به گسترش جوامع شهری و مراکزی که انتقال انگل در آن‌ها اتفاق می‌افتد، مانند باشگاه‌های ورزشی، استخرها، آرایشگاه‌ها و غیره، امروزه شیوع این انگل‌ها افزایش یافته است.

در سال‌های اخیر با توجه به کشف ارتباط میان دمودکس‌ها و بیماری‌های پوست و مو، اطلاع رسانی مردم و روش‌های درمانی این انگل‌ها گسترش یافته است.

چرخه زندگی دمودکس‌ها

هر دو جنس نر و ماده دارای ناحیه تناسلی هستند و لقاح درونی انجام می‌شود.

جفت‌گیری در فولیکول‌ها انجام می‌گیرد و تخم ها که در حدود 50 تا 60 عدد هستند، درون فولیکول‌ها یا غدد سباسه قرار می‌گیرند. بعد از چند روز لاروهای شش پا از تخم‌ها خارج می‌شوند و بعد از گذشت یک هفته به دمودکس‌های بالغ که هشت پا دارند و می‌توانند تولیدمثل انجام دهند، تبدیل می‌شوند.

مورفولوژی دمودکس‌ها و انواع آن‌ها

انگل‌های دمودکس با چشم قابل مشاهده نیستند و بدنی نیمه شفاف دارند.

این جانداران در دسته بندپایان و خانواده عنکبوتیان قرار می‌گیرند و انواع مختلفی دارند که تاکنون 65 گونه از آن‌ها شناخته شده است. دو گونه از این انگل‌ها در پوست انسان زندگی می‌کنند که گونه دمودکس فولیکولاروم (folliculorum Demodex) به انگل فولیکول مو و دیگری دمودکس برویس (Demodex brevis) به انگل غدد سباسه (غددچربی) معروف هستند. این جانداران از چربی پوست تغذیه می‌کنند، در نتیجه در سر و صورت و به خصوص پلک‌ها، گونه‌ها، بینی و قسمت‌های مجاور آن و اطراف گوش که چربی بیشتری در آن‌ها تولید می‌شود، شیوع بالاتری دارند. این انگل‌های میکروسکوپی اندازه‌ای حدود 0.4-0.3 دارند.

دمودکس‌های ماده کوتاه‌تر و گردتر از دمودکس‌های نر هستند.

بیماری‌زایی

این جانداران مواد زائدی را که در طول عمر خود در بدنشان تولید می‌کنند، درون خود نگه داشته و بعد از مرگ آن‌ها را آزاد کرده و تجمع اجساد آن‌ها سبب بسته شدن منافذ پوست می‌شود. همچنین این انگل‌ها باکتری‌های مختلفی را نیز بر سطح یا درون خود حمل می‌کنند و در گسترش آلودگی نقش دارند. همه این موارد در کنار هم سبب بروز و تشدید بیماری‌های مختلفی نظیر عفونت‌های پوستی، آكنه، روزاسه، جوش، خارش، ريزش مو، كم پشت و نازك شدن مو، بلفاریت، چین و چروک پوست، پیری زودرس پوست، خشک و خشن شدن پوست، جوش­های سرسیاه، تغییر رنگ پوست صورت، کک و مک، اگزما، درماتوز، تغییر رنگ بر روی صورت و دیگر بیماری‌های پوستی و جلدی و بسیاری از مشکلات پوست و مو می‌شوند.

دمودکس ها معمولا عامل اولیه ایجاد بیماری نیستند، بلکه در تشدید بیماری‌ها نقش دارند و مانند سد جلوی درمان بیماری را می‌گیرند.

انتقال

انگل‌های دمودکس قابل انتقال هستند و به راحتی از طریق وسایل شخصی مانند حوله، شانه، برس مو، روبالشی یا از طریق تماس پوستی مانند بوسیدن از یک فرد به فرد دیگر منتقل می‌شوند. البته اماکن عمومی و از همه مهم‌تر سالن‌های زیبایی و آرایشگاه‌ها نیز از جمله مهم‌ترین مناطق برای انتقال انگل‌های دمودکس هستند.

تشخیص

تحقیقات نشان داده است که بیشتر افراذی که پوست چرب دارند و با مشکلاتی نظیر جوش، آکنه، خارش، ریزش مو، قرمزی و روزاسه درگیر هستند، دارای تراکم بالای این انگل‌ها می‌باشند.

بر اساس شیوه زندگی، شواهد ظاهری و همچنین بررسی میکروسکوپی فرد، می‌توان تراکم بالای این انگل‌ها را تشخیص داد.

برای انجام تست آنلاین، تست حضوری و بررسی تراکم بالای دمودکس با ما تماس حاصل فرمایید.

چقدر مقاله ما واستون کمک کننده بود؟

برای ثبت نظر روی ستاره کلیک کنید.

میانگین نظرات / 5. تعداد نظرها

تا الان کسی نظرش رو در مورد این پست به ما نگفته! شما اولین نفر باشید.

3 Comments
قدیمی ترین ها
جدیدترین ها بیشترین رای
Inline Feedbacks
نمایش همه
ngr
3 years ago

مطالب بسیار مفید وکاملی دارید.

motahareh
3 years ago

عالی بود مقاله هاتون فوق العاده است

[…] می‌شود که دهانه فولیکولی مو را مسدود می‌کنند. زمان تشخیص این عارضه در واقع زمانی قابل مشاهده و بررسی است که این […]