دمودکسیلین

انتخاب خوب برای شامپو ضد ریزش مو

()

موی سر نقش مهمی در زیبایی افراد ایفا می‌کند که این موضوع هم برای آقایان و هم برای خانم‌ها صدق می‌کند. اهمیت موی سر باعث می‌شود که مسئله‌ی ریزش مو به مشکلی قابل توجه تبدیل شود. ریزش مو در مردان و زنان به علل مختلفی ممکن است ایجاد شود. یکی از علل ریزش مو که اخیرا نیز شایع شده، ریزش مو بعد از کرونا است. جهت درمان ریزش مو محصولات مختلفی وجود دارد که یکی از آن‌ها شامپوی ضد ریزش مو است. شرکت‌‌های مختلف شامپوهای متفاوتی را به عنوان شامپوی ضد ریزش مو معرفی کرده‌‌اند که انتخاب از میان آن‌ها ممکن است دشوار باشد. در ادامه نکاتی را جهت انتخاب شامپوی مناسب برای ریزش مو ارائه می‌دهیم تا بتوانید تصمیم‌گیری بهتری در این خصوص داشته باشید.

چه میزان ریزش مو در روز طبیعی است؟

در پوست سر هر فرد غالبا بیش از صد هزار فولیکول مو وجود دارد. بر اساس نظر متخصصان، از دست دادن روزانه ۵۰ تا ۱۰۰ تار مو طبیعی است. این تعداد تفاوت محسوسی در ظاهر مو ایجاد نمی‌کند. البته افرادی که موی بلند دارند ممکن است به دلیل طول بیشتر موهایی که می‌ریزد، حس کنند تعداد تار موی بیشتری از دست می‌دهند.

ترکیبات شامپوی ضد ریزش مو و تاثیر آن‌ها

ترکیبات شامپوی ضد ریزش مو و تاثیر آن‌ها

اصولا شامپو محصولی است برای شستشوی موها و رفع چربی سر و آلودگی‌هایی که طی روز بر سطح موها و پوست سر می‌نشیند. شامپوها دارای PH و قدرت پاک‌کنندگی مختلفی می‌باشند؛ مثلا شامپوهایی که برای موهای خشک تولید می‌شوند دارای قدرت شویندگی کمتری نسبت به شامپوهای مخصوص موهای چرب هستند.

ترکیبات شامپو، تارهای مو و سطح خارجی پوست سر را تحت تاثیر قرار می‌دهد. برخی از شامپوها حاوی نرم‌کننده و ترکیبات شیمیایی و یا گیاهی بوده که کمک به نرمی و لطافت تارهای مو و پوست سر می‌کنند و یا حاوی موادی هستند که موجب بهبود حالت ‌گیری موها می‌شوند. شامپوها با توجه به ترکیباتشان تاثیری متفاوت بر تارهای مو از نظر نرمی و حالت ‌گیری و همچنین کاهش چربی سر دارند.

در شامپوهای ضد ریزش مو علاوه بر مواد شوینده و حالت‎دهنده، مقداری ویتامین و سایر ترکیبات از قبیل عصاره گیاهان، پروتئین و اسیدهای آمینه نیز وجود دارد که شرکت‌های تولیدکننده ادعا می‌کنند این شامپوها کمک به کاهش ریزش و تقویت موها می‌نمایند. از نظر علمی هیچ مدرکی دال بر اثر مثبت ترکیبات مغذی موجود در شامپوهای ضد ریزش مو بر تقویت موها وجود ندارد و این ادعا بی‌اساس و صرفا تبلیغاتی است.

ترکیبات شامپو ضد ریزش مو

مقدار ویتامین‌ها و مواد مغذی موجود در شامپوهای ضد ریزش مو بسیار ناچیز است و در زمان کوتاهی که هنگام استحمام صرف می‌شود همان مقدار اندک هم جذب سر نمی‌شود. لابراتوارهای سازنده توصیه می‌کنند که اجازه دهید کف شامپو برای مدتی روی سرتان بماند تا مواد موجود در شامپو جذب پوستتان شود. با انجام این کار علاوه بر ویتامین‌ها و ترکیبات مفید در شامپو قاعدتا مواد شیمیایی شوینده که بخش اعظم شامپو را تشکیل می‌‍‌‌‌دهند نیز جذب پوست و ریشه موها می‌شود و این مسئله کلا مفید بودن شامپوهای ضد ریزش مو را زیر سوال می برد. به جای این شامپوها می‌توانید از تونیک‌های ضد ریزش موجود در بازار استفاده کنید که تاثیر بیشتری دارند و زمان طولانی‌تری روی سر می‌مانند. تونیک مو دمودکسیلین به دلیل ترکیبات گیاهی که دارد بسیار کمک‌کننده است. مواد تشکیل دهنده در این تونیک برای انواع ریزش موها تاثیرگذار است و همه افراد می‌توانند از آن استفاده کنند.

مو از پروتئینی به نام کراتین ساخته می‌شود و متقابلا کمبود این ماده مغذی موجب کاهش تولید پروتئین و به دنبال آن بروز مشکلات متعدد در پوست و موها می‌گردد. حال مصرف روی و بیوتین به شکل مکمل غذایی و در دوز استاندارد زیر نظر پزشک می‌تواند کمک به بهبود وضعیت موها در شخصی که دچار کمبود این مواد می‌باشد بنماید اما استعمال موضعی محلول‌ها و یا شامپوهای حاوی بیوتین و روی تاثیری در بهبود وضعیت موها نخواهند داشت.

انتخاب شامپوی ضد ریزش مو

انتخاب شامپوی ضد ریزش مو

بسیاری از عوامل ایجاد کننده ریزش مو با افزایش چربی پوست سر همراه هستند که به موجب آن ریزش مو نیز تشدید می‌شود. به طور مثال اگر اختلالات هورمونی یا کیست تخمدان باعث ریزش مو شما شده به احتمال زیاد غدد چربی پوست سرتان نیز بیش از قبل چربی ترشح می‌کند. شامپوهای ضد ریزش مو می‌توانند با تعدیل چربی پوست سر از تشدید ریزش مو جلوگیری کنند. شامپو دمودکسیلین به دلیل تعدیل چربی بالایی که دارد می‌تواند جزو انتخاب‌های شما به عنوان یک شامپو ایده‌آل باشد.

علاوه بر چربی یکی از عوامل دیگری که می‌تواند موجب تشدید ریزش مو شود، حضور انگل‌های دمودکس در فولیکول‌های مو و تغذیه ویتامین‌ها و مواد مغذی موجود در فولیکول‌ها می‌باشد. شامپوی دمودکسیلین علاوه بر کنترل چربی با کمک به از بین بردن این انگل‌ها در بهبود ریزش مو می‌تواند موثر باشد.

در نظر داشته باشید که استفاده از شامپوی ریزش مو باید در کنار سایر محصولات و داروهای مرتبط با مشکل زمینه‌ای ایجاد کننده ریزش مو استفاده شود. استفاده از شامپو به تنهایی نمی‌تواند ریزش موی شما را به طور کامل از بین ببرد.

اگر ریزش مو دارید

بهتر است شامپو خود را هر شش ماه یک بار تعویض کنید تا مواد شیمیایی موجود در آن‌ها تغییری منفی در جنس موهایتان ایجاد ننمایند به عنوان مثال دو شامپو سازگار با موهایتان را انتخاب کنید و هر کدام را برای 6 ماه مصرف نمایید و در صورت تمایل این چرخه را تکرار کنید.

میزان و دفعات مناسب برای شستشوی موها در هر فرد متفاوت و بستگی به میزان چربی سر، تعریق و شرایط محیطی دارد؛ مثلا به کسانی که موهای چربی دارند و یا در محیط گرم و یا در معرض آلودگی بیش از حد می‌باشند توصیه می‌شود روزانه استحمام نمایند. اصولا هر چقدر هم موهایتان چرب باشد نیازی به شستشو بیش از یک بار در روز نمی‌باشد؛ مگر با نظر پزشک و در موارد خاص که فرد مبتلا به بیماری پوستی است.

چقدر مقاله ما واستون کمک کننده بود؟

برای ثبت نظر روی ستاره کلیک کنید.

میانگین نظرات / 5. تعداد نظرها

تا الان کسی نظرش رو در مورد این پست به ما نگفته! شما اولین نفر باشید.

0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش همه