پوست و مو

ریزش مو بعد از کرونا

()

بیش از یک سال است که ویروس کرونا بر زندگی مردم سراسر دنیا تأثیر گذاشته‌ است. از میان مبتلایان به این بیماری متاسفانه تعدادی جان خود را از دست داده‌ و خوشبختانه تعداد زیادی بهبود یافته‌اند. مطالعات بر روی بهبود یافتگان کرونا نشان داده است که اثرات این بیماری حتی پس از بهبود کامل نیز باقی خواهد ماند. اثراتی نظیر تاثیر بر ریه‌ها و تنفس و اختلالات بویایی از آن جمله است. اما یکی از شایع‌ترین عوارض ابتلا به ویروس کووید-19 ریزش موها است. مشکلی که بسیاری از بهبود یافتگان با آن دست‌ و پنجه نرم می‌کنند و به نظر می‌رسد که خیال برطرف شدن ندارد. اما سوالی که امروزه به دغدغه‌ای بزرگ برای افراد تبدیل شده، این است که علت ریزش مو بعد از کرونا چیست؟ آیا اثرات ناشی از آن تا پایان عمر همراه فرد باقی می‌ماند؟ راهکار مقابله‌ای برای این موضوع وجود دارد؟ برای پاسخ به این سوالات تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

ریزش مو پس از کرونا چیست؟

پزشکان بر این باورند که در دو سال اخیر همزمان با پاندمی کرونا تعداد زیادی از بیماران با مشکل ریزش مو نزد آنان مراجعه داشته‌اند، پدیده‌ای که به اعتقاد آنان در واقع به بیماری همه‌گیر ویروس کرونا، چه در افراد مبتلا به ویروس و چه در افرادی که هرگز بیمار نشده‌اند، مربوط است!

پیش از این در مواقع عادی، برخی از افراد پس از یک تجربه استرس‌زا از قبیل بیماری، جراحی یا ضربه عاطفی، دچار ریزش مو به مقدار قابل توجهی می‌شدند. اما علت مشاهده‌ی بی‌رویه و ناگهانی ریزش مو در دوران کرونا چیست؟

پزشکان متخصص پوست و مو اظهار دارند بسیاری از بیمارانی که از Covid-19 بهبود یافته‌اند، دچار ریزش مو می‌شوند منتها نه از طریق ویروس کرونا بلکه از استرس فیزیولوژیکی مبارزه با آن! به همین دلیل حتی بسیاری از افرادی که در این دوران هرگز به این ویروس مبتلا نشده‌اند نیز به دلیل استرس ناشی از از دست دادن شغل، فشار مالی، مرگ اعضای خانواده یا سایر تحولات مخرب ناشی از شیوع ویروس کرونا، دچار ریزش مو بعد از کرونا می‌شوند.

علت ریزش مو بعد از کرونا چیست؟

گزارشات افراد بهبود یافته از کرونا نشان داده است که ریزش موی ناشی از ابتلا به کرونا به ‌صورت شرایطی به نام تلوژن افلوویوم (TE) است. در افرادی که به ریزش موی  TEمبتلا هستند، ریزش موها به ‌صورت ناگهانی و دسته‌ای اتفاق می‌افتد. در واقع هنگام شانه زدن موها یا دوش گرفتن توده‌های بزرگی از مو می‌ریزند. اکثر افرادی که دچار ریزش موی  TEمی‌شوند، 2 تا 3 ماه پس از یک رویداد تحریک‌کننده، ریزش موی محسوسی را تجربه خواهند کرد. این ریزش مو باعث از دست دادن کمتر از نیمی از موهای سر می‌شود و برای 6 تا 9 ماه ادامه دارد. اما پس از این دوره افراد رویش آهسته‌ی مجدد موهای از دست رفته را به آرامی مشاهده خواهند کرد. در زیر علت‌های ریزش مو بعد از کرونا را به‌طور کامل شرح خواهیم داد:

تب شدید و بالا رفتن دمای بدن

یکی از عوامل احتمالی بروز ریزش موی TE ابتلا به یک بیماری حاد همراه با تب شدید است. یکی از اصلی‌ترین علائم بیماری کرونا نیز تب شدید است. همین موضوع می‌تواند یکی از دلایل ریزش موها پس از بهبودی کرونا باشد. در طول مدت ابتلا به بیماری کرونا به‌خصوص در انواع شدید، دمای بدن در حد بسیار بالایی قرار دارد. در نتیجه موها به‌شدت تحت تاثیر قرار گرفته و دچار ریزش موی پس از کرونا می‌گردند. اغلب مردم دو تا سه ماه پس از بهبود و رهایی از کرونا و تب، متوجه ریزش موی شدیدی می‌شوند. به این صورت که هنگام دوش گرفتن یا شانه کردن مو با دسته‌ای از موهای از ریشه کنده شده مواجه می‌گردند.

استرس عامل موثر در ریزش مو پسا کرونا

استرس و نگرانی

فرد ممکن است هیچگونه سابقه ابتلا به ویروس کرونا یا تب نداشته باشد ولی باز هم دچار ریزش مو پس از کرونا شود. خوب است بدانید که استرس یکی دیگر از عوامل محرک بالقوه برای ریزش موی TE است. مطمئنا در مدت شیوع کووید-19 استرس و نگرانی افراد در خصوص ابتلا به این بیماری بسیار زیاد است. علاوه بر این شخصی که به بیماری کرونا مبتلا می‌شود، همواره نگران شدیدتر شدن بیماری یا عدم بهبودی است. از طرف دیگر فشار‌های قرنطینه و عدم ارتباط با دیگران و نگرانی از ابتلای اعضای خانواده به این بیماری باعث تشدید شرایط استرس‌‌آور و نگرانی افراد می‌شود. همین موضوع باعث تحریک موها شده و پس از بهبود و رهایی فرد از بیماری، ریزش موها شروع می‌گردد. در حالی که دیدن موهای شما به صورت دسته‌ای می‌تواند استرس شما را افزایش دهد، مهم است که سعی کنید استرس خود را از بین ببرید. تنها زمانی که استرس تمام شود، ریزش بیش از حد مو متوقف خواهد شد.

درواقع TE زمانی اتفاق می‌افتد که یک عامل استرس‌زا مانع رشد موها شده و آن‌ها را زودتر از موعد وارد مرحله استراحت یا تلوژن ‌کند. در این مرحله موها برای 2 تا 3 ماه استراحت می‌کنند و می‌ریزند. مو‌ها برای خارج شدن از این حالت و رویش مجدد، نیازمند یک منبع غذایی تقویت کننده هستند. در دوره ابتلا به کرونا بدن بیمار بسیار ضعیف می‌شود و پس از بهبودی مدت زمان زیادی طول می‌کشد تا بدن بتواند نیروی از دست رفته را دوباره برگرداند. به همین دلیل نیروی لازم برای رشد مجدد موها فراهم نشده و فرایند ریزش موی TE اتفاق می‌افتد.

تاثیر داروهای درمان کرونا بر ریزش مو

دارو‌های درمان کرونا

به علت مشخص نبودن داروهای درمانی کرونا، پزشکان از داروهای مختلفی برای درمان این بیماری استفاده می‌کنند. این داروها عوارضی دارند که ریزش مو یکی از آن‌ها است. ریزش موی ناشی از مصرف دارویی خاص معمولا موقتی است و مدتی پس از قطع مصرف دارو برطرف می‌شود. بنابراین می‌توان گفت که اگر ریزش موها پس از بهبودی در اثر مصرف داروهای کرونا اتفاق افتاده است، جای نگرانی نیست و پس از مدتی برطرف می‌شود.

درمان ریزش مو بعد از کرونا

در هر صورت ریزش مو بعد از کرونا به خودی خود می‌تواند باعث استرس بیشتری شود، به‌ویژه برای خانم‌هایی که موهایشان با هویت و اعتماد به نفس آنها گره خورده است. آنچه مهم است، رشد مجدد و هرچه سریعتر مو‌های سر ضمن حفظ سلامت و شادابی آن‌ها می‌باشد. تونیک مو دمودکسیلین با فرمول منحصربه‌فرد و ترکیبات کاملا گیاهی، رشد مجدد مو‌های سر با هر نوع الگوی ریزش مو را تضمین کرده و ضخامت، شادابی و سلامت کامل تارهای مو را به ارمغان می‌آورد. لذا استفاده از این تونیک برای درمان ریزش مو بعد از کرونا بسیار کارساز می‌باشد. درواقع تونیک مو دمودکسیلین با افزایش تغذیه و اکسیژن‌رسانی به فولیکول‌های مو سبب طولانی شدن فاز رشد مو شده و تسریع رشد مجدد مو‌های از دست رفته در افراد مبتلا به ریزش مو بعد از کرونا را در پی دارد؛ موهایی که می‌توانند جایگزین آن‌دسته از موهایی شوند که COVID-19 از فرد گرفته است.

درمان ریزش مو بعد از کرونا با تونیک مو دمودکسیلین

برای مثال روغن رزماری که از جمله عناصر مهم موجود در تونیک مو دمودکسیلین است یکی از راهکارهای مناسب برای جلوگیری از ریزش مو بعد از کرونا و تقویت و رشد مجدد مو است. این روغن با بهبود گردش خون در پوست سر به تقویت ریشه‌ی موها کمک کرده و ریزش مو را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. لذا مصرف تونیک مو دمودکسیلین پس از بهبودی از کرونا باعث برطرف شدن ریزش موهای ناشی از این بیماری شده و به رشد مجدد موهای از دست رفته کمک می‌کند.

درنهایت یادتان باشد، هنگامی‌ که علت ریزش مو تب، بیماری یا استرس است، موها به خودی خود بدون دخالت و اقدامات درمانی به حالت عادی بر می‌گردند؛ فقط باید به آنها زمان دهید. درصورتی که مایل هستید در زمان کوتاه‌تری شاهد رویش مجدد موهای خود باشید، استفاده از تونیک مو دمودکسیلین به شما توصیه می‌شود. وقتی ریزش غیرعادی و شدید مو که ناشی از بیماری، تب یا استرس است متوقف شود و رشد موها نیز به وضعیت قبل بازگردد، موهای تازه روییده‌ای را در سر خود می‌بینید که طول کوتاه‌تری نسبت به دیگر موها دارند. توصیه می‌کنیم که اگر مشکوک هستید که ریزش موی شما در اثر چیزی به جز تلوژن افلوویوم ناشی از استرس یا تب است، حتما با یک متخصص پوست و مو مشورت نمایید.

چقدر مقاله ما واستون کمک کننده بود؟

برای ثبت نظر روی ستاره کلیک کنید.

میانگین نظرات / 5. تعداد نظرها

تا الان کسی نظرش رو در مورد این پست به ما نگفته! شما اولین نفر باشید.

2 Comments
قدیمی ترین ها
جدیدترین ها بیشترین رای
Inline Feedbacks
نمایش همه

[…] مو به دلایل مختلفی مانند استرس، رژیم غذایی، ابتلا به کرونا یا انواع بیماری‌های قارچی ممکن است ایجاد شود. با توجه […]

[…] مو به دلایل مختلفی مانند استرس، رژیم غذایی، ابتلا به کرونا یا انواع بیماری‌های قارچی ممکن است ایجاد شود. با توجه […]