دمودکسیلین

بهترین صابون برای روزاسه

()

انتخاب صابون برای افراد دارای پوست‌های حساس، انواع درماتیت‌ها، تورم، خارش و روزاسه جهت شستشوی پوست بسیار اهمیت دارد زیرا صابون مورد نظر باید با پوست سازگار باشد. بهترین صابون‌ برای روزاسه صابونی است که دارای ترکیبات ملایم و غیر حساسیت‌زا باشد. بهترین صابون برای روزاسه باید دارای کرم و ترکیبات نرم‌کننده و حافظ رطوبت پوست باشد. صابون‌های بی‌کیفیت و قلیایی که معمولاً PH=10 دارند، چربی‌های طبیعی پوست را به‌شدت پاک کرده و پوست را خیلی خشک و حساس می‌کنند که این ویژگی برای افراد دچار روزاسه نامناسب است. شستشوی نامناسب و بیش‌ازحد باعث خشکی پوست شده و حفاظت پوست در برابر آلودگی‌ها را کاهش می‌دهد و آسیب‌پذیری آن را بالا می‌برد. به همین علت انتخاب بهترین صابون برای روزاسه در کنترل علائم بیماری روزاسه خیلی مؤثر است.

نقش صابون مناسب برای روزاسه

نمایان شدن مویرگ‌های کوچک زیر چشم‌ و کنار بینی و خارش، قرمزی و پوسته ریزی پوست صورت و یا آکنه‌های مقاوم به درمان، علائم بیماری روزاسه هستند. روزاسه یک بیماری حساسیت پوستی و التهابی است که در اثر پاسخ سلول‌های حسگر عصبی ایجاد می‌شود. سلول‌های عصبی افراد مبتلا به این بیماری در مواجه با نور تغییر می‌کنند و باعث ایجاد قرمزی صورت، خشک شدن، خارش و پوسته‌پوسته شدن پوست می‌شود.

سابقه خانوادگی، واکنش‌پذیری عروق، قرار گرفتن در معرض نور خورشید، نوشیدنی‌های داغ، استرس‌های روحی، باکتری هلیکوپیلوری و آلودگی با انگل دمودکس فولیکولاروم از عوامل تشدیدکننده‌ی علائم روزاسه به‌حساب می‌آیند. با رعایت مراقبت‌های پوستی می‌توان علائم بیماری روزاسه را کنترل کرد. از این رو استفاده از محصولات آرایشی و بهداشتی استاندارد نظیر صابون، مرطوب کننده یا ضد آفتاب مناسب برای افراد مبتلا به روزاسه بسیار حائز اهمیت است.

انتخاب بهترین صابون برای روزاسه

انواع صابون‌ها و انتخاب بهترین صابون برای روزاسه

صابون‌های گیاهی، شیمیایی و یا ترکیبی از هر این دو در بازار وجود دارد. بهترین صابون برای روزاسه صابونی است که آلودگی‌ها و عرق‌ را از پوست پاک کند، اما پوست را خشک یا تحریک نکند. جهت انتخاب صابون مناسب روزاسه می‌توانید از صابون‌ها و شوینده‌های حاوی مواد ضد میکروب مانند روغن درخت چای استفاده کنید تا احتمال ایجاد جوش صورت نیز کاهش‌ یابد. صابون خوب برای روزاسه می‌تواند صابونی کرمی و دارای پایه‌ی روغن گلیسیرین یا نارگیل باشد. همچنین صابون‌های حاوی آلوئه‌ورا که باعث حفظ رطوبت پوست‌ می‌شوند می‌توانند در افراد مبتلا به روزاسه استفاده شوند. به خاطر داشته باشید که محصولات و صابون‌های الکلی برای پوست‌های حساس و افراد مبتلا به روزاسه به‌هیچ‌وجه مناسب نیستند و پوست را به‌شدت دهیدراته (کم آب) می‌کنند.

صابون‌های نامناسب برای روزاسه

صابون‌های دارای لایه‌بردار و اسکراب‌های دانه‌درشت و سخت و حاوی رنگ و عطر برای روزاسه اصلاً مناسب نیستند. صابون‌های لایه‌بردار و اسکراب‌ها به‌تدریج لایه‌ی شاخی (سلول‌های مرده پوست) را نازک می‌کنند و حساسیت پوست را بالا می‌برند. در دوران شیوع کرونا بسیاری از افراد برای پیشگیری از انتقال انواع میکروارگانیسم‌ها خصوصاً ویروس‌ها تمایل دارند از صابون‌ها و محلول‌های حاوی الکل برای پاک کردن پوست استفاده کنند، اما این نوع محصولات پوستی برای افراد مبتلا به روزاسه و دارای پوست‌های حساس و مستعد اگزما گزینه خوبی نیستند.

بهترین صابون برای روزاسه جهت کاهش علائم

بهترین صابون‌ برای روزاسه صابون‌های حاوی سولفاستامید 10%، سولفور 5% و روغن درخت چای هستند. می‌توان به‌جای استفاده صابون یا مواد شستشو ‌دهنده‌ی پوست از پاک‌کننده‌های آرایشی مانند شیرپاک‌کن یا میسلارواتر مناسب پوست‌های حساس برای رفع آلودگی‌ها استفاده کرد. بعد از پاک کردن پوست با پاک‌کننده‌های مناسب می‌توان از تونر‌های مخصوص پوست‌های روزاسه برای حفظ PH مناسب پوست که کمی اسیدی است و پاک کردن آلودگی‌های باقی‌مانده در منافذ کمک گرفت. توصیه می‌شود ابتدا هرگونه محصول خریداری‌شده برای پوست را روی ناحیه‌ی کوچکی از بازوی خود امتحان کنید و تا دو روز بعد تغییرات پوست آن ناحیه را بررسی کنید. در صورت بروز حساسیت، سوزش، قرمزی و تحریک پوست از مصرف آن خودداری نمایید.

روتین پوستی و بهترین صابون برای روزاسه

  • اولین قدم انتخاب بهترین صابون برای روزاسه و شست‌وشوی پوست با آن است. بهترین صابون برای روزاسه حاوی روغن‌های گیاهی یا کرم‌های محافظ رطوبت پوست است. سعی کنید پوست را با آب ولرم آبکشی نمایید سپس با حوله‌ی نرم با حرکات گذاشتن و برداشتن، آب اضافی پوست را بگیرید.
  • استفاده‌ی منظم از کرم مرطوب‌کننده با خواص ترمیم‌کننده و آب‌رسان به شادابی پوست در افراد مبتلا به روزاسه کمک می‌کند. کرم را در نقاط مختلف پوست صورت با انگشتان دست پخش کنید و به شکل دورانی آن را روی پوست ماساژ دهید
  • در طول روز از ضد آفتاب با SPF 30 و بالاتر به همراه مواد بهبوددهنده نظیر آنتی‌اکسیدان‌ها، ویتامین‌ها و مواد ترمیم‌کننده‌ی پوست، استفاده کنید.
  • در شب استفاده از انواع سرم‌های ضد میکرب مانند محلول پوست دمودکسیلین به‌منظور کنترل التهاب پوست و حفظ رطوبت بیشتر پوست توصیه می‌شود.

ژل دمودکسیلین، بهترین صابون برای روزاسه

ژل دمودکسیلین، بهترین صابون برای روزاسه

ژل شستشوی پوست دمودکسیلین دارای انواع مواد گیاهی ضد میکروب برای از بین بردن انواع میکروارگانیسم‌ها و به‌خصوص انگل دمودکس است. انگل دمودکس از عوامل تشدیدکننده‌ی علائم روزاسه است، به همین علت در صورت کنترل تعداد آن‌ها می‌توان بیماری روزاسه را کنترل کرد. بهترین صابون برای روزاسه باید دارای مواد ضد انگل دمودکس باشد تا به جلوگیری از جوش‌ها و قرمزی‌های پوست کمک کند و علائم مربوطه را کاهش دهد. ژل صورت دمودکسیلین ترشح چربی پوست (سبوم) را کنترل می‌کند. از دیگر ویژگی‌های بهترین صابون برای روزاسه خواص ضد خارشی است که با استفاده از ژل دمودکسیلین، خارش‌های صورت نیز کاهش می‌یابد.

دوش گرفتن با بهترین صابون برای روزاسه

ممکن است دوش‌های گرم و طولانی را دوست داشته باشیم، اما این کار به پوست ما آسیب می‌رساند. قرار گرفتن بیش‌ازحد در معرض آب داغ چربی‌های پوست را به‌شدت کاهش داده و باعث خشکی پوست می‌شود. همچنین استفاده از صابون‌های نامناسب هنگام دوش گرفتن نیز باعث خشک شدن پوست می‌شود. همان‌طور که قبلاً اشاره کردیم بهترین صابون برای روزاسه صابونی است که باعث از بین رفتن چربی و خشک شدن پوست نشود؛ بنابراین سعی کنید دوش‌های کوتاه بگیرید و در هنگام دوش گرفتن از صابون‌های مناسب برای روزاسه استفاده کنید.

روزاسه یک بیماری شایع پوستی است که می‌تواند اثر مخربی بر اعتمادبه‌نفس و عزت‌نفس فرد بگذارد. با دوری از عوامل محرک و داشتن یک روتین مناسب برای پاک‌سازی و مراقبت از پوست می‌توانید علائم روزاسه را کنترل کنید.

نویسنده: حانیه افراز، کارشناس تحقیق و توسعه

 

 

چقدر مقاله ما واستون کمک کننده بود؟

برای ثبت نظر روی ستاره کلیک کنید.

میانگین نظرات / 5. تعداد نظرها

تا الان کسی نظرش رو در مورد این پست به ما نگفته! شما اولین نفر باشید.

2 Comments
قدیمی ترین ها
جدیدترین ها بیشترین رای
Inline Feedbacks
نمایش همه
فرشید
2 years ago

اخرش اسم نبردین.منظورم اسم صابونه.فقط محتویاتشو گفتین چی باشه.