پوست و مو

از بین بردن جای جوش صورت

()

جوش‌های فعال به‌اندازه‌ی کافی آزاردهنده هستند، اما جای جوش‌هایی که از قبل وجود داشته‌اند می‌تواند برای فرد ناراحت‌کننده باشد و زیبایی او را تحت تأثیر قرار دهد. خبر خوب این است که جای جوش صورت قابل‌درمان است. بااین‌حال، قبل از شروع درمان، ابتدا باید یک‌بار و برای همیشه از شر هرگونه جوش صورت خلاص شوید؛ زیرا جوش‌های جدید منجر به ایجاد جای جوش جدید می‌شوند. یک پزشک می‌تواند به شما کمک کند درمان مناسب را برای بهبود ظاهر جای جوش‌های خود پیدا کنید. بهترین راه برای از بین بردن جای جوش صورت در مرحله‌ی اول پیشگیری از بروز آن است. در صورت کمتر شدن جوش‌های صورت احتمال بروز جای جوش نیز کمتر می‌شود. از دست‌کاری و فشار دادن هرگونه جوش، هرچقدر وسوسه‌انگیز باشد، خودداری کنید تا از تحریک پوست و آسیب رساندن به بافت زیرین که منجر به زخم و ایجاد جای جوش می‌شود، جلوگیری کنید.

درمان دمودکس برای از بین بردن جای جوش صورت

همان‌طور که اشاره کردیم قبل از هر اقدامی برای از بین بردن جای جوش صورت باید ابتدا از ایجاد جوش‌های جدید جلوگیری شود. آکنه یکی از رایج‌ترین اختلالات درمان شده توسط متخصصان پوست است. درحالی‌که اغلب نوجوانان را درگیر می‌کند، در بزرگ‌سالان نیز غیرمعمول نیست. درصورتی‌که جوش‌ها عمیق باشند و به لایه‌های زیرین پوست آسیب بزنند امکان ایجاد جای جوش زیاد می‌شود. طبق بررسی‌های محققان یکی از عوامل مهم در به وجود آمدن و ملتهب شدن جوش‌ها وجود یک انگل به نام دمودکس در سطح پوست است. دمودکس انگلی بسیار کوچک و بی‌رنگ است که با چشم دیده نمی‌شود. وجود تعداد زیادی انگل دمودکس در پوست صورت عوارضی مثل آکنه و روزاسه را به همراه دارد. دمودکس‌ها از ابتدا روی پوست صورت وجود ندارند بلکه اگر محیط پوست برای آن‌ها مناسب باشد در آنجا جمع شده و رفته‌رفته تعداد آن‌ها افزایش می‌یابد.

یک مطالعه از آکادمی علوم کالیفرنیا نشان می‌دهد که این انگل‌ها در طول قرن‌ها در کنار انسان تکامل یافته‌اند و علت چندین مسئله‌ی پوستی مانند آکنه و حتی روزاسه به میزان فراوانی و واکنش پوست فرد به این انگل‌ها بستگی دارد؛ بنابراین پاک‌سازی صورت از دمودکس‌ها یکی از قدم‌های اولیه در از بین بردن جوش و سپس جای جوش صورت است؛ بنابراین همه‌چیز در مورد ایجاد یک محیط است که از رشد آن‌ها جلوگیری کند.

شرکت لووین کر یک لیست عالی از محصولات دارد که همه‌ی آن‌ها در خدمت یک هدف هستند: متوقف کردن رشد مایت‌های دمودکس روی پوست شما برای همیشه. محصولات این شرکت بانام دموکسیلین به‌صورت تخصصی برای از بین بردن انگل دمودکس تولید شده‌اند. با از بین رفتن دمودکس، شما قدم اول برای از بین بردن جای جوش را برداشته و به سمت بهتر شدن می‌روید.

شناسایی انواع اسکار برای از بین بردن جای جوش صورت

وقتی نوع جای جوش صورت تشخیص داده شود راحت‌تر می‌توان درمان مناسب برای آن را انتخاب کرده و نتیجه‌ی بهتری بگیریم. جای جوش صورت ممکن است فرورفته یا برآمده باشد. در ادامه به توضیح آن‌ها می‌پردازیم.

جای جوش‌های آتروفیک یا فرورفته هنگامی‌که کلاژن کافی در حین ترمیم زخم ساخته نشود، تشکیل می‌شوند و بیشتر در صورت وجود دارند. سه نوع جای جوش فرورفته وجود دارد:

  • باکس کار: جای جوش پهن و U شکل هستند که لبه‌های تیز دارند. آن‌ها می‌توانند کم‌عمق یا عمیق باشند. این نوع از جای جوش هرچه کم‌عمق‌تر باشد، بهتر به درمان‌های سطحی پاسخ می‌دهد.
  • آیس پیک: جای جوش‌های باریک و V شکل هستند که می‌توانند به عمق پوست بروند. آن‌ها می‌توانند مانند سوراخ‌های کوچک گرد یا بیضی‌شکل، مثل جای آبله‌مرغان باشند. این نوع جای جوش صورت سخت‌ترین نوع برای درمان هستند زیرا می‌توانند در زیر سطح پوست گسترش یافته باشند.
  • رولینگ: این نوع جای جوش صورت فرورفتگی‌های گسترده‌ای است که به‌طورمعمول دارای لبه‌های گرد و ظاهر نامنظم و غلتکی است.

جای جوش‌های هایپرتروفیک یا برجسته بیشتر در سینه و کمر دیده می‌شوند و در اثر کلاژن سازی بیش‌ازحد در زمان ترمیم ایجاد می‌شوند.

ممکن است بعد از رفتن جوش نقاط تیره‌ای از آن به‌جا بماند که اسکار نیستند. علائم بنفش، قرمز یا قهوه‌ای خودبه‌خود طی چند ماه کم‌رنگ می‌شوند.

از بین بردن جای جوش صورت با لایه‌‌بردارها

قبل از شروع هرگونه درمان جای جوش صورت، مهم است که  به یک متخصص پوست مراجعه کنید. آن‌ها می‌توانند به شما کمک کنند بهترین روش را برای بهبود ظاهر جای جوش‌های صورت خود انتخاب کنید و همچنین مطمئن شوید که علائم روی پوست شما درواقع جای جوش است و بیماری دیگری نیست.

استفاده از محصولات حاوی اسیدهای آلفا هیدروکسی، اسیدلاکتیک، رتینوئیدها و اسید سالیسیلیک با برداشتن لایه‌ای از سطح پوست می‌توانند به بهبود ظاهر جای جوش صورت کمک کنند. می‌توانید برای استفاده از این محصولات از یک پزشک کمک بگیرید تا نحوه‌ی مصرف و میزان مناسب آن را برای شما توضیح دهد.

گزینه‌های موجود در مراکز پوست برای از بین بردن جای جوش صورت

اگر استفاده از محصولات لایه‌بردار در خانه برای شما مؤثر نباشد می‌توانید با مراجعه به متخصص پوست از خدمات درمانی تحت نظر وی استفاده کنید. گزینه‌های متعددی برای از بین بردن جای جوش صورت در دسترس است که پزشک با توجه به شرایط و خواست شما از آن‌ها استفاده می‌کند.

از بین بردن جای جوش صورت با درم‌ابریژن

درم ابریژن یکی از مؤثرترین و رایج‌ترین روش‌های از بین بردن جای جوش صورت است. در این روش با استفاده از دستگاهی که سر آن می‌چرخد، سطح پوست سابیده شده و لایه‌برداری می‌شود. پس‌ازآن لایه‌ی جدیدی که رشد می‌کند نرم‌تر و صاف‌تر از لایه‌ی قبلی خواهد بود. بهترین مورد استفاده برای جای جوش‌های نزدیک به سطح و کم‌عمق است. بااین‌حال، ممکن است جای جوش‌های عمیق‌تر نیز کمتر دیده شود.

لایه‌برداری شیمیایی

در این روش نسبت به محصولات خانگی و ملایم از مواد قوی‌تری استفاده می‌شود که حتی می‌تواند برای از بین بردن جای جوش‌های عمیق‌تر نیز مؤثر باشد.

لیزر

دقیقاً مانند لایه‌برداری شیمیایی و درم ابریژن، لیزر نیز لایه‌ی سطحی پوست را از بین می‌برد. این درمان به‌طورمعمول زمان بهبودی سریع‌تری نسبت به سایر روش‌های درمان سطحی دارد، اما در مورد پوست‌های تیره کاربرد کمتری دارد.

استفاده از فیلرها برای از بین بردن جای جوش صورت

گاهی پزشکان از فیلرها برای پر کردن جای جوش‌های صورت و کمک به یکنواختی سطح پوست استفاده می‌کنند. فیلرها می‌توانند از جنس کلاژن، چربی خودتان یا فیلرهای تجاری باشند. آن‌ها به زیر سطح پوست تزریق می‌شوند تا جای جوش‌های فرورفته صاف شوند.

میکرونیدلینگ

در این روش با استفاده از یک غلتک سوزنی روی پوست سوراخ‌های بسیار ریزی ایجاد می‌شود. در هنگام ترمیم این سوراخ‌ها کلاژن سازی انجام می‌شود که به بهبود جای جوش نیز کمک می‌کند. شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد میکرونیدلینگ به کاهش عمق جای جوش‌های صورت کمک می‌کند، اما مشاهده‌ی این تغییرات ممکن است ۹ ماه طول بکشد.

تزریق

چند داروی مختلف وجود دارد که می‌تواند به‌جای جوش‌های برجسته تزریق شود تا به نرم شدن و صاف کردن آن‌ها کمک کند. تزریقات معمولاً به‌صورت پشت سر هم و هرچند هفته یک‌بار انجام می‌شود.

جراحی جزئی برای از بین بردن جای جوش صورت در مطب

متخصصان پوست یا جراحان پلاستیک می‌توانند جای جوش‌های گسترده را برداشته و جای زخم کوچکی را از خود به‌جای بگذارند که با گذشت زمان محو می‌شود. پزشک همچنین می‌تواند جای جوش را به سطح نزدیک‌تر کند تا از عمق آن کاسته شود. به این روش سایسیژن می‌گویند.

چقدر مقاله ما واستون کمک کننده بود؟

برای ثبت نظر روی ستاره کلیک کنید.

میانگین نظرات / 5. تعداد نظرها

تا الان کسی نظرش رو در مورد این پست به ما نگفته! شما اولین نفر باشید.

0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش همه