پوست و مو

شامپو ضدشوره بدون سولفات

()

شوره سر نوعی از وضعیت نامطلوب پوست سر بوده که طی آن پوست کف سر به صورت پوسته پوسته در می‌آید. این پوسته پوسته‌ها اغلب با احساس خارش همراه هستند. در بیماری شوره سر توده‌هایی از سلول‌های پوستی در کنارهم تجمع یافته و پوسته‌های قابل مشاهده در میان تارهای مو را پدید می‌آورند. اگر شوره سر خفیف تا متوسط دارید، درمان آن با شامپو ضد شوره بدون سولفات اغلب می‌تواند منجر به جلوگیری از پوسته پوسته شدن، خارش و تحریک پوست شود.

به خواندن این مقاله ادامه دهید تا بدانید در شامپوی سر دنبال چه ترکیبی باشید و از چگونگی تعامل ترکیبات خاص موجود در آن با کف سر آگاهی یابید. همچنین در این مقاله به موثرترین و بهترین شامپو ضد شوره ایرانی اشاره خواهیم کرد.

شامپو ضد شوره بدون سولفات چیست؟

شامپو ضد شوره بدون سولفات یک شامپوی تخصصی است که حاوی ترکیبات ضد قارچی و ضد میکروبی شیمیایی مانند سیکلوپیروکس و زینک پیریتون و نیز ترکیبات ضد شوره گیاهی مانند روغن درخت چای است که به از بین بردن خارش و پوسته پوسته شدن، تجمع و تولید چربی اضافی در پوست سر کمک می‌کند.

در شامپو ضد شوره بدون سولفات باید دنبال چه چیزی باشیم؟

در شروع بررسی شامپو ضد شوره بدون سولفات، مهم است ابتدا بدانیم که شوره سر معمولا به دلیل ترکیبی از سه عامل زیر ایجاد می‌شود:

  • وجود مخمرهای مالاسزیا روی پوست سر
  • عملکرد غیرطبیعی چربی (غدد چربی) و تولید بیش از حد چربی
  • پاسخ ایمنی بدن شما به وجود مخمر

بنابراین اغلب شامپوهای ضد شوره بدون سولفات حاوی موادی هستند که هدف آن ها کاهش مخمر روی پوست سر یا جلوگیری از تولید چربی بیش از حد غدد چربی است.

شکل شوره سر

اجزای شامپوی ضد شوره بدون سولفات چیست؟

تولیدکنندگان آرایشی و بهداشتی از ترکیبات مختلف شیمیایی در شامپو ضدشوره استفاده می‌کنند. در زیر به برخی از آن‌ها اشاره شده است:

سیکلوپیروکس: این عامل ضد قارچی با مهار رشد قارچ‌ها اثر خود را اعمال می‌کند.

کتوکونازول: این ترکیب ضد قارچی سبب از بین بردن قارچ مالاسزیا فور فور خواهد شد. قارچ مالاسزیا فور فور در تراکم بالا غدد چربی را تحریک کرده و منجر به شوره سر خواهد شد.

سالیسیلیک اسید: این بتا هیدروکسی اسید از چسبیدن سلول‌های پوست به هم جلوگیری کرده و به حذف پوسته‌ها کمک می‌کند.

سلنیوم سولفید: این عامل ضدمیکروبی به کند شدن چرخه سلولی و پوسته پوسته شدن پوست کمک کرده و همچنین سبب کاهش رشد قارچ خواهد شد.

زینک پیریتیون: این ماده با کاهش رشد قارچ و جلوگیری از تولید چربی اضافی و تولید بیش از حد سلول‌های پوستی به بهبود پوست سر کمک می‌کند. به طور معمول تولید بیش از حد سلول‌های پوستی سبب شوره سر و پوسته‌های کف سر خواهد شد.

مضرات شامپو ضد شوره بدون سولفات چیست؟

از آنجا که شامپو ضد شوره فاقد سولفات قادر به تمیزکردن کامل پوست سر نمی‌باشد، در طی زمان چربی کف سر انباشته شده و تولید سلول‌های پوستی نیز افرایش می‌یابد. این فرایند منجر به افزایش شوره سر و حتی ریزش مو خواهد شد.

بنابراین استفاده از شامپو ضدشوره بدون سولفات به افراد دارای موهای چرب توصیه نمی‌شود. زیرا پوست سر با هر بار شستشوی مو با شامپو، چربی بیشتری را تولید خواهد کرد. افراد با موی چرب ممکن است نیاز به شست و شوی بیشتری با شامپو ضد شوره بدون سولفات داشته باشند زیرا سریعتر احساس کثیفی خواهند داشت. فرمولاسیون شامپو ضد شوره بدون سولفات برای موی خشک و آسیب دیده مناسب‌تر است.

بنابراین توصیه می‌شود تا از شامپوی ضد شوره‌ دارای مقادیر اندکی سولفات استفاده نمایید.

آیا شوره سر با دمودکس در ارتباط است؟

دمودکس معمولا سبب تشدید شوره سر می‌شود. از آنجا که شوره سر معمولا دارای علت قارچی می‌باشد، دمودکس با حمل قارچ مالاسزیا فور فور در نواحی مختلف پوست سر فرد سبب پراکنده شدن این عارضه پوستی در سر شخص خواهد شد.

شامپوی مناسب موی سر شوره دار دارای چه ویژگی‌هایی است؟

دمودکس‌ها از چربی پوست تغذیه می‌کنند و در تراکم بالا سبب ایجاد و تشدید عارضه‌های پوستی خواهند شد. به همین جهت توصیه می‌شود جهت درمان کامل شوره، به جای شامپو ضد شوره بدون سولفات از شامپوی مناسب استفاده شود. مناسب‌ترین شامپو برای موهای شوره‌دار، شامپویی است که به طور همزمان خاصیت ضد قارچی و ضد دمودکسی داشته باشد.

همچنین خوب است بدانید در دسترس بودن همیشگی شامپوی درمانی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. از این رو سعی کنید تا شامپو ضد شوره از یک برند ایرانی و در دسترس استفاده کنید.

شامپو ضد شوره با سولفات کم

بهترین شامپو ضد شوره کدام است؟

می‌توان گفت در حال حاضر بهترین شامپو ضدشوره، شامپو ضد شوره دمودکسیلین است. این شامپو دارای ماده موثره‌ی گیاهی بوده و از این جهت فاقد عوارض جانبی مواد موثره شیمیایی است. روغن درخت چای موجود در شامپو ضد شوره دمودکسیلین، یک ماده ضد قارچ و ضد دمودکس بوده که به ضد عفونی کردن کف سر کمک می‌کند. از طرفی روغن درخت چای دارای خاصیت کنترل تنظیم ترشح چربی پوست می‌باشد. میزان بالای درصد رضایت مصرف کنندگان این شامپو، نشان از موثر بودن این شامپو در کنترل شوره‌های کف سر دارد.

همچنین این شامپو دارای میزان بسیار کمی از سولفات بوده که پاکسازی و شستشوی کف سر را به طور کامل انجام می‌دهد و معایب استفاده از شامپو ضد شوره بدون سولفات را ندارد.

این شامپو تولید شده توسط برند تخصصی ایرانی دمودکسیلین بوده و به آسانی در داروخانه‌ها و کلینیک‌های پوستی معتبر در دسترس است.

رفع شوره سر با شامپو ضد شوره بدون سولفات

هنگام استفاده از شامپو ضد شوره باید از چه اشتباهاتی خودداری کرد؟

در زیر به برخی از اشتباهات حین استفاده از شامپو اشاره شده است:

استفاده از مقدار زیاد شامپو

درحالی که استفاده از مقدار زیاد شامپو برای از بین بردن شوره‌های سر بسیار مهم است، استفاده‌ی بیش از حد آن می‌تواند مشکل شوره موهای شما را بدتر کند! استفاده‌ی بیش از حد از شامپو ضد شوره می‌تواند باعث خشکی و تحریک پوست سرتان شود. در عوض، از مقدار مناسبی از شامپو استفاده کنید و به جای ماساژ دادن کف شامپو روی موهایتان، آن را بر روی کف سرتان ماساژ دهید.

استفاده از آب داغ

آب داغ قادر است تا چربی طبیعی پوست سرتان را از بین ببرد که این موضوع شوره سر شما را شدیدتر خواهد کرد. در عوض برای شستشو از آب سرد استفاده کنید. آب سرد فولیکول‌های مو و پوست شما را می‌بندد و این راهی موثر برای جلوگیری از ورود آلودگی و هرگونه ماده‌ی مضر به درون فولیکول موی شماست. رعایت این نکته می‌تواند به رفع شوره سر و جلوگیری از سایر عارضه های نامطلوب پوستی کمک کند.

استفاده از شامپو قبل از خیس شدن کامل موهایتان

همیشه قبل از استفاده از شامپو ضد شوره، موهای سر خود را به طور کامل خیس کنید. بافت شامپوها مایعی چسبناک مانند است. اگر ابتدا موهای خود را خیس نکنید، ممکن است شامپو موهای شما را بهم بچسباند. این اتفاق باعث می‌شود تا شامپو به طور یکنواخت روی پوست سر شما پخش نشود و در مواقعی حتی سبب سوزش شود.

چقدر مقاله ما واستون کمک کننده بود؟

برای ثبت نظر روی ستاره کلیک کنید.

میانگین نظرات / 5. تعداد نظرها

تا الان کسی نظرش رو در مورد این پست به ما نگفته! شما اولین نفر باشید.

0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش همه