علت نازک شدن مو
پوست و مو

علت نازک شدن مو

()

نازک شدن مو از جمله عارضه‌های مربوط به مو در افراد بوده که نشانه‌ای برای به خطرافتادن سلامت موی فرد می‌باشد. نازک شدن موها لزوما باعث ریزش مو نمی‌شود اما اغلب با ریزش مو همراه می‌باشد. این مشکل، مردان و زنان را در سنین مختلف درگیر کرده و سبب نگرانی آن‌ها خواهد شد.

پدیده نازک شدن موها به تدریج رخ داده و این به آن معنیست که شما فرصت دارید تا علت نازک شدن مو را پیدا کنید و بهترین اقدامات درمانی را در پیش بگیرید. در این مقاله راجع به علت‌های مختلف نازک شدن مو صحبت خواهیم کرد و در پیدا کردن بهترین راه حل رفع نازک شدن مو به شما کمک خواهیم نمود.

دلایل نازک شدن موعلت نازک شدن تارمو چیست؟

نازک شدن مو ممکن است ناشی از عادات و سبک زندگی، ژنتیک و یا هر دو باشد. همچنین برخی شرایط پزشکی نیز ممکن است به نازک شدن مو منجر شود.

عادات سبک زندگی شامل موارد زیر می‌باشند:

دستکاری بیش از حد موهایتان:

این موارد شامل رنگ کردن موها، استفاده از حرارت بالا برای خشک کردن و صاف کردن موها است.

استفاده از محصولات موی غیراستاندارد:

این محصولات شامل اسپری‌ها و ژل‌های حالت دهنده‌ی مو می‌باشند که سبب نگه داشتن مو می‌شوند.

استفاده از مدل موهای خاص و محکم بستن مو:

بستن موها به مدل دم اسبی یا محکم بستن آن‌ها هنگام ورزش کردن نیز می‌تواند علت نازک شدن مو باشد چرا که این‌ کار موها را کشیده و سبب سست شدن مو از ناحیه فولیکول می‌شود. این کار به مرور زمان منجر به نازک شدن تارهای مو می‌شود.

عدم دریافت کافی مواد مغذی در رژیم غذایی روزانه:

آهن، فولیک اسید و سایر موادمعدنی همگی به فولیکول مو کمک می‌کنند تا تارهای مو به طور طبیعی رشد کنند.

تجربه استرس مزمن:

استرس با افزایش هورمون‌هایی مانند کورتیزول همراه است. در شرایط استرس بیش از حد، ترشح هورمون‌های استرس باعث ایجاد شرایطی مانند تلوژن افلوویوم می‌شوند که در آن، موهای شما شروع به ریزش کرده و فولیکول‌های مو وارد حالت استراحت طولانی شده که در آن موهای جدید رشد نمی‌کنند.

میکروارگانیسم مضر پوستی به نام انگل دمودکس:

وجود انگل دمودکس بر روی پوست سر مهم‌ترین علت نازک شدن مو می‌باشد. از آنجا که محل زندگی این انگل در فولیکول مو و اطراف آن است، از موادمغذی فولیکول مو تغذیه کرده و سبب نازک شدن و نیز سست شدن تارهای مو خواهد شد.

همچنین نازک شدن موها ممکن است ارثی بوده یا ناشی از بیماری‌های زمینه ای مهم باشد.

مستعد نازک شدن مو

چه افرادی مستعد نازک شدن مو هستند؟

افرادی که:

– اخیرا بچه دار شده‌اند.

– اخیرا مصرف قرص ضدبارداری را متوقف نموده‌اند.

– مبتلا به اختلالات هورمونی هستند.

– وزن قابل توجهی در مدت زمانی کوتاه از دست داده‌اند.

– برای یک بیماری خودایمن تحت درمان هستند.

– دچار نقص سیستم ایمنی هستند.

– دچار اختلال یا عفونت پوستی هستند.

– کمبود ویتامین دی دارند.

همچنین افراد با شرایط زیر با احتمال کمتری نسبت به افراد بالا و احتمال بیشتری نسبت به سایر افراد در معرض نازک شدن مو قرار دارند:

– کشیدن مداوم موها

– اختلالات مربوط به اشتها

– تب بالا

درمان نازک شدن مو

درمان نازک شدن مو چیست؟

در بسیاری از موارد نازک شدن مو در خانه قابل درمان است. شما با توجه به علت نازک شدن مو، می‌توانید هرکدام از درمان‌های زیر را در پیش بگیرید:

استفاده از مکمل‌های ویتامین:

موی سر جهت رشد و سلامت خود نیاز به برخی ویتامین‌ها و عناصر دارد. هنگامی که برخی از این عناصر به دلایل مختلف از قبیل رژیم غذایی سخت و محرومیت از دریافت موادمغذی، به فولیکول‌های مو نرسد، نتیجه‌ی آن نازک شدن تارهای مو خواهد بود. توصیه می‌شود در این موارد تحت نظر پزشک، اقدام به مصرف مکمل‌های ویتامینی مجاز نمایید تا کمبود ویتامین و عناصر معدنی مجاز را کنترل کنید.

پزشک در ابتدا آزمایش خون شما را بررسی کرده و با توجه به کمبود هرکدام از پارامترهای رشد مو نظیر فولیک اسید، بیوتین، امگا3 و امگا6 یا سایر موارد، اقدام به تجویز مکمل تخصصی خواهد نمود.

استفاده از شامپوی دمودکسیلین:

در صورتی که علت نازک شدن موهای شما وجود میکروارگانیسم‌های مضر پوستی مانند انگل دمودکس و یا قارچ‌های مضر باشد، توصیه می‌شود تا از شامپوی مناسب برای شست و شوی سر خود استفاده کنید. شامپو سر دمودکسیلین با خاصیت ضدعفونی‌کنندگی عمیق، کف سر شما را از وجود میکروب‌های مضر پاک خواهد نمود و به ضدعفونی کردن کف سر کمک خواهد کرد.

ممکن است از خود بپرسید چگونه متوجه شوم که علت نازک شدن موی من وجود انگل دمودکس است؟ در جواب باید گفت اگر علاوه بر نازک شدن تار مو، عارضه‌هایی مانند ریزش مو یا شوره و پوسته سر را تجربه می‌کنید، به احتمال زیاد شما به تراکم بالای دمودکس در پوست خود مبتلا هستید.

درصورتی که خواهان تکمیل درمان خود هستید، پیشنهاد می‌شود تا از تونیک مو دمودکسیلین در کنار شامپو سر دمودکسیلین استفاده نمایید. این محصول با دارا بودن ویتامین‌ها و اسید‌های آمینه، تضمین کننده‌ی سلامت پوست سر می‌باشد. لذا علت نازک شدن تار موی شما هر چه که باشد، جهت دستیابی به بهترین نتیجه می‌توانید از این محصول طبق دستورالعمل روزانه یک الی دوبار استفاده کنید.

سایر درمان‌های نازک شدن تارهای مو چه هستند؟

-سعی کنید تا جای ممکن از کشیدن موهای خود از طریق بستن با کش موی محکم خودداری کنید.

– تا جای ممکن تغذیه کامل و مفید و غنی از مواد پروتئینی داشته باشد. از رژیم‌های غذایی سخت که به حذف گروه غذایی خاص منجر می‌شوند خودداری نمایید.

-سعی کنید کف سر خود را به آرامی ماساژ دهید.

-در صورت ادامه دار شدن نازک شدن تارموهایتان حتما به پزشک مراجعه نمایید. نوسان هورمونی، می‌تواند علت نازک شدن مو در شما باشد که در این صورت به مصرف قرص‌های هورمونی تحت نظر پزشک نیاز خواهید داشت.

مراقب موهای خود باشید:

همان میزان که درمان نازک شدن مو مهم است، پیشگیری از این موضوع با تکنیک‌های خوب مراقبت از مو نیز اهمیت دارد. به بیان بهتر درمان نازک شدن مو با پیشگیری از آن همراه است.

سعی کنید تا از محصولات مراقبت از موی ملایم استفاده کنید و فقط در صورت نیاز موهای خود را شانه و برس بزنید. همچنین شما می‌توانید با استفاده‌ی کمتر از وسایل حرارت دهنده مو و یا مدل موهای سفت و بستن محکم مو با کش‌های سر، استرس کمتری به موهای خود وارد کنید و از نازک شدن تار مو جلوگیری کنید.

چقدر مقاله ما واستون کمک کننده بود؟

برای ثبت نظر روی ستاره کلیک کنید.

میانگین نظرات / 5. تعداد نظرها

تا الان کسی نظرش رو در مورد این پست به ما نگفته! شما اولین نفر باشید.

0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش همه