درمان لکه قارچی روی پوست
پوست و مو

 لکه قارچی روی پوست

()

گاهی اوقات یک لکه قرمز، خارش‌دار و پوسته پوسته که اغلب ناخوشایند بوده می‌تواند شما را کلافه کند. اما خوب است بدانید که اگر این لکه منشأ قارچی داشته باشد، خطرناک نبوده و معمولا به راحتی می‌توانید آن را با محصولات موضعی درمان کنید. اگر شما به طور مکرر به لکه قارچی روی پوست مبتلا می‌شوید، بهتر است تا با پزشک متخصص پوست در مورد چگونگی جلوگیری از عود این لکه‌ها صحبت کنید. در این مطلب به بررسی عفونت‌های قارچی پوست، لکه قارچی پوست، چگونگی انتقال و درمان این دسته از بیماری‌ها خواهیم پرداخت.

قارچ پوستی چیست؟

قارچ یک موجود کوچک کپک مانند است. این موجودات در همه جا مانند هوا، آب و روی بدن انسان حضور دارند. حدود نیمی از قارچ‌ها مضر هستند. اگر یکی از قارچ‌های مضر به پوست شما دسترسی پیدا کند و روی آن بنشیند، می‌تواند باعث ایجاد عفونت قارچی و لکه قارچی روی پوست شود. معمولا این عارضه‌های پوستی همراه با خارش پوست هستند.

چه کسانی در معرض خطر ابتلا به لکه قارچی هستند؟

همه افراد در معرض خطر ابتلا به این نوع لکه‌ها هستند. عفونت‌های سطحی پوست و ناخن شایع‌ترین عفونت‌های قارچی هستند که در هر زمان 20 تا 25 درصد از جمعیت جهان را تحت تاثیر قرار می‌دهند. به عنوان مثال، بیماری قارچی پای ورزشکار اغلب افراد سالم را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در صورتی که شما دارای یکی از شرایط زیر هستید در معرض خطر افزایش یافته‌ای برای ابتلا به لکه قارچی روی پوست هستید:

  • سیستم ایمنی ضعیفی دارید. (به عنوان مثال اگر داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی مصرف می‌کنید، مبتلا به بیماری هستید که سیستم ایمنی را تضعیف می‌کند و یا تحت شیمی درمانی هستید.)
  • آنتی بیوتیک‌های طولانی مدت یا با دوز بالا مصرف می‌کنید.
  • اضافه وزن دارید.
  • دیابت دارید.
  • یک محصول مراقبت از پوست جدید را امتحان کرده‌اید.
  • دچار بی اختیاری ادراری شده اید.( به عنوان مثال نوزادان در محل بستن پوشک دچار لکه قارچی روی پوست می‌شوند.)
  • به شدت عرق می‌کنید.
  • حامله هستید.

لکه قارچی روی پوست چگونه به نظر می‌رسد؟

عفونت قارچی پوست اغلب قرمز روشن به نظر می‌رسد و می‌تواند در یک منطقه بزرگ پخش شود. لکه قارچی پوست دارای ویژگی‌های زیر است:

  • رنگ آن در حاشیه شدیدتر است.
  • پوسته‌ها در اطراف لکه بیشتر است.
  • در لبه‌های لکه ضایعات کوچکتر و مشخص‌تر (پاسچول‌ها) هستند.

لکه قارچی پوست در کجا ظاهر می‌شود؟

لکه قارچی پوست می‌تواند در هر جایی از بدن، از جمله ناخن‌ها ظاهر شود. لکه‌های قارچی پوست به خصوص در نواحی دارای چین‌های پوستی مانند باسن یا ران‌ها شایع‌تر است.

انواع لکه قارچی پوستی

انواع لکه‌های قارچی روی پوست چه هستند؟

نام پزشکی عفونت قارچی پوست، تینه آ است. انواع شایع عفونت‌های قارچی عبارتند از:

بیماری پای ورزشکار (tinea pedis):

این بیماری شایع‌ترین نوع عفونت قارچی است. این بیماری اغلب زمانی گسترش می‌یابد که افراد با پای برهنه در حمام‌های عمومی یا اتاق‌های رختکن راه می‌روند. در این بیماری پوست بین انگشتان پا سفید شده و شروع به کنده شدن می‌کند. بیماری پای ورزشکار همچنین می‌تواند بر پوست کف پا تاثیر بگذارد.

قارچ ناخن (آنیکومیکوز):

این عفونت یک مشکل شایع پا است. این بیماری معمولا ناخن‌های پا را درگیر می‌کند. در این بیماری، ناخن‌های پا زرد و ضخیم می‌شوند و به راحتی می‌شکنند.

خارش جوک (tinea cruris):

در این بیماری لکه قارچی روی پوست در ناحیه کشاله ران ایجاد می‌شود. این بیماری مردان را بیش از زنان مبتلا می کند.

کرم حلقوی پوست سر (tinea capitis):

این بیماری اغلب کودکان را درگیر می‌کند و باعث ریزش مو شده اما با درمان مناسب موها معمولا دوباره رشد می‌کنند.

کرم حلقوی (tinea corporis):

در این بیماری لکه قارچی ایجاد شده روی پوست، حالت کرمی مانند دارد. لکه‌های قارچی مربوط به این بیماری در هیچ کدام از دسته بندی‌های بالا نمی‌گنجند.

چه چیزی باعث ایجاد لکه‌های قارچی پوست می‌شود؟

هنگامی که پوست شما با یک قارچ مضر تماس پیدا می‌کند، عفونت قارچی باعث ظهور لکه‌های قارچی روی پوست می‌شود. به عنوان مثال؛ اگر یک جفت کفش را از کسی که بیماری پای ورزشکار دارد قرض بگیرید، قارچ ممکن است با پای شما تماس پیدا کرده و شما را مبتلا کند. لکه‌های قارچی اغلب از فردی به فرد دیگر یا از حیوانی به فرد دیگر با تماس مستقیم منتقل می‌شوند.

علائم لکه‌های قارچی پوست چیست؟

لکه قارچی پوستی معمولا قرمز بوده و همراه با احساس خارش یا سوختگی است. افراد مبتلا به عفونت قارچی ممکن است برجستگی‌های قرمز و متورم مانند جوش یا لکه‌های پوسته پوسته داشته باشند. اما در بعضی موارد مانند لکه‌های ایجاد شده توسط مالاسزیا در بیماری پیتریازیس ورسیکالر، رنگ لکه‌ها ممکن است کمی تیره‌تر از رنگ بدن یا قهوه‌ای به نظر برسند.

لکه قارچی روی پوست چگونه تشخیص داده می‌شود؟

پزشک متخصص پوست با مشاهده علائم مشکل پوستی شما و پرسش راجع به آن، لکه قارچی را تشخیص خواهد داد. در بسیاری از مواقع پزشک با نمونه گیری از ضایعه پوستی و ارسال آن به آزمایشگاه جهت بررسی میکروسکوپی، روند درمان را آغاز خواهد کرد. در برخی مواقع برای شناسایی نوع قارچ و کمک به تعیین بهترین درمان برای شما، ممکن است نیاز به آزمایش کشت قارچ باشد.

همچنین در موارد شدید ابتلا به عفونت‌های قارچی، نیاز به انجام آزمایش خون می‌باشد.

لکه قارچی روی پوست چگونه درمان می‌شود؟

بهتر است در کنار داروهای ضدقارچی که توسط پزشک برای شما تجویز می‌شود، از محصولات مراقبت پوستی که حاوی ترکیبات ضدقارچ هستند نیز در طول درمان استفاده نمایید.

در مواردی که عفونت قارچی بسیار شدید باشد، پزشک اقدام به تجویز داروهای خوراکی می‌کند.

درمان لکه قارچی روی پوست

آیا می توان لکه قارچی روی پوست را در خانه درمان کرد؟

برند تخصصی درمانی دمودکسیلین دارای چندین محصول موثر جهت درمان عفونت‌های قارچی است.

محلول پوست دمودکسیلین حاوی ترکیبات کاملا گیاهی و بدون عارضه می‌باشد. روغن درخت چای موجود در این محلول پوستی یک ماده‌ی موثر گیاهی ضدقارچ بوده که قادر به ضدعفونی کردن پوست است. این محلول را بر روی لکه قارچی روی پوست اسپری نمایید و اجازه دهید برای چند ساعت محلول بر روی آن ناحیه بماند.

همچنین شوینده بدن دمودکسیلین، حاوی ترکیب ضدقارچ معروف پیروکتون اولامین می‌باشد. این ترکیب با اختلال در روند تولید انرژی در قارچ‌ها، فعالیت‌های حیاتی آن‌ها را با دشواری روبرو می‌نماید. اسپری بدن دمودکسیلین نیز محصول دیگری بوده که به علت دارا بودن ترکیبات تخصصی پیروکتون اولامین و روغن درخت چای، جهت درمان لکه قارچی روی پوست به کار می‌رود.

خوب است بدانید طول درمان عفونت قارچی از فردی به فرد دیگر متفاوت بوده و از چند روز تا چند هفته به طول می‌انجامد.

خلاصه

اگرچه لکه‌های قارچی پوستی ناراحت کننده بوده و همراه با احساس خارش می‌باشند، اما قابل درمان هستند. توصیه می‌شود تا در صورت مشاهده هرگونه جوش یا تغییر در پوست خود به پزشک مراجعه نمایید. به طور معمول استفاده از یک دوره محصولات ضد قارچی لکه قارچی روی پوست را از بین برده و خارش را تسکین می‌دهد. پزشک برای جلوگیری از عود مجدد شما را راهنمایی خواهد نمود.

چقدر مقاله ما واستون کمک کننده بود؟

برای ثبت نظر روی ستاره کلیک کنید.

میانگین نظرات / 5. تعداد نظرها

تا الان کسی نظرش رو در مورد این پست به ما نگفته! شما اولین نفر باشید.

0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش همه