علت بوی بد موی سر
پوست و مو

بوی بد موی سر

()

بوی بد پوست سر یا بوی بد موی سر که سندرم موی سر بدبو نیز نامیده می‌شود، زمانی رخ می‌دهد که پوست سرتان دارای بوی بد و ناخوشایند می‌شود. این بو می‌تواند بر روی موهایتان ماندگار باشد. بوی بد سر می‌تواند نشانه‌ای از یک شرایط بد پوستی باشد. همچنین می‌تواند در نتیجه مراقبت‌های نامناسب پوست سر نیز ایجاد شود. پوست سر بدبو اغلب در خانه نیز قابل درمان است. اما در صورتی که این وضعیت بد پوست سر درمان نشود و ادامه دار باشد، باید به پزشک متخصص پوست مراجعه نمایید.

چه چیزی باعث بوی بد پوست سر می‌شود؟

شایع‌ترین علت بوی بد سر، تجمع سلول‌های پوستی، عرق و چربی پوست سر می‌باشد. همچنین بوی بد سر می‌تواند ناشی از این موارد باشد:

باکتری: ترکیب باکتری و عرق بر روی پوست سر شما می‌تواند موجب ایجاد بوی ناخوشایند شود.

قارچ: وجود قارچ روی پوست شما می‌تواند منجر به شوره و بوی بد پوست سر شود.

مخمر: قرارگرفتن تعداد زیاد مخمر بر روی پوست سر، می‌تواند موجب شرایطی از قبیل درماتیت سبوره همراه با بوی بد شود.

چه شرایط پوستی سبب ایجاد بوی بد موی سر خواهد شد؟

انواع شرایط پوستی که سبب بوی بد سر خواهند شد شامل:

  • شوره سر(درماتیت سبورئیک)
  • عفونت‌های قارچی کف سر
  • تغییرات هورمونی
  • هیپرهیدروزیس، زمانی که در اثر تعریق بیش از حد، عرق پوست با باکتری‌های روی پوست سر شما ترکیب می‌شود.
  • پسوریازیس

پوست سرم بو میده

چه شرایط محیطی سبب ایجاد بوی بد موی سر خواهند شد؟

انواع شرایط محیطی که سبب بوی بد سر خواهند شد عبارتند از:

رژیم غذایی: برخی انواع غذا که توسط فرد مصرف می‌شوند، ممکن است بر بوی بد سر و بدن شما اثر بگذارند.

بهداشت ضعیف: عاداتی مانند عدم شستشوی کافی موها می‌تواند موجب بد بو شدن سر شود.

آلودگی: ذرات موجود در محیط می‌توانند به موهای شما بچسبند و ایجاد بوی بد کنند.

باقیمانده محصولات مو: باقی ماندن شامپو در سر(حتی شامپو خشک)، نرم کننده و محصولات حالت دهنده مو بر روی پوست سر سبب جمع شدن این مواد در سطح پوست سر خواهد شد. این تجمع موجب به دام انداختن باکتری‌هایی خواهد شد که محیط را برای رشد مخمرهای ایجادکننده بوی بد پوست سر مهیا خواهند کرد.

عرق کردن: عرق کردن منجر به بوی بد و انواع دیگر بوی بدن خواهد شد. دقت داشته باشید که بوی بد پوست سر لزوما با بوی بد بدن همراه نبوده و هرکدام می‌توانند به صورت جداگانه و یا همراه باهم رخ دهند.

چگونه می‌توان از شر بوی بد موی سر خلاص شد؟

چند نکته جهت رهایی از شر بوی بد موها شامل موارد زیر است:

-محصولات مراقبت از موی خود را تغییر دهید: از شامپوهای تمیز کننده استفاده کنید که سبب جلوگیری از تجمع چربی‌ها و سلول‌های مرده پوست می‌شوند. شامپوهای حاوی روغن درخت چای، بهترین گزینه پیشنهادی برای شما هستند که سبب بهبود وضعیت پوست سر شما خواهند شد.

شامپو سر دمودکسیلین با داشتن عصاره روغن درخت چای و سایر مواد موثر، علاوه بر از بین بردن انگل دمودکس و سایر میکروب‌های مضر پوستی، سبب پاکسازی عمقی پوست از وجود چربی‌ها و سلول‌های مرده پوست خواهد شد و از بین برنده ی بوی بد موی سر است.

-رژیم غذایی خاصی را دنبال کنید: توجه کنید که حذف چه غذاهایی سبب بوی بد کمتر بدنتان خواهد شد. رژیم غذایی خاصی را دنبال کنید و دقت کنید که بوی بدنتان در آن دوره‌ی رژیم غذایی چگونه است. آن مواد غذایی خاص را به رژیم غذاییتان برگردانید و ببینید آیا واقعا بوی بد پوست بدنتان با مصرف این مواد غذایی دوباره بر می‌گردد؟!

-تعداد دفعات شست و شوی پوستتان را بیشتر یا کمتر کنید: شما با تعیین تعداد دفعات دقیق شستشوی سرتان با شامپوی مناسب، می‌بایست یک تعادل بین تمیز نگه داشتن موی سر و پاک کردن چربی‌های اضافی پوست سر برقرار کنید.

توصیه می‌شود در صورت درمان نشدن، درمان‌های جدی‎‌تر را در خانه انجام ندهید. از این موضوع احساس خجالت نکنید و با مراجعه به یک پزشک متخصص پوست و مو این مشکل را رفع نمایید.

شامپو سر دمودکسیلین با داشتن عصاره روغن درخت چای و سایر مواد موثر، علاوه بر از بین بردن انگل دمودکس و سایر میکروب‌های مضر پوستی، سبب پاکسازی عمقی پوست از وجود چربی‌ها و سلول‌های مرده پوست خواهد شد و از بین برنده ی بوی بد موی سر است.

شامپو برای بوی بد موی سر

بوی بد سر چگونه درمان می‌شود؟

اگر درمان‌های خانگی جواب نداد، به یک پزشک متخصص در رابطه با مشکلات پوست سر مراجعه کنید.

درمان بوی بد موی سر شما به علت ایجاد آن بستگی دارد. علت‌ها و درمان‌های آن عبارتند از:

تجمع باکتری‌ها : استفاده از شامپوهای درمانی حاوی روغن درخت چای مثل شامپو سر دمودکسیلین یا محصولات درمانی پوست سر نظیر تونیک مو دمودکسیلین به بهبود این مشکل کمک می‌کند. این محصولات با دارا بودن موادموثره‌ی گیاهی روغن درخت چای و سایر گیاهان دارویی موثر، قادرند تا پوست سر شما را پاکسازی کرده و با اثر ضد باکتری خود باکتری‌ها را از بین برده و همچنین محیط را برای رشد باکتری‌ها ناهموار سازند.

شوره سر و پسوریازیس کف سر: درمان این مشکل پوستی کرم‌ها، داروهای ضدقارچی و نیز شامپوی درمانی مانند شامپو سر دمودکسیلین و شامپوی کتوکونازول است.

قارچ سر: افراد مبتلا به قارچ سر برای درمان این مشکل خود بهتر است تا از موارد درمانی افراد مبتلا به شوره سر استفاده نمایند. همچنین در موارد شدید عفونت قارچی بهتر است تا با مشورت پزشک متخصص علاوه بر داروهای ضدقارچ موضعی، از داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی و داروهای کاهنده التهاب استفاده نمایند.

تغییرات هورمونی: در این موارد بهتر است تا از داروهای موضعی و خوراکی استفاده کنید.

آلودگی‌های محیطی: استفاده از یک شامپوی پاک کننده‌ی مناسب مانند شامپو سر دمودکسیلین جهت حذف این آلودگی‌ها موثر است.

چه زمانی بهتر است به پزشک متخصص پوست مراجعه داشته باشیم؟

درصورتیکه با درمان‌های گفته شده بوی بد سرتان درمان نشد و یا علاوه بر بوی بد پوست سر، علائم دیگری را نیز تجربه نمودید به شما پیشنهاد می‌کنیم تا حتما به پزشک مراجعه نمایید.

در آخر

داشتن پوست سر بدبو می‌تواند پدیده‌ای ناخوشایند و شرم آور باشد. اما شما نباید از این وضعیت پوستی ناخوشایند خجالت زده وشرمگین باشید. معمولا تغییرات ساده در سبک زندگی باعث می‌شود تا پوست سرتان بوی بهتری بدهد. اگر علی رغم رعایت نکات گفته شده، هنوز مشکل مربوط به بوی بد سر دارید بهتر است تا از راهنمایی‌های پزشک متخصص استفاده کنید. پزشک برای کمک به درمان بوی بد پوست سرتان داروهایی را تجویز خواهد نمود.

چقدر مقاله ما واستون کمک کننده بود؟

برای ثبت نظر روی ستاره کلیک کنید.

میانگین نظرات / 5. تعداد نظرها

تا الان کسی نظرش رو در مورد این پست به ما نگفته! شما اولین نفر باشید.

0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش همه