علت کدر شدن پوست
پوست و مو

کدر شدن پوست صورت

()

آیا پوست صورت شما کدر و خسته به نظر می‌رسد؟ آیا مدت‌هاست که دلتان برای داشتن پوستی درخشان و چهره‌ای شاداب تنگ شده است؟ نگران نباشید! در مقاله پیش رو مروری بر علت‌های کدر شدن پوست، راه‌های رفع آن و دستیابی به پوستی درخشان خواهیم داشت.

کدر شدن پوست چیست؟

پوست کدر به پوستی گفته می‌شود که شفافیت نداشته و در موارد شدید حتی متمایل به خاکستری رنگ دیده می‌شود. حتی ممکن است هنگام لمس این نوع از پوست احساس زبری یا ناهمواری داشته باشید. پوست کدر اغلب با رنگ ناهموار پوست همراه است که باعث می‌شود پوست خشک، بی آب و لکه دار به نظر برسد. پوست زمانی کدر می‌شود که دیگر نتواند نور را به طور یکنواخت منعکس کند و در نتیجه پوست خسته و بی‌حال به نظر خواهد رسید.

چه دلایلی سبب کدر شدن پوست صورت خواهند شد؟

شاید از خود بپرسید چرا پوست من کدر به نظر می‌رسد؟! برای به دست آوردن ظاهر شاداب پوست لازم است تا متوجه شیم پوست ما چرا شادابی و درخشش طبیعی خود را از دست داده است.

در زیر به برخی از دلایل رایج که باعث می‌شود پوست شما کدر و تیره به نظر برسد اشاره شده است:

سلول‌های مرده پوست:

پوست ما روزانه میلیون‌ها سلول مرده را از طریق پوسته ریزی از دست می‌دهد. این سلول‌های مرده درصورت نریختن، تجمع یافته و مانند ذرات گرد و غبار روی یک سطح، روی پوست ما انباشته می‌شوند. این لایه‌های پوست مرده از بازتاب نور از سطح پوست جلوگیری کرده و به پوست صورت حالت کدر با سایه‌های خاکستری خواهد داد. با افزایش سن، توانایی پوست برای تجدید خود کاهش یافته و باعث افزایش تجمع سلول‌های مرده پوست خواهد شد.

تاثیر خورشید بر کدر شدن پوست

رادیکال‌های آزاد:

آلودگی نه تنها ریه‌های شما، بلکه پوست شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد. کثیفی، آلودگی و مولکول‌های دی اکسید گوگرد در هوا می‌توانند رادیکال‌های آزاد (مولکول‌های ناپایداری که سبب آسیب سلولی در بدن شما می‌شوند) ایجاد کنند. رادیکال‌های آزاد روی سلول‌های پوست شما تاثیر منفی گذاشته، به کلاژن آسیب رسانده و سبب تحریک تولید رنگدانه خواهند شد. این موضوع سبب می‌شود تا چهره شما خسته و کدر به نظر برسد.

استرس:

زمانی که استرس دارید پوست شما دچار تغییرات فیزیولوژیکی می‌شود و جریان خون را از ناحیه صورت به سمت دیگر نواحی بدن شما مانند ماهیچه ها هدایت می‌کند. در نتیجه پوست غیرشاداب و کدر به نظر خواهد رسید.

کمبود خواب:

هنگام خواب، پوست شما دارای این شانس است که خود را بازسازی و ترمیم نماید. این فرایند به واسطه‌ی وجود چند هورمون رخ می‌دهد: افزایش سطح ملاتونین بدن، نوعی هورمون رشد انسانی که امکان ترمیم بافتی را فراهم می‌کند و کاهش کورتیزول، هورمون استرس بدن. تنها چند شب بدخوابی کافی است تا علائم خستگی مثل کدر شدن پوست صورت آشکار شود.

کم آبی و کدر شدن پوست

کم آبی بدن:

اگر به اندازه کافی آب نمی‌نوشید یا اگر هوای محیط اطراف شما خشک است (مثلا در تابستان گرم یا در زمستان بسیار سرد)، میزان رطوبت زیر پوست شما کاهش یافته و پوست به جای درخشش، شادابی و پرآبی، ناصاف و کدر به نظر خواهد رسید.

پاک نکردن آرایش از پوست قبل از خواب:

پاک کردن آرایش پوست صورت قبل از رفتن به تخت خواب کار بسیار ضروری و مهمی است. شما با فراموش کردن و انجام ندادن این کار، منافذ پوستتان را مسدود کرده و اجازه تنفس را از آن گرفته و از تجدید و بازسازی سلول‌های پوستی جلوگیری خواهید کرد. این موضوع می‌تواند منجر به التهاب و پیری زودرس پوستتان شود.

لایه برداری نکردن پوست:

لایه برداری به حذف سلول‌های مرده پوست از سطح پوستتان کمک می‌کند. اگر از این مرحله در روتین مراقبت از پوست خود صرف نظر کنید، به مرور زمان متوجه کدر شدن پوست صورت خود خواهید شد.

سبک زندگی ناسالم:

استعمال دخانیات، ورزش نکردن و رژیم غذایی که عمدتا از غذاهای فراوری شده حاوی قند، نمک و چربی زیاد تشکیل شده است، همگی می‌توانند به درخشندگی پوست شما آسیب جدی وارد کنند.

انگل دمودکس:

از جمله میکروب‌های مضر پوستی که سبب کدر شدن پوست صورت می‌شوند، انگل‌های دمودکس هستند. این انگل‌ها مهمان‌های ناخوانده‌ی پوست هستند که در تراکم بالا سبب آسیب رساندن به پوست می‌شوند. از جمله علائم حضور آن‌ها بر روی پوست، کدر شدن پوست صورت است. برند دمودکسیلین تنها برند تولید کننده محصولات مراقبت پوستی حاوی ماده موثره‌ی ضد دمودکس است.

شش راه شفاف کردن پوست کدر صورت

اکنون که با برخی از عوامل موثر در کدر شدن پوست صورت آشنا شدید، زمان آن فرا رسیده است تا یک بار برای همیشه به درخشندگی سابق پوست خود دست یابید.

نکات زیر در این مسیر به شما بسیار کمک خواهد کرد:

شست و شو پوست کدر

1. آرایش خود را پاک کنید:

برای تمیز کردن آلودگی‌ها و چربی‌های مسدود کننده منافذ پوست، بهتر است روزی دو بار پوست خود را بشویید.  برای این کار توصیه می‌شود ابتدا با استفاده از میسلار واتر دمودکسیلین مناسب نوع پوستتان صورت را تمیز کرده، سپس با ژل شستشوی صورت دمودکسیلین و آب صورت خود را به طور کامل بشوئید. پاک کردن آرایش و کثیفی به خصوص در هنگام شب بسیار مهم است. استفاده مرتب از این دو محصول، آرایش و آلودگی‌های محیطی را از سطح پوست پاک کرده و از کدر شدن پوست صورت جلوگیری می‌کند.

2. مرطوب کننده‌:

استفاده از محصولات مرطوب کننده به پوست شما کمک می‌کند تا رطوبت و آب را درون خود نگه دارد. همچنین ترک‌ها و خشکی‌های پوست را التیام بخشیده و از لایه‌های بالایی پوست محافظت می‌کند. نتیجه‌ی این محافظت، درخشش پوست خواهد بود. کرم مرطوب کننده دمودکسیلین اغلب مناسب پوست خشک بوده که دارای بافت سبکی است و از کدر شدن پوست صورت جلوگیری می‌کند.

فلوئید مرطوب کننده دمودکسیلین نیز اغلب مناسب پوست چرب بوده و با بافت سبک خود جهت شفاف نمودن پوست‌های کدر بسیار مناسب است. سرعت جذب این فلوئید مرطوب کننده بسیار بالا بوده و ظاهری طبیعی و شفاف به پوست شما می‌دهد. فلوئید دمودکسیلین به علت دارا بودن نیاسینامید و دکسپانتنول در فرمول خود، سبب درخشش و روشنی پوست خواهد شد.

3. ضدآفتاب با SPF مناسب:

از جمله توصیه‌های مهم جهت جلوگیری از کدر شدن پوست صورت، استفاده از ضدآفتاب است. فرقی ندارد هوا ابریست یا آفتابی، شما باید از ضدآفتاب به میزان کافی روی پوست خود استفاده کنید.

ضدآفتاب دمودکسیلین در دو مدل بی‌رنگ و رنگی، یک ضدآفتاب استاندارد بوده که از پوست در برابر اشعه‌های UVA و UVB جلوگیری می‌کند. اشعه‌های UV مهم‌ترین دلیل پیری زود‌رس و کدر شدن پوست صورت هستند. رادیکال‌های آزادی که توسط اشعه‌های UV ایجاد می‌شوند منجر به شکست کلاژن موجود در ساختار پوست می‌شوند که در گذر زمان ظاهری کدر و بی‌حال به پوست می‌دهند. ضدآفتاب دمودکسیلین با دارا بودن آلانتوئین و نیاسینامید، التیام بخش پوست بوده و سبب روشن شدن پوست خواهد شد.

4. لایه‌برداری پوست:

لایه‌برداری کردن پوست به طور میانگین یک یا دو بار در هفته، نقش مهمی در تحریک پوست برای تولید سلول‌های جدید و شاداب خواهد داشت. از روش‌های مختلف لایه‌برداری استاندارد استفاده کنید و از مزایای آن بهره‌مند شوید.

5. از بین بردن دمودکس های پوستی:

محصولات دمودکسیلین با داشتن مواد ضد دمودکس، سبب از بین بردن این موجودات انگلی از سطح پوست صورت می‌شوند. این محصولات علاوه بر خاصیت مراقبت پوست به دلیل داشتن مواد خاص مانند روغن درخت چای، سیستم عصبی انگل‌های دمودکس را از کار می‌اندارند. بنابراین محصولات برند تخصصی دمودکسیلین، کامل‌ترین مجموعه محصولات مراقبتی پوستی جهت درمان کدر شدن پوست صورت هستند.

6. تغییر عادات:

رعایت رژیم غذایی خاص نقش موثری در داشتن پوست با ظاهر سالم و شفاف دارد. غذاهایی حاوی فیبر بالا و پروتئین بالا، که غنی از آنتی اکسیدان‌ها و اسیدهای چرب ضروری هستند از جمله این موادغذایی هستند. مصرف سیگار را کنار بگذارید. جریان خون پوست خود را با انجام فعالیت‌های هوازی و کاردیو افزایش دهید و در نهایت از روتین مراقبت پوستی خوب بهره مند شوید.

اکنون که شما متوجه شدید پوست کدر چه ویژگی‌هایی دارد و چگونه می‌توان درخشش پوست را به طور مجدد بازگرداند، زمان آن رسیده است تا دیگر با پوست کدر و بی‌حال خود خداحافظی کنید!

چقدر مقاله ما واستون کمک کننده بود؟

برای ثبت نظر روی ستاره کلیک کنید.

میانگین نظرات / 5. تعداد نظرها

تا الان کسی نظرش رو در مورد این پست به ما نگفته! شما اولین نفر باشید.

0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش همه