روش نمونه برداری دمودکس
دمودکس

روش نمونه برداری دمودکس

()

دمودکس‌ها نوعی میکروب بوده که به نحوی مهمانان ناخوانده‌ی پوست ما محسوب می‌شوند. این موجودات ضمن تغذیه از چربی طبیعی و سلول‌های مرده پوست با افزایش زاد و ولد و تکثیر خود در غده‌های پیلوسباسه پوست، سبب بروز علائم به شکل عارضه‌های پوستی در سر و صورت خواهند شد. همچنین انگل‌های دمودکس در تشدید عارضه‌های پوستی نظیر رزاسه، درماتیت سبوره و آکنه‌های مقاوم به درمان نقش مهمی دارند. از این جهت است که درمان کنترلی دمودکس بسیار حائز اهمیت می‌باشد.

طول مدت زمان استفاده از محصولات درمانی، بسته به تراکم دمودکس‌ها متغیر است. پزشک با انجام یک تست ساده و غیرتهاجمی، تراکم دمودکس‌ها را متوجه شده و برای شما درمان را آغاز می‌نماید. به علت پایین بودن قیمت تست دمودکس، انجام این تست از طرف افراد نیز خواهان زیادی دارد. اگر مایل به دانستن اطلاعات بیشتر پیرامون قیمت تست دمودکس و روش نمونه برداری دمودکس هستید تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

انگل دمودکس چیست و به چه شکل است؟

انگل دمودکس، نوعی جاندار ریز میکروسکوپی ساکن بر پوست انسان است. دو گونه از این جاندار، که بر روی پوست سر و صورت انسان زندگی می‌کند شامل دمودکس فولیکولاروم و دمودکس برویس است. علت وجود این جانداران در پوست سر و صورت انسان، وجود غدد چربی بیشتر در این قسمت بدن نسبت به دیگر بخش های بدن انسان است. این موجودات تمام طول عمر خود را روی پوست انسان زندگی می‌کنند. بدین شکل که آنجا متولد شده، زاد و ولد کرده و پس از حدود یک الی سه ماه می میرند و اجسادشان در روی پوست تجزیه می‌شود.

بدن این موجود کرمی شکل و پرزدار بوده و دارای هشت چنگک در ناحیه‌ی سری می‌باشد. همچنین این انگل دارای یک منفذ دهانی در ناحیه‌ی سری بوده که به واسطه‌ی آن چربی‌ها و سلول‌های مرده‌ی پوست را مورد مصرف خود قرار می‌دهد.

علائم وجود دمودکس در صورت و سر چیست؟

تراکم بالای انگل دمودکس در ناحیه صورت منجر به بروز قرمزی، التهاب و تورم، خارش پوست، آکنه، پوسته پوسته شدن و خشکی پوست و در ناحیه ی سر شامل ریزش مو، نازکی تارهای مو و شوره سر می‌شود. همچنین دمودکس در بدتر کردن شرایط برخی بیماری‌های پوستی از قبیل رزاسه، درماتیت سبوره و اگزما نیز نقش دارد.

تشدید آکنه از علائم وجود دمودکس است!

انگل دمودکس دارای بیشترین نقش در تشدید آکنه صورت می‌باشد. این انگل از باکتری‌هایی مثل پروپیونی باکتریوم آکنس که عامل اصلی جوش می‌باشد، تغذیه می‌کند. این باکتری در بدن دمودکس زنده مانده که در نتیجه آن، مصرف آنتی بیوتیک‌ها در درمان جوش صورت بی‌فایده می‌شود. پس از مرگ دمودکس، این باکتری‌ها مجدا به سطح پوست رها شده و باعث التهاب، عفونت و ایجاد جوش خواهند شد. از طرفی دمودکس‌ها هنگام مرگ می‌توانند باعث مسدود شدن منافذ پوست و غدد چربی شوند و به این شیوه سبب ایجاد جوش شوند.

علامت وجود دمودکس در چشم چیست؟

دمودکس‌های چشمی به علت تغذیه از سلول‌های پوستی و زندگی در فولیکول مژه‌ها باعث ایجاد مژه‌ی بدفرم شده و با حرکت خودشان سبب ایجاد خراش و شوره‌ی استوانه‌ای در ناحیه مژه‌ها و پلک‌ها می‌شوند. وجود دمودکس در ناحیه چشم در موارد شدید سبب ایجاد بلفاریت یا التهاب پلک خواهد شد.

روش تشخیص دمودکس

تشخیص انگل دمودکس به چه شکل است؟

خوب است بدانید امکان دیدن این انگل‌ها به صورت عادی و با چشم وجود ندارد. اما ندیدن آن‌ها دلیل بر نبودنشان نیست. این جانداران ریز از طریق میکروسکوپ قابل مشاهده هستند. حتی می‌توان حرکت آن‌ها را که به شکل تکان دادن چنگک‌هایشان می‌باشد، زیر میکروسکوپ مشاهده نمود. روش نمونه برداری دمودکس راحت بوده و همراه با درد و خونریزی نمی‌باشد. همچنین برخلاف تصور، قیمت تست دمودکس پایین است.

بزرگترین دغدغه‌ی افراد در تشخیص انگل دمودکس، روش نمونه برداری دمودکس است. ولی اصلا جای نگرانی نیست! چرا که در حقیقت نمونه برداری از چربی صورت انجام می‌شود و پوست شما دچار هیچگونه خراش یا زخم یا خونریزی نخواهد شد. عمل نمونه برداری معمولا به واسطه ی سر گرد میله‌ی کومدون انجام می‌شود.

تست تشخیصی دمودکس یک تست غیرتهاجمی بوده که به آسانی توسط پزشک و متخصصین فعال در این زمینه قابل انجام است. از مزایای این تست می‌توان به روند انجام کوتاه و حاضر شدن جواب در مدت زمانی کم اشاره کرد. همچنین قیمت تست دمودکس زیاد نبوده و می‌توان با مبلغی مناسب، تست تشخیصی دمودکس را جهت شناسایی علت عارضه‌های پوستی انجام داد.

اگر امکان انجام تست حضوری وجود نداشته باشد، با انجام تست آنلاین دمودکس می‌توان از تراکم نسبی دمودکس‌های خود به طور تقریبی مطلع شوید.

مراحل انجام تست دمودکس به چه شکل است؟

روش نمونه برداری دمودکس در تست تشخیصی دمودکس به این شکل بوده که به آهستگی با قلاب کومدون از چربی نواحي مشكوك نمونه برداشته می‌شود. سپس سلول‌های مرده سطح پوست به همراه چربی و ذرات آلودگی پوست که در قطره‌ای از روغن حل شده در زیر میکروسکوپ با دقت بالا مورد مشاهده قرار می‌گیرد. توجه داشته باشید تست توسط کارشناسان میکروبیولوژیست و تحت نظر پزشک انجام شده و جواب آن پس از ۱۵ دقیقه گزارش می‌شود. کلینیک‌ و مطب‌های زیادی در سراسر کشور تحت نظارت و آموزش شرکت لووین‌کر این کار را انجام می‌دهند.

شرایط انجام تست دمودکس چیست؟

پیش از انجام تست آزمایشگاهی دمودکس لازم است تا برخی نکات را که در زیر آورده شده است رعایت نمایید:

  • چند ساعت قبل از انجام تست تشخیصی دمودکس از حمام کردن و استفاده از مواد شوینده خودداری کنید.
  • در صورت صلاحدید پزشک، حداقل ۴۸ ساعت از مصرف آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی و موضعی بپرهیزید.
  • روز تست دمودکس از پاک کردن صورت با حوله و دستمال مرطوب خودداری نمایید.
  • از لوازم آرایشی و بهداشتی (کرم ضد‌آفتاب، کرم پودر و …) در روز انجام تست دمودکس اجتناب کنید.

راه های درمان دمودکس

راه‌های درمان دمودکس چیست؟

پس از آنکه از وجود تراکم بالای انگل دمودکس در پوست خود آگاه شدید، استفاده از محصولات تخصصی دمودکسیلین بسته به نیاز پوستی شما توصیه می‌شود. برند دمودکسیلین به صورت تخصصی و با استفاده از مواد کاملا بی‌ضرر گیاهی دمودکس‌های پوستی را هدف قرار داده و سبب کاهش و کنترل جمعیت این انگل‌های پوستی خواهد شد. طول درمان دمودکس، سه ماه بوده و در صورتی که تراکم دمودکس در تست تشخیصی دمودکس بالا باشد، پیشنهاد می‌شود تا طی چندین دوره مصرف سه ماهه محصولات دمودکسیلین، درمان صورت گیرد.

سایر درمان‌ها برای از بین بردن دمودکس چیست؟

علاوه بر استفاده از محصولات ضد دمودکس دمودکسیلین، می‌توانید از راه‌های دیگر موثر در کاهش و از بین بردن دمودکس نظیر استفاده از داروهایی جهت تقویت سیستم ایمنی بدن استفاده نمایید. چرا که تقویت سیستم ایمنی، نقش بسیار مهم و قابل توجهی در نابود کردن انگل‌های دمودکس دارد.

همچنین در مسیر کاهش و کنترل تعداد دمودکس لازم است تا از مصرف مواد غذایی که چربی زیادی را در بدن ایجاد می‌کنند بپرهیزید. البته مدنظر داشته باشید که نباید از چربی‌های مفید و تاثیر آنها در بدن غافل شوید. از جمله چربی‌های مفید میتوان به چربی‌های موجود در مواد غذایی از قبیل آجیل، روغن کانولا، روغن زیتون و نیز چربی‌های طبیعی موجود در برخی دیگر مواد غذایی، اشاره داشت.

همچنین در صورت برطرف نشدن علائم و مشکلات پوستی سر و صورت با انجام روش‌های مذکور، می‌توانید در نهایت با نظر پزشک متخصص، به دنبال لیزر پی دی ال(PDL) و آی پی ال (IPL) که درمان جدیدی است، بروید.

سخن آخر در خصوص روش نمونه برداری دمودکس

امروزه با گسترش علم و پیداشدن علل بیماری‌ها و عارضه‌ها، تشخیص و درمان بیماری‌ها آسان تر شده است. برخی از مشکلات مو و پوست سر و صورت با انجام تست تشخصی دمودکس که در آن روش نمونه برداری دمودکس بسیار ساده بوده و قیمت تست دمودکس نیز مناسب بوده و از طرفی استفاده از روش‌های درمانی جهت کاهش تراکم آن، از بین خواهند رفت.

از آنجا که تغذیه دمودکس‌ها از چربی است، بهتر است تا استفاده از مواد آرایشی  و محصولات بهداشتی نامناسب که چربی پوست را تشدید می‌کنند محدود نمایید. همچنین سعی کنید تا حتی الامکان از وسایل شخصی از قبیل برس، شانه، تیغ، روبالشتی، حوله و نیز قیچی و موچین به صورت مشترک با شخص دیگر استفاده نکنید. رعایت این نکات ساده به جلوگیری از عود مجدد عارضه‌های مرتبط با دمودکس، کمک شایانی خواهد کرد.

حتما بعد از تشخیص دمودکس دوره درمان را کامل نمایید و استفاده از توصیه‌های بالا را طی دوره درمان در برنامه‌ روزانه‌ی خود مدنظر داشته باشید.

همچنین توصیه می‌شود پس از گذشت سه ماه از مصرف محصولات دمودکسیلین، جهت مشاهده‌ی روند بهبود خود، مجددا تست دمودکس دهید.

چقدر مقاله ما واستون کمک کننده بود؟

برای ثبت نظر روی ستاره کلیک کنید.

میانگین نظرات / 5. تعداد نظرها

تا الان کسی نظرش رو در مورد این پست به ما نگفته! شما اولین نفر باشید.

0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش همه