علت و درمان جوش ریز صورت
پوست و مو

علت و درمان جوش ریز صورت

()

پوست انسان دارای سوراخ‌های ریزی به نام منافذ است که می‌تواند توسط چربی، باکتری، سلول‌های مرده پوست و کثیفی مسدود شود. هنگامی که این اتفاق رخ می‌دهد، یک جوش ریز در صورت شما پدید می‌آید. جوش ریز صورت بسیار شایع بوده و تحقیقات نشان داده اند که این بیماری شایع‌ترین بیماری پوستی است. درحالی که جوش ریز صورت خطر جدی برای سلامت کلی بدن ندارد اما از منظر زیبایی می‌تواند مشکلاتی ایجاد کند. به خصوص که با گذشت زمان جوش‌های ریز ممکن است تبدیل به جوشگاه (جای جوش) شده یا گاها ایجاد زخم کنند. جوش ریز صورت و جای آن بر روی پوست ممکن است در بعضی افراد بر عزت نفس و اعتمادبنفس آنان تاثیر بگذارد و حتی می‌تواند موجب احساس اضطراب یا افسردگی در آن‌ها شود.

در هر صورت اگر شما مبتلا به جوش ریز صورت هستید، به خاطر داشته باشید که این یک بیماری شایع پوستی بوده که در اغلب موارد قابل درمان و کنترل می‌باشد. در صورت اشتیاق به کسب آگاهی از علت و روش‌های درمان جوش ریز صورت، در این مقاله با ما همراه باشید.

علائم جوش ریز صورت چیست؟

جوش ریز پوست تقریبا در هر جایی از بدن دیده می‌شود. اما معمولا تراکم آن در ناحیه صورت بیشتر است. جوش ریز صورت به پوست شما ظاهری ناصاف و زمخت می‌دهد.

همچنین افراد دارای جوش ریز صورت ممکن است علائم زیر را نیز تجربه کنند:

  • تغییر رنگ پوست شامل لکه های تیره (هایپرپیگمنتاسیون) و قرمزی
  • تورم و التهاب
  • درد و حساسیت هنگام لمس

علت جوش ریز صورت چیست؟

جوش ریز صورت زمانی رخ می‌دهد که منافذ پوست شما با چربی، پوست‌های مرده و یا باکتری مسدود می‌شود. هر منفذ پوستی حاوی یک فولیکول مو است. هر فولیکول از یک مو و یک غده سباسه(چربی) تشکیل شده است. غده سباسه، چربی را تولید و آزاد کرده، این چربی به سمت مو حرکت می کند، از منفذ خارج شده و به روی پوست می رود. درواقع این چربی کمک می‌کند تا پوست شما نرم و به اندازه کافی چرب بماند. یک یا چند اشتباه در فرایند آزاد شدن چربی به سطح پوست سبب جوش ریز صورت می‌شود.

جوش ریز صورت زمانی ایجاد می‌شود که:

  • فولیکول‌های پوست شما بیش از حد چربی تولید ‌کنند.
  • سلول‌های مرده پوست، در منافذ پوست شما جمع گردد.
  • باکتری‌ها در منافذ شما تجمع یابند.

هر یک از موارد ذکر شده می‌تواند سبب مسدود شدن منافذ و عدم خروج چربی از آن‌ها شده که در نتیجه آن چربی در زیر منافذ تجمع یافته و باعث رشد باکتری‌ها می‌شود.

علت جوش ریز صورت

عوامل خطر ایجاد جوش ریز صورت چیست؟

متخصصان هنوز به طور دقیق نمی‌دانند چرا برخی از افراد جوش ریز صورت را تجربه می‌کنند و برخی دیگر نه. اما برخی از عوامل خطر که منجر به جوش ریز صورت می‌شوند و یا آن را بدتر می‌کنند عبارتند از:

  • تغییرات هورمونی ناشی از بارداری یا بلوغ
  • سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) و سایر شرایط غدد درون ریز
  • سیگار کشیدن
  • خواب ضعیف
  • استرس
  • شوینده‌ها، کرم‌ها، مرطوب کننده‌ها و سایر محصولات زیبایی با میزان چربی بالا
  • برخی از داروها از جمله لیتیوم، برخی از انواع داروهای کنترل بارداری هورمونی، داروهای ضد تشنج و استروئیدها
  • سابقه خانوادگی آکنه

شما بیشترین خطر ابتلا به آکنه و جوش ریز صورت را در دوران بلوغ دارید. در این مدت، بدن شما دستخوش تغییرات هورمونی زیادی می‌شود. این تغییرات می‌تواند باعث تولید چربی شده و منجر به افزایش خطر جوش ریز صورت شود. جوش‌های مربوط به بلوغ با افزایش سن بهبود پیدا کرده و حتی ممکن است به طور کامل برطرف شوند.

ارتباط دمودکس با جوش ریز صورت چیست؟

دمودکس‌ها نوعی میکروارگانیسم ریز پوستی هستند که به نوعی مهمان ناخوانده پوست انسان محسوب می‌شوند. دمودکس در طول زندگی خود با مصرف چربی و تبدیل آن به نوع دیگری از چربی‌، سبب انباشت چربی در پوست می‌شوند. می‌توان چنین گفت که با افزایش تراکم دمودکس‌ها و افزایش تجمع چربی، جوش‌های ریز پوستی پدید می‌آیند.

در نتیجه با عدم کنترل جمعیت دمودکس‌ها، مشکل جوش ریز پوستی درمان نخواهد شد. پس بهترین راه جهت رفع کامل جوش ریز پوستی، از بین بردن دمودکس‌های پوستی است. توصیه می شود در صورتی که به طور مکرر مبتلا به جوش ریز صورت هستید جهت رفع کامل این عارضه‌ی آزاردهنده‌ی پوستی از محصولات دمودکسیلین استفاده نمایید.

درمان جوش ریز صورت چیست؟

استفاده از یک روتین پوستی مناسب، بهترین و مناسب‌ترین راه حل جهت رفع جوش‌های ریز صورت است. محصولات دمودکسیلین علاوه بر درمان و پیشگیری از تراکم بالای دمودکس، ترشح سبوم پوست را نیز تنظیم می‌نمایند. از طرفی این محصولات دارای خاصیت ضدعفونی کننده‌ی پوست بوده که عامل باکتریایی جوش را از بین می‌برند. با تنظیم ترشح چربی پوست و از بین بردن باکتری عامل جوش، چربی محبوس شده در زیر پوست و باکتری‌های موجود در آن از بین خواهند رفت. در نتیجه با استفاده مرتب از این روتین پوستی، جوش‌های ریز صورت به طور کامل درمان خواهند شد.

بهترین درمان جوش ریز صورت، استفاده از ژل شست و شوی دمودکسیلین همراه با سرم ضد جوش و فلوئید مرطوب کننده دمودکسیلین است. استفاده از این سه محصول به صورت مداوم در دوره‌های سه ماهه، سبب بهبود بسیار سریع شما خواهد شد. ژل شست و شوی دمودکسیلین را روزانه دو بار صبح و شب استفاده نمایید. پس از آنکه پوست به طور کامل تمیز شد، از سرم ضد جوش بر ناحیه دارای جوش ریز استفاده نمایید. پس از گذشت یک ساعت سرم را با آب بشویید.

جهت آبرسانی و جلوگیری از خشکی پوست استفاده از فلوئید آبرسان دمودکسیلین توصیه می‌شود. همیشه به یاد داشته باشید که آبرسانی به پوست رکن اصلی سلامت پوست است. پس حتی اگر پوستتان جوش می‌زند، استفاده از مرطوب کننده مناسب پوست چرب و جوش‌دار بسیار ضروری است. استفاده از لاین پوستی دمودکسیلین علاوه بر درمان، به پیشگیری از ابتلا به جوش ریز صورت کمک خواهد کرد.

درمان جوش ریز صورت

سایر درمان‌های جوش ریز صورت چیست؟

  • رژیم غذایی با شاخص گلیسمی پایین
  • استفاده از محصولات لبنی مانند پنیر
  • مصرف اسیدهای چرب امگا3 و امگا6
  • مصرف سبزیجات
  • مصرف پروبیوتیک‌ها

به خاطر داشته باشید…

مهم‌ترین اصل در درمان جوش ریز صورت، صبور بودن شما است. برخی افراد در مدت زمان کم به طور موثر درمان یافته و برخی دیگر ممکن است تا چند ماه شاهد بهبودی گسترده نباشند.

همچنین نکته‌ی مهم دیگرکه می‌بایست به خاطر داشته باشید، استفاده از تعداد زیاد محصولات بدون مشورت با پزشک است، چرا که این امر می‌تواند باعث خشکی بیش از حد پوست شود. منافذ پوست شما در پاسخ به خشکی بیش از حد، سبوم بیشتری تولید خواهند کرد و منجر به مشکلات شدیدتر آکنه خواهید شد. در نظر داشته باشید که اگر مشکل شما بعد از سه ماه بهبود نیافت، برای درمان جوش‌های ریز صورت خود بهتر است به پزشک متخصص مراجعه کنید.

چقدر مقاله ما واستون کمک کننده بود؟

برای ثبت نظر روی ستاره کلیک کنید.

میانگین نظرات / 5. تعداد نظرها

تا الان کسی نظرش رو در مورد این پست به ما نگفته! شما اولین نفر باشید.

0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش همه