درمان سریع بلفاریت
پوست و مو

درمان سریع بلفاریت

()

بلفاریت یک بیماری شایع پلک است که سبب حساسیت، ناراحتی و احساس درد در ناحیه چشم می‌شود. این وضعیت نامطلوب به صورت مزمن ممکن است ادامه پیدا کند و در نتیجه درمان آن حائز اهمیت است. اگر در جست و جوی درمان سریع بلفاریت هستید، تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

بلفاریت چیست؟

همان طور که گفته شد بلفاریت یک بیماری در ناحیه پلک است که با قرمزی، ضخیم شدن و پوسته پوسته شدن پوست در ناحیه پلک‌ها و محل رویش مژه‌ها قابل مشاهده است. بیماری بلفاریت گاهی اوقات تحت عنوان شوره چشم نیز شناخته می‌شود. با گذشت زمان، یک پلاک چسبنده در امتداد پلک‌ها ایجاد می‌شود که موجب ریزش مژه، گرفتگی غدد، عفونت‌ها و سایر عوارض مربوطه خواهد شد.

بلفاریت در طی معاینه چشمی تشخیص داده شده و در صورت لزوم، پزشک برای بررسی وجود عفونت یا سایر عوامل بیماری‌زا مانند باکتری‌ها یا انگل‌های دمودکس با سواب از لبه پلک شما نمونه برداری کرده یا نمونه مژه را برداشته و مورد بررسی قرار می‌دهد. در مرحله بعد، پش از مشخص شدن عامل عفونت زا، راهکارهای درمانی مربوطه ارائه خواهد شد.

بلفاریت در سمت جلوی پلک ممکن است ایجاد شود که در این حالت بلفاریت قدامی نامیده می‌شود. همچنین این عارضه ممکن است در پشت پلک بروز پیدا کند و بلفاریت خلفی را ایجاد کند. بیماری بلفاریت غدد میبومین تولید کننده چربی در داخل پلک را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

بلفاریت قدامی معمولا توسط باکتری‌ها (استافیلوکوک) یا تجمع چربی ( سبوره) ایجاد می‌شود. این نوع از بلفاریت معمولا در افراد با بیماری‌های پوستی مانند رزاسه رخ می‌دهد. بلفاریت خلفی خشکی چشم را تشدید کرده و منجر به گل مژه‌های دردناک پلک می‌شود.

علت ایجاد بلفاریت

بلفاریت ممکن است به دلایل مختلفی بروز پیدا کند و حتی بعد از درمان دوباره برگردد و بلفاریت مزمن را ایجاد کند.

بلفاریت مزمن معمولا ناشی از موارد زیر است:

  • بهداشت ضعیف
  • آلرژی‌های فصلی
  • رزاسه چشمی
  • استفاده بیش از حد از آرایش

در صورتی که بلفاریت به صورت ناگهانی و طی مدت زمان کوتاهی ایجاد شود، بلفاریت حاد نامیده می‌شود.

علائم بلفاریت

موارد حاد معمولا ناشی از عوامل زیر هستند:

  • عفونت‌ها شامل باکتری یا ویروس
  • موجودات مهاجم پوستی از جمله انگل‌های دمودکس و شپش مژه
  • آلرژی‌های حاد به دلیل حساسیت مفرط به داروهای جدید، مکمل‌ها، لوازم‌های آرایشی، شوینده‌های صورت، لوسیون‌ها، حیوانات خانگی یا محیط‌ زندگی/کار
  • تروما فیزیکی، شیمیایی یا حرارتی(گرما)
  • سمیت ناشی از استفاده بیش از حد از نگه دارنده‌ها، داروها یا مکمل‌ها

فرم‌های شدید بلفاریت حاد می‌تواند منجر به زخم پلک شده، ساختار پلک را از بین ببرد و باعث عفونت‌های جدی مانند سلولیت شود.

علائم بلفاریت:

علائم رایج بلفاریت عبارتند از:

  • قرمزی پلک، تورم یا حساسیت دردناک
  • احساس وجود جسم خارجی در چشم (شبیه به احساس وجود شن در چشم)
  • ترشحات آبکی، جسبناک یا رشته‌ای
  • احساس سوزش و خشکی چشم
  • جاری شدن اشک از چشم
  • خارش
  • حساسیت به نور
  • تاری دید

اگر با هرکدام از علائم بالا و یا علائم مرتبط با آن ها دست و پنجه نرم می‌کنید، بهتر است که هرچه سریعتر به پزشک متخصص چشم مراجعه نمایید تا تشخیص و درمان سریع بلفاریت برای شما صورت گیرد.

درمان سریع بلفاریت

بلفاریت را نمی توان به طور دائم درمان نمود، اما می‌توان به راحتی علائم آن را با رعایت بهداشت روزانه پلک‌ها و داروها کنترل نمود.

رویکردهای درمانی رایج جهت درمان سریع بلفاریت عبارتند از:

رعایت بهداشت پلک:

از کمپرس‌‌های گرم مرطوب برای گرم کردن پلک هایتان استفاده کنید. به این شکل که چشمانتان را ببندید و کمپرس گرم را به مدت 10 دقیقه روی پلک‌هایتان قرار دهید.

در ادامه با استفاده از یک شوینده‌ی ملایم ، پلک‌ها و نواحی اطراف چشم را به آرامی ماساژ داده و بشویید. ژل شست و شوی صورت دمودکسیلین بهترین انتخاب به عنوان شوینده‌ی پلک‌هاست. چرا که این محصول به طور تخصصی انگل‌های دمودکس و باکتری عامل بلفاریت را از بین می برد؛ در نتیجه شست و شوی مرتب با این محصول، سبب درمان سریع بلفاریت خواهد شد.

بهتر است جهت تکمیل درمان سریع بلفاریت، مقداری از محلول دمودکسیلین را بر روی گوش پاک کن اسپری نمایید. سپس گوش پاک کن آغشته به محلول را بر لبه‌ی پلک خود در محل رویش مژه‌ها به آرامی بکشید. این کار را هر شب انجام دهید. این محلول حاوی موادموثره‌ای بوده که در سریع‌ترین زمان، بلفاریت شما را درمان خواهد نمود.

جهت تکمیل درمان می‌توانید از کرم دور چشم دمودکسیلین در ناحیه دور چشم خود استفاده نمایید. این کرم دورچشم به عنوان یک کرم دورچشم درمانی بوده که پوست این ناحیه را ضدعفونی کرده و دمودکس و سایر میکروب‌های مضر بیماری زا را از بین می‌برد.

کمپرس گرم برای درمان سریع بلفاریت

کمپرس گرم:

چشمان خود را بسته و کمپرس گرم مرطوب را به مدت 10 دقیقه روی پلک خود قرار دهید تا از التهاب پلک‌ها جلوگیری کنید. سعی کنید روزانه دو بار این کار را انجام دهید تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن درمان شوید. دقت کنید که دمای کمپرس خیلی داغ نباشد. چرا که در صورت داغ بودن کمپرس، پلک شما آسیب خواهد دید.

مرطوب نگه داشتن چشم:

مشکل خشکی چشم اغلب با درمان بلفاریت برطرف می‌شود؛ چرا که از عارضه‌های جانبی ابتلا به دمودکس، خشکی بیش از حد چشم است. همچنین در صورت خشکی شدید چشم، استفاده از اشک مصنوعی فاقد مواد نگهدارنده، چهار بار در روز در هر دو چشم می‌تواند موثر واقع شود. البته این موضوع باید با صلاح دید پزشک پیگیری شود.

داروها:

از جمله دیگر روش‌های درمان سریع بلفاریت که توسط پزشک تجویز می‌شود می‌توان به آنتی بیوتیک‌ها، استروئیدها و سایر ترکیبات دارویی به شکل قطره‌های چشمی و قرص‌های خوراکی اشاره کرد. به منظور کاهش خطر تداخل دارویی، عوارض جانبی و سایر عوارض، رعایت تمام دستورالعمل‌ها و دستورات مصرفی مجاز توسط پزشک بسیار مهم است.

تغذیه:

پزشکان اغلب جهت درمان سریع بلفاریت، رعایت رژیم غذایی خاص و تغییر شیوه‌ی زندگی را توصیه می‌کنند. گاهی اوقات مکمل‌های غذایی حاوی اسیدهای چرب ضروری مانند امگا-3 (به دلیل پتانسیل ضدالتهابی آن‌ها) توصیه می‌شود.

نکته مهم این است که شروع مصرف مکمل‌های غذایی می‌بایست با نظارت و کنترل پزشک صورت گیرد. پس قبل از استفاده از مکمل‌های غذایی، بهتر است با پزشک خود مشورت نمایید. اهمیت این موضوع از آن جهت است که همه‌ی مکمل ها موثر و مناسب نیستند.

چقدر مقاله ما واستون کمک کننده بود؟

برای ثبت نظر روی ستاره کلیک کنید.

میانگین نظرات / 5. تعداد نظرها

تا الان کسی نظرش رو در مورد این پست به ما نگفته! شما اولین نفر باشید.

0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش همه