پوست و مو

علت جوش های عصبی دردناک چیست؟

()

معمولا بیشتر افراد حداقل چندین‌بار، دچار جوش های عصبی دردناک شده‌اند. برخی از متخصصان پوست و مو اعتقاد دارند که این نوع آکنه‌ها را نباید یک جوش معمولی در نظر گرفت و آن را آکنه‌های کیستی نامیده‌اند؛ نوعی که برخلاف جوش‌های سرسفید ساده در عمق پوست ایجاد می‌شوند و ریشه می‌دوانند.

جوش‌های عصبی به‌ندرت به‌سطح پوست می‌رسند و ممکن است هفته‌ها باقی بمانند و دردناک باشند. معمولا این دست از آکنه‌ها براثر کیست‌های ملتهب یا کورک به‌وجود می‌آیند.

گاهی هم ممکن است آن را جوش‌های بزرگ بنامند، اما این اصطلاح درستی نیست؛ زیرا زمانی‌که آکنه ملتهب شود، درد دارد و این التهاب در انتها و نزدیک به عصب‌های پوستی رخ می‌دهد. هرچه جوش با درد بیشتری همراه باشد، التهاب آن بیشتر است. در ادامه بیشتر به علل و روش‌های درمان جوش های عصبی دردناک می‌پردازیم.

یک جوش عصبی مخفی که می‌تواند حسابی اذیت‌کننده باشد

آیا تا به‌حال پیش آمده جوشی داشته باشید که اصلا روی پوست مشخص نباشد، اما شما آن را با لمس کردن، احساس می‌کنید؟! معمولا جوش های عصبی دردناک برای خانم‌ها، پیش از شروع عادت ماهیانه بروز می‌کند. قبل از قاعدگی سطح ترشح هورمون زنانه کاهش می‌یابد و در مقابل هورمون تستوسترون ثابت باقی می‌ماند.

به‌همین دلیل میزان تولید چربی روی پوست افزایش و در زیر آن انباشته می‌شوند. اگر مسیر چربی‌ها مسدود شوند، منجربه بروز جوش‌های کیستی در زنان خواهد شد.

چه عواملی باعث بروز جوش های عصبی دردناک می‌شود؟

منافذ پوستی ما به‌خاطر انباشته شدن چربی و سلول‌های مرده، بسته می‌شوند. انسداد این منافذ مساویست با بروز جوش روی پوست. زمانی که منافذ پوست مسدود شوند، امکان دارد تعداد بی‌شماری باکتری نیز همراه با چربی و سلول‌های مرده در آنجا باقی بمانند.

حالا این را که جوش های عصبی دردناک از کجا آمده‌اند، بیشتر مورد بررسی قرار می‌دهیم. آیا می‌دانستید که این نوع آکنه‌ها به‌خاطر تلاش بدن برای خلاص شدن از اتفاقات غیرمنتظره در پوست رخ می‌دهد؟! بدن ما سعی می‌کند از شر آن‌ها نجات یابد. این قرمزی، التهاب و تورم است که باعث تحریک عصب پوست می‌شوند و شخص را درگیر درد می‌کنند.

سیستم بدنی ما به‌گونه‌ایست که به‌خوبی می‌داند سلول‌های مرده، چربی و باکتری‌ها در فولیکول مو که خارج از پوست است، قرار دارند. همانطور که بدن تلاش می‌کند آن را بیرون بیاورد، در نهایت پوست با حساسیت و تورم به شکل آکنه مواجه می‌شود.

نکته مهمی که در اینجا وجود دارد این است که اگر ما تلاش کنیم جوش را از بین ببریم،  تلاشی که بدن برای خارج کردن آن داشته را برعکس می‌کنیم. این بدین معناست که هر چقدر بیشتر روی آکنه های عصبی دردناک دست بزنیم، التهاب و تورم آن را افزایش می‌دهیم.

کمی بیشتر درباره علت جوش های عصبی دردناک بدانید

این جوش‌های متورم و مزاحم که اغلب نشان ظاهری خاصی ندارند و به آن‌ها آکنه‌های کیستی نیز گفته می‌شود، دلایل زیر نیز در بروزشان تاثیر دارد:

  • سن ( اغلب نوجوانان دچار چنین آکنه‌های عمیق و دردناک می‌شوند)
  • سابقه خانوادگی و ژنتیک
  • تغییرات هورمونی در دوران نوجوانی و برای زنان در دوران یائسگی
  • استرس

نقش انگل دمودکس در زمان استرس و ایجاد جوش های عصبی

دمودکس، نوعی انگل و اصطلاحا کنه است که معمولا روی فولیکول‌های مو روی پوست زندگی می‌کنند و قابل رویت نیستند. آن‌ها از سلول‌های مرده پوست تغذیه می‌کنند و گاهی هم در اطراف چشم و روی مژه‌ها تاثیر می‌گذارند.

هرچند که وجود انگل‌های پنهانی دمودکس روی پوست، ناخوشایند به‌نظر می‌رسد، اما وجود تعداد کمی از آن‌ها کاملا عادی است. اما زمانی‌که تعدادشان افزایش یابد، می‌تواند عارضه‌های پوستی و به ایجاد جوش های عصبی که ملتهب هستند نیز کمک کند.

معمولا انگل‌های دمودکس فولیکولوروم باعث زبری پوست می‌شوند و با علائمی مثل خارش، پوسته پوسته شدن، التهاب و سرخی و اگزما بروز می‌کنند.

نکته مهمی که وجود دارد این است که اغلب افراد از وجود انگل دمودکس روی پوست، بی‌خبر هستند. معمولا هم کم اتفاق می‌افتد که علائم فوق ظاهر شود، اما زمانی‌که دچار جوش‌های بزرگ عصبی دردناک می‌شوید، یکی از دلایل می‌تواند وجود این انگل روی پوست باشد.

این انگل مخفی که با چشم معمولی امکان دیدن آن وجود ندارد می‌تواند انتقال یابد؛ یعنی کافی است که با یک فرد مبتلا، تماس داشته باشید. میزان فعالیت این انگل مرموز، در زمان استرس و اضطراب نیز افزایش می‌یابد.

طبق آنچه که در وب‌سایت معتبر هلث‌لاین بیان شده، می‌توانند باعث کاهش سیستم ایمنی ضعیف، عفونت‌های پوستی و بروز آکنه های عصبی دردناک شوند.

محل جوش عصبی دردناک

آکنه‌های عصبی دردناک کجا ایجاد می‌شوند؟

این نوع جوش‌، ممکن است بخش گسترده‌ای از پوست را بپوشاند و معمولا روی صورت افرادی که غدد چربی فعالی دارند، ایجاد می‌شوند. اما جالب است بدانید که روی سایر اعضای بدن که در زیر اشاره کرده‌ایم نیز بروز می‌کند:

  • پشت
  • لب
  • قفسه سینه
  • شانه‌ها و بازو
  • گردن

چرا آکنه های عصبی دردناک است؟

با توجه به اینکه آکنه های عصبی در عمق پوست ایجاد می‌شوند، معمولا بزرگ و ملتهب هستند. مهم‌ترین دلیلی که این نوع جوش‌ها را دردناک می‌کند، بروز آن‌ها در نزدیکی عصب‌های پوستی است. عصب‌ها به‌محض مواجه با یک چیز ناشناس شروع به واکنش می‌کنند و سعی بر خروج آن دارند.

روش‌های درمان جوش های عصبی دردناک

برخلاف جوش‌های معمولی که به درمان‌های سطحی پاسخ می‌دهند، آکنه های عصبی و به‌ویژه کیستی نیاز به درمان جدی دارند. اگر به‌صورت مداوم روی پوست صورت و بدن، جوش دردناک دارید، بهتر است به یک پزشک متخصص مراجعه کنید.

  • اگر پزشک معالج شما تشخیص دهد که این آکنه‌ها امکان دارد به‌خاطر تجمع انگل دمودکس رخ داده باشد، نیاز است که به یک کلینیک پوست مورد اعتماد مراجعه کنید. همانگونه که قبلا هم اشاره کردیم، این انگل را نمی‌توان با چشم معمولی دید و باید به مراکزی که مجهز به دستگاه‌های پیشرفته تشخیصی هستند، مراجعه شود.
  • یکی دیگر از روش‌های درمان جوش های عصبی، در نظر گرفتن برنامه روتین مراقبت از پوست است. آن هم با استفاده از محصولات بهداشتی که می‌توانند با موجودات پنهان مبارزه و به‌مرور زمان تعدادشان را کاهش دهند.
  • گاهی هم ممکن است متخصص پوست و مو، لیزردرمانی و لایه‌برداری را تجویز کند. این شیوه در صورت استمرار و تکرار، می‌تواند برای درمان جوش‌های کیستی و عمیق موثر باشد.

سخن نهایی و خدمات پوستی لووین کر

افراد بی‌شماری به دلایل تغییرات هورمونی، سن و گاهی هم ژنتیکی از بروز آکنه‌های ملتهب و دردناک رنج می‌برند. آن‌ها ممکن است روی صورت و در اطراف لب، پشت و گردن بروز کنند.

یکی از دلایلی که امکان بروز جوش‌های عصبی و کیستی را تشدید می‌کند، وجود انگل‌های دمودکس روی پوست است که حتی برخی از وجود آن بی‌خبرند.

این انگل‌ها که معمولا در اطراف چشم، روی مژه‌ها و موهای کرک رشد می‌کنند با چشم معمولی قابل مشاهده نیستند. مجموعه لووین کر با دسترسی به دستگاه‌های پیشرفته تشخیص دمودکس و تولید محصولات ویژه مراقبت از پوست، می‌تواند به افراد مبتلا به این نوع عارضه کمک و از تشدید آن جلوگیری کند.

چقدر مقاله ما واستون کمک کننده بود؟

برای ثبت نظر روی ستاره کلیک کنید.

میانگین نظرات / 5. تعداد نظرها

تا الان کسی نظرش رو در مورد این پست به ما نگفته! شما اولین نفر باشید.

2 Comments
قدیمی ترین ها
جدیدترین ها بیشترین رای
Inline Feedbacks
نمایش همه
Amirreza
1 year ago

👌👍

هادی
8 months ago

دمتون گرم خسته نباشید