دمودکس

شیوه‌های درمان انگل دمودکس

()

دمودکس، نام نوعی انگل‌های هشت پا است که در فولیکول‌های موی سر و پوست صورت زندگی می‌کنند. این انگل مرموز با چشم غیر مسلح قابل رویت نیست و غذای آن از سلول‌های مرده پوست تامین می‌شود. وجود درصدی از دمودکس روی سطح پوست طبیعی است و برای انسان ضرری ندارد، اما زمانیکه تعدادشان از حد معمول خارج شود، ممکن است پوست را دچار عارضه‌های بی‌شماری کند.

اگر مدتی است که در اطراف پلک یا پوست صورت خود کاملا غیرعادی با عارضه‌هایی مثل قرمزی و خشکی روبه‎رو هستید، باید به رشد و تکثیر انگل‎های دمودکس روی پوست خود مشکوک شوید. عدم اقدام به درمان، ممکن است منجر به ایجاد و تشدید بیماری‌های پوستی مثل روزاسه، التهاب و همچنین آکنه شدید شود.

ما در ادامه این مطلب از مجموعه لووین کر قصد داریم به بیان دلایل و شیوه‌های درمان انگل دمودکس بپردازیم.

علل بروز انگل‌های دمودکس چیست؟

انگل یا کنه‌های دمودکس معمولا ضرری برای انسان ایجاد نمی‌کنند، اما می‌توانند با افزایش تولید مثل و جمعیت برای کسانی که از سیستم ایمنی ضعیفی برخوردارند، مشکلات و عارضه‎هایی را به وجود آورند. اگر بخواهیم به طور دقیق درباره علل بروز انگل‏ دمودکس صحبت کنیم باید یادآور شویم که این موجود ذره‌بینی از میلیون‎ها سال پیش روی پوست انسان زندگی می‎کردند.

در میان هزاران انگلی که انسان‌ها سال‌ها میزبانشان هستند، تاکنون انگل دمودکس مهم‌ترین نقش را در ایجاد عارضه‌هایی مثل آکنه و قرمزی پوست صورت داشته است. علت بروز آن‌ها دقیقا مشخص نشده، اما این انگل قابلیت انتقال دارد و مسری است. یعنی اگر شخصی میزبان تعداد بی‌شماری کنه‌های دمودکس باشد از طریق آرایشگاه یا سالن‎های استخر می‌تواند به دیگران منتقل کند.

برخی از افراد نیز به صورت طبیعی و ژنتیکی مستعد ابتلا به انگل دمودکس هستند و در نتیجه ممکن است نسبت به بروز انواع آکنه‌ها نیز حساس‌تر باشند.

علائم افزایش جمعیت انگل دمودکس چیست؟

خشکی و زبری ناگهانی پوست یکی از مهم‌ترین دلایل افزایش جمعیت انگل‎های دمودکس است. البته علائم مهم‎تری نیز ممکن است روی پوست ظاهر شود که باید فرد مبتلا را به زیاد شدن تعداد این کنه‌های هشت پا مشکوک کند، علائمی مثل:

  • خشن و زبر شدن پوست
  • سنباده‌ای شدن پوست
  • قرمزی و تورم اطراف بینی و چشم
  • سرخی و ملتهب شدن پوست سر و صورت
  • ریزش مو
  • افزایش آکنه‌های سر سیاه و سفید
  • اگزما و خارش پوستی

اگر با یکی از این علائم ذکر شده در بالا مواجه هستید باید به دنبال شیوه‎های درمان انگل دمودکس باشید. جالب است بدانید که تعداد بی‌شماری از کسانی که مبتلا به این انگل مرموز و گاها خطرناک هستند از وجود آن‎ها بی‌خبرند.

روش درمان انگل دمودکس

روش‌های درمان انگل دمودکس

حالا که با دلایل و علائم بروز این انگل هشت پای مزاحم آشنا شدید، خوب است که کمی درباره روش‌های درمان انگل دمودکس نیز بدانید. اگر به دنبال شیوه‌هایی مثل اسکراب و شستشوی صورت با مواد شوینده خاص هستید، باید یادآوری کنیم که این روش هیچ تاثیری ندارد، زیرا این انگل‎ها حسابی روی فولیکول‎های پوست و موی انسان جا باز کرده‌اند و با این درمان‌های سطحی از بین نمی‌روند.

برای درمان انگل دمودکس بهترین شیوه استفاده از مواد دارویی و پوستی غیرشیمیایی است که التهاب و خارش را به دنبال نخواهند داشت. همچنین توصیه می‌کنیم که در طول دوره درمان از محصولات مراقبت از پوست ساخته شده با مواد گیاهی استفاده کنید، زیرا نه تنها عوارضی ندارند، بلکه به کنترل و مهار این انگل مرموز کمک می‌کنند.

یکی از روش‌های درمان دمودکس استفاده مرتب از محصولات دمودکسیلین مجموعه لووین‌کر است. این محصولات بر پایه گیاهی و با توجه به انواع پوست فرموله شده‎اند. با توجه به اینکه طول دوره درمان انگل دمودکس ممکن است طولانی باشد، افراد نیاز دارند که به صورت مداوم و پیوسته از این دست محصولات استفاده کنند.

نکته مهمی که درباره درمان کنه‌های هشت پا وجود دارد این است که درمان دائمی برای آن وجود ندارد، زیرا به طور کاملا طبیعی پوست همه انسان‎ها میزبان تعدادی دمودکس است. شیوه درمان دارویی دمودکسیلین کمک می‌کند تا از گسترش و افزایش تعداد آن‌ها جلوگیری شود.

برای مثال محلول‌های پوستی مخصوصی که حاوی 50 درصد روغن درخت چای هستند، به‌عنوان اولین و مهم‌ترین شیوه برای جلوگیری از انتشار این کنه روی سطح پوست و مو معرفی می‌شوند.

سایر محصولاتی که می‌توانند برای درمان کنه دمودکس موثر واقع شوند

اگر جزء افرادی هستید که حتی یکبار هم برای درمان آکنه به پزشک متخصص مراجعه کرده باشید، به خوبی می‌دانید که درمان عارضه‌های پوستی طولانی و نیاز به تداوم دارد. در کنار محلول پوستی دمودکسیلین بهتر است که از کرم‌های مرطوب‌کننده، ضد آفتاب و حتی ژل شستشوی مخصوص که حاوی درصد خاصی مواد ضد انگل دمودکس هستند، استفاده شود.

در این صورت نه تنها رشد و تکثیر آن‌ها کاهش می‌یابد، بلکه از تعدادشان نیز مهار می‌شود. برای برخی ممکن است که تعداد انگل‌های دمودکس از طریق مژه‌ها رشد یابند و در گودی چشم نیز رشد یابند. این دست از افراد نیز باید از کرم‌های مخصوص دور چشم که دارای مواد ضد انگل هستند، استفاده کنند.

دیگر روش‌های درمانی انگل دمودکس

گاهی اوقات ممکن است برخی روتین مراقبت از پوست مناسبی نداشته باشند و به همین دلیل هم استفاده از محصولات ضد انگل دمودکس در آن‎ها به خوبی پاسخ ندهد. خوب است بدانید که داشتن یک برنامه مراقبت از پوست نیز می‌تواند به تسریع روند درمان نیز کمک کند. روتین‌هایی مثل:

  • شستشوی روزانه پوست با شوینده‌های مخصوص
  • استحمام پس از ورزش و شنا در استخر
  • رعایت نکات بهداشتی در محیط آرایشگاه
  • عدم استفاده از لوازم آرایشی دیگران
  • عدم استفاده از محصولات آرایشی که از مواد مرغوبی ساخته نشده‌اند

توجه داشته باشید که استفاده از محصولات آرایشی مثل کرم پودر نا مرغوب می‌‌توانند میزان چربی‌های روی پوست را افزایش دهند. هرچقدر هم که میزان سلول‌های چرب روی پوست بیشتر شوند، به همان اندازه بستر برای رشد و تکثیر انگل دموکس افزایش می‎یابد.

چربی‎ها و باکتری‎های محاصره شده در منافذ باز پوست منبع تغذیه این موجودات میکروسکوپی هستند. بنابراین بهتر است که در طول دوره درمان انگل و کنه‌های مرموز دمودکس از محصولات دمودکسیلین استفاده کنید و به فکر پوشاندن پوست صورت خود با کرم‌های عجیب و غریب و بی نام و نشان نباشید.

اگر باز هم این محصولات موفق به نابودی انگل‎های دموکس نشوند، بهتر است که به متخصص پوست و مو مراجعه شود. آن‎ها معمولا درمان دارویی مثل مصرف پرمترین و کروتامیتون را پیشنهاد می‎کنند، البته معمولا این آخرین شیوه برای درمان انگل دموکس است، زیرا داروها معمولا با عوارض جانبی همراه هستند.

محصولات دمودکسیلین حاوی چه موادی هستند؟

این محصولات عمدتا با موادی مثل روغن درخت چای، عصاره آلوئه‌ورا و محلول‎های ضد قارچ و باکتری فرموله می‌شوند و برای درمان عارضه‌های پوستی که بر اثر تجمع انگل‎های دمودکس به وجود می‎آیند، موثر هستند.

برای مثال افرای که از بیماری‎های پوستی مثل روزاسته و آکنه‎های شدید رنج می‌برند، بهتر است که از هر نوع ضد آفتابی استفاده نکنند.

زمان درمان دمودکس

دوره درمان دمودکس چقدر است؟

اگر دچار عارضه پوستی شدید متاثر از انگل دمودکس باشید، طول دوره درمان طولانی خواهد بود. البته زمان دقیق و مشخصی برای دوره زمانی آن بیان نشده و همه چیز به میزان پیشرفت انگل‎ها و استفاده درست از محصولات ضد دمودکس باز می‌گردد. به طور تقریبی دوره درمان دمودکس بین سه الی چهار ماه پیش‌بینی می‌شود. اما این مقدار بسته به شرایط ممکن است تغییر کند. برای مثال کسانی که دچار عارضه‌هایی مثل درماتیت یا روزاسه هستند، به مراتب طول دوره درمان آن‎ها بیشتر خواهد شد.

چگونه تشخیص دهیم که به انگل دمودکس مبتلا هستیم؟

عموم افراد از وجود این انگل‎های هشت‌پای مرموز نسبتا خطرناک روی پوست و موی خود بی خبر هستند. دلیل آن را هم در پاراگراف ابتدایی مطلب بیان کردیم، انگل دمودکس با چشم معمولی و غیر مسلح قابل رویت نیست.

برای تشخیص ابتلا به دمودکس باید به مراکزی که مجهز به میکروسکوپ‌های مخصوص هستند، مراجعه شود. در این مراکز مقداری از سطح پوست افراد با در زیر میکروسکوپ مخصوص مورد تست قرار می‎گیرد و میزان دمودکس در صورت ابتلا تشخیص داده می‌شود.

آیا روش‌های درمان انگل دمودکس ماندگار است؟

حقیقتی که درباره دوره‌های درمانی مرتبط با پوست و مو وجود دارد این است که باید به صورت مداوم و دائمی از محصولات استفاده شود. البته اهمیت دارد که تا چه میزان انگل دمودکس روی پوست فرد رشد کرده و تکثیر شده باشد. هرچقدر زودتر تشخیص داده شود، به همان اندازه دوره درمان نیز کوتاه‌تر خواهد بود و امکان بازگشت نیز کاهش خواهد یافت.

محصولات دموکسیلین نیز با توجه به اینکه با مواد گیاهی ساخته شده‌اند، استفاده همیشگی از آن‌ها نیز عوارضی برای فرد به همراه نخواهد داشت. توصیه می‌کنیم که در طول دوره درمان به هیچ وجه از مواد حاوی الکل نیز استفاه نشود، زیرا باعث خارش و خشکی پوست می‌شود.

سخن آخر و خدماتی که لووین کر در اختیار شما قرار می‌دهد

دمودکس انگلی است که روی پوست انسان زندگی و از سلول‌های مرده و چربی‌های انباشته شده تغذیه می‌کند. مجموعه لووین کر با تولید محصولات پوستی دمودکسیلین و به‌عنوان اولین مجموعه تشخیص انگل دمودکس با ارائه روش‌های نوین به مهار این انگل‌های پنهان کمک می‌کند.

دوره درمان انگل دمودکس با محصولات مخصوصی مثل ژل شستشو، کرم مرطوب‌کننده و تونیک‌های مخصوص ضد انگل دمودکسیلین نیز متفاوت است. در صورت بی‌توجهی و ازدیاد جمعیت آن‌ها نیز ممکن است عارضه‌های پوستی مثل روزاسه یا درماتیت را ایجاد یا تشدید کنند.

چقدر مقاله ما واستون کمک کننده بود؟

برای ثبت نظر روی ستاره کلیک کنید.

میانگین نظرات / 5. تعداد نظرها

تا الان کسی نظرش رو در مورد این پست به ما نگفته! شما اولین نفر باشید.

4 Comments
قدیمی ترین ها
جدیدترین ها بیشترین رای
Inline Feedbacks
نمایش همه

[…] مهم و قابل توجهی که نباید از خاطر ببرید این است که انگل دمودکس با شستشو از بین نمی‌رود و تا زمانی که شما از داروهای […]

[…] مهم و قابل توجهی که نباید از خاطر ببرید این است که انگل دمودکس با شستشو از بین نمی‌رود و تا زمانی که شما از داروهای […]

[…] این جوش‌ها به درمان پاسخ نمی دهند مگر با همراه کردن درمان خاص دمودکس با درمان روتین […]

[…] حال حاضر تنها برند تخصصی درمان دمودکس، دمودکسیلین است. محصولات این برند برای تمامی پوست‌ها […]