پوست و مو

شوره و پوسته پوسته شدن ابرو

()

شوره پوست یک بیماری مزمن است که معمولا روی پوست سر ایجاد شده و ظاهری پوسته پوسته به آن می‌دهد. این عارضه بسیار شایع بوده و می‌تواند در جاهایی غیر از پوست سر مانند ابروها رخ دهد و شوره و پوسته پوسته شدن ابرو را ایجاد نماید. اگرچه ممکن است شوره و پوسته پوسته شدن ابرو آزاردهنده باشد، اما خبر خوب این است که کنترل و درمان این عارضه‌ی پوستی نسبتا آسان است.

شوره ابرو ممکن است برای همه‌ی افراد در هر سنی رخ دهد، از نوزادان شیرخوار گرفته تا بزرگسالان و میانسالان، همه در معرض پوسته پوسته شدن ابرو هستند؛ اما معمولا این عارضه پس از بلوغ و در مناطقی از پوست که تجمع غدد تولیدکننده ی چربی در آن ناحیه قرار دارد، رخ می‌دهد. به همین علت است که شما اغلب شوره‌ و پوسته پوسته ها را در ناحیه ی سر یا صورت (ابروها) خود مشاهده می‌کنید.

علت شوره ابرو چیست؟

یکی از علت‌های شایع شوره، درماتیت سبوره است. درماتیت سبوره یک بیماری مزمن پوستی در بزرگسالان است. درماتیت سبوره سبب می‌شود تا پوست بسیار چرب و دچار التهاب شده و در ظاهر آن دانه های پوستی و نیز پوسته پوسته های سفید مشاهده گردد.

مالاسزیا، قارچی در ترشحات پوست چرب است که سبب شوره و پوسته پوسته شدن ابرو می‌شود. این قارچ با شوره سر، اگزما، درماتیت سبوره و سایر بیماری های پوستی همراه است و همچنین می تواند باعث خارش، التهاب و قرمزی یا تحریک پوست شود.

درصورتیکه اخیرا از شامپو، شوینده و سایر محصولات پوستی جدید استفاده می‌کنید و متوجه نمایان شدن شوره و پوسته در ابروی خود شده‌اید، علت شوره و پوسته پوسته شدن ابروی شما می‌تواند درماتیت تماسی باشد. درماتیت تماسی می‌تواند باعث ضایعات پوستی قرمز همراه با خارش شود که ظاهری پوسته پوسته مانند به همراه دارد. بنابراین اگر احساس می‌کنید پس از استفاده از محصول جدید، شوره‌های ابرو در ظاهر شما نمایان شده‌اند، بهتر است جهت جلوگیری از واکنش های پوستی نامطلوب دیگر، استفاده از محصول مذکور را متوقف نموده و از محصول دیگری استفاده نمایید.

نقش انگل دمودکس در شوره ابرو

اگر موارد بالا در پیدایش شوره و پوسته پوسته شدن ابروی شما صدق نمی‌کند، احتمالا علت این اتفاق، وجود تراکم بالای انگل‌های دمودکس بر روی پوست شما باشد. این احتمال قوی از آن جهت وجود دارد که شوره‌ها و پوسته پوسته‌های ابرو بیشتر در نواحی تجمعات غده‌های چربی دیده می‌شوند؛ یعنی درست در مناطقی که محل سکونت انگل‌های دمودکس، این مهمانان ناخوانده پوستی است.

انگل دمودکس چیست؟

دمودکس‌ها انگل‌هايي هستند که در فولیکول‌های مو و غدد چربي پوست انسان زندگی می‌کنند. مطالعات نشان داده است انگل‌های دمودکس با انواع عوارض پوستی نظیر آكنه، روزاسه، جوش، خارش، ریزش مو، كم پشت و نازك شدن موهای سر و ابرو مرتبط هستند و در تشدید بسیاری ازعارضه‌های پوستی نقش دارند.

به طور کلی انسان می‌تواند میزبان مناسبی برای بسیاری از جانداران ریز میکروسکوپی باشد و یک نمونه از این مهمان‌های ناخوانده در پوست انسان، انگل دمودکس است؛ تقریباً هیچ انسان بزرگسالی وجود ندارد که روی پوست او، انگل‌های دمودکس درحال زندگی نباشند اما زمانی که تراکم جمعیت این انگل‌ها بالا می‌رود، بسیاری از مشکلات پوست و مو برای مثال شوره‌های پوستی به ویژه در ناحیه سر و ابروها نیز شدت می‌یابد.

علی رغم اینکه این انگل‌ها با چشم قابل دیدن نیستند، اما قابل رویت نبودن آن ها دلیلی بر نبودنشان نیست. شما در صورت تمایل به تعیین تراکم دمودکس پوست خود می‌توانید به صورت آنلاین و یا حضوری تست تراکم انگل دمودکس بدهید. احتمال وجود تراکم بالای دمودکس به خصوص در افراد درگیر با روزاسه، بلفاریت پلک، خارش در سر و صورت و آکنه‌های مقاوم به درمان بیشتر است.

چه علائم دیگری ممکن است با شوره و پوسته پوسته شدن ابرو همراه باشند؟

علائم شوره ابرو بسیار شبیه به علائم عمومی شوره سر می‌باشد: تکه‌های پوسته پوسته ی سفید یا زردرنگ پوستی، خارش یا لکه‌های قرمز و ملتهب پوستی. در ناحیه‌ی ابرو بسته به علت اصلی شوره ابرو، ممکن است ضایعه پوستی به شکل دانه یا جوش‌های قرمز ریز نیز پدید آید.

افرادی که درگیر شوره و پوسته پوسته شدن ابرو هستند، گاها ممکن است متوجه ظاهر پوسته پوسته و یا چربی بیشتر پوست در اطراف ابروهای خود شوند.

شوره و پوسته پوسته ابرو چگونه درمان می‌شود؟

بسته به علت اصلی شوره ابروی شما، درمان متفاوت است. گاهی اوقات درمانی که برای یک فرد موثر است، ممکن است برای فرد دیگر تاثیرگذار نباشد. بنابراین اگر مشاهده نمودید که یک درمان برای شما خوب و موثر نیست، ناامید نشوید. انواع مختلفی از درمان وجود دارد که شما می‌توانید امتحان نمایید.

درصورتیکه مبتلا به درماتیت سبوره هستید سعی کنید تا استرس خود را کنترل نمایید و از آب و هوای خیلی سرد و خشک دوری کنید چرا که این عوامل سبب بدتر شدن شرایط پوستی شما می‌شود. ضمن اینکه می‌توانید تحت نظارت پزشک از درمان‌های ضدقارچی جهت کنترل و درمان آن استفاده نمایید.

درماتیت تماسی از جمله دلایل ابتلای افراد به شوره و پوسته پوسته شدن ابرو است، در این موارد پیشنهاد می‌شود تا استفاده از محصولی را که سبب شوره و تحریک پوستی شما شده متوقف کنید تا مشکل پوستی شما برطرف شود.

علت شوره و پوسته پوسته شدن ابروهای شما هرچه که باشد، مرطوب نگه داشتن پوست اطراف ابروها می‌تواند به کاهش شوره و پوسته پوسته شدن آن‌ها کمک نماید.

دقت داشته باشید انتخاب مرطوب کننده‌ای که سبب بهبود شوره و پوسته‌ی ابرو در افراد مبتلا شود، بسیار اهمیت دارد. کرم مرطوب کننده دمودکسیلین، به واسطه ی دارابودن روغن درخت چای، به عنوان درمان بسیار مناسب و هدفمند در افراد درگیر با شوره و پوسته پوسته ابرو می باشد.

روغن درخت چای دارای خواص ضدانگلی و ضدقارچی می‌باشد و در مطالعات بسیاری، اثربخشی آن در درمان شوره پوست به اثبات رسیده است به نحوی که روغن درخت چای در درصد خاص و معین عامل برطرف کردن شوره سر معرفی شده است.

مرطوب کننده دمودکسیلین با بهره‌گیری از روغن درخت چای در درصد معین و تاثیرگذار، به عنوان درمانی مناسب و نیز موثر جهت برطرف نمودن شوره و پوسته های ابرو می‌باشد. همچنین دیده شده است، افرادی که درگیر شوره و پوسته پوسته‌‌های ابرو هستند، از شوره سر نیز گلایه می‌کنند. در این راستا، توصیه می‌شود تا این افراد از شامپو سر دمودکسیلین به عنوان شوینده سر استفاده نمایند. همچنین در موارد شدید ابتلا به شوره و پوسته‌های ابرو و نیز صورت، استفاده از محلول پوست دمودکسیلین به صورت اسپری بر صورت پیشنهاد می‌گردد. محلول پوست دمودکسیلین با فرمولاسیون منحصر به فرد خود ضمن رطوبت رسانی مناسب به پوست، به واسطه‌ی دارابودن روغن درخت چای دارای خواص ضدانگل و ضدقارچ نیز می‌باشد.

مروری بر شوره و پوسته پوسته شدن ابرو

شوره و پوسته پوسته شدن ابرو عارضه‌ی پوستی بسیار رایج و نیز مزمنی بوده که هنگام ابتلا به آن روی هم رفته جای نگرانی وجود ندارد. درمان‌های زیادی وجود دارد که به راحتی می‌توان شوره و پوسته پوسته‌های ابرو را در منزل کنترل و درمان کرد و درصورت جواب ندادن یک درمان، درمانی دیگر را دنبال نمود.

در این میان استفاده از محصولات پوستی مناسب با توجه به علت پیدایش شوره در درمان حائز اهمیت است. در صورت استفاده از محصول مناسب، اگر ظرف چندهفته بهبود حاصل نشد بهتر است به پزشک مراجه کنید و نسخه درمانی تخصصی‌تری دریافت نمایید.‌

چقدر مقاله ما واستون کمک کننده بود؟

برای ثبت نظر روی ستاره کلیک کنید.

میانگین نظرات / 5. تعداد نظرها

تا الان کسی نظرش رو در مورد این پست به ما نگفته! شما اولین نفر باشید.

0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش همه