پوست و مو

چگونه از جوش روی گونه خلاص شویم؟

()

داشتن جوش روی گونه که همیشه در معرض دید است، در هیچ شرایطی قابل تحمل نیست. چه بسا که خانم‌ها بیشتر از آقایان نسبت به این موضوع حساسیت داشته باشند. پیش از آنکه بیشتر خود را درگیر جوش‌هایی که روی گونه‌تان زده کنید، بهتر است که کمی درباره دلایل و علل پدیدار شدن آکنه در گونه و صورت شما می‌شوند، اطلاعات به دست آورید.

اگرچه همه آکنه‌ها از بسته شدن منافذ پوست و انباشت چربی به وجود می‌آیند، اما گاهی این جوش‌های مزاحم روی هر بخش از بدن انسان مثل گونه و چانه علل پنهانی دارند.

اما یک خبر خوب برای کسانی داریم که به خاطر جوش روی گونه به این صفحه مراجعه کرده‌اند، آن‌ها می‌توانند با اعمال تغییرات بیشتری در سبک زندگی خود، از شر آکنه‌های مزاحم خلاص شوند. تا انتهای مطلب همراهی‌مان کنید.

کمی درباره علت جوش روی گونه بدانید

آکنه روی گونه ممکن است به دلایل مختلفی از جمله استفاده از مواد آرایشی مثل کرم‌پودر، انتشار باکتری گوشی در زمان استفاده، رو بالشتی کثیف و آلوده، دست زدن و لمس صورت و مهم‌تر از همه تغییرات هورمونی.

برای جلوگیری و انتشار بیشتر این دست از آکنه‌ها روی گونه و سایر بخش‌های صورت چندین قدم وجود دارد که می‌توانید انجام دهید. اولین اقدام در صورت زیاد بودن آکنه‌ها مراجعه به پزشک متخصص پوست و مو است. با این حال ما در ادامه کمی عمیق‌تر و جدی‌تر به علت جوش روی گونه می‌پردازیم.

ارتباط موبایل با جوش

تلفن همراه باکتری و میکروب‌های پنهان را پخش می‌کند

آیا می‌دانستید که صفحه گوشی همراه یکی از آلوده‌ترین وسایلی است که در طول روز از آن استفاده می‌کنید؟! دلیل آن هم این است که تلفن همراه شما زمان زیادی را در مکان‌ها و بخش‌های مختلف خانه یا محل کار می‌گذراند و این باعث می‌شود تا انواع باکتری‌ها و میکروب‌های محیط را به خود جذب کند.

شاید اکنون با خود زمزمه کنید که باکتری‌های روی گوشی چه ارتباطی به جوش روی گونه دارد. این علت خود به تنهایی مشکل‌ساز نیست، اما زمانی که شما از گوشی استفاده و آن را لمس می‌کنید، باکتری‌ها به گونه شما برخورد می‌کنند و به همین منوال هم روی صورت انتشار می‌یابند.

حال تصور کنید که گوشی را مستقیما روی گوش قرار می‌دهید و مسیر انتشار باکتری‌ها را روی گونه آسان‌تر می‌کنید. اگر جزء افرادی هستید که عادت به ضدعفونی کردن گوشی هر ۷ یا ۲۴ ساعت ندارید، احتمالا حداقل باکتری همه روزه وارد صورت شما می‌شود. باکتری‌ها می‌توانند باعث بسته شدن منافذ پوست و تجمع چربی شوند و در نهایت آکنه‌های روی گونه را تشدید کنند.

روبالشتی و ملحفه آلوده؛ دلیلی برای جوش روی گونه

یکی دیگر از دلایلی که ممکن است بسیاری از آن بی‌خبر باشند، ملحفه و روبالشتی کثیف است. با توجه به اینکه ما حداقل بین ۸ تا ۹ ساعت را به خواب شبانه اختصاص می‌دهیم و این به نوبه خود زمان کمی برای انتشار باکتری‌ها روی صورت نیست، باید از تمیز بودن روبالشتی و ملحفه‌ها اطمینان داشته باشیم.

روبالشتی و ملحفه‌ها جزء جاهایی هستند که محل تجمع باکتری‌ها به شمار می‌روند، حتی اگر معمولا در یک مکان قرار گیرند. علاوه بر این، اگر اغلب اوقات عادت دارید که در زمان خواب صورت خود را روی بالش قرار دهید و مداوم با آن تماس داشته باشید، امکان اینکه روی گونه‌های شما جوش بزند را افزایش می‌دهید.

دست زدن به صورت عامل جوش

تماس و دست زدن مداوم به صورت

با توجه به زندگی امروزی، محال است که در طول روز با سطوح مختلف مثل صفحه کلید، فرمان خودرو یا کارت اعتباری تماس نداشته باشید. البته این‌ها تنها چند مورد هستند و موارد دیگری هم وجود دارند. شاید عدم تماس دست با صورت کار آسانی به نظر برسد، اما همیشه امکان‌پذیر نیست.

باکتری‌ها و چربی روی سطوح به پوست دست ما منتقل و به‌محض تماس با صورت به پوست انتقال می‌یابند. انتقال باکتری و چربی‌های روی سطوح می‌تواند لکه‌ها و آکنه‌های جدیدی را گونه ایجاد یا جوش‌های قدیمی را تشدید کنند.

نداشتن روتین منظم و قوی مراقبت از پوست

برای آنکه از تماشای پوست صورت جذاب و درخشان در آینه لذت ببریم، باید یک روتین منظم جهت مراقبت از آن داشته باشیم. برای مثال استفاده از هرگونه مواد شیمیایی و مراقبتی می‌تواند منجربه تحریک پوست شود.

از سوی دیگر عدم استفاده از شوینده‌های صورت که با مواد مرغوب فرموله شده‌اند نیز می‌تواند جوش روی گونه را تشدید کند؛ زیرا چربی و باکتری در منافذ تجمع می‌یابند و در صورت پاک نشدن منجربه آکنه می‌شوند.

تغییرات هورمونی؛ علت پنهانی برای آکنه‌های روی گونه

شاید تا اینجا با خود بگویید که من همه موارد بالا را رعایت می‌کنم، اما چرا باز هم روی گونه‌هایم جوش می‌زند؟! در بدن ما هورمون‌هایی به نام آندروژن ترشح می‌شوند و معمولا با نوسانات زیادی همراه هستند؛ به ویژه برای خانم‌ها.

زمانی که آندروژن‌ها در بدن آزاد می‌شوند، غدد چربی را تحریک می‌کنند و چربی به نام سبوم را به وجود می‌آورند. به همین دلیل هم پوست چرب می‌شود و افراد دارای این نوع پوست، بیشتر مستعد آکنه هستند؛ زیرا این چربی‌ها بستری مناسب برای رشد باکتری‌ها روی گونه‌ها فراهم می‌کنند.

درمان جوش روی گونه با رعایت چند نکته کاربردی و ساده

خوشبختانه چندین روش وجود دارد که می‌توانید دوره درمان جوش روی گونه را سرعت ببخشید. گاهی با رعایت نکاتی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم، می‌توانید آکنه‌ها را به طور کلی از بین ببرید یا تشدید آن‌ها جلوگیری کنید.

اگر هم فکر می‌کنید که علت جوش روی گونه شما در موارد بالا ذکر شده، با اندکی تغییرات در روند زندگی روزمره خود نیز می‌توانید اثرات درمان را زودتر مشاهده کنید. نکاتی که باید در نظر بگیرید، عبارتند از:

پیش از هر بار استفاده از گوشی همراه، آن را ضدعفونی کنید

اگرچه با توجه به مشغله زیاد افراد، ممکن است این کار مشکل به نظر برسد، اما ضدعفونی کردن گوشی، به‌ویژه قبل از قرار دادن آن روی صورت، می‌تواند خطر ابتلا به آکنه را کاهش دهد. هر اندازه صفحه نمایش گوشی شما پاکیزه‌تر باشد، احتمال ایجاد آکنه روی گونه نیز کمتر خواهد شد.

تلفن همراه خود را به سرویس بهداشتی نبرید

همه ما به خوبی می‌دانیم که سرویس بهداشتی، مکانی پر از میکروب است. مابین شستشوی سرویس و دست زدن به شیر آب، دست‌های شما با بسیاری از سطوح پر از باکتری تماس پیدا می‌کند.

ایده خوب این است که که تلفن همراه خود را در بیرون از محیط سرویس بهداشتی قرار دهید و در صورت نیاز هم داخل یک کیسه نگه دارید.

هفته‌ای یکبار روبالشتی خود را بشویید

یکی از روش‌های ساده درمان جوش روی گونه، ششتشوی مداوم و حداقل هفته‌ای یکبار روبالشتی و ملحفه است. به خاطر داشته باشید، حتی اگر همه روزه با صورت تمیز به رختخواب بروید، جلوگیری از انتقال باکتری‌های روی بالشت به صورت، تقریبا غیرممکن است.

در صورتی هم که امکان شستن هفته‌ای یکبار روبالشتی را ندارید، می‌توانید یک عدد اضافی برای تعویض در دسترس داشته باشید.

مرتب دست‌های خود را بشویید

شستن مکرر و مداوم دست‌ها نیز یکی از روش‌های آسان برای درمان آکنه روی گونه است و ضرری هم ندارد. این عمل ساده، از انتشار میکروب‌ها از طریق دست به صورت جلوگیری می‌کند. دست‌ها را حتما با صابون مایع یا جامد بشویید؛ زیرا آب به تنهایی توانایی پاکسازی میکروب‌ها را ندارد.

روتین مراقب از پوست را به بهترین نحو ممکن تنظیم کنید

اگر یک روتین مراقبت را در پیش گرفتید و متوجه شدید که روال فعلی نه‌تنها به شادابی پوست شما کمک نمی‌کند، بلکه باعث تشدید آکنه می‌شود، شیوه را تغییر دهید.

زمانی که تعداد جوش‌های روی گونه شما، از حد معمول خارج باشد و استفاده از صابون مخصوص شست‌وشوی صورت به همراه آب گرم، کفایت نکند، امکان دارد به شیوه‌های درمان بیشتری نیاز داشته باشید.

در این مواقع بهتر است که از پزشک مشاوره بگیرید تا آن‌ها با توجه به شرایط صورت و میزان آکنه روتین مراقبت از پوست را تجویز کنند.

چند نکته جهت جلوگیری از جوش

سایر کارهای مهمی که می‌توانید برای درمان جوش روی گونه انجام دهید

اگر می‌خواهید بدانید چگونه آکنه گونه را از بین ببرید، انجام این تغییرات در رژیم غذایی نیز می‌تواند مفید باشد:

  • درمان سوء هاضمه؛ اگر غذایی که مصرف می‌کنید به خوبی هضم نشود، به این معناست که بدن شما برای پردازش غذاها تلاش می‌کند، اما با کمبودی مواجه است. برای مثال ممکن است کمبود آب، فیبر یا حتی باکتری روده داشته باشید. زمانی که بدن آب کافی نداشته باشد و فیبر کافی به آن نرسد، میزان ترشح انسولین افزایش می‌یابد و در پی آن ترشح چربی بیشتر و میزان آکنه نیز زیاد می‌شود.

شما می‌توانید بدن خود را با مصرف به اندازه آب و فیبر کافی هیدراته کنید و از پروبیوتیک‌ها برای درمان سوء هاضمه بهره‌مند شوید. در انتها هم جوش روی گونه را کاهش دهید.

  • مصرف مواد قندی را کاهش دهید؛ یکی از علت جوش روی گونه می‌تواند مصرف بیش از اندازه شیرینی‌جات و کربوهیدارت فرآوری شده باشد. شما می‌توانید نوشیدنی‌های غیرشیرین و طبیعی را جایگزین کرده و به جای شیرینی از میوه‌های تازه استفاده کنید.
  • سبزیجات بخورید؛ پوست شما نیاز به مواد معدنی و ویتامین‌ها دارد. موادی مثل ویتامین E به همراه اسیدهای چرب مفید امگا 3 به تولید بافت‌های پوست و از بین بردن لکه‌ها و آکنه‌های پنهان کمک می‌کند. اگر در مصرف سبزیجات طبیعی تعادل برقرار کنید، به‌مرور زمان پوست شاداب و بدون آکنه خواهید داشت.
  • از مکمل‌های مفید استفاده کنید؛ اگر به خوردن سبزیجات عادت ندارید، می‌توانید کمبود مواد معدنی که برای پوست لازم و ضروری هستند را با مکمل‌های مفید جبران کنید. جدای از آنکه میزان آکنه پوستی را کاهش می‌دهد، بلکه به شما آرامش می‌بخشد.

سخن پایانی

علت جوش روی گونه می‌تواند به سبک زندگی، دلایل هورمونی یا برخی از بیماری‌های پنهانی باشد. روش درمان آن در مراحل ابتدای و در صورت کم بودن تعداد آکنه‌ها آسان است. برای درمان همیشگی آکنه‌هایی که روی پوست و گونه شما ظاهر می‌شوند، می‌توانید از محصولات و مشاوره‌های پوستی مجموعه لووین کر نیز بهره‌مند شوید. همچنین شما می‌توانید در این مجموعه از تراکم انگل‌های دمودکس خود مطلع شود تا در صورت نیاز برای از بین بردن جوش مقاوم به درمان خود از محصولات ضد دمودکس استفاده نمایید.

چقدر مقاله ما واستون کمک کننده بود؟

برای ثبت نظر روی ستاره کلیک کنید.

میانگین نظرات / 5. تعداد نظرها

تا الان کسی نظرش رو در مورد این پست به ما نگفته! شما اولین نفر باشید.

0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش همه