علت جوش گردن
پوست و مو

بررسی علت جوش گردن

()

جوش گردن اتفاقی ناراحت کننده و آزاردهنده بوده که همانند جوش در سایر نواحی بدن، بر اعتماد به نفس افراد تاثیر می‌گذارد. معمولا با آگاهی از علت جوش گردن و جستجوی راه حل‌های مناسب می‌توان جوش گردن را به درستی مدیریت و درمان کرد. علت جوش گردن می‌تواند تولید بیش از حد سبوم، بهداشت نامناسب، اصطکاک، تحریک و … باشد. به هر حال آنچه مهم است، شناسایی علت جوش گردن و تلاش و استمرار در جهت رفع آن می‌باشد. برای جلوگیری از تحریک پذیری بیشتر، باید با پوست خود صبور و مهربان باشید.

در این مقاله به بررسی علت جوش گردن و راه‌های رفع آن خواهیم پرداخت و همچنین از درمان‌های کمکی صحبت خواهیم نمود.

پرده برداشتن از راز جوش گردن: جوش گردن چیست؟

جوش‌های گردن همان جوش‌های سرسیاه یا سرسفیدی هستند که به جای صورت و بدن، این بار روی پوست گردن پدید آمده اند. این جوش‌ها اغلب به شکل برجستگی‌های قرمز کوچک، جوش‌های ملتهب یا حتی آکنه کیستیک دردناک و عمیق روی گردن ظاهر می‌شوند.

علت اصلی آکنه گردن همانند جوش صورت، تولید بیش از حد سبوم (چربی پوست) از غدد چربی است. سلول‌های مرده پوست، باکتری‌ها و سایر مواد زائد منافذ پوست را مسدود کرده و سبب بروز جوش گردن می‌شوند.

چه تفاوتی بین جوش گردن و جوش صورت وجود دارد؟

جوش گردن و جوش صورت از نظر علل و علائم شبیه هستند. با این حال، چند تفاوت کلیدی بین جوش گردن و جوش صورت وجود دارد:

مکان:

وجه تمایز اصلی آن‌ها در محل شیوع آکنه است. جوش‌های صورت بیشتر در پیشانی، گونه‌ها، چانه و بینی ظاهر می‌شوند اما جوش گردن فقط ناحیه گردن از خط فک تا امتداد استخوان ترقوه را درگیر می‌کند.

میزان پراکندگی:

آکنه روی صورت به طور همزمان چندین ناحیه را تحت تأثیر قرار می دهد و معمولاً به طور مساوی توزیع می‌شود. از طرفی دیگر، آکنه گردن به جای اینکه گسترده باشد، اغلب خود را به صورت جوش‌های موضعی یا خوشه‌ای در مناطق خاصی از گردن نشان می دهد.

شدت:

جوش گردن در مقایسه با جوش صورت، گاهی اوقات شدت بیشتری دارد و درمان آن دشوارتر است. این به آن دلیل است که پوست گردن دارای منافذ بزرگ‌تری بوده و کمی ضخیم‌تر از پوست صورت است که باعث می‌شود بیشتر در معرض مسدود شدن قرار بگیرید. بنابراین ممکن است جوش گردن به ضایعات بزرگتر و شدیدتر مانند جوش کیستیک تبدیل شود.

دلایل زمینه‌ای:

علی رغم اینکه علت جوش در نواحی مختلف بدن یکسان است، عوامل زمینه‌ای که نقش کمکی در علت جوش گردن دارند، متفاوت هستند. به عنوان مثال عواملی مانند اصطکاک لباس، تجمع عرق یا تماس نامناسب با لوازم جانبی مانند یقه یا کلاه ایمنی ممکن است در پیدایش جوش گردن نقش داشته باشند.

قرار گرفتن گردن در معرض آفتاب

قرار گرفتن در معرض نور خورشید:

این واقعیت که گردن بیشتر از صورت در معرض نور خورشید قرار دارد نیز بر جوش گردن موثر است. تشدید التهاب جوش گردن و ایجاد هیپرپیگمنتاسیون پس از التهاب (لکه های تیره) روی گردن دو پیامد مهم قرار گرفتن در معرض نور خورشید است.

علت جوش گردن چیست؟

در زیر به برخی از مهم‌ترین علت‌های جوش گردن اشاره خواهیم نمود:

تولید بیش از حد سبوم

غدد چربی پوست سبوم تولید می‌کنند. سبوم ماده‌ای چربی مانند بوده که پوست را مرطوب و محافظت می‌کند. با این حال تولید بیش از حد سبوم از غدد چربی فعال، فولیکول‌های مو را مسدود کرده و باعث ایجاد جوش گردن می‌شود.

تغییرات هورمونی

تغییرات هورمونی ناشی از بلوغ، قاعدگی، بارداری یا عدم تعادل هورمونی می‌تواند بر تولید سبوم تاثیر بگذارد. ناحیه گردن به دلیل چربی زیاد ناشی از نوسانات سطح هورمونی در برابر جوش آسیب پذیرتر است.

بهداشت ضعیف

اگر ناحیه گردن به درستی تمیز نشود، آلودگی، عرق، باکتری‌ها و سایر ناخالصی‌ها جمع خواهند شد. این مواد با سبوم ترکیب شده و خطر بستن منافذ و ایجاد جوش گردن را در پی خواهند داشت.

اصطکاک و تحریک

پوشیدن لباس‌های تنگ، یقه، روسری یا کلاه ایمنی می‌تواند دائما پوست را تحریک کرده و جوش گردن را بدتر کند. فولیکول‌های مو در اثر این اصطکاک ملتهب و مسدود می‌شوند. می‌توان گفت اصطکاک و تحریک، مهم‌ترین علت جوش گردن است.

عوامل ژنتیکی

افراد با زمینه ژنتیکی با احتمال بالاتری به انواع جوش مبتلا می‌شوند. اگر والدین یا سایر بستگان نزدیک شما سابقه ابتلا به جوش دارند، شما با احتمال بالاتری به جوش گردن مبتلا خواهید شد.

رژیم غذایی و سبک زندگی

برخی از عناصر غذایی، مانند مصرف محصولات لبنی یا رژیم غذایی با شاخص گلیسمی بالا ( غذاهای فرآوری شده، میان وعده‌های شیرین و کربوهیدرات‌های تصفیه شده)، با افزایش جوش‌های آکنه مرتبط است. در کنار این موارد، استرس و کمبود خواب نیز می‌تواند بر روی آکنه تاثیر بگذارد.

عوامل محیطی

مسدود شدن منافذ و التهاب دو عاملی هستند که می‌توانند در ایجاد جوش گردن نقش داشته باشند. این موارد شامل قرار گرفتن در معرض آلاینده‌های محیطی، رطوبت یا آب و هوای گرم و شرجی است.

همچنین برخی دیگر از علت‌های جوش گردن شامل عرق کردن، فشار ناشی از لباس در ناحیه گردن و استفاده از محصولات مراقبت از موی حساسیت زا می‌باشد.

اسپری ضد جوش گردن دمودکسیلین

درمان جوش گردن چیست؟

جهت درمان آکنه ناحیه گردن بهتر است ابتدا درصدد رفع علت جوش گردن باشید. علت جوش گردن خود را از میان مواردی که پیش‌تر گفته شد بیابید و آن را برطرف کنید. سپس جهت بهبود سریع‌تر جوش گردن می‌توانید از محصولات درمانی تخصصی دمودکسیلین استفاده نمایید.

توصیه می‌شود تا از اسپری ضد جوش دمودکسیلین در ناحیه گردن و یا هر ناحیه از بدن درگیر جوش استفاده نمایید. این کار را روزانه یک بار انجام دهید. جهت تکمیل درمان خود می‌توانید از شوینده بدن دمودکسیلین در موضع درگیر با جوش استفاده کنید. پوست این ناحیه را با شوینده بدن دمودکسیلین شستشو دهید و سپس به خوبی آبکشی نمایید.

اسپری ضد جوش بدن دمودکسیلین و شوینده بدن دمودکسیلین به سبب دارا بودن روغن درخت چای، سالیسیلیک اسید و پیروکتون اولامین جهت از بین بردن باکتری‌های عامل جوش و نیز لایه برداری ملایم پوست بسیار موثر هستند.

همچنین استفاده از شامپو سر دمودکسیلین جهت رفع جوش گردن توصیه می‌شود. چرا که ناحیه گردن به سبب نزدیک بودن به موهای سر، مستعد چرب شدن بیش از حد می‌باشد. کنترل چربی موهای سر به رفع جوش گردن کمک می‌کند.

چه موقع باید به پزشک مراجعه کرد؟

بسیاری از جوش‌های گردن خودبخود ناپدید می‌شوند اما اگر جوش‌های گردن دارای ویژگی‌های زیر باشند بهتر است با پزشک متخصص پوست مشورت کنید:

  • شدید
  • دردناک
  • خونریزی زیاد یا تخلیه شدن مکرر چرک
  • وجود توده‌های سفت یا عمیق زیر پوست

جوش‌های روی گردن غیرمعمول نیستند و اغلب با رعایت بهداشت مناسب و سایر اقدامات پیشنهاد شده در این مقاله می‌توان از بروز آنها پیشگیری کرد.

چقدر مقاله ما واستون کمک کننده بود؟

برای ثبت نظر روی ستاره کلیک کنید.

میانگین نظرات / 5. تعداد نظرها

تا الان کسی نظرش رو در مورد این پست به ما نگفته! شما اولین نفر باشید.

0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش همه