قرص ضد چربی پوست
پوست و مو

قرص ضد چربی پوست

()

پوست چرب به پوستی گفته می‌شود که غدد سباسه آن، سبوم بیش از حد تولید می‌کنند. چندین درمان خانگی، تغییر سبک زندگی، استفاده از قرص ضد چربی پوست و درمان‌های بالینی به خلاص شدن از شر پوست چرب و یا کاهش علائم آن کمک می‌کنند.

پوست چرب یکی از نگرانی‌های رایج برای بسیاری از افراد است. چرا که می‌تواند منجر به انواع بیماری‌های پوستی شود. از این رو اغلب افراد به دنبال پیدا کردن راه‌های سریع درمان پوست چرب هستند.

در این مقاله به چندین روش برای کاهش چربی پوست نظیر استفاده از محصولات تخصصی درمانی پوست چرب و استفاده از قرص ضد چربی پوست اشاره خواهیم کرد. همچنین مزایا و معایب این‌ روش‌های درمانی را بررسی خواهیم نمود.

روش‌های موثر برای کاهش چربی اضافی پوست

راه‌های زیادی برای بهبود ظاهر پوست چرب وجود دارد. برخی درمان‌ها خانگی بوده و برخی دیگر بیشتر بالینی هستند.

شستشوی منظم:

از ابتدایی‌ترین روش‌های از بین بردن چربی پوست پیش از روی آوردن به روش‌هایی نظیر استفاده از قرص ضد چربی پوست، شستن منظم پوست است. شستن صورت با یک پاک کننده ملایم و بدون صابون با  pHمتعادل به صورت روزانه صبح و شب، برای حفظ پوست تمیز و سالم مهم است. استفاده از شوینده ملایم این برتری را دارد که برخلاف محصولات پوستی قوی، باعث تولید چربی اضافی در پوست نمی شود.

مصرف شوینده صورت دمودکسیلین و نیز شامپو بدن دمودکسیلین به عنوان پاک کننده‌هایی ملایم به افراد دارای پوست چرب توصیه می‌شود. این محصولات درمانی، فاقد هرگونه ماده شوینده شیمیایی و تحریک کننده پوست می‌باشند. ترکیبات موثره‌ی آن‌ها کاملا گیاهی و ملایم است.

محدود کردن مصرف الکل:

مصرف مزمن الکل می‌تواند به رگ‌های خونی آسیب برساند. این موضوع باعث بزرگ شدن رگ‌های خونی و غدد چربی خواهد شد و منافذ پوست را بزرگ‌تر خواهد کرد. درنتیجه افرادی که پوست چرب دارند، بر مصرف الکل نظارت بیشتری داشته باشند.

مرطوب کننده برای پوست چرب جوش دار

استفاده از محصولات حاوی سالیسیلیک اسید:

لایه برداری ملایم با استفاده از محصولات مبتنی بر مواد شیمیایی مانند اسید سالیسیلیک، می‌تواند به حذف سلول‌های مرده پوست، چربی اضافی و سایر مواد زائد از سطح پوست کمک کند. سالیسیلیک اسید نیز ماده‌ای استخراج شده از گیاهان بوده که خاصیت لایه برداری ملایم از سطح پوست را دارد و مضرات روش‌هایی مانند مصرف قرص ضد چربی پوست را ندارد.

محصولات لاین ضد جوش دمودکسیلین علاوه بر ترکیبات موثر دیگر، حاوی سالیسیلیک اسید هستند. افراد دارای پوست چرب و نیز جوش دار بهتر است از محصولاتی مانند سرم ضد جوش، شوینده بدن و اسپری ضد جوش دمودکسلین استفاده کنند.

مرطوب کردن پوست چرب:

از روش‌های آسان و بی ضرر دیگری که بر استفاده از قرص ضد چربی پوست مقدم است، مرطوب نگاه داشتن پوست می‌باشد. برخی افراد به اشتباه تصور می‌کنند که مرطوب کننده‌ها و آبرسان‌های پوست میزان چربی پوست را افزایش داده و نیز منافذ پوست را مسدود می‌کنند. اما مرطوب کننده‌های فاقد چربی غیر جوش‌زا به هیدراته نگه داشتن پوست کمک می‌کنند.

افراد با پوست چرب می‌توانند جهت مرطوب کردن پوست به جای استفاده از کرم، از محصولات با فرمول سبک مانند سرم یا ژل مرطوب کننده استفاده کنند.

مرطوب کننده فلوئید پوست چرب و اسپری آبرسان دمودکسیلین دو محصول درمانی پوست‌های چرب و کم آب هستند که جهت رفع این مشکل پوست مناسب هستند. جهت استفاده ابتدا در مقدار مناسب از اسپری آبرسان پوست استفاده کرده و سپس از کرم مرطوب کننده فلوئید پوست بر روی آن استفاده نمایید.

استفاده از محصولات حاوی روغن درخت چای:

ترپن‌های موجود در روغن درخت چای می‌تواند به درمان بیماری‌های پوستی مختلف از جمله پوست چرب کمک کند. روغن درخت چای قادر است تا ترشح غدد چربی پوست را تنظیم نماید.

روغن درخت چای همچنین خاصیت ضد دمودکسی دارد. از آنجا که افراد دارای پوست چرب اغلب درگیر دمودکس هستند، توصیه می‌شود تا حتما از محصولات پوستی حاوی روغن درخت چای استفاده کنند.

محصولات دمودکسیلین حاوی روغن درخت چای به عنوان اولین ماده موثره بوده که علاوه بر تنظیم ترشح غدد چربی پوست، اثر ضد دمودکسی نیز دارند.

از چه نوع قرص ضد چربی پوست می توان استفاده کرد؟

در صورتی که استفاده از محصولات درمانی موضعی جهت کنترل چربی پوست شما موثر نبود، می‌توانید از قرص ضد چربی پوست استفاده کنید. دقت داشته باشید که این قرص‌ها در اغلب مواقع دارای عوارض می‌باشند.

قرص ضد چربی پوست نظیر ایزوترتینوئین

ایزوترتینوئین یک رتینوئید خوراکی بوده که می‌تواند میزان سبوم تولید شده توسط غدد چربی پوست را کاهش دهد. با این حال این دارو فقط برای درمان آکنه‌های شدید مناسب است.

ایزوترتینوئین یک مشتق قوی ویتامین A است که برای درمان چربی پوست و نیز جوش استفاده می‌شود. با این حال، علی‌رغم کاربرد آن در مراقبت‌های پوستی، بسیار تراتوژن است و می‌تواند باعث ناهنجاری‌های شدید و تهدید کننده زندگی جنین در سه ماهه اول بارداری شود. افراد می‌بایست ایزوترتینوئین را فقط طبق تجویز متخصص پوست مصرف نمایند.

قرص ضد بارداری برای کنترل چربی پوست

داروهای ضد بارداری خوراکی

داروهای ضد بارداری خوراکی هورمون‌هایی را که باعث تولید چربی اضافی می‌شوند به تعادل می‌رسانند. استروژن به تحریک تولید کلاژن، الاستین و اسید هیالورونیک کمک کرده و سبب می‌شود تا پوست صاف و محکم بماند. پروژسترون تولید سبوم یا غدد چربی در پوست را تحریک می‌کند.

ترکیب هورمون‌های موجود در قرص‌های ضدبارداری به کاهش تولید چربی و نیز کاهش جوش‌های پوستی کمک می‌کنند. این قرص‌ها میزان آندروژن موجود در گردش خون را کاهش می‌دهند و باعث کاهش تولید چربی پوست می‌شوند. قرص‌هایی با این خواص باید حاوی استروژن و پروژسترون به صورت توام و همراه باشند تا بتوانند در کنترل چربی پوست موثر واقع شوند. با این حال، شایان ذکر است برخی از انواع پروژسترون ممکن است فرد همراه با استروژن مصرف کند، تولید سبوم را افزایش دهند. بنابراین، افراد باید برای مصرف این دسته از قرص‌ها حتما با پزشک مشورت کنند.

خلاصه

بیشتر افراد در مقطعی از زندگی خود پوست چرب را تجربه خواهند کرد. برای رفع این مشکل پوستی می‌توانند در مرحله اول درمان‌های موضعی پوست با محصولات پوستی مناسب را امتحان کنند.

در صورت جواب نگرفتن از درمان‌‌های موضعی پوست چرب حتما باید با پزشک متخصص پوست صحبت کنند. پزشک در صورت صلاحدید و پس از درخواست آزمایش خون، اقدام به تجویز قرص ضد چربی پوست خواهد کرد.

 

چقدر مقاله ما واستون کمک کننده بود؟

برای ثبت نظر روی ستاره کلیک کنید.

میانگین نظرات / 5. تعداد نظرها

تا الان کسی نظرش رو در مورد این پست به ما نگفته! شما اولین نفر باشید.

0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش همه