علت پیر شدن پوست
پوست و مو

علت پیر شدن پوست صورت و پیشگیری از آن

()

اصلی‌ترین نشانه‌ی پیر شدن پوست صورت، چین و چروک‌ها هستند. چین و چروک‌ها، اغلب در نواحی پوستی در معرض آفتاب مانند صورت، گردن، دست‌ها و ساعد ظاهر می‌شوند. اگرچه که ژنتیک عمدتاً ساختار و بافت پوست را تعیین می‌کند، قرار گرفتن در معرض نور خورشید یکی از دلایل اصلی چین و چروک (به خصوص در افراد دارای پوست روشن) محسوب می‌شود. آلاینده‌ها و سیگار کشیدن نیز در ایجاد چین و چروک نقش دارند.

خوب است بدانید که اگر ظاهر چین و چروک‌هایتان شما را آزار می‌دهد، در حال حاضرگزینه‌های متعددی برای کمک به صاف کردن آن‌ها یا کمتر دیده شدن آن‌ها وجود دارد. داروها، تکنیک های بازسازی پوست، فیلرها (پرکننده ها) و جراحی در صدر فهرست درمان‌های موثر چین و چروک قرار دارند.

علامت‌های پیر شدن پوست صورت چه هستند؟

پوست شما با افزایش سن دچار تغییر می‌شود. مثلا نازک‌تر شده، چربی از دست داده و دیگر مانند گذشته محکم و صاف به نظر نمی‌رسد. در این حالت رگ‌ها و استخوان‌های شما راحت‌تر دیده می‌شوند. همچنین ممکن است مدت زمان بیشتری به طول بینجامد تا خراش‌ها، بریدگی‌ها یا برامدگی‌های پوست شما بهبود یابند.

آفتاب گرفتن زیاد یا قرار گرفتن طولانی مدت در زیر نور خورشید نیز منجر به چین و چروک، خشکی، لکه‌های پیری و حتی سرطان خواهد شد.

علت پیر شدن پوست صورت چیست؟

پیر شدن پوست صورت توسط ترکیبی از عوامل ایجاد می‌شود. برخی از آن‌ها را می‌توانید کنترل کنید و برخی دیگر را نمی‌توانید. این علت‌ها شامل موارد زیر است:

سن:

با افزایش سن پوست شما به طور طبیعی حالت ارتجاعی کمتری پیدا کرده و شکننده‌تر می‌شود. کاهش تولید چربی‌های طبیعی، پوست شما را خشک می‌کند و باعث می‌شود تا پوست چروکیده‌تر به نظر برسد.

با پیرشدن پوست صورت، چربی در لایه‌های عمیق تر پوست کاهش می‌یابد. این اتفاق سبب شل شدن و افتادگی پوست و پدید آمدن خطوط و شکاف‌های عمیق در پوست خواهد شد.

قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش (UV):

اشعه ماوراء بنفش که روند طبیعی پیری را سرعت می‌بخشد علت اصلی چین و چروک زودرس و پیر شدن پوست صورت است. قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش، بافت همبند پوست شما را که شامل رشته های کلاژن و الاستین در لایه عمیق درم است، تجزیه می‌کند.

بدون بافت همبند حمایت کننده، پوست شما قدرت و انعطاف پذیری خود را از دست می‌دهد. سپس با گذر زمان، پوست شروع به افتادگی و چروک شدن زودرس می‌کند.

سیگار کشیدن:

سیگار می‌تواند روند طبیعی پیرشدن پوست شما را تسریع کند و سبب چین و چروک پوست شود. این پدیده ممکن است به دلیل اثر سوء سیگار بر کلاژن باشد. برای اطلاعات بیشتر در خصوص تاثیر سیگار بر پوست صورت به این لینک مراجعه کنید.

حالت های تکراری صورت پیر شدن پوستحالت‌های تکراری صورت:

حرکات و حالات صورت، مانند اخم کردن یا لبخند زدن، منجر به خطوط ظریف و چین و چروک خواهد شد. هر بار که از عضله صورت استفاده می‌کنید، یک شیار در زیر سطح پوست ایجاد می‌شود و با افزایش سن، پوست انعطاف پذیری خود را از دست می‌دهد و دیگر نمی‌تواند به جای خود بازگردد. این شیارها سپس به ویژگی‌های دائمی صورت شما تبدیل می‌شوند.

راه‌های پیشگیری از پیر شدن پوست صورت چیست؟

در ادامه چند نکته برای محافظت از پوست و به حداقل رساندن چین و چروک آورده شده است:

از پوست خود در برابر نور خورشید محافظت کنید:

سعی کنید مدت زمانی را که در معرض نور خورشید می‌گذرانید، مخصوصاً ظهر، محدود کنید و همیشه از لباس‌های محافظ مانند کلاه‌های لبه پهن، پیراهن‌های آستین بلند و عینک آفتابی استفاده کنید. همچنین در تمام طول سال و در خارج از منزل از ضد آفتاب استفاده کنید.

کرم ضد آفتاب دمودکسیلین در دو نوع بی رنگ و رنگی، محافظت بسیار بالایی را در برابر نور خورشید برای پوست شما به ارمغان می‌آورد. این ضد آفتاب با SPF بیش از 50، انتخاب بسیار مناسبی برای پیشگیری از پیر شدن زودرس پوست است.

کرم ضد آفتاب را به میزان مناسب و کافی بر روی پوست استفاده کنید و هر دو ساعت یکبار به طور مجدد از آن استفاده کنید. اگر در حال شنا هستید یا عرق می‌کنید، کرم بیشتری روی پوستتان بمالید.

از کرم دور چشم استفاده کنید:

از آنجا که نازک‌ترین بخش پوست صورت، پوست اطراف چشمتان است بهتر است تا پیشگیری از پیر شدن پوست صورت را اول از این ناحیه شروع کنید. این ناحیه از پوست بسیار مستعد چروک شدن می‌باشد.

استفاده از کرم دور چشم دمودکسیلین به عنوان محصولی موثر جهت پیشگیری از پیرشدن پوست اطراف چشم توصیه می‌شود. این کرم دور چشم به علت دارا بودن کلاژن در محکم نمودن و سفت کردن پوست این ناحیه بسیار موثر است. علاوه بر این با داشتن مواد مرطوب کننده و آبرسان از خشک شدن پوست و تسریع روند پیرشدن پوست دور چشم جلوگیری می‌کند.

به طور مرتب پوست خود را مرطوب کنید:

پوست خشک باعث چروک شدن سلول‌های پوست و پیری پوست صورت می‌شود. کرم مرطوب کننده آب را در پوست شما به دام می‌اندازد که به پوشاندن خطوط و چین‌های ریز پوستی کمک می‌کند. با استفاده منظم از کرم مرطوب کننده به مدت چند هفته متوجه بهبود پوست خود خواهید شد.

کرم مرطوب کننده دمودکسیلین انتخاب بسیار مناسب جهت پیشگیری از پیرشدن پوست صورت است. روغن نارگیل موجود در این محصول پوست را به صورت عمقی رطویت رسانی کرده و از پیری زودرس پوست جلوگیری خواهد کرد. سایر عوامل مرطوب کننده و آبرسان موجود در این کرم، آن را به محصولی کامل و مناسب جهت پیشگیری از پیر شدن پوست صورت تبدیل کرده است. کسانی که پوست چربی دارند می‌توانند جهت مرطوب کردن پوست خود از فلوئید مرطوب کننده دمودکسیلین استفاده کنند.

سیگار نکشید:

در صورتی که برای مدت طولانی سیگار می‌کشید یا تعداد دفعات سیگار کشیدن شما در طول روز بالا است، جهت بهبود بافت و رنگ پوست خود، بهتر است تا سیگار کشیدن را ترک کنید. شما با ترک سیگار، از ایجاد چین و چروک جلوگیری خواهید کرد.

تغذیه و پیری پوست

رژیم غذایی سالم داشته باشید:

شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد ویتامین‌های خاص در رژیم غذایی به محافظت از پوست کمک می‌کنند. هرچند که در مورد نقش تغذیه در پیشگیری از پیر شدن پوست به مطالعات بیشتری نیاز است، اما خوردن مقدار زیادی میوه و سبزیجات در طول روز به سلامت پوست کمک می‌کند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر در مورد ظاهر پوست خود بسیار نگران هستید، بهتر است تا به متخصص پوست مراجعه کنید. او می‌تواند پوست شما را ارزیابی کرده و به شما در ایجاد یک برنامه مراقبت از پوست مناسب برای پیشگیری از پیر شدن پوست صورت کمک کند. یک متخصص پوست همچنین می‌تواند درمان‌های تهاجمی پزشکی چین و چروک را توصیه نماید.

چقدر مقاله ما واستون کمک کننده بود؟

برای ثبت نظر روی ستاره کلیک کنید.

میانگین نظرات / 5. تعداد نظرها

تا الان کسی نظرش رو در مورد این پست به ما نگفته! شما اولین نفر باشید.

0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش همه