دسته بندی نشده

کاربرد انواع ليزرهای پوستی

()

لیزرهای‌ متفاوتی‌ برای‌ پوست‌ به‌ كار می‌‌روند که سلول‌ یا مولكولِ هدف‌ در آن‌ها متفاوت‌ است. نور خارج ‌شده‌ از هر لیزر طول‌ موج‌ متفاوتی‌ دارد. بنابراین‌ در هر طول‌ موج، این‌ انرژی‌ جذب‌ ماده‌ خاصی‌ می ‌شود كه‌ اصطلاحاً به‌ آن‌ كروموفور می‌گویند. مثلاً اگر هدف‌ درمان، برداشتن‌ ضایعات‌ رنگی‌ از جمله‌ لكه‌های‌ قهوه‌ای‌ روی‌ پوست‌ باشد، كروموفور آن‌ رنگدانه‌ ملانین‌ است. در گروه‌ دیگری‌ از لیزرها ماده‌ هدف‌ آب‌ داخل‌ و خارج‌ سلولی‌ است. آب‌ نور را جذب‌ می‌ كند و تبخیر می شود. بنابراین‌ سلول‌ با از دست ‌دادن‌ رطوبت‌ خود از بین‌ می ‌رود.

انواع مختلف لیزر

PDL

لیزر PDL برای درمان آسیب‌ها و مشکلات عروقی کاربرد دارد. مکانیسم عمل آن به این شکل است که نور تابیده شده از این دستگاه پس از عبور از سطح پوست از طریق هموگلوبین موجود در رگ‌ها جذب می‌شود و در نتیجه رگ‌های سطحی بدون آسیب پرتو به سایر بافت‌ها تخریب می‌شوند. با توجه به اینکه این لیزر عروق خونی را تخریب می‌کند، معمولا اثر کبودی پس از لیزر بر روی پوست ایجاد می‌شود که پس از دو هفته از بین می‌رود.

یکی دیگر از کاربردهای این روش، بهبود جوش، پسوریازیس زگیل و برخی بیماری های پوستی دیگر است. از کاربردهای دیگر می‌توان درمان خالهای عروقی مادرزادی و اکتسابی را بیان کرد. پس از انجام این روش پوست کمی بیرنگ می شود و حتی گاهی لکه های قرمز رنگ بسیار ریز بر روی آن ایجاد می‌شود که علت آن خونریزی‌های کوچک زیر پوستی به دلیل از بین رفتن و آسیب رگ‌های سطحی است که این اثر به مرور از بین می‌رود. لیزر PDL در درمان گوشت اضافی نیز کاربرد دارد به علاوه این روش برای بهبود و ترمیم ضایعات عروقی و مشکلات قرمزی پوست کاربرد فراوان دارد.

اربیوم (ERBIUM)

لیزر اربیوم از انواع تخریبی است که در آن پرتو لیزر به آب بافت جذب می شود. در این نوع لایه بسیار نازکی از پوست در هر بار تابش جدا می‌شود و با ترمیم سطح پوست چین و چروک‌ها بهبود می‌یابد، مشکلات پوستی دیگر مثل تجمع رنگدانه‌ها و جای جوش نیز با این روش قابل بهبود است.

CO2

لیزر CO2 نیز از انواع تخریبی است که مانند لیزر اربیوم پرتو آن به آب بافت جذب می‌شود. این روش می‌تواند بافت‌های اضافی پوست را از بین ببرد. از این روش جهت جوانسازی و ترمیم پوست استفاده می شود. همچنین این روش برای بهبود اسکار آکنه یا جای جراحی‌ها، سوختگی‌ها و هرگونه ضایعه برجسته پوستی کاربرد دارد.

Q- Switch

این روش برای بهبود لک های قهوه ای و جای خالکوبی خصوصا با رنگ های مشکی و آبی مناسب است همچنین براي از بين بردن ضايعات پوستي پررنگ نظير خال‌هاي مادرزادي کاربرد دارد.

لیزر موهای زائد

در این روش، نور لیزر در رنگدانه ملانینی مو جذب شده و سبب تخریب فولیکول‌های مو می‌شود و هر قدر مو ضخیم‌تر و مشكی‌تر باشد، نور لیزر را بهتر جذب كرده و راحت‌تر از بین می‌رود. هر چه پوست شخص سفیدتر و موهای او مشکی تر باشد، احتمال تاثیر بیشتر و سوختگی کمتر وجود دارد. قبل از انجام این روش شخص باید موارد مختلفی را رعایت کند از جمله بررسی وضعیت هورمونی، اجتناب از مصرف داروهایی که منجر به اختلالات هورمونی می‌شود مثل کورتون ها، مینوکسیدیل، وجود بیماری هایی که منجر به ایجاد ضایعات در محل لیزر می شود مثل لیکن پلان و پسوریازیس، سابقه مشکلاتی مانند کلوئید (گوشت اضافی)، عفونت ها و تبخال‌های مکرر و وجود تاتو روی پوست. این روش سبب کاهش، نازک شدن، کم رنگ شدن و کاهش سرعت رشد موها می‌شود.

 

چقدر مقاله ما واستون کمک کننده بود؟

برای ثبت نظر روی ستاره کلیک کنید.

میانگین نظرات / 5. تعداد نظرها

تا الان کسی نظرش رو در مورد این پست به ما نگفته! شما اولین نفر باشید.

0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش همه