پوست و مو

مراقبت از پوست هنگام استفاده‌ی روزانه‌ی ماسک

()

مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها به همه‌ی افراد بالای ۲ سال توصیه می‌کنند هنگام حضور در محیط‌های عمومی از ماسک استفاده کنند تا سرعت انتشار ویروس COVID-19 کمتر شود. بااین‌حال، استفاده‌ی طولانی‌مدت از ماسک می‌تواند باعث ناراحتی یا تحریک پوست صورت و گوش شما شود. ماسک‌هایی که برای جلوگیری از ابتلا به کرونا استفاده می‌شود محیطی بسته ایجاد می‌کنند که میزان رطوبت در پوست شما را افزایش می‌دهد. اگر مدت‌زمان کوتاهی از ماسک استفاده می‌کنید این رطوبت اضافی نگرانی خاصی ایجاد نمی‌کند، اما هنگام پوشیدن ماسک به مدت چند ساعت رطوبت اضافی می‌تواند منجر به تحریک پوست روی بینی، چانه یا گونه‌ها شود. اگر سابقه‌ی آکنه، روزاسه، درماتیت اطراف دهان، اگزما یا درماتیت تماسی آلرژیک دارید ممکن است متوجه شوید که با پوشیدن طولانی‌مدت ماسک وضعیت شما بدتر می‌شود. مراقبت از پوست در دورانی که روزانه از ماسک استفاده می‌کنید، برای حفظ سلامت پوست بسیار مهم و حیاتی است.

شست‌وشو و مرطوب کردن پوست، اولین قدم برای مراقبت از پوست هنگام ماسک زدن

مراقبت‌های ملایم از پوست می‌تواند از مشکلات پوستی جلوگیری کند. برای شستن صورت از یک پاک‌کننده‌ی ملایم و بدون عطر استفاده کنید و این مراحل را انجام دهید:

  • از یک پاک‌کننده ملایم استفاده کنید که حاوی الکل نباشد.
  • صورت خود را با آب ولرم خیس کرده و از نوک انگشتان برای مالیدن پاک‌کننده روی پوست استفاده کنید.
  • از اسکراب استفاده نکنید؛ زیرا اسکراب باعث تحریک پوست می‌شود.
  • صورت خود را با آب ولرم بشویید و با حوله‌ی نرم خشک کنید.
  • شستشوی صورت را به دو بار در روز و بعد از تعریق محدود کنید.

یکی از راه‌های مراقبت از پوست هنگام ماسک زدن استفاده از مرطوب‌کننده است؛ زیرا یکی از شایع‌ترین مشکلات پوست که با ماسک زدن ایجاد می‌شود، خشکی پوست است. برای مراقبت از پوست لازم است بلافاصله بعد از شستن صورت از مرطوب‌کننده‌ها استفاده کنید. با استفاده از مرطوب‌کننده‌ای که برای نوع پوست شما مناسب است می‌توانید از بروز جوش جلوگیری کنید. هنگام انتخاب مرطوب‌کننده به موارد زیر دقت کنید:

  • پوست چرب (وقتی هوا گرم و مرطوب است): ژل مرطوب‌کننده
  • پوست نرمال یا مختلط: لوسیون
  • پوست خشک تا خیلی خشک: کرم مرطوب‌کننده

قبل و بعد از ماسک زدن از مرطوب‌کننده استفاده کنید. مرطوب‌کننده می‌تواند از بروز مشکلات پوستی جلوگیری کند، خصوصاً اگر پوست خشک یا حساسی دارید، اما حتی اگر آکنه و جوش دارید بازهم می‌توانید از ژل‌های مرطوب‌کننده استفاده کنید.

برای مراقبت از پوست لب هنگام ماسک زدن از وازلین استفاده کنید.

با استفاده از وازلین می‌توانید از پوست لب مراقبت کنید و مانع خشکی و ترک خوردن لب‌ها شوید. بعد از شستن صورت، قبل از ماسک زدن و قبل از خواب از وازلین روی لب‌ها استفاده کنید. برای جلوگیری از جوش زدن دقت کنید که وازلین را فقط روی لب استفاده کنید.

برای مراقبت از پوست زمان ماسک زدن آرایش نکنید.

هنگام استفاده از ماسک از آرایش کردن خودداری کنید. این کار برای مراقبت از پوست مهم است. در زیر ماسک، آرایش منافذ پوست شما را مسدود کرده و منجر به ایجاد جوش می‌شود. اگر مجبور شدید که آرایش داشته باشید حتماً از محصولات بدون چربی و غیرجوش‌زا که باعث انسداد منافذ پوست نمی‌شوند استفاده کنید.

هنگام استفاده‌ی روزانه‌ی ماسک، استفاده از محصولات پوستی جدید را محدود کنید.

هنگام استفاده‌ی روزانه‌ی ماسک، استفاده از محصولات پوستی جدید را محدود کنید.

از استفاده‌ی محصولات جدید مراقبت از پوست که می‌توانند پوست شما را تحریک کنند، خودداری کنید. استفاده از ماسک حتی برای مدت کوتاه می‌تواند باعث حساسیت بیشتر پوست شما شود و اگر از محصولات جدید و حساسیت‌زا استفاده کنید ممکن است باعث آسیب به پوستتان شود. در این دوران که استفاده‌ی روزانه‌ی ماسک معمول است، از تست کردن محصولات جدید مخصوصاً لایه‌بردارهای شیمیایی یا رتینوئیدها خودداری کنید. رتینوئیدها می‌توانند پوست شما را به‌شدت تحریک کنند.

در صورت تحریک صورت هنگام ماسک زدن از برخی محصولات مراقبت از پوست کمتر استفاده کنید.

هنگامی‌که صورت خود را با ماسک می‌پوشانید برخی از محصولات مراقبت از پوست که در گذشته استفاده می‌کرده‌اید ممکن است پوست شما را تحریک کند. توصیه می‌شود استفاده از محصولاتی که باعث تحریک پوست می‌شوند را کاهش دهید. محصولاتی مانند اسیدسالیسیلیک و رتینوئیدها از این دسته هستند. همچنین اصلاح روزانه‌ی صورت در آقایان می‌تواند باعث تحریک و خشکی پوست شود.

انتخاب ماسک مناسب برای استفاده‌ی روزانه جهت مراقبت از پوست

برای مراقبت از پوست و کاهش مشکلات پوستی، به دنبال ماسک‌هایی باشید که شرایط زیر را داشته باشند:

  • درعین‌حال که راحت باشد ایمنی و سلامت شما را حفظ کند.
  • حداقل دو لایه پارچه داشته باشد.
  • در لایه‌ی داخلی که روی پوست شما قرار دارد، پارچه‌ای نرم، طبیعی و قابل‌تنفس مانند پنبه (کتان) وجود داشته باشد.

انتخاب ماسکی با پارچه‌ی قابل‌تنفس و طبیعی به کاهش رطوبت و رشد باکتری کمک می‌کند. از پارچه‌های مصنوعی مانند نایلون، پلی‌استر و ریون در لایه‌ای که روی پوست قرار دارد خودداری کنید. این موارد بیشتر باعث تحریک پوست شما و ایجاد آکنه می‌شوند. همچنین اگر کش‌های ماسک تنگ باشد ماسک بیش‌ازحد سفت خواهد بود و روی صورت شما کشیده می‌شود، برخورد و کشیده شدن مداوم ماسک روی پوست می‌تواند باعث خشکی و تحریک شود. با انتخاب یک ماسک مناسب در دوران استفاده‌ی روزانه‌ی ماسک می‌توانید مراقبت از پوست خود را جدی بگیرید.

جهت مراقبت از پوست، ساعت‌های طولانی از ماسک استفاده نکنید.

در زمان استفاده‌ی روزانه‌ی ماسک سعی کنید هر چهار ساعت یک‌بار ماسک خود را به مدت ۱۵ دقیقه دربیاورید و به پوست خود استراحت بدهید. البته بسیار مهم است که این کار را در محلی که امکان ابتلا به کرونا وجود نداشته باشد انجام دهید. فاصله‌ی اجتماعی را رعایت کرده و در فضای باز یا در ماشین خودتان این کار را انجام دهید.

با شستن ماسک‌های پارچه‌ای از پوست مراقبت کنید.

ماسک‌های پارچه‌ای خود را هر روز بشویید. بسیاری از سازمان‌های بهداشتی توصیه می‌کنند که ماسک پارچه‌ای را پس از هر بار استفاده بشویید. با شستن ماسک به مراقبت از پوست نیز کمک می‌کنید؛ زیرا چربی‌ها و سلول‌های مرده‌ی پوست که در داخل ماسک جمع می‌شوند نیز از بین می‌روند و این کار برای مراقبت از پوست و جلوگیری از جوش زدن هنگام استفاده‌ی روزانه‌ی ماسک بسیار مفید است.

مراقبت از پوست دچار عارضه زمان استفاده‌ی روزانه‌ی ماسک

اگر به بیماری‌های پوستی مانند آکنه یا روزاسه مبتلا هستید، رعایت برنامه‌ی درمانی بسیار مهم است. برنامه‌ی درمانی و مراقبت از پوست را که متخصص پوست برای شما تجویز کرده است ادامه دهید. این کار‌ می‌تواند به کنترل وضعیت کمک کند.

چقدر مقاله ما واستون کمک کننده بود؟

برای ثبت نظر روی ستاره کلیک کنید.

میانگین نظرات / 5. تعداد نظرها

تا الان کسی نظرش رو در مورد این پست به ما نگفته! شما اولین نفر باشید.

0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش همه