پوست سرم چربه
پوست و مو

پوست سرم چربه؛ چیکار کنم؟

()

یکی از مشکلاتی که بسیاری از افراد با آن مواجه هستند، پوست سر چرب است. موهای چرب برای بسیاری آزار دهنده است. این افراد به دلیل چرب شدن موهای‌شان مجبورند هرروز آن را بشویند. هر فردی در پوست خود چربی دارد. در هر یک از منافذ شما یک غده چربی وجود دارد که چربی‌های طبیعی به نام سبوم تولید می‌کند. در غدد چربی برخی افراد، بیش از حد این ماده روغنی ترشح می‌شود.

اگر شما هم مداوم با خود تکرار می‌کنید که پوست سرم چربه و چه اقداماتی را می‌توانم انجام دهم تا میزان چربی را به حد تعادل برسانم تا انتهای این مطلب از مجموعه لووین کر همراه ما شوید.

علت چربی سر و مو چیست؟

بیشتر اوقات افرادی را می‌بینیم که از چربی پوست سر خود شاکی هستند. چرب بودن مقدار کمی پوست سر که ناشی از تولید سبوم توسط غدد چربی است، طبیعی است. اما زمانیکه از حالت تعادل خارج شود، آزاردهنده است و باعث می‌شود تا همیشه پوست سر آلوده و چسبناک به نظر برسد. دلایلی که معمولا روی چرب شدن پوست سر تاثیر دارند، شامل موارد زیر هستند:

سن و ژنتیک

یکی از عوامل مهم چربی پوست سر، عوامل سن و ژنتیک است. اگر یکی از والدین شما پوست چربی دارد، معمولا این ژن از آن‌ها به فرزندان نیز انتقال داده می‌شود.

معمولا در سنین نوجوانی و جوانی با توجه به فعال بودن غدد چربی، تولید سبوم نیز در نواحی مثل پوست سر و صورت افزایش می‌یابد؛ بنابراین در این سنین چرب شدن موهای سر به صورت غیرعادی، کمی طبیعی به نظر می‌رسد.

منافذ بزرگ شده پوست سر

ممکن است منافذ پوست شما به دلیل سن، نوسانات وزن و جوش‌های قبلی بزرگ شده باشد. منافذ بزرگ تمایل به تولید چربی بیشتری دارند. شما نمی‌توانید منافذ پوست خود را کوچک کنید، اما باید روزانه این منافذ را پاک کرده و مراقبت بیشتری داشته باشید.

استفاده از محصولات مراقبت از پوست نامناسب

استفاده نامناسب از محصولات مراقبتی نوع پوست را تغییر می‌دهد و گاها باعث افزایش چربی پوست سر می‌شوند. بهتر است پیش از استفاده از محصولات مراقبت از پوست و مو روتین خود، با یک پزشک متخصص مشورت کنید.

محل زندگی و فصل سال

افرادی که معمولا در مناطقی با آب و هوای گرم و مرطوب زندگی می‌کنند، پوست چرب‌تری دارند. به طور مثال در طول فصل تابستان نواحی سر و صورت، بیشتر چرب می‌شوند.

استرس و اضطراب

استرس یکی از عوامل روانی که روی افزایش ترشح غدد چربی تاثیر می‌گذارد. این هورمون تولید سبوم را برعهده دارد که در صورت داشتن استرس، عملکرد آن دچار اختلال خواهد شد. اگر به دنبال پاسخ سوال پوست سرم چربه و چه کاری باید انجام دهم هستید، بهتر است که استرس و اضطراب خود را کنترل کنید.

عواملی که باعث چرب شدن مو می‌شود؟

مواردی که در ادامه مطلب خواهید خواند، موارد جزئی از عوامل موثر در چربی مو و پوست سر هستند، کافیست به این توصیه‌ها عمل کنید تا به مرور زمان تفاوت را احساس کنید.

دست زدن زیاد به موهایتان

دست زدن زیاد به مو، باعث انتقال چربی از انگشتان دست به مو و چرب شدن آن می‌شود.

شستشوی بیش از حد مو

شستشوی زیاد کمکی به از بین رفتن چربی مو نمی‌کند. بهتر است بدانید که اگر عادت دارید هر روز موهای خود را بشویید، پوست سر چربی طبیعی خود را از دست می‌دهد. به همین دلیل، ریشه مو تلاش می‌کند تا برای جبران این کمبود، چربی جدید و بیشتری تولیدکند. موهایتان را حداقل یک روز در میان یا سه بار در هفته بشویید.

مصرف بیش از حد نرم‌کننده

نرم‌کننده مناسب موهای خود را انتخاب کنید. هنگام استفاده، نرم‌کننده را به ساقه مویتان بزنید تا ریشه آن چرب نشود و کاملا شستشو دهید.

شانه زدن زیاد و چرب شدن سر

شانه زدن بیش از حد مو

شانه زدن بیش از حد، پوست کف سر را تحریک کرده و موجب ترشح چربی بیشتر و نهایت چرب شدن مو می‌شود. اگر عادت به شانه زدن مو دارید فقط ساقه مو و گره‌های آن را شانه کنید.

استفاده از شانه و برس کثیف

شانه انواع آلودگی‌ها را به خود می‌گیرد، استفاده از برس‌های حالت دهنده و شانه‌های قدیمی این آلودگی را به موها انتقال می‌دهد. بهتر است به طور مرتب شانه خودرا بشویید

عادت ماهانه و چربی مو

در زمان قاعدگی ممکن است پوست سر شما چرب شود؛ این به دلیل اختلالات هورمونی در بدن است. ممکن است در این دوران جوش هم بزنید. استفاده از شامپو های حاوی سالیسیلیک اسید در این مواقع توصیه می‌شود.

دم اسبی بستن موها

برخی از متخصصان پوست و مو معتقد هستند که بستن این مدل مو باعث چرب شدن پوست سر و موها می‌شود. با بستن موها به سمت بالا و نیز با کش‌های پلاستیکی باعث تجمع آلودگی در بین موها شده و منافذ پوست را بسته می‌کند و موجب چرب شدن موی سر می‌شود.

بیش از حد چرب شدن پوست سر چه عواقبی دارد؟

چربی پوست به میزان طبیعی موجب حفظ سلامت و جلوگیری از خشک شدن موی سر است، اما میزان چربی غیر طبیعی، عوارض زیر را به دنبال خواهد داشت:

ریزش مو

یکی از نتایج  چرب شدن پوست سر، ریزش مو است. چربی بر روی پوست باعث تجمع آلودگی در بین موها و بسته شدن منافذ پوست می‌شود. مواد لازم از جمله ویتامین‌های مورد نیاز به فولیکول‌های مو نمی‌رسد و موجب ریزش آن می‌شود.

شوره

اگر از بیشتر افراد سوال شود علت شوره سر چیست، قطعا خواهند گفت شوره سر به علت خشکی پوست ایجاد می‌شود. اما این باور اشتباه است، شوره سر زمانی که آلودگی و مواد مضر در بین موها قرار گرفته باشد و منافذ باز پوست را ببندد، پدیدار خواهد شد.

مو حالت خود را از دست داده و چسبنده می‌شود

زمانیکه پوست سر چرب باشد، مطمئنا موها هم چرب و حالت خود را از دست می‌دهند و چسبنده می‌شوند.

راه‌های درمان خانگی چربی پوست سر

حتما با نگرانی زیادی مواجه هستید و مدام از خود می‌پرسید که پوست سرم چربه، آیا راه درمانی وجود دارد؟! ما اینجا هستیم تا به شما بگوییم که روش‌های موثر بسیاری هستند که می‌توانند باعث کنترل چربی پوست سر می‌شوند. راه‌هایی مثل:

تغییر رژیم غذایی

رژیم غذایی که در آن مقدار زیادی کربوهیدرات وجود دارد موجب ترشح بیشتر غدد چربی می‌شود. بهتر است در رژیم غذایی خود از ویتامین ها و مواد معدنی بیشتری استفاده کنید، مصرف زینک و سولفور باعث بهبود گردش خون می‌شود و چربی پوست سر را کنترل می‌کند.

شامپو دمودکسیلین برای پوست سر چرب

استفاده از شامپوی دمودکسیلین

یکی از روش‌های مناسب برای از بین بردن چربی پوست سر، استفاده از شامپوی دمودکسیلین است. این شامپو که با مواد مغذی فرموله شده، باعث به تعادل رسیدن میزان چربی سر، کاهش خارش و شوره می‌شود. علاوه بر این از خاصیت ضد قارچ و انگل دمودکس نیز برخوردار است.

استفاده از آبلیمو

بعد از اینکه تشخیص دادید به چربی موی سر دچار هستید، بعد از شستشو مو با شامپو مناسب،میتوانید از مخلوط یک دوم پیمانه آبلیمو با سه پیمانه آب استفاده و موی خود را با آن آبکشی کنید. این کار باعث تقویت فولیکول‌های مو و تنظیم چربی پوست سر می‌شود.

سرکه سیب

سرکه سیب یک پاک‌کننده قدرتمند است که به طور موثر آلودگی‌های بین مو را از بین برده و منافذ باز پوست را پاکیزه می‌کند. یک دوم لیوان سرکه سیب را با آب مخلوط کرده و از این محلول برای آبکشی موهای خود بعد از شستشو استفاده کنید.

استفاده از آلوئه‌ورا

آلوئه ورا چربی اضافی پوست سر را از بین می‌برد، باعث نرم شدن پوست و مستحکم شدن ساقه موها می‌شود.

روش‌های جلوگیری از چرب شدن پوست سر چیست؟

راه کارهایی وجود داردکه موجب کاهش چربی پوست که به اختصار به آنها می‌پردازیم :

  • موها را به اندازه کافی شستشو دهید.
  • موهای خود را درست و به موقع بشویید.
  • از مصرف زیاد نرم‌کننده‌ها جلوگیری کنید.
  • از سشوار و اتو مو که ممکن است به ساقه مو آسیب بزند، کمتر استفاده کنید.
  • از دست زدن بیش از حد به موها خودداری کنید.
  • بعد از ورزش و هنگامی که تعریق زیادی دارید، موهای خود را شستشو دهید.
  • موهای خود را همیشه بسته نگه ندارید.

سخن پایانی و خدمات مجموعه لووین کر

در این مقاله سعی کردین تا پاسخ جامعی برای سوال پوست سرم چربه و چه کاری می‌توانم برای درمان یا حتی پیشگیری آن انجام دهم را ارائه کنیم. اگر کارهای به ظاهر ساده‌ای که در بالا به آنها اشاره شد را به طور مداوم رعایت کنید و از شامپوی دمودکسیلین که جزو محصولات لاین تخصصی و درمانی پوست و مو مجموعه لووین کر است، استفاده کنید، می‌توانید به میزان قابل توجهی چربی سر خود را کاهش دهید.

چقدر مقاله ما واستون کمک کننده بود؟

برای ثبت نظر روی ستاره کلیک کنید.

میانگین نظرات / 5. تعداد نظرها

تا الان کسی نظرش رو در مورد این پست به ما نگفته! شما اولین نفر باشید.

0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش همه